Så följer du svenskarna i Hawaii

Så följer du svenskarna i Hawaii


På lördagkväll svensk tid står triathloneliten redo. Inte bara våra svenska proffs Fredrik Croneborg och Åsa Lundström är på plats i Hawaii för att utmana världens bästa triathleter. Nära 40 svenskar har lyckats kvalat in och tävlar i olika åldersklasser. Det finns alltså all anledning att sitta klistrad på lördagkväll och heja fram våra svenska killar och tjejer på håll.

Andra mycket intressanta namn som återfinns i deltagarlistan i proffsklasserna, och som är värda att hålla ett öga på är bland andra Daniela Ryf, Mirinda Carfrae, Jodie Swallow, Leanda Cave och Rachel Joyce. På herrsidan har vi namn som Sebastian Kienle, Ben Hoffman, Jan Frodeno, Frederik Van Lierde och Andy Potts.

Det kommer onekligen bli spännande att se upplösningen och vem som kan titulera sig som världsmästare i VM i Ironman 2015.

Det visste du inte om årets Hawaii-tävling…

  • Medelåldern på deltagarna som tävlar i ålders-grupperna 2015 är drygt 43 år.
  • Triathleter från 62 nationer kommer vara med i årets upplaga.
  • Lew Hollander, 85 år från USA är äldst av alla triathleter. Han gör sin 24:e tävling i Kona och han är även med i Guiness Rekordbok som den äldsta personen i världen att genomföra Ironman World Championship.
  • Kändis-kocken Gordon Ramsay tävlar i åldersgruppen M45-49.
  • Tre rookies att hålla ett extra öga på i år: Brent McMahon, Lionel Sanders och Jeffrey Symonds.
  • Proffsen tävlar om sammanlagt 650 000 dollar i prispengar.
  • Danska proffset Camilla Pedersen var med om en väldigt allvarlig krasch i slutet av 2013. Hon låg i koma i en månad och läkarna sa att hon aldrig mer skulle kunna gå. Denna säsong är hon tillbaka och står alltså med på startlinjen på lördag.
  • 72 % (1717 stycken) av alla triathleter är killar, 28 % (664 stycken) är tjejer.
  • Över 5000 volontärer är med och gör Ironman World Championship möjlig på lördag.

Vi har samlat alla svenska namn som finns med på startlistan på lördag.
Startordningen är:

18.25 Herrar proffsklass:
Fredrik Croneborg MPRO

18.30 Damer proffsklass:
Åsa Lundström FPRO

18.55 Herrar åldersgrupper:
Leif-Håkan Johnsson M65-69
Finn Borg M60-64
Håkan Pärsson M55-59
Ulf Vinnberg M55-59
Antti Antonov M50-54
Tomas Edström M50-54
Peter Ljungberg M50-54
Jonas Rylander M50-54
Odd Larson M45-49
Stefan Norman M45-49
Olle Nyman M45-49
Mikael Ronnle M45-49
Jonas Pettersson M40-44
Henrik Stefan Valentin Jaensson M40-44
Ragnar Crona M40-44
David Kangas M40-44
Fredrik Ekström M35-39
Marcus Larsson M35-39
Magnus Olofsson M35-39
Rickard Vallen M35-39
Morgan Patsi M35-39
Erik Öström M30-34
Joel Evertsson M25-29
Petter Liif M25-29
Adam Stenman M25-29
John Humble M18-24

19.10 Damer åldersgrupper:
Karin Willebrand F55-59
Anna Charlotta Nilsson F50-54
Robin Ydremark F50-54
Anna Araskog F45-49
Viktoria Johnsson F45-49
Jenny Eliasson F40-44
Lena Jakobsson F35-39
Lina Blomqvist F30-34
Anna Eklöf F30-34
Rebecka Harding F25-29
Johanna Sundberg F18-24

Hitta mer information:
Livestreaming – se tävlingen live
Ironman.com – för mer information om tävlingen
Leaderboard – liveuppdatering
Athlete tracker – sök och följ tävlandes splittider och resultat under tävlingen

På Twitter och Instagram används hashtag: #IMKona

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så orkar du ultralångt

Så orkar du ultralångt


Att springa jättelångt är en utmaning för kroppen – inte minst när det gäller energiåtgången. Så här kan du tänka när det gäller mat- och vätskeintaget på riktigt långa lopp – oavsett om du ska genomföra ett Ironmanlopp eller springa Ultravasan.

En stor utmaning för ultralöpare är att få i sig tillräckligt med energi. Det såg man i studier redan 1925, och det har bekräftats i ett flertal efterföljande studier.

I en studie undersökte man energiintaget och energiförbrukningen hos idrottare som genomförde ett triathlonlopp med 3,8 kilometer simning, 180 kilometer cykling med en stigning på över 2 600 meter och 42,2 kilometer löpning. Syftet var att undersöka om de fick i sig tillräckligt med energi under loppet.

De här triathleterna gjorde av med cirka 11 000 kilokalorier, medan de åt cirka 3 600 kilokalorier (merparten kom från kolhydrater). Det betyder att de hade en energiförlust på cirka 7 400 kilokalorier (eller cirka 70 procent), det vill säga motsvarande vad många normalt äter på två till tre dagar. 

”Många studier visar också att man behöver få i sig stora mängder kolhydrater för att kunna prestera optimalt inom uthållighetsidrott.”

Många studier visar också att man behöver få i sig stora mängder kolhydrater för att kunna prestera optimalt inom uthållighetsidrott – rekommenderat intag är 40 till 110 gram per timme.

Så äter ultralöparna

Forskaren Trent Stellingwerff studerade till exempel 2015 ett antal ultralöpare från världseliten för att kartlägga hur deras energiintag såg ut under en rad 100-mileslopp (162 kilometer).

Löparna hade alla hittat sin koststrategi genom att pröva sig fram under träningspassen. De åt cirka 5 500 kilokalorier var, varav cirka 4 600 kilokalorier kom från kolhydrater – främst från sportdryck. De åt däremot minimalt med fett och protein under loppen.

Löparna åt även en kolhydratrik frukost en till tre timmar före tävlingsstart. Under loppen åt de i genomsnitt 70 gram kolhydrater i timmen. 

Optimera ditt intag

Oavsett vilken koststrategi man väljer i vardagen, bör man optimera sitt kolhydratintag under ultralopp. Upp mot 70 gram per timme kan hjälpa dig att prestera bättre.

Det är också viktigt att prova ut vad man ska äta och dricka i förväg under långa träningsrundor. Detta för att undvika obehagliga överraskningar under loppet. Det kan vara mag- och tarmbesvär eller att man har svårt att svälja det man stoppar i sig.

I de studier som nämnts ovan har löparna använt olika former av gel och sportdryck, men man kan lika gärna äta mat eller dricka vanlig dryck. Sportdrycker och gel är populärt dels för att de är lätta att ta med, dels för att de innehåller koncentrerade kolhydrater.

Sportdrycker och gel innehåller dessutom natrium, vilket hjälper till att bibehålla vätskebalansen. I vissa fall innehåller de också koffein, som bevisats ha en prestationshöjande effekt. 

Tre förpackningar gel eller starkt blandad saft plus en matsked honung eller tre bananer (vilket är svårt att få i sig varje timme under ett lopp) innehåller cirka 70 gram kolhydrater. Löpare brukar föredra flytande föda eftersom det är lätt att svälja. I slutet av loppet föredrar vissa någon form av fast föda som kanske banan, torkad frukt eller choklad. 

Urval av referenser:

Trent Stellingwerff: Competition Nutrition Practices of Elite Ultra-Marathon Runners, International Journal of Sport Nutrition and Exercise, 2015.

Anna Barrero: Energy Balance of Triathletes during an Ultra-Endurance Event, Nutrients, 2015. 

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Första pallplatsen för Sara Svensk

Första pallplatsen för Sara Svensk


Ironman-VM 70.3, Chattanooga, USA.

Favorittippade Javier Gomez och Daniella Ryf vann prestigefyllda VM på Ironman 70.3 i Chatanooga, USA. Detta event flyttar varje år runt bland de sex kontinenterna. Nästa år går det i Port Elisabeth, Sydafrika, på samma bana som man kör de afrikanska mästerskapen i April. Man kör dock alltid fem veckor före Kona så att deltagarna hinner återhämta sig då flertalet kör ”dubbeln”. Denna bana var tuff av flera anledningar. Ström simning, 1 000 höjdmeter på cykeln och strax under 300 höjdmeter på löpningen. Addera värmen på det …

Den största överraskningen på herrsidan var före detta ITU-triatleten Ben Kanute som låg etta fram till kilometer 10 på löpningen då han passerades av den snabbfotade Gomez. Ben kom sedan tvåa. Sebastian Kienle som sannolikt var sliten och nertränad inför Kona kom femma. 70.3-specialisterna Tim Don och Sam Appleton kom trea respektive fyra. Förra årets vinnare Tim Reed kom långt ner i fältet då han nyligen varit sjuk. Det är ett tydligt mönster nu med f.d. ITU-killar och -tjejer som dyker upp på halvdistansen och dominerar de prestigefyllda loppen. Full Ironmandistans är ett helt annat djur och där är det än så länge en större mix när det kommer till världstoppens bakgrund.

Daniella Ryf vann en överlägsen seger på nästan sju minuter då förra årets segrare och hot Holly Lawrence bröt en bit in på cyklingen. “I just didn’t have it. I’m exhausted and I didn’t have the fight today. My legs felt dead. That’s racing. It’s been a long season.” sade Lawrence. Ryf vann på otroliga 4:11:59h. Emma Pallant kom tvåa följt av Laura Philip på 4:18:36 resp 4:19:40h. 


Svenska Age-Groups

Det var relativt många svenska Age Groups som hade tagit över sig till Chattanooga. 34 svenskar tog sig i mål och vi hade några topp 20-placeringar. Intresset för detta race jämfört med Kona går inte jämföra. När folk går över lik för en Konabiljett får Ironman nästan övertala motionärer att köpa sina 70.3 slots. De har helt enkelt inte lyckats skapa samma magi och habegär över tävla detta race. Självklart är det också så att det är svårt att motivera långa resor för att ”bara” tävla på medeldistans och folk prioriterar helt enkelt utefter var de bor.

Ironman Ruegen 70.3, Tyskland

I söndags avgjordes Ironman Ruegen 70.3. Vi hade sett fram emot en duell mellan snabbfotade Patrik Lange från Tyskland och vår egen Patrik Nilsson. Tyvärr hade Patrik känning i en vad som gjorde att han avstod tävlingen för att inte riskera sin prestation på Hawaii om några veckor. Lange tog därför en övertygande seger där han ledde från start till mål och vann på 03:43:46.

Men vi fick svenskt på pallen ändå nere i Ruegen. Sara Svensk tog sin första internationella pallplacering med en fin tredjeplats efter haft dagens snabbaste löptid bland damproffsen och kom i mål på 04:25:59. Vann loppet bland damerna gjorde Anja Beranek från Tyskland på 04:16:37. Sara kommer bli spännande att följa framgent då hon har en hög löpkapacitet, en talang som är svår träna upp jämfört med cyklingen.


Herrar:
1. Patrick Lange TYS 03:43:46
2. Franz Loeschke TYS 03:49:48
3. Lukasz Kalaszczynki POL 03:51:08

Damer:
1. Anja Beranek TYS 04:16:37
2. Daniela Sammler TYS 04:19:41
3. Sara Svensk SVE 04:25:59

Ironman Wales

I helgen så avgjordes även Ironman Wales som körs på en riktigt tuff bana. Vann loppet gjorde Cameron Wurf från Australien som fortsätter visa fin form efter andraplatsen i Kalmar. Det var Wurfs snabba cykling som gjorde att han kunde hålla ifrån en jagandes Philip Graves från Storbritannien. Tredjeplatsen gick till Christian Kramer från Tyskland. På damsidan så var det tyvärr endast fyra proffs som kom till start, samtliga från Storbritannien. Lucy Gossage tog en överlägsen seger före Parys Edwards följt av Kate Comber.

Från Sverige hade vi fem stycken age groups som tog sig i mål.

Så följer du Ironman World Championship

Så följer du Ironman World Championship


Bara några timmar kvar innan Ironman World Championship 2016 avgörs. Kl 18.30 svensk tid går starten för proffsen, åldersgrupperna för herrar respektive damer startar 18.55 samt 19.10. Är du inte på plats i Kona, Hawaii kan du avvara lördagskvällen och natten till att följa tävlingen live! Direktsändningen startar starx efter kl 18. Vi delar med oss av ett par tips som gör det enklare för dig att följa tävlingen:

Livestream från tävlingen med start runt kl 18:

Kona time – alla svenskar som tävlar i Ironman World Championship

Kona time – alla svenskar som tävlar i Ironman World Championship


En av triathlonvärldens mest populära tävlingar arrangeras på lördag. För många triathleter är det en dröm att få ställa sig på startlinjen och tävla i den mäktiga Ironmantävlingen.

I år finns 36 svenskar med på startlinjen, med Åsa Lundström som enda proffset. Nedan listar vi alla svenskar som du kan följa live på tävlingsdagen.

Svenska damer

Åsa Lundström FPRO
Julia Lundquist F18-24
Anna Oleander F18-24
Karin Stenberg F25-29
Malin Attlin F30-34
Elin Lilja F30-34
Tina Fastesson F35-39
Gunilla Cedergren F40-44
Desiree Falk-Olsson F40-44
Gunilla Stripple F40-44
Minna Bäckman F45-49
Jona Dahlquist F45-49
Annika Åström F50-54

Svenska herrar

Adam Stenman M30-34
Richard Bäckström M35-39
Mikael Nelker M35-39
Christian Malmström M35-39
Markus Nymark M35-39
Petter Sandelin M35-39
Claes Ivenborg M40-44
Daniel Johansson M40-44
Patric Johansson M40-44
Claes Wikdahl M40-44
Fredrik Hallsten M45-49
Jonas Harvard M45-49
Peter Jönsson M45-49
Kaj Munk M45-49
Jonas Nilsson M45-49
Fredrik Åström M 50-54
Fredrik Baving M50-54
Niclas Fagrell M50-54
Peter Jonsson M50-54
Tony Leo M50-54
Howie Nordström M50-54
Mikael Bergqvist M55-59
Leif Håkan Johnsson M70-74

Vår bloggare Mikael Nelker är på plats och har så varit i några dagar för acklimatisering och för att finslipa det sista inför tävlingen. Hans senaste tävling i Kalmar gick över förväntan och han sprang i mål på en tid under 9 timmar vilket gav honom en 12 plats. Hur han tänker köra i Kona?
– Jag kommer köra ganska exakt som i Kalmar med undantag för hjulen, hjälmen och dryckeslösningen för mina aerobars. Varför ändra på ett vinnande koncept?!

Några dagsfärska bilder från Kona och uppladdningen!




Foto: Mikael Nelker

Fin OS-debut av Sharhrzad Kiavash

Fin OS-debut av Sharhrzad Kiavash


Så sent som 2015 gjorde hon sin triathlondebut när hon deltog i Stockholm Triathlon. Sedan dess har siktet varit inställt på att bland annat att kvalificera sig till sommarens OS – en dröm för många idrottare och som hon lyckades med.

Under söndagen var det dags för henne att mäta sig med världseliten. 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning var distansen.

Tävlingsdagen i Copacabana, Rio de Janeiro bjöd på sol och hetta. Och mycket vågor. Vågor som gjorde det problematiskt för många i simmomentet. Sharhzad var en bit efter övriga deltagare när hon sprang upp för byte till cykel. Totalt hade hon drygt 4 minuter som hon skulle börja hämta in på de återstående grenarna. En tufft läge för henne.

På cykeln trampade hon på ordentligt vilket resulterade i femte bästa cykeltiden, 44:41. På efterföljande löpning var Shahrzad bara sekunder från att jaga ikapp japanskan Yukako Hata, men hon fick till slut nöja sig med en sjundeplats. Något hon är nöjd över.

Sharhzad var den enda dubbelamputerade deltagaren i klassen.
– Det var så jobbigt och varmt. Jag gjorde en dålig simning, men resten gjorde jag jättebra, så jag är nöjd. Nu vill jag bara hem och träna mer, och sen komma tillbaka och visa dem. Då ska det stå en svensk högst upp på pallen, sa Shahrzad Kiavash till SVT Sport efteråt.

Kort om Sharhzad

I mars 2012 drabbades Shahrzad av akut blodförgiftning, orsakad av meningokockbakterier. Hon fick kämpa för sitt liv och vann den kampen, men läkarna tvingades amputera båda hennes ben. 

Resultatlistan från triathlon OS damer Paralympics

Bilden är från Shahrzads Instagram.