Runner’s World på Traning Camp

Runner’s World på Traning Camp


Fokus ligger på din löpning och du tränar tillsammans med våra ledare Mårten Klingberg, Martina Haag, Pasi Salonen, Rune Larsson, Ulrika Johansson med flera.

Under lägret har du full tillgång till Training Camps alla träningspass och kan komplettera löpträningen med andra träningsformer.

På Traing Camp i Monte Gordo tränar vi kort, långt, hårt och lätt. Vi snackar löpning, njuter av löpargemenskapen och den värmande solen. Häng med!

Exempel på träningsvecka:

Söndag (ankomst)
* Jogg 40 min alternativt 75 min

Måndag
* Förmiddag: Morgonjogg 40 min alternativt 75 min
* Eftermiddag: Backträning (uppvärmning 4 km, backe 10×50 sek-joggvila) Nerjogg 4 km

Tisdag:
* Förmiddag: Morgonjogg 40 min alternativt 75 min
* Eftermiddag: Banintervaller/Långa (uppvärmning 4 km, 6×1000 meter-vila 1.30) Nerjogg 4 km

Onsdag:
* Förmiddag: Morgonjogg 40 min alternativt 75 min
* Eftermiddag: Träningstävling/Snabbdistans  (5 eller 10 km)

Torsdag:
* Traditionellt Bergspass. 8km, 10km eller 14 km.

Fredag:
* Förmiddag: Morgonjogg 40 min alternativt 75 min
* Eftermiddag: Banintervaller/Korta (uppvärmning 4 km, 3x5x200 meter-30 sek vila-1.30 serievila) Nerjogg 4 km

Lördag:
* Förmiddag: Morgonjogg 40 min alternativt 75 min
* Eftermiddag: Snabbdistans ca 5 km/tävling Pricka-tiden

Till ovan tillkommer, som sagt, massor av andra typer av pass bland annat många olika former av styrketräning, stretch- och avslappningsövningar.
 
Vi jobbar stenhårt med den sociala biten och varje kväll kommer det att erbjudas gemensamma aktiviteter, föreläsningar, workshops, paneldebatter. Det blir garanterat mycket löparsnack!!

Vilka ledare är där?

Ledare 13-20 mars 20-27 mars Expertområde
Martina Haag X Löpning, skriva
Mårten Klingberg X X Löpning, film
Ulrika Johansson X X Springa snabbt, teckna
Sten Björnum   X Läkare, Ortopedi
Pasi Salonen X X Triathlon
Rune Larsson X X Långlöpning, historia
Robert Jojje Karlsson X X Triathlon, webtv
Magnus Hagström X X Pulsträning, fika
Hans Lodin X X Löpning, tidningar
Clas Björling X Triathlet, Träning

Resan

Direktflyg från Arlanda till Faro söndag 13 & 20 mars och tillbaka söndag 13 & 27 mars med SAS. Möjlighet till anslutningsflyg med SAS till Arlanda. Vi flyger till Faro som ligger endast 45 minuters bussresa från Monte Gordo. Träningsveckorna ordnas i samarbete med Springtime Travel. Vi bor på Yellow Monte Gordo Beach Hotel som är ett fyrstjärnigt hotell.

Detta ingår i priset för träningslägret:

  • Flyg med SAS mellan Arlanda-Faro tur och retur. Lätt måltid ombord på planet.
  • Bagage fritt upp till 20 kg per person + handbagage
  • Alla flygskatter.
  • Transfers från flygplatsen i Faro till hotellet i Monte Gordo. Bussresan tar c:a 45 minuter.
  • Boende i dubbelrum på Yellow Monte Gordo Beach Hotel.
  • Halvpension, frukost och middag (middagen kan bytas ut mot lunch, detta måste dock meddelas hotellet för bytesdagen. Till alla måltider ingår måltidsdryck. Till lunch och middag ingår vatten, läsk eller öl (ej vin eller kaffe).
  • Alla hotellskatter samt lagstadgad mervärdesskatt.
  • Fritt deltagande i de föreläsningar i de föreläsningar som Springtime Travel ordnar.
  • Fritt deltagande på alla praktiska och teoretiska aktiviteter enligt program (löpning, styrketräning stavgång, jympa, avslappning mm. Fritt deltagande i Bergspasset inklusive busstransfer.
  • Gratis utnyttjande av hotellets spaanläggning en gång dagligen (jacuzzi, 2 sorters bastu samt gym med ett 20-tal träningsstationer).
  • Möjlighet att gratis låna och prova på utrustning (bl a löparskor, stavar, pulsklockor, tennisracket, golfklubbor (i mån av tillgång).

Ingår EJ i resans grundpris:

  • Avbeställningsskydd, 250 kr för vuxna och 125 kr för barn under 15 år.
    Lunch.

Mer information om resan finner du här.
 

 BOKA IDAG 


  1 vecka från Arlanda med avresa den 13 mars, boka här 

  2 veckor från Arlanda med avresa den 13 mars, boka här

  1 vecka från Arlanda med avresa den 20 mars, boka här

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Ditt Bästa år! Ny start 2020, Nybörjarprogram, Smarta tips
  • Spring i skogen, därför blir du lycklig av naturen
  • 15 grymma vinterskor i stort test
  • 30-20-10 metoden – Träningen som gör dig friskare och snabbare
  • Vår nästa skidstjärna Moa Lundgren är en grym löpare
  • Prylar: Redo för vintern!
  • Forskning: 80/20 – regeln – bevisat bra

Bli plusmedlem nu


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

RW Running Camp Visby

RW Running Camp Visby


Häng med på Runner’s Worlds träningsweekend på Gotland den 8–10 maj. Ett perfekt tillfälle att vässa formen inför Asics Stockholm Marathon eller Göteborgsvarvet. Vi bor på fina NOVI resort i Visby och huvudcoach under helgen är Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai.

Under RW Camp Visby erbjuds du fem instruktörsledda löpass på tre dagar, en föreläsning och rörlighet för löpare. Ett perfekt tillfälle att vässa formen och lära dig mer om löpning.
Nedan ser du det preliminära programmet och vill du komma till Visby redan på torsdag kväll har vi ett specialpris på boendet mellan torsdag och fredag inkl frukost på fredagen.

FREDAG 8 maj
Två träningspass med fokus på löpteknik och löpstyrka:
– Förmiddagspass: fokus på löpteknik och löpskolning.
– Gemensam lunch
– Eftermiddagspass: löpstyrka genom backlöpning följt av funktionell rörlighetsträning.
– Föreläsning
– Gemensam middag

LÖRDAG 9 maj
I dag testar vi på träningsinslaget ”dubbel tröskel”:
– Frukost
– Förmiddagspass: Längre kontrollerade tröskelintervaller.
– Gemensam lunch
– Separat rörlighetspass.
– Eftermiddagspass: Korta tröskelintervaller med kort vila.
– Gemensam middag

SÖNDAG 10 maj
Ett längre pass med inslag av utflyktslöpning:
– Frukost
– Lugnt långpass upp till 2,5 timmar med energistopp på vägen. Vi springer en ”out and back” runda där man anpassar distanslängden efter kapacitet och fart.
– Lunch och avslutning.

DIREKT TILL BOKNINGEN

RW RunningCamp Visby genomförs på Novi Resort, Visby
Datum: 8–10 maj 2020
Detta ingår utöver träning och föreläsningar:
2 nätters boende, frukost lördag och söndag,  lunch fredag, lördag och söndag och gemensam middag både fredag och lördag kväll.

Löparskor: Alla deltagare får ett par fina Hoka One One skor.

PRISER
– Del i fyrbäddslägenhet 3.995:-
– Del i dubbelrum 4.995:-
– Enkelrum 5.495:-
– Vill du komma redan på torsdag kostar en extra natt inkl frukost fredag morgon 700:- oavsett boendealternativ resten av helgen.

Prenumeranter och TSM Running löpare har rabatt 500:-
Använd rabattkod: RWPREN


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Läsarundersökning 2020: Vinnarna är utsedda!

Läsarundersökning 2020: Vinnarna är utsedda!


Vi vill tacka de över 1 500 läsare som bidrog med värdefull information, åsikter och tips i vår stora läsarundersökning för 2020. Era synpunkter är oerhört värdefulla för oss i vårt arbete med att utveckla innehållet i Runner’s World – tack! Vi återkommer framöver med resultatet.

I samband med läsarundersökningen lottade vi ut tre fina priser, och nu är vinnarna klara:

Ola Agermark

Malin Nelson

Hanna Bladh

Grattis till er – och tack än en gång!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ellen har sprungit över 2 300 dagar – i ett sträck

Ellen har sprungit över 2 300 dagar – i ett sträck


Hon håller igång den just nu längsta runstreaken i Sverige. I skrivande stund har hon sprungit över 2 300 dagar i sträck – och hon har inga planer på att sluta. Möt runstreak-drottningen Ellen Westfelt.

Varför satte du igång en runstreak?

– Jag började när jag var i en period i livet när jag jobbade för mycket, tränade för mycket och hade lite för hög snurr på livet och jag kände att jag började få prestationsångest när det gällde löpningen. Då hade jag börjat springa lite ultra men jag tyckte ofta att jag inte var tillräckligt bra eller tränade tillräckligt hårt.

– Jag kände att jag var tvungen att bryta de här tankarna och börja träna på ett annat sätt. Då hittade jag det här med runstreak och jag tänkte att det kunde vara ett knep för att bli av med prestationsångesten. 

Ellen Westfelt har sprungit i över 2 300 dagar i sträck – och hon har inga planer på att sluta.

Hur började du? 

– Jag hittade på det här med att springa 20 minuter om dagen. Minimun i en runstreak är ju annars 1,6 kilometer, men för mig var det bättre att sätta en gräns på 20 minuter. Jag skulle aldrig mäta distans och bli lockad att bara riva av de där 1,6 kilometerna. 

– Jag körde på så i ett antal dagar och tvingade mig själv att bara springa 20 minuter varje dag och då kände jag mig duktig ändå, trots att jag ”bara” hade sprungit 20 minuter. Det hade helt trollat bort mina tankar om prestationsångest och jag trivdes så bra med det. Det här var i september 2013 och det var inte tänkt att jag skulle hålla på så här länge. 

Hade du sprungit innan

– När jag gick i skolan hatade jag idrott och jag gillade inte att springa fort. Men när jag var 17 började jag och en kompis springa, men vi sprang jättelångsamt och upptäckte att vi kunde vara ute i flera timmar! Så höll vi på i ett par år, men sedan sprang jag mer sporadiskt.

– Efter första barnet gick jag upp mycket i vikt och började springa för att få tillbaka min vanliga vikt och blev tipsad om ultralöpning och började med det. Men jag är verkligen ingen elitlöpare, bara en vanlig människa som gillar att träna. Men visst springer jag en del galna lopp, till exempel Diagonale de Fous, UTMB och Ehunmilak. 

Har du aldrig tänkt ”vad håller jag på med”?

– Jo, visst har jag kriser ibland. Efter 1 000 dagar tänkte jag att ”nu får det väl räcka”. Min sambo sa att jag inte skulle ta beslutet att sluta i dag, utan springa i tio dagar till och känna efter då. Efter tio dagar ville jag fortsätta igen. Men för mig har det aldrig handlat om att slå rekord, utan det här är bara så bra träning för mig. Jag har inte hoppat över någon dag, då bryter man ju streaken.

Jag har faktiskt varit mycket mindre löpskadad än jag var innan jag började med streaken.

– Jag har faktiskt varit mycket mindre löpskadad än jag var innan jag började med streaken. Dessutom återhämtar jag mig så mycket bättre efter mina ultralopp nu. Kroppen får en ordentlig genomblödning och det är jättebra för mig. 

Hur ser dina pass ut? 

– Under långa perioder springer jag bara 20 minuter varje dag, framför allt efter långa lopp. Men så har man ett löparläger och då kan det ju bli 6 timmar på en dag. Och ibland är det någon kompis som vill ut och springa ett par timmar. Men även när jag bara springer 20 minuter går det väldigt fort och lätt att trappa upp träningen inför ett lopp. 

Har du några tips till den som vill testa en runstreak?

– Det bästa är att sätta upp 1,6 kilometer eller 20 minuter som mål. Många, framför allt killar, sätter gärna upp 5 kilometer eller mer som gräns och då blir det väldigt svårt att hålla. 

Se också varje löppass som en hälsoinvestering i dig själv, det behöver inte vara fantastiskt varje gång eller ge träningseffekt varje pass.

– Se också varje löppass som en hälsoinvestering i dig själv, det behöver inte vara fantastiskt varje gång eller ge träningseffekt varje pass. Om det känns motigt att ge sig ut, gör det stegvis. 

– Jag kan tycka att det är jobbigt bara att byta om ibland och då gör jag det först. Sedan gör jag något annat, typ lagar mat, och sedan är det ju bara själva löpningen kvar och den tar jag när det passar.

Läs också: Häng med på Runner’s Worlds #RWRunstreakSWE!

Fakta: Ellen Westfelt

Ålder: 42

Bor: Vallentuna

Gör: Tillsammans med sin sambo Johnny Hällneby och Jënni Jalonen driver hon Pace on Earth – ett företag som anordnar löparresor, event, coaching, runstreakutmaningar och annat som har med ultralöpning att göra. 

Antal kommentarer: 1

"Jag firar var 50:e dag!" - Runner's World

[…] igen. Jag ville få kontinuitet i löpningen helt enkelt. En löparkompis som heter Ellen Westfelt (läs om Ellens över 2 300 dagar långa runstreak här) inspirerade mig att prova. Hon höll redan på och hon är den enda jag vet i Sverige som har […]



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Årets bästa julklappar för löparen

Årets bästa julklappar för löparen


/Betalt samarbete med Flowlife/ Förbättra din prestation genom att förändra sättet du återhämtar dig på. Det är mottot bakom det svenska företaget Flowlifes massage- och återhämtningsprodukter. Flowpillow heat och Flowgun är två av deras mest populära massagehjälpmedel – perfekta julklappar till din käraste löpare (eller dig själv). 

Flowpillow heat

Flowlife Flowpillow heat

Den trådlösa massagekudden Flowpillow heat är tillräckligt kraftfull för att massera benmusklerna. Med tre valbara hastigheter och kraftig infraröd värme får du en effektiv behandling för alla trötta muskler så att du kan anpassa återhämtningen efter dina behov – från snabb sportmassage till långsam triggerpunktsbehandling. 

Flowpillow heat har över två timmars batteritid, och arbetar med en kombination av infraröd värme och vibrationer. Pris: 1 490 kronor. Läs mer och beställ här!

Flowgun

Flowlife Flowgun

Flowlife Flowguns exakta slag och starka och effektiva vibrationer stimulerar din bindväv, ökar din blodcirkulation och mjukar upp dina muskler så att du återhämtar dig snabbare efter träningspasset.

Flowgun arbetar med upp till 3 200 slag per minut men är ändå tystgående. Den har fem olika vibrationsnivåer och hela sex timmars batteritid. Fyra olika munstycken ingår – allt förpackat i en snygg väska! Pris: 3 990 kronor.

Läs mer och beställ här!  

Flowlife är ett svenskt företag specialiserat på massage- och återhämtningsprodukter. Beställer du en produkt från Flowlife ingår fri frakt och fri retur. Du har dessutom 30 dagar på dig att prova produkten hemma. Är du inte nöjd kan du lämna tillbaka den. Flowlife har 5 av 5 i betyg av kunder på både Google och Trustpilot.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spring in våren i Portugal

Spring in våren i Portugal


Häng med till Monte Gordo på Algarvekusten och spring in våren. I slutet på mars och början på april arrangerar Springtime Travel två träningsresor med extra mycket fokus på löpning. Ledare är bland annat Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai, Mustafa ”Musse” Mohamed, coach LG Skoog och TSM Runnings fantastiska ledarstab. 

Vad sägs om att tjuvstarta säsongen i korta shorts och linne? Att springa härligt svettiga löppass i den svalkande pinjeskogen, på den oändliga stranden och i de grönskande bergen? Och att göra det sida vid sida med Mustafa ”Musse” Mohamed och Anders ”Szacke” Szalkai? 

I vår har du chansen att göra just det – på Springtime Travels löparveckor Allt om löpning. Den 21–28 mars är både ”Musse” och ”Szacke” med som ledare på Allt om löpning-veckan i Monte Gordo på Algarvekusten, tillsammans med TSM Runnings duktiga och inspirerande löpledare. 

Härligt intervallpass i den fina pinjeskogen.

Hänger du med så får du en träningsresa med mycket löpning och annan träning, med anpassade fartgrupper på alla löparpass. Du får självklart även coachning i form av smarta tekniktips och intressanta föreläsningar, bland annat av Runner’s Worlds löpteknikexpert Fredrik Zillén.

Både löpning och cykel

Veckan därpå, den 28 mars till 4 april, är ”Musse” samt löparcoacherna LG Skoog från Runner’s World och Sanna Hed på plats. Tillsammans med TSM Runnings coacher står de för innehållet i de olika ledarledda löppassen. 

Sociala långpass i solen med likasinnade.

Även denna vecka får du uppleva sköna löprundor, ta del av smarta tekniktips, springa snabba intervaller och köra nyttig backträning. För att inte tala om de fantastiska vyerna du kan njuta av under bergspasset. Alla dagar börjar med att vi springer solen till mötes på den härliga morgonjoggen på den milslånga stranden.

Cykelträning för hugade

Den andra veckan (28 mars till 4 april) erbjuds också ledarledda cykelpass för den som önskar, med Bicyclings chefredaktör Daniel Breece som guide. Upptäck de fina och i princip bilfria vägarna norr om Algarves kuststräcka, på både korta och långa rundor. 

Inte en bil så långt ögat ser – och här ser man långt.

I det kuperade landskapet kan du garanterat samla ihop en hel del höjdmeter om du önskar, men det går även att välja plattare rundor. Passen anpassas både efter dig som är nybörjare och efter dig som är mer erfaren. På plats finns tio stycken Shimano 105-utrustade aluminiumracers från Canyon i olika storlekar för uthyrning. Det går självklart bra att ta med sin egen cykel om man föredrar det.  

Något för alla

Under samtliga av Springtimes Training Camp-veckor kan du välja bland över tio olika träningspass om dagen, men du tränar såklart precis så mycket som du orkar. Här finns inga krav – du bestämmer själv vad du vill delta i.

Läs mer om Allt om löpning-veckorna med Springtime Travel i Monte Gordo, Portugal:

21–28 mars 2020:  Läs mer och boka här!

28 mars–4 april 2020: Läs mer och boka här!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in