Sista minuten-guide inför Tough Viking!

Sista minuten-guide inför Tough Viking!


Lördag 30 augusti är det dags för årets upplaga av Tough Viking på Gärdet och Djurgården, med drygt 5 000 deltagare – 2 000 fler än under premiärloppet för ett år sedan. Loppet består av en 15 kilometer lång slingrande bana med 27 utmanande hinder, designade av specialister inom Kustjägarkompaniet.

Här är do’s and dont’s för dig som ska tävla:

  • När du tar dig an hindren, gör det i en vågrörelse. Inför de mest krävande hindren är det bra att dra ner på tempot 20-30 meter innan du kommer fram. Då hinner pulsen gå ner en aning och kroppen får lättare att klara utmaningen. Det vinner du på i längden. Tänk därefter: Hög fart in i hindret, avspänt och kontrollerat medan du jobbar dig igenom och sedan hög fart ut igen. Undvik hastiga start och stopp, försök att jobba rytmiskt och metodiskt.
  • Slösa inte energi genom att hoppa ner från höga hinder. Klättra eller häv dig ner lugnt och kontrollerat. Det kanske går långsammare, men än en gång – det vinner du på i längden. Det gäller att spara så mycket kraft och energi som möjligt, dina muskler kommer ändå att hinna bli rejält trötta innan du är i mål.
  • Om du springer loppet individuellt, försök att hitta någon eller några i din startgrupp eller tidigt under loppet som du kan springa med. I många av hindren vinner du mycket på att samarbeta med andra.
  • Lägg ner några energigels i fickan, kroppen kan behöva en liten extra skjuts framåt under loppets gång.
  • Försök att inte dras med i tempot från de andra deltagarna. Kör ditt race, annars är det lätt att göra dumma misstag och öka både din och andras skaderisk.
  • Ha roligt! Det kommer att vara tufft och jobbigt men glöm inte bort att skratta, hjälpa andra tävlande och ta inga onödiga risker. Om du kommer till ett hinder som är för svårt att genomföra så kan du alltid välja att göra ”straffövningen” som antingen är armhävningar eller burpees.

SÅ KLARAR DU…

... Walls
Symbolhindret nummer 1 – ett måste för alla typer av obstacle races. Väggarna kan se ut på olika sätt (under Tough Viking träffar du containers) men följer alltid samma upplägg. Ta dig upp på ena sidan och ner på andra.

Tänk på: Jobba med kroppen nära hindret. Häv dig upp, lägg dig över kanten och häng ner på raka armar innan du släpper och landar mjukt på andra sidan. Hoppa inte ner från toppen, det ödslar onödigt mycket energi. Se upp för krokar på containerns sidor.

… Combat bar
En stång som du klättrar på från ena sidan till den andra, utan att nudda marken. Ta tag om stången och svinga upp benen som ett saxlås kring stången.

Tänk på: Ta det lugnt och se till att alltid ha en hand i kontakt med stången när du förflyttar dig framåt. Ge dig själv en stunds vila genom att kroka runt stången med knävecket eller armbågen, det ger avlastning för trötta muskler. Här kommer de långa kompressionsstrumporna väl till pass då det kan göra ganska ont att glida barhudad mot stången. Glöm inte att titta upp så att du håller koll på när du når fram till en ny sektion.

... Dips
Två stänger där du på raka armar förflyttar kroppen från ena till andra sidan.

Tänk på: Ett vanligt misstag är att låta benen hänga stumt vilket gör att de gärna börjar svinga från sida till sida. Tänk istället att du ska cykla med benen i en pendelrörelse framåt, då får du även med dig kraften framåt istället för att spilla den åt sidorna. Se upp för de uppstickande rören som avskiljer sektionerna. Sätt fötterna på de små avsatserna strax under handstängerna, då blir det lättare att förflytta dig mellan sektionerna.

… Monkey bar
Klassisk armgång, en av banans mest krävande hinder.

Tänk på: Rören är grova och kan bli hala efter många blöta händer, greppa tag om dem lugnt och kontrollerat. Antingen tar du en pinne i taget eller så svingar du dig och tar varannan. Vad du än väljer så är det, precis som i Dips, viktigt att få in pendelrörelsen med benen, tänk att du cyklar. Hitta in i rytmen redan från början så att du får med dig all kraft framåt. Det sparar energi, speciellt i bålen som annars måste jobba extra mycket när benen svingar från sida till sida. Du som är längre än cirka 1,70, se upp så att du inte slår i benen i den horisontella stången vid slutet av armgången.

… Rexona Rampage
Banans svåraste hinder är en hög ramp som ska bestigas, och förhoppningsvis har du någon på toppen som kan ge en hjälpande hand.

Tänk på: Sakta ner på tempot innan du kommer in till hindret. Samla kraft och kör sedan med full fart in i hindret. På toppen finns en list som kan vara ganska svår att få grepp om.

… Reebok 10 000
Det fruktade elhindret!
Tänk på: Kort och gott, ta sats och angrip hindret med hög fart. Håll gärna en hand framför ansiktet och den andra armen utsträckt framför dig för att undvika stötar i ansiktet. Det är som att dra av ett plåster, det kommer att kännas men ju snabbare du gör det, desto snabbare är det över.

UTRUSTNING – Tough Viking-vinnaren Konstantin Avramidis tipsar:

Kläder
Gärna så lite som möjligt för att slippa springa med lager av blöta och kalla kläder. Välj funktionsmaterial och plagg som ger största möjliga rörelsefrihet. Shorts eller korta tajts och en t-shirt eller linne/sport-bh. Långa kompressionsstrumpor smiter åt bra kring vaderna och skyddar underbenen. Hoppa över handskarna, det ger bättre kontakt med underlaget. Ta av alla smycken och skippa solglasögonen.

Skor
Vanliga löpskor fungerar bra men för bättre grepp välj ett par terrängskor med räfflad sula eller gummidubbar. Kom ihåg att knyta snörena ordentligt.

Lycka till!

SE VÅRT BILDSPEL FRÅN FÖRRA ÅRET!


Tough Viking är Nordens största obstacle race. Obstacle racing går ut på att deltagaren, individuellt eller i lag, övervinner olika fysiska hinder utmed en bana som ofta varvar gyttje- och terränglöpning. Många hinder liknar de som används i militärutbildning, medan andra är unika för obstacle racing och är utformade för att testa uthållighet, styrka, snabbhet och smidighet.

Tough Viking arrangerades första gången i september 2013 på Gärdet i Stockholm. Under 2014 har loppet arrangerats i Slottsskogen i Göteborg (26 april) och i Hagaparken i Stockholm (10 maj). Den 6 september flyttar tävlingen utanför Sveriges gränser till Kaisaniemi i Helsingfors.  Nytt för i år är elitgruppen med 30-50 män och kvinnor som kvalar till Nordiska Mästerskapen i obstacle racing. Under 2014 kommer sammanlagt cirka 15 000 deltagare att springa de fyra loppen.

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sommar, sol och löpning
  • Kom i toppform, semesterns smartaste träning
  • Spring tystare, minska skaderisken och öka effektiviteten
  • Fokusera, lägg tid på det som verkligen har effekt
  • Test: 17 nya trailskor
  • 6 snygga solbrillor
  • The Biggest badass
Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

Andreas

Bra artikel!
I morgon kommer jag vara fullkomligt elektrisk i starten!
(Och tyvärr i slutet också på det beryktade elhindret..)
Känner mig sjukt taggad!
Fler tips inför Tough Viking i morgon finns här:
http://superkroppen.nu/tough-viking-hinder/
Lycka till alla ni som ska springa! Vi ses på banan!
/Andreas



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.


Under eftermiddagen den 2 juni öppnar anmälan igen. 

Midnattsloppet vill skapa gemenskap och löparglädje genom att springa tillsammans. Även detta Corona-drabbade år vill Midnattsloppet fortsätta att leverera detta men i en liten annan form.

”Vi öppnar nu för Midnattsloppet Sverige – Spring där du är, en upplevelse nästan som vanliga Midnattsloppet,” säger marknadsansvarig Göran Söderstam.  Man springer med sin telefon och lurar och får specialkomponerade Midnattsloppsupplevelser direkt i lurarna. Så skruva upp volymen i lurarna, känn stämningen och spring 5 eller 10 km på dina egna gator mellan den 15 och 23 augusti, vi öppnar anmälan igen på tisdag 2 juni” hälsar Göran.

VD Lars Eriksson Svensk: ”Därför ställer Midnattsloppet om

Vi har hoppats in i det sista att det ska gå att genomföra Midnattsloppet som tänkt men nu kan vi inte vänta längre så vi ställer om och gör en ny satsning på Midnattsloppet Sverige.  

Vi ställer om för att Midnattsloppet ska överleva den här krisen och för att vi fortsatt ska kunna stötta våra ideella idrottsklubbar som är med och arrangerar Nordens roligaste Löplopp Midnattsloppet. Vi har jobbat stenhårt med att hitta en lösning som utifrån situationen är den bästa tänkbara och vi känner verkligen att vi har lyckats hitta ett sätt där ni alla får uppleva Midnattsloppet – fast från där du är.  Att sprida löparglädje och bidra till folkhälsan är nu viktigare än någonsin och vi behöver alla ha ett mål som ger motivation till din fortsatta träning så det bästa du kan göra nu är att vara med och delta i Midnattsloppet Sverige.

Klicka in till Midnattsloppet här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 50% rabatt!

Passa på! Just nu 50% rabatt!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 49,50 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 10 gånger för bara 495 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och i din läsplatta. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

Erbjudandet gäller endast nytäckning av prenumeration och boende i Sverige.

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Lidingöloppet kör virtuell Sverigetour

Lidingöloppet kör virtuell Sverigetour


Idag måndag 1 juni ger sig Lidingöloppet ut på en virtuell rikstäckande sommarturné med en serie terränglopp. Från Umeå i norr till Malmö i söder görs 12 nedslag med start nu på måndag den 1 juni. Alla kan vara med och deltagandet är kostnadsfritt.

Fram till och med den 21 juni besöker den virtuella turnén några av de populäraste motionsslingorna i Göteborg, Malmö, Kalmar, Halmstad, Norrköping, Nyköping, Linköping, Skövde, Uppsala, Falun, Gävle och Umeå. Bakom satsningen ligger TCS Lidingöloppet, som är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Bristen på tävlingar har gjort att suget efter löptävlingar kanske är större än någonsin tidigare. För att råda bot på det och bidra till bättre folkhälsa startar vi en serie löptävlingar i 12 orter runt hela landet med start redan nu den 1 juni, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Genom den Virtuella Terrängserien vill TCS Lidingöloppet locka ännu fler att ta sig ut i löpspåren. Under tävlingsveckorna kan alla deltagare tävla mot varandra trots att de springer i löparspåret vid olika tidpunkter. Det är gratis att vara med och ger en möjlighet att skapa nya rutiner för att hålla motivationen uppe.

Lyckad test i Stockholm
– Eftersom 70 procent av löparna i TCS Lidingöloppet inte kommer från Stockholm försöker vi möta dem på deras hemmaplan och locka ut dem i sina terrängspår. Med terrängserien vill vi också minska stillasittandet, som kan vara lätt att fastna i just nu, säger Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef på TCS Lidingöloppet.

När det inte går att arrangera traditionella lopp vill TCS Lidingöloppet hitta nya vägar för att kittla tävlingsnerverna. Därför startade TCS Lidingöloppet en virtuell terrängserie i Stockholm med tio av de mest omtyckta motionsslingorna i länet. De goda erfarenheterna är grunden till den nya nationella satsningen på en virtuell träningsserie. Löparseriens huvudsponsor Klövern är också titelsponsor för Lidingöloppet on Tour powered by Klövern.

De bästa löparna på varje ort vinner priser från bland annat Klövern, Stadium, Flowlife, Saucony, Ormsalva, Enervit och TCS Lidingöloppet.

Serien äger rum i 12 välkända löparspår i olika städer runt om i Sverige. Vart och ett av loppen är aktivt under olika veckor från den 1 juni till och med den 21 juni. Varje löparspår motsvaras av ett visst segment i träningsappen Strava. Utmaningen är att springa det aktuella spåret eller segmentet så snabbt man kan under den aktuella veckan. TCS Lidingöloppet sammanställer sedan resultaten och skapar en resultatlista varje vecka.

Virtuella Terrängserien 2020 – Syd- och Västsverige

  • Göteborg, 1-7 juni, Skatås, Milspåret, 9,7 km
  • Halmstad, 1-7 juni, Galgberget, Orange slinga, 4,7 km
  • Malmö, 1-7 juni, Bokskogen, Bokskogsmilen, 9,9 km
  • Kalmar, 1-7 juni, Stensö, 5,5-spåret, 5,5 km

Virtuella Terrängserien 2020 – Mellansverige

  • Norrköping, 8-14 juni, Vrinnevi, Milen, 9,9 km
  • Linköping, 8-14 juni, Vidingsjö, LOK-milen, 9,7 km
  • Nyköping, 8-14 juni, Ekensberg, 5,9 km-spåret, 5,9 km
  • Skövde, 8-14 juni, Billingen, Hagenloppet, 5,0 km

Virtuella Terrängserien 2020 – Norra Sverige

  • Uppsala, 15-21 juni, Hågadalen, Kung Björn-loppets bana, 10 km
  • Falun, 15-21 juni, Lugnet, Gröna, 9,5 km
  • Gävle, 15-21 juni, Kungsbäck, Femman, 5,0 km
  • Umeå, 15-21 juni, Stadsliden, SM-spåret, 10 km

För att delta i Virtuella Terrängserien:

1. Registrera dig för ett konto på Strava, antingen på nätet eller via mobilappen. Det räcker med gratisalternativet och behöver inte vara ett premium-abonnemang.

2. Sök upp TCS Lidingöloppets klubb på Strava, som du hittar genom att söka under ”clubs”. Gå med i klubben.

3. Du är nu registrerad som deltagare i Virtuella Terrängserien och kan vara med och tävla om priserna.

4. Varje vecka presenteras veckans löpspår på lidingoloppet.se. Där hittar du också hela listan över vilka spår som ingår och var veckans löpsträckor startar och slutar på ett tydligt sätt. I de flesta fall är det kända slingor som är lätta att hitta.

5. Ta dig till det aktuella spåret och spring den slinga som anges. Dubbelkolla efteråt att ditt ”lopp” har registrerats på din Strava-profil.

6. När en tävlingsvecka är avslutad så presenteras resultatlistan samt pristagare för den aktuella veckan på lidingloppet.se

LÄS MER PÅ LIDINGÖLOPPETS HEMSIDA


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k


2020 års upplaga av Göteborgsvarvet är inställt på grund av Covid-19 viruset, men nu lanseras Göteborgsvarvet Virtual Race 21k där Varvet arrangörernas mål är att fortsatt motivera löparna att fortsätta springa och hålla igång träningen. Självklart är det 21,1km som gäller, men nu med social distans.

Den 15-17 maj har alla löpare möjlighet att delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k – ett lopp som man kan genomföra var som helst i världen. Göteborgsvarvet Virtual Race 21k är dessutom seedningsgrundande till Göteborgsvarvet 2021 och loppet genomförs i samarbete med träningsappen Strava. Löparna bestämmer själv vart man springer, men det är viktigt att banan är minst 21,0975 km när man loggar passet i Strava.

Att springa Göteborgsvarvet Virtual Race 21k kostar 645 kr, men de löpare som varit anmälda till årets lopp har bland annat möjlighet att flytta den anmälan till Göteborgsvarvet Virtual Race 21k. Genom anmälningsavgiften är löparna med och stöttar friidrotten i Göteborg.

Efter avslutat lopp får löparna en digital finisher badge, ett digitalt diplom, samt en hemskickad fysisk finisher pin. Dessutom får alla deltagare som genomför Göteborgsvarvet Virtual Race 21k en värdekod som ger 30% rabatt på Göteborgsvarvet den 22 maj 2021 och Göteborgsvarvet Marathon den 19 september 2021.

Så här går det till för att anmäla sig:

1. Skaffa ett gratiskonto på Strava och koppla det till Göteborgsvarvet via din anmälan.

2. Anmäl dig till Göteborgsvarvet Virtual Race 21 via Göteborgsvarvets hemsida.

3. Koppla ditt Göteborgsvarvet-konto till ditt Strava-konto när du gör din anmälan. Notera att du måste lämna ”edit certain data on your profile” ikryssad för att kunna delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k.

4. Spring minst 21,0975 km någon gång mellan 15-17 maj 2020 och registrera löpturen som ”RACE” på Strava. Registreringen måste göras senast tre dagar efter att tävlingen avslutats.

LÄS MER PÅ GÖTEBORGSVARVARVETS SIDA


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lidingöloppet lanserar virtuell löptävling

Lidingöloppet lanserar virtuell löptävling


Under april, maj och juni arrangeras en serie virtuella lopp – som springs i verkliga motionsspår – under namnet Virtuella Terrängserien Stockholm. Bakom satsningen ligger TCS Lidingöloppet.

När nu coronaepidemin gör det omöjligt att arrangera traditionella lopp är det flera lopparrangörer som lanserar virtuella alternativ. Senast ut är Lidingöloppet som under april, man och juni lanserar Virtuella Terrängserien Stockholm. Det är en serie virtuella lopp, som springs på tio välkända löparspår i olika kommuner runt om i Stockholm. Deltagarna tävlar mot varandra på samma bana, men vid olika tidpunkter.

Läs också: Spring ditt lopp med RW!

– Det är gratis att vara med och ger en möjlighet att skapa nya rutiner för att hålla motivationen uppe. Faller satsningen väl ut i Stockholm rullar vi ut den Virtuella Terrängserien i andra delar av Sverige, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Serien arrangeras alltså på tio välkända löparspår i olika kommuner runt om i Stockholm. Vart och ett av loppen är aktivt under varsin vecka fram till sommaren, och motsvaras av ett visst segment i träningscommunityn Strava. Utmaningen är att springa det aktuella spåret eller segmentet så snabbt man kan under den aktuella veckan. Lidingöloppet sammanställer sedan resultaten och skapar en resultatlista varje vecka.

Här är hela Virtuella Terrängserien Stockholm 2020  1. Vecka 17: Grönsta gärde, Lidingö, TCS Lidingöloppet Fyran, 4 km
2. Vecka 18: Ursviks motionsgård, Sundbyberg, Tian, 10 km
3. Vecka 19: Kungsholmen, Stockholm, Kungsholmen runt, 8,7 km
4. Vecka 20: Lida, Tullinge, Gröna spåret, 7,6 km
5. Vecka 21: Lidingövallen, Lidingö, Lidingöloppet Vårmilen, 10 km
6. Vecka 22: Hellasgården, Nacka, Femman, 4,8 km
7. Vecka 23: Hagaparken, Solna, Parkrun, 5,1 km
8. Vecka 24: Djurgården, Stockholm, Runt Djurgårdskanalen, 8,8 km
9. Vecka 25: Ågesta, Huddinge, Elljusspåret, 6 km
10. Vecka 26: Grönsta gärde, Lidingö, TCS Lidingöloppets sista mil, 10 km

Läs mer och anmäl dig här!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ASICS Stockholm Marathon flyttas

ASICS Stockholm Marathon flyttas


Idag meddelades det inte helt oväntade beskedet att årets ASICS Stockholm Marathon flyttas från den 30 maj. Nytt planerat datum blir den 5 september vilket gör att loppet kommer avgöras samma dag som Ramboll Stockholm Halvmarathon med Stockholm Stadion som gemensamt evenemangsområde.

Arrangörerna har länge inväntat besked om möjlighet att köra årets Stockholm Maraton enligt ursprungsplaneringen, men slutligen fanns ingen möjlighet att kunna genomföra detta stora arrangemang på utsatt datum utifrån den situation som föreligger med Coronavirusets påverkan på samhället.
Därmed sällar sig loppet till alla de storlopp världen över som antingen flyttat fram datumet till hösten eller ställer in årets upplaga helt. Vi har tidigare berättat att Göteborgsvarvet, världen största halvmara, inte kommer genomföra årets lopp och där kommer man istället skapa ett gemensamt virtuellt lopp på årets loppdatum den 16 maj och sedan återkommer man förhoppningsvis som vanligt 2021

Marathongruppen som arrangerar både ASICS Stockholm Marathon och Ramboll Stockholm Halvmaraton siktar nu på att göra den 5 september till en riktig löpardag i Stockholm.
ASICS Stockholm Marathon behåller samma starttider som det ursprungliga loppet, det vill säga klockan 12.00 och 12.10. Ramboll Stockholm Halvmarathon startar klockan 9.00 samma dag.
Detta blir, om arrangemangen kan genomföras, en unik loppdag då två så stora lopp kommer avgöras inom loppet av några timmar.

Under maratonhelgen skulle även ASICS Stockholm High Five (den 29 maj) samt Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran (den 31 maj) ha arrangerats. Dessa lopp är också flyttade och i dagsläget har ASICS Stockholm High Five fått ett nytt datum, fredagen den 4 september. Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran kommer också att arrangeras under hösten men där är inget datum satt än.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in