Nya bansträckningen för Stockholm Marathon i mål

Nya bansträckningen för Stockholm Marathon i mål


En som har varit med i processen att ta fram den nya banan är Runner´s Worlds chefredaktör Anders Szalkai.

– Jag har varit med i arbetsgruppen som tagit fram den nya banan utifrån löparens synvinkel. Målet har varit att skapa en envarvsbana innanför tullarna som bevarar så mycket som möjligt av det fina och unika som Stockholm och den tidigare banan erbjudit. När den tidigare banan växte fram såg Stockholm annorlunda ut, och ett av målen var att väva in några av de nya stadsdelar som växt fram sedan starten 1979.

– Vid skapandet av den nya bansträckningen har jag fått ta del av hur många saker man måste ta hänsyn till. Allt från att inte ”stänga in” boende till att sjukhusen och vissa passager inte kan, eller får, stängas av. Bussar och trafik i övrigt påverkas givetvis mycket av ett så stort arrangemang som Stockholm Marathon, samtidigt kan man inte bara stänga av detta helt under maratondagen. Sen gäller det också att de gator som används för loppet måste rymma de upp mot 20 000 löparna utan att skapa störande ”flaskhalsar”.

– Så att skapa en drömbana utifrån löparens perspektiv för till exempel snabba tider är mycket svårt, men jag tycker ändå det blivit en fin och varierad bana som jag tror löparna kommer uppskatta även om det på några partier blir en tuff utmaning för löparna, säger Anders Szalkai. Det känns kul att vissa partier återkommer precis som på den tidigare banan, det ger förutsättningar för bra publikaktiviteter. Sen gillar jag också att löpare med olika farter kommer att mötas och kan heja på varandra på Strandvägen. Där kan det också bli härligt publiktryck under dagen då alla löpare passerar här tre gånger.

Hur går den nya banan?
Starten sker som vanligt på Lidingövägen, men direkt vid passeringen av Stadion svänger löparna mot Vasastan i stället för som tidigare ut mot Gärdet. Loppet går sedan vidare förbi både Odenplan och St. Eriksplan innan man vid Fridhemsplan vänder nedför Inedalsgatan till Kungsholmstrand. Även om det är en stigning upp mot Odenplan är de första fem kilometerna riktigt lättlöpta. Via Kungsholmstrand tar man sig ut runt Hornsbergsstrand, vilket är ett nytt område som växt fram de senaste åren och där det säkert kan bli ny publik som hejar på löparna. Via Lindarängsvägen och Norr Mälarstrand tar man sig in mot de centrala delarna av stan och passerar både Rådhuset, Kungsträdgården och sen Dramaten när Strandvägen tar vid. Rakt ut mot Djurgården bär det dock inte av, utan det blir en sväng på Östermalm där banan touchar Stadion innan man tar sig ut på rundan på Djurgården som de som sprungit maran tidigare känner igen. Den tidigare lite jobbiga delen runt Kaknästornet skippas dock, och att den natursköna delen på Djurgården nu kommer tidigare i loppet jämfört med många av de tidigare upplagorna kommer säkert löparna uppskatta.

Halvvägspasseringen sker strax innan Skansen och Gröna Lund på vägen tillbaka in mot Strandvägen där de snabbare löparna alltså kommer möta de löpare som inte haft lika bråttom.
I Gamla stan passerar man som vanligt Slottet och vid Slussen kommer den tuffa utmaningen att ta sig upp på Söder och Hornsgatan. Just på Söder kommer en helt ny bekantskap för Stockholm Marathon, det är inte Söder Mälarstrand som tar löparna bort till Västerbron utan i stället Stadsgårdsleden bort till Folkkungagatan, som tar löparna upp mot Söders hjärta. Förhoppningsvis ger Söderpubliken den hjälp som löparna behöver här. För dels passeras tre mil, dels är det en tuff stigning i etapper från det att man lämnar Stadsgårdsleden. Detta är ingen lättlöpt sträcka, men när man efter cirka 34 kilometer når Västerbron som ska ta löparna över till Kungsholmen går man på bron från en högre nivå än de upplagor då löparna fick kämpa med knixen upp till Västerbron från Söder Mälarstrand. Det tuffa med bron är läget på maran där den kommer. När bron är avklarad återstår cirka 7 km, och Norr Mälarstrand känner löparna till sedan tidigare under loppet. Sträckan går åter förbi Kungsträdgården och vidare ut på Strandvägen, som man alltså återser för tredje gången. Förhoppningsvis hjälper publiken till här och man känner vittring på den hägrande målgången på Stadion. Jämfört med de senaste årens upplagor av loppet där avslutningen gick via Torsgatan och Odenplan, känns förhoppningsvis stigningen från Strandvägen upp mot Stadion mer överkomlig. Finishen in på Stadion är den sedvanliga där man får ta del av den härliga känslan att på de sviktande löparbanorna ta sig runt 250 meter till Kungliga läktaren.

Den 2 juni 2018 blir det premiär för den nya bansträckningen och Runner´s World kommer givetvis kolla ännu närmare på banan under maj månad – med tips om hur man bäst tar sig an nyheterna på den 42,2 kilometer långa maratonsträckan. Läs mer om Stockholm Marathon och den nya banan på Marathon.se


Nr 11 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vinterns viktigaste nyckelpass
  • Bästa vinterskorna. Dubbat och odubbat, Stor guide!
  • Åtta misstag du inte vill göra
  • 9 julklappstips till alla löpare
  • Därför ska du testa 14-dagarsmetoden
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Etiopiskt i topp – och mycket starka svenska insatser i Stockholm Marathon

I ASICS Stockholm Marathon var de svenska löparna inte långt efter vinnarna. Carolina Wikström vann...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Glädjebeskedet: Fullskaligt ASICS Stockholm Marathon genomförs 9 oktober

Restriktionerna för offentliga sammankomster släpps den 29 september, vilket betyder att motionsarrangemang och tävlingar kan...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

ASICS Stockholm Marathon flyttar till oktober

På grund av den pågående pandemin och de restriktioner för folksamlingar som råder tvingas ASICS...

Läs mer
Marathongruppen ställer in

På grund av det rådande läget med Coronapandemin har friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK idag tvingats ta beslutet att...

Läs mer