Svenskt rekord av Sophia med 80 km

Svenskt rekord av Sophia med 80 km


Löpningen finns i många olika former idag, och man kan konstatera att ultralöpningen på elitnivå, motions och upplevelse nivå är på frammarsch. I takt med att ultralöpningens alla discipliner lockar mer ökar konkurrens situationen då fler löpare vill testa sina gränser på allt från långa trail ultralopp i bergen till distanslopp och tidslopp där man jagar sträckor och tider. I helgen avgjordes Skövde 6 timmars, och där satte Aktivitus Sport Clubs Sophia Sundberg svenskt rekord när hon på de 6 timmarna hann hela 80099 meter. För att nå rekordet höll hon runt 45 minuter per mil åtta gånger i rad utan vila. Det tidigare svenska rekordet hölls av Kajsa Berg som gjort 800024 meter, vilket alltså Sofia förbättrade med 75 meter. Runners World fick en pratstund med Sophia efter loppet.

Grattis Sofia till ditt svenska rekord på 6 timmars löpning med över 80 km avverkade. Hur hittade du inspiration till en sådan prestation i ett småruggigt mars väder på en varvbana i Skövde?
– Ja, det låter ju fruktansvärt när man tänker efter, men det är faktiskt ett fantastiskt kul lopp. Jag gjorde mitt första ultralopp där för 5 år sedans och har sprungit varje år sedan dess. Så jag har gjort runt 400 km på 1200 meters varvbanan där loppet avgörs.

Vad är det som är så speciellt med Skövde 6 timmars?
– Jag tycker att varvet som går i en park är varierande och det gör det lättare att springa. Sen ger stämningen bland löparna en positiv känsla.  Tidslopp är ju lite speciellt utifrån att alla startar samtidigt och alla går i mål samtidigt. Man har bara dom 6 timmarna att förhålla sig till, så det är lika för alla, sen hinner man givetvis olika långt. – Nu hade jag fördelen att springa om nästan alla hela tiden och dom första 4 timmarna pratar jag ofta med medlöparna, sen sista två timmarna går jag in i min egen bubbla. Men det är mycket gemenskap och pepp mellan löparna på banan, och just 6 timmars är verkligen något alla som vill testa springa längre kan ställa upp på. Det finns ju inga krav hur långt man ska hinna, utan man kan ta det i sin takt och anpassa till sin nivå och ambition. Det är en grym känsla att alla slutar samtidigt.

Även om det är vanligt inom ultralöpning med tidslopp, utgår de flesta loppen ändå från en sträcka som ska avverkas, finns det någon skillnad i upplägget när man kör en bestämd tidslängd jämfört med sträcka?
– Det som är positivt är att man vet exakt hur länge man ska hålla på. Har du en sträcka, speciellt på längre sträckor kan tiden det tar att klara av loppet ta klart längre tid än vad man hoppades på. Det jobbiga kan bli om man är trött och börjar titta för mycket på minuterna, men precis som i alla lopp gäller det att dela upp det i etapper. Jag tycker ändå att det är värre att veta att det är si eller så långt kvar i av ett lopps distans.

Vad hade du för strategi på loppet för att nå det svenska rekordet som Kajsa Berg hade på 80024 meter?
– Tidigare lopp har jag utgått från vad gps klockan visat, men eftersom det blir att jag springer lite slalom och ytterkurvor när jag varvar medlöpare har mätaren visat längre distans. Så i år utgick jag istället från varvtider, och hade skrivit ner vad jag skulle passera varje varv på. Utgångspunkten var att hålla runt 44.30 per mil, 4.27 minuter per kilometer, under första delen av loppet för att sen ha lite utrymme till att kunna tappa lite fart på slutet och ändå komma över 80 km på 6 timmar, och det gick ju precis. Så det var en tydlig plan att komma över 80, jag hade inte åkt dit för att göra 79 km.

Hur har du tränat inför ditt rekordlopp?
Jag har tidigare tränat mig själv, men efter både framgångar och mycket strul med framförallt ett ben kände jag att jag behövde något nytt. Både för kroppen och för motivationen. Så då kom jag i kontakt med David Hedlund på Aktivitus som har en bakgrund som skidåkare på hög nivå. Jag tyckte det verkade spännande med någon som inte kom från löpningen utan kommer in med ett helt annat tänk. Så jag har lagt min träning i hans händer och han har pusslat om ganska rejält i min träning.

Vilka förändringar har han gjort i din träning?
– Tidigare gjorde jag det klassiska att man bara springer och springer och inte värdesätter vilan. Visst måste jag ha mängd som en viss grund, men den ökade vilan har verkligen varit positiv för mig och sen har jag också övergått till att styra min träning utifrån pulsen. – Sen har jag också kör mer regelbunden DNS träning. (Dynamisk Neuromuskulär träning)

Kan du utveckla hur mycket mer vila du har nu?

– Nu har jag två heldagars vila varje vecka. Det var jätte märkligt i början, för träningen har ju varit en del av min vardag varje dag. Så i början var det nästan svårt, men nu njuter jag av att ha vilodagarna. Vilan har medfört att mängden blivit mindre, men samtidigt håller jag högre intensitet på många av passen jag kör jämfört med tidigare. – Alla förändringarna känns väldigt positiva för min löpning.

Vad har du nu för mål?
– All min träning är inriktad mot Comrades Marathon i Sydafrika. Det är mitt absolut stora mål. Där vill jag ha revansch på efter det som har varit i det loppet.

Runners World har nyligen tagit upp problemet kring att tjejer kan utsättas för obehagliga inslag i olika grader i samband med träning och löpning. Kan du berätta om det som hände dig på Comrades när du sprang där senast?
– Ja, det var ju jätte tufft. Jag har försökt att ta bort det ur minnet. Men det var efter starten h det är mörkt. Jag behövde gå ut i buskarna och kissa, och då blev jag indragen bakåt av någon person. Allt går så fort och jag slår mig lös och är ute på banan igen, men mina kläder är helt trasiga och loppet är förstört. Jag är så uppskärrad men springer vidare, men helt utan fokus mer på loppet. Det hände ju aldrig något mer än att jag blev indragen, men jag har burit med mig händelsen och haft en enorm rädsla för att springa i skogen och när det varit mörkt. Det är egentligen först nu den rädslan börjat släppa lite.

Men trots den här skrämmande händelsen kan du se fram mot Comrades?
– Jag älskar både loppet och Sydafrika, så jag vill inte den händelsen ska förstöra det. Så jag vill verkligen tillbaks och uppleva loppet på ett annat sätt och samtidigt verkligen prestera där. En topp 10 placering är det givna målet. Jag har varit 11 i loppet och det är verkligen ”första förloraren”. 11:an får inget, men kommer man topp 10 får man springa med en ros på slutet in i mål och sen får man den eftertraktade guldmedaljen. Så det vill jag uppleva i Comrades i år.

RW tackar för pratstunden och önskar Sophia lycka till med träningen och Comrades Marathon första söndagen i juni


Sophia efter rekordloppet i Skövde

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Stor loppguide 2020
  • Allt om halvmarathon, träningsprogram
  • Startklar! Smartaste passen, Snabba skor
  • Mat för resultat
  • Knäont? Så botar du känningarna
  • 6 sorters sportmat för mer ork
  • Forskning: Spring nu – ät sen!
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj


Med anledning av risken för smittspridning av covid-19 kommer Göte­borgsvarvet 2020 inte genomföras den 16 maj, det meddelar Göteborgsvarvet i ett pressmeddelande. Övri­ga lopp i Göte­borgsvarvets tävlingsvec­ka samt Göte­borgsvarvet Expo kom­mer inte heller att genom­föras som plan­er­at.

Beslutet togs av Göte­borgs Fri­idrotts­för­bund vid ett extrain­satt styrelsemöte i går kväll. Eftersom även vårens upplagor av Varvetmilen ställs in tills vidare, innebär det att totalt 23 lopp/arrangörer i Göteborg och runt om i landet påverkas. Organisationen arbetar nu vidare med att utreda de konsekvenser som beslutet innebär samt informera alla som berörs. Ny information delges från arrangörerna de närmaste dagarna.

Till hela pressmeddelandet från Göteborgsvarvet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Det har USA:s snabbaste på fötterna

Det har USA:s snabbaste på fötterna


När de amerikanska uttagningstävlingarna inför maratonloppet på OS i Japan avgjordes var det med ”kolfiberdopade” löparskor som främsta vapen.

Det är resultatet på de amerikanska uttagningstävlingarna till OS som avgör vilka löpare som får åka till Japan i sommar. De tre bästa männen och tre bästa kvinnorna direktkvalificeras för maratonloppet, som ska avgöras i Sapporo i juli. Galen Rupp, Jacob Riley och Abdi Abdirahman samt Aliphine Tuliamuk, Molly Seidel och Sally Kipyego heter sextetten som får springa OS-maran i USA:s färger. Alla sprang uttagningsloppet i löparskor med kolfiberplatta.

Herrpallen dominerades totalt av Nike, medan damernas pall hade Hokas nya Rocket X högst upp, följd av Sauconys Endorphin Pro och Nike Vaporfly Next% på tredje plats. Och det var inte bara pallen som dominerades av Nike Next%-skor. Hela 45 procent av de 565 löpare som gick i mål på de amerikanska OS-uttagningarna sprang i Nike Next% eller 4%-skor, och 26 procent sprang i nya Nike Alphafly (en bidragande orsak till det kan förstås vara att Nike delade ut Alphafly-skor till samtliga deltagare i OS-kvalet innan loppet…). Av topp tio i herrloppet bar sju löpare Nike Vaporfly Next% och två löpare Alphafly Next%.

Liksom i Sverige och övriga världen springer även amerikanska löpare som är sponsrade av andra skoföretag numera ändå i Nikes löparskor – eftersom skorna har en bevisad effekt på prestationsförmågan. En del gör det med sin sponsors goda minne. Andra försöker att göra det bästa av situationen genom att kamouflera skorna med svart färg. Det är inte det lättaste förstås, eftersom både Vaporfly och Alphafly har en väldigt distinkt form.

Ett par svartmålade Vaporfly Next%

I herrloppet målade tre av de elva snabbaste över sina Nikeskor med svart färg. Bland damerna var det bara tre löpare totalt som gav sig på samma taktik. En herrlöpare, Kyle Masterson, tog däremot uppgiften på lite större allvar. I stället för att måla ovandelen med färg flyttade han helt sonika över en ovandel från en av sin sponsor Diadoras modeller och limmade fast den på en Nike Vaporfly Next%-mellansula. Kyle slipade till och med ner den karaktäristiska fenan bakom häldelen för att dölja vad han egentligen hade på fötterna. (Han kanske lurade sin sponsor, men oss lurar man inte så lätt.)

Kyle Masterson i sina egenkomponerade Diadora skor…..

Bakom den Nike-dominerade täten noterade vi en handfull olika modeller i fältet, de flesta med någon form av kolfibersula i mellansulan. Däremot såg vi förvånansvärt få Saucony Kinvara och Adidas Adios och Boston. De sistnämnda dominerade ju i täten på alla högprofilerade maratonlopp för bara några år sedan – det vill säga innan Nike Vaporfly lanserades på riktigt 2017 (den förekom som prototyp på de amerikanska OS-uttagningarna redan 2016).

Tre år är inte någon evighet, och nu verkar den övriga skoindustrin ha hunnit ikapp Nike och börjar lansera sina kolfiberdopade modeller. Frågan är om någon av dem kan ta upp kampen med Nike? Vi såg några av utmanarna på de amerikanska uttagningstävlingarna i varje fall. Brooks Hyperion Elite bars av några löpare, och vi såg även Hyperion Elite 2 (som inte är släppt än) på bland annat Des Linden (som blev fyra).

Hyperion Elite i version 2 på Des Linden

Hyperion Elite var den tredje vanligast förekommande modellen i loppet efter Nike Vaporfly Next% och Alphafly Next% – tätt följd av Nike Vaporfly 4%. Efter den kvartetten var Hoka Rocket X, New Balance FuelCell RC Elite och Saucony Endorphin Pro de tre modeller som förekom flest gånger. Det är kolfibermodeller som ännu inte har lanserats, men som väntar runt hörnet. Samma gäller nya Asics Meta Racer, som bars av några få löpare. Däremot lyckades vi inte se några löpare i Adidas nya tävlingssko vars tjocka mellansula påminner starkt om … just det, Nike Alphafly.

HÄR HITTAR DU ORGINALARTIKELN AV JEFF DENGATE


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!


På måndag 24 februari drar Göteborgsvarvsprogrammet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som vill motivera och inspirera alla Varvetlöpare att klara just sitt mål i världens största halvmaraton.

Tidigare har ett 18 veckors program startat upp men nu är det 12 veckors programmet som kör igång. Coacherna guidare i träningen och räknar ner och puffar upp löparnas form till Göteborgsvarvet som avgörs den 16 maj 2020.

För att klara av Göteborgsvarvet på ett optimalt sätt, oavsett mål, är det bra att ha en tidsperiod med regelbunden löpträning. För att få kontinuiteten kan det vara bra att ha något att följa som både inspirerar och guidar i träningen. Just att inspirera och motivera är coacherna Mustafa ”Musse” Mohamed, Hanna Karlsson och Anders Szalkai´s mål när dom komponerat helt nya träningsprogram riktade just mot Göteborgsvarvet. (Mer om coacherna längst ned i artikeln)

Programmen är och ska vara enkla att följa genom tre huvudträningspass i veckan. Träningsupplägget anpassas efter just ditt tidsmål eller nivå. Träningen är varierad och du som hänger på kommer få testa på många inspirerande upplägg.

I träningsprogrammen ingår ett komplett upplägg, med inspirerande träningstexter för varje träningsdag och träningsvecka. Till flera av momenten så som styrka, löpskolning och rörlighet finns det även instruktionsfilmer.

Programmen kan följas fullt ut men självklart även modifieras så att det passar din vardag. Genom att följa den röda tråden i programmet kan du kunna njuta fullt ut av den folkfest Göteborgsvarvet är och nå just ditt mål!

Programmet kommer i tre versioner och nu är det alltså dags starta 12 veckors programmet med start 24 februari.

Varje program har 6 nivåer som utgår från olika tidsmål eller att klara av den utmanande sträckan på ett sätt som gör att man kan upplevelse folkfesten loppet innebär.

PROGRAMMEN HITTAR DU HÄR

Så häng på, det blir kul, inspirerande men såklart även utmanande hälsar Musse, Hanna och Szacke!

OM COACHERNA:

Hanna Karlsson har varit löpare på elitnivå och har segrar på SM och Finnkamp. Hon arbetar nu mera som lärare, men löpintresset är fortfarande stort. Hon springer dagligen och leder en del löpgrupper och PT. Hanna brinner för att hjälpa och coacha människor att nå sina mål oavsett nivå.

Mustafa Mohamed eller ”Musse” som han oftast kallas är elitlöpare sen drygt 20 år tillbaka. Han har flera OS- och VM-finaler på hans meritlista och har även vunnit Göteborgsvarvet två gånger. Musse har fortfarande stor passion för löpning och vid sidan om sin elitsatsning leder han företagsträning och PT. Han har under flera år varit en av löpledarna på Springtimes träningsresor till Portugal.

Anders Szalkai är en av Sveriges bästa maratonlöpare genom tidigare och den senaste svenske vinnaren av Stockholm Marathon.
Numera är Anders Chefredaktör på Runner´s World och både under och efter elitkarriären har Anders verkat som coach för både elit och motionslöpare. Anders träningsprogram har hjälp många löpare att nå sina mål på lopp runt om i Sverige på allt från 10 km till Ultralopp. Kunskapen att anpassa program till olika nivåer anser Anders är hans styrka. Genom att coacha stora motionsgrupper, under 15 års tid, har han kunnat ta del av vilka upplägg som får flest löpare uppleva variationen och glädjen som finns i löpningen.

Musse, Hanna och Szacke har alla tre sprungit Göteborgsvarvet ett flertal gånger och vet vad som krävs. De har även coachat andra löpare till att nå sina mål på Varvet.




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rekord-Musse – 2:10:03!

Rekord-Musse – 2:10:03!


Runner’s Worlds medarbetare Mustafa ”Musse” Mohamed gjorde idag sitt livs maratonlopp när han sprang i mål på 2:10:03 i Sevilla Marathon. Det var inte bara personbästa med över två minuter utan Musse underskred dessutom David Nilssons relativt nysatta svenska rekord med 6 sekunder.

Hällelöparen som fyller 41 år den 1 mars, verkar inte alls bry sig om ålder utan förbättrade sitt sju år gamla personliga rekord med drygt två minuter och sprang dessutom under SOK:s nomineringskrav till OS i Tokyo med 56 sekunder.

2005 gjorde Mustafa Musse Mohammed sin maratondebut just i Sevilla Marathon. Då avgjordes loppet i kraftigt regn, kyliga temperaturer och mycket blåst. Då kom ”Musse” in på 2:32, men idag fick han grym revansch på samma lopp och trots att han numera är ”veteran” fick Musse äntligen ut lite av den kapacitet många trott han haft just på maratonsträckan.

Inför Sevilla Marathon har Musse legat på läger i Etiopien och tränat riktigt bra. Inledningsvis var han dock förkyld några dagar, något han berättar om i Runner´s Worlds andra nummer 2020. Där beskriver Musse hur han hanterar förkylningar och hur man startar upp träningen igen optimalt. Något Musse onekligen gjorde bra, för resultatet är nästintill ofattbart bra om man väger in Musses långa karriär och att han passerat 40 år.

Här berättar Musse själv om sitt rekordlopp

Efter rekordloppet framhöll Musse att dom tuffa långpassen på hög höjd i Etiopien gett resultat. Även om han själv efter loppet uppgav att han hade en lite svacka efter 17-18 km var känslan under loppet grymt bra. Trots 3.05 minuter per kilometer i fart, kändes det lättare än på de 30-35 km långpass han genomfört i runt 3.25 minuter per kilometer på den höga höjden i Etiopien.

Loppet avgjordes under bra förhållande med runt 13 grader, men löparna hade bitivs lite vind att jobba mot. Musse kom 21:a i loppet och bakom honom förbättrade Huddinges Ebba Tulu Chala sitt personliga rekord med drygt två minuter till 2:11:18 och Strömstads Mikael Ekvall sitt med en halvminut 2:11:37. Inledningsvis var det dock en annan svensk som låg främst i herrloppet genom Eskilstunas Adhanom Abraha som gick med täten och passerade halvmaran på 1:02:34. Den öppningen var dock för tuff och efter 35 verkade det som Abraha tvingades bryta.

Musse sprang loppet med så kallad negativ split, dvs att andra halvan gick snabbare. 10 km passerades på 30:50 och halvvägs hade Musse 1:05:25 och då låg han i samma klunga som Chala och Ekvall. Efter 35 km gled Musse ifrån övriga svenskarna och avslutade riktigt starkt då han visste att han hade en liten chans slå det svenska rekordet.

Men det var inte bara Mohamed, Ekval och Tulu Chala som gjorde superbra lopp, utan även på damsidan fick Sverige en mycket gångbar tid internationellt genom Huddinges Hanna Lindholm som blev 11:a på imponerande 2:28:59. Hanna sänkte sitt personliga rekord med drygt en halv minut och med den tiden förstärkte Hanna sin andraplats på den svenska genom-tiderna-listan.

På damsidan är SOK:s nomineringsgräns 2:28:00 till Tokyo OS, så det återstår att se om tiden räcker till OS för Hanna. Genomförandet av loppet visar dock på otrolig styrka och Hanna plockade placeringar hela vägen, vilket SOK borde ta med i beräkningen.

Hanna Lindholm

Vinnare i Sevilla Marathon blev Josephine Chepkoech på damsidan med 2:24:14 och på herrsidan vann Workneh Tesfa Tiruneh på 2:06:27

FOTO: Deca Text & bild


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon


Coronaviruset har stoppat en hel del idrottsevenemang den senaste tiden och nu drabbar det även maratonlöparna. Det är SVT som uppger att Tokyo Marathon, som är Asiens största mara, ställs in för motionslöparna. Det är bara elitfältet som kommer att få springa loppet.  

Tokyo Marathon är ett av sex Marathon Majors-lopp i världen och är oerhört populärt. Över 100 000 löpare brukar anmäla sig till lotteriet om att få en startplats. Runt 38 000 löpare är anmälda till årets lopp, och nu uppger arrangörerna enligt SVT att loppet bestämt sig för stryka alla allmänna anmälningar till loppet. Endast elitlöpare som fått personliga inbjudningar får springa.
I skrivande stund har ingen mer info nått ut om att loppet är inställt. Springtime Travel, som är den svenska officiella researrangören, har inte heller nåtts av någon information om att loppet är inställt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in