Vann du start i Nordic Extreme Running?

Vann du start i Nordic Extreme Running?


Grattis till: 

  • Felix Rehnberg
  • Jenni Svensson
  • Tobias Ryberg

Ni vann en startplats för två personer, inklusive boende med halvpension på Tott Hotell Visby, eftersom ni visste att Gotland Grand National firar 30-årsjubileum i år.

Tack till alla er andra som var med och tävlade!

Läs mer om Nordic Extreme Running här!

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Stor loppguide 2020
  • Allt om halvmarathon, träningsprogram
  • Startklar! Smartaste passen, Snabba skor
  • Mat för resultat
  • Knäont? Så botar du känningarna
  • 6 sorters sportmat för mer ork
  • Forskning: Spring nu – ät sen!
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

EM GULD – Robels genombrott

EM GULD – Robels genombrott


Robel Fsiha gjorde ett otroligt lopp när han vann terräng-EM i Lissabon i söndags. Det har var Robels stora internationella genombrott, men redan i Runner’s Worlds majnummer mötte Herman Degselius Robel och hans tränare Patrik Melin under vinjetten elitprofilen. Vi får historian om hur Robel kom till flyktingförläggningen i Gävle som 17 åring och sedan utvecklats till den världslöpare han är idag.

Topp löpare efter topplöpare släppte och på sista kilometern flöt Robel ifrån sista konkurrenterna vid terräng EM. Spårvägenlöparen vann tillslut med hela 11 sekunder med tiden 29:59 på den ca 10,2 km knixiga och tungsprungna gräsbanan. Guldet var Sveriges första genom tiderna i terräng-EM på herrsidan, och efter loppet blev Robel hissad av sina svenska lagkamrater.

Robel Fsiha, Spårvägen FK, Guld

Totalt sett blev det ett riktigt bra svenskt EM där Hälles Samrawit Mengsteab tog hem bronset i damklassen och det svenska herrlaget kom på 5:e plats. Även i juniorklasserna gjordes flera riktigt bra svenska insatser.

I Runner’s Worlds maj nummer 2019 kunde vi läsa om Robel och här kan du ta del av Herman Degeslius reportage:

Topprestationer av Robel Fsiha

Han har startat säsongen med resultat av högsta klass: två halvmaror på 61 minuter och den bästa placeringen genom tiderna av en manlig svensk löpare på Terräng-VM. Möt Spårvägens Robel Fsiha och hans tränare Patrik Melin.

I mitten av november förra året blev Robel Fsiha svensk medborgare. Bara några veckor senare fick han göra landslagsdebut på Terräng-EM i Nederländerna. Och i mars fick han ta sig an en ännu större uppgift, nämligen 10 kilometersloppet på Terräng-VM i danska Århus.

Robel hade förhoppningar om en topp-20 placering. Det infriade Robel när han sprang in som 17:e man, den bästa placeringen genom tiderna av en manlig svensk löpare. Dessutom var han bäste europé i loppet.

– Jag är väldigt nöjd, det var mitt bästa lopp hittills. Jag hade bara tränat specifikt i terräng i två veckor innan loppet, vilket gjorde det extra roligt. Banan var riktigt tuff, det gick upp- och ner hela tiden, säger Robel som nu ställer in siktet på Friidrotts-VM i Qatar. – Jag vill försöka kvalificera mig för 10 000 meter, säger Robel.
(Red anm: Efter att en skada och sjukdom stört Robel under sommaren lyckades han inte kvala in till VM på 10000 m, men visade alltså sen verkligen sin kapacitet med EM guldet)

Det är en snabb utveckling, inte minst med tanke på Robels historia. Han flydde från Eritrea och hamnade till slut på ett flyktingboende för ensamkommande i Gävle, som 17-åring. På boendet fanns en kille som tränade löpning och Robel följde med honom på en träning med Gefle Friidrott. – Jag såg direkt att han hade talang, han sprang ju väldigt, väldigt lätt, säger Robels dåvarande och nuvarande tränare Patrik Melin.

Det var däremot inte löpning som var i fokus under uppväxten i Eritrea för Robel, utan landsvägscykel. Men cykel är en dyr sport och pengarna räckte inte till – därför sadlade Robel om till löpning i 15-årsåldern. Sedan flykten till Sverige har satsningen på löpningen varit upp- och ned. Redan 2014 vann han bland annat Kungsholmen Runts millopp på tiden 29.41 och knep andraplatsen på Premiärmilen. Året därpå tävlade han inte alls.

– Det har varit jobbiga grejer runtomkring Robel som har stört mycket. Till exempel hot från folk som krävt pengar av honom, eftersom de tror att man har mycket pengar när man kommer till Sverige. Sedan satt hans tjej i fängelse i Sudan, men vi lyckades lösa ut henne därifrån och fick henne till Sverige, säger Patrik Melin. Löparsatsningen kom igång igen 2016 men han tävlade sparsamt. Säsongen därefter, 2017, fick han till riktigt bra träning och vann SM på 10 kilometer landsväg samt kammade hem andraplatsen efter Napoleon Solomon på 10 000 meter på bana vid de svenska mästerskapen i Helsingborg.

Förra året inleddes på ett strålande sätt: i maj tog Robel förstaplatsen på Kungsholmen Runts milbana med det nya personliga rekordet 28.43. Men under loppet fick han en bristning i vaden, och när han sprang Göteborgsvarvet två veckor senare blev han tvungen att bryta på grund av vadbesvären.  – Sedan gick ju hela säsongen i princip. Han kom tillbaka först till terräng-SM och var då tvåa efter Napoleon på båda sträckorna. Det var en tung säsong förra året. Hoppas det kan bli lite bättre det här året, och det har ju börjat rätt så bra, säger Patrik Melin.

Det är en underdrift. Säsongen har börjat med internationellt gångbara resultat. I februari sprang Robel Barcelona halvmaraton och noterade tiden 1.01.19, som gav en sjätteplats. Placeringen före togs av Napoleon Solomon, två sekunder före Robel. Bägge underskred därmed David Nilssons svenska rekord från året innan på 1.02.29. Vann loppet gjorde kenyanen Eric Kiptanui med tiden 1.01.04, vars PB på halvmaran lyder på 58.42 – sjua genom tiderna i världen (satt i Berlin förra året). En dryg månad senare ställde Robel upp i Bahrain Night halvmaraton och putsade sitt personbästa med en sekund och slutade på en tiondeplats. Tyvärr blev tätklungan, där Robel befann sig, felvisad efter cirka tre kilometer och fick göra en extra sväng som kostade ett antal sekunder – annars hade Robel säkerligen stått som ny svensk rekordhållare på halvmaratondistansen.

Fram till nu har Robel mestadels kört millopp på väg och halvmaraton. En anledning till fokuseringen på halvmaran är för att distansen är lite av Eritreas ”nationalgren”. Den tidigare världsrekordhållaren på halvmaran är eritrean: Zersenay Tadese. – Grejen för Robel har varit att springa fort på halvmaraton. Men vi får kanske tänka om lite och gå in stenhårt för 10 000 meter på bana om han skulle vilja springa ett OS. Vad gäller maraton så måste han springa bra på halvmaraton i några år innan han tar steget upp till maratondistansen. Det tar några år att träna bra inför ett maraton, om man vill springa bra i alla fall, säger Patrik Melin.   

Men att springa halvmaran på 61 minuter kräver även det sin träning. Som regel tränar Robel två pass om dagen där morgonpasset är det tuffare av dem, medan eftermiddagspasset oftast är distanslöpning i 30–40 minuter samt allmän styrketräning. Den totala veckomängden varierar beroende på om det är en vecka med mycket distanspass eller en vecka med mer kvalitetsträning. – Om det är en vecka med mycket distans kan han springa uppemot 18 mil. Men veckor med högre kvalitet då blir det ungefär 10–11 mil, så det är ett rätt stort spann, säger Patrik Melin.

Under vinterhalvåret bedriver Robel sin träning till största delen i Addis Abeba i Etiopien. Han tillhör en träningsgrupp med många duktiga löpare. – Han är långtifrån den bästa i gruppen, om man säger så, berättar Patrik Melin.

Robel under sin träning inför EM i Lissabon tillsammans med några av Etiopiens största stjärnor. Kenesisa Bekele som har världsrekorden på både 5000 och 10000 meter och Lelisa Desisa regerande världsmästare på maraton. Bild från Instagram @runningwithpower

FAKTA ROBEL
Ålder: Född 1996.
Klubb: Spårvägen.
Bor: Gävle och Addis Abeba.

FOTO: Deca Text & Bild


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Äntligen dags igen för Världsmästerskapet i Swimrun – ÖTILLÖ!

Äntligen dags igen för Världsmästerskapet i Swimrun – ÖTILLÖ!


Kommer förra årets världsmästare Fredrik Axegård och Alex Flores ta titeln igen? Och kommer Therese Alshammar, Petter, skidkungen Anders Södergren, skridskostjärnan Johan Röjler och Team Runners World Oldboys lyckas ta sig i mål?

ÖTILLÖ –i år den 14:e upplagan av Världsmästerskapet i Swimrun – är en av de hårdaste endagarstävlingarna i världen med 65 km löpning i tuff terräng, över klippor och skär och längs grusvägar och till det 10 km simning i öppet hav, från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård. Starten går 05.45 måndag morgon 2 september och kan följas i direktsändningen som syns nedan.

Runners World har naturligtvis med ett team; Runners World Team Oldboys (Kenneth Gysing och Totte Tedelund), som med lika delar hybris och livserfarenhet (118 år tillsammans) hoppas på att ta sig hela vägen in i mål. Detta i ett alldeles fantastiskt startfält med inte mindre än tre tidigare olympier, där Therese Alshammar återigen tävlar ihop med rapstärnan Petter (de tog sig fint i mål förra året), och OS–guldmedaljören Anders Södergren ställer upp i mixklassen med erfarna swimrunnern Helena Dalivin, och skridskostjärnan Johan Röjler (med tre OS bakom sig) kör i par med Oscar Nilsson.

Varken Runners Worlds utsända, lag Petter/Alshammar, lag Södergren/Dalivin eller Röljer/Nilsson lär dock ha någonting med slutstriden (årets understatement) att göra, där är den stora frågan i stället om förra årets världsmästare, svenskduon Fredrik Axegård och Alex Flores, som då också krossade banrekordet med den nya fantastiska tiden 7 timmar, 39 minuter och 25 sekunder, ska kunna försvara titeln i år? Det lär inte bli lätt, de kommer jagas hårt av världens bästa swimrunners, som tagit sig till final efter sex stenhårda kvaltävlingar under året som gått.

Nedan kan du följa ÖTILLÖ LIVE:

LÄNK till LIVE ÖTILLÖ

TOPP-FOTO: Pierre Manges/ÖTILLÖ

RW´s uppskattade krönikör och skribent Kenneth Gysing är tillsammans med Totte Tedelund Team Runners World Oldboys.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vinnarna av Jaybird Tarah Pro är utsedda

Vinnarna av Jaybird Tarah Pro är utsedda


Nu är tävlingen där Runner´s World i samarbetet med Jaybird tävlade ut två par trådlösa hörlurar av den modellen Tarah Pro avgjord. Responsen från alla tävlande var suverän och det fanns många härliga kommentarer och grymma rim.

Två vinnare har nu utsetts med motiveringar som matchar ett par Tarah Pro. På frågan hur lång batteritid Tarah Pro har svarade faktiskt alla rätt. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

De lyckliga vinnarna och deras motiveringar:

Elin Öhman
”Jag sprang min hittills längsta ultra i år, High Coast Ultra, på nära 20 timmar och hade väldigt gärna haft ett par grymma hörlurar i öronen för att orka pusha lite hårdare. Min nästa utmaning blir Kullamannen 100 miles och då låter 14 timmars batteritid helt suveränt! Jag är dessutom student och har inte råd att lyxa så mycket så ett par Jaybird-lurar hade varit en riktig dröm!”

Fredrik Rosin
”I helgen sprang jag min första Backyard Ultra och tyckte att det var underbart! Men nästa gång skulle jag verkligen vilja ha ett par bra hörlurar för att kunna stänga ute negativa tankar när det börjar bli jobbigt. Och då skulle dessa passa perfekt med trådlösa och lång batteritid.”

Mer om Jaybird Tarah Pro:
Jaybird Tarah Pro är ett par trådlösa hörlurar framtagna för att täcka in allt från den vardagliga träningen till pass där du testar dina yttre gränser. Lurarna är vattenskyddade (IPX7) så att de funkar i alla möjliga typer av väder och under hårda, svettiga träningspass.

På sladden som förbinder öronsnäckorna hänger batteri, mikrofon och fjärrkontroll som du både kan styra volym och musikspelare med samt ta emot samtal. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

Öronsnäckorna fästs enkelt och sitter säkert i örat. Du kan också rotera snäckan om du vill ha sladden över örat eller neråt. Placeringen över örat är att föredra under löpträning, eftersom lurarna då både sitter ännu säkrare och du kan dra åt sladden bakom huvudet så att den inte hänger och slänger.

Öronsnäckorna kan även fästas mot varandra med hjälp av inbyggda magneter. Det innebär att du kan hänga hörlurarna runt halsen när du inte vill lyssna – då pausas de automatiskt och du spar batteritid.

Med hjälp av Jaybird-appen kan du anpassa ljudet i Tarah Pro efter dina egna preferenser. Efter ett enkelt ljudtest skapas en personlig EQ-inställning automatiskt, så att du inte behöver justera EQ-kurvan själv.

Läs även om tre skäl att springa till musik


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vinnare i Power Woman tävling – Wild Collection

Vinnare i Power Woman tävling – Wild Collection


Det blev en fantastisk respons när sportklädmärket Power Woman tillsammans med Runner´s World tävlade ut snygga och funktionella löparkläder och fyra löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman”. Nu är vinnarna utsedda och samtidigt presenterar Power Woman nya färger i Wild Collection.

Det var många som själva ville, eller hade någon som dom tyckte borde, spring in sommaren i snygga och funktionella löparkläder från svenska sportklädmärket Power Woman. Motiveringarna var både roliga och fyndiga, och juryn från Power Woman hade ett tufft jobb att utse vinnarna. Vilka som vann hittar du längs ner på sidan och vi säger grattis och passar på att tacka alla som lämnade in ett tävlingsbidrag.

Samtidigt passar vi på att presentera Power Womans ”Wild Collection” som är framtagen för kvinnan som vill och vågar sticka ut. Färgerna är valda för att matcha en kraftfull och färgstark personlighet, och mönstren har en exotisk och lekfull touch.

Kläderna är av extremt hög kvalitet, utvecklade för tävlingsidrott och testade av maratonlöpare. Materialen är framtagna för att motstå tuff träning, svett, sol, salt och klor. De är tillverkade för löpning, men kan förstås även användas på gymmet, i bassängen eller som sommarkläder.

Shortsen har silikon i bensluten för att förhindra att de glider upp, och en passform som motverkar skav. Den breda linningen håller shortsen bekvämt på plats. Toppen är tillverkad i ett snabbtorkande och stödjande material som håller dina bröst på plats under löpning.

 

 

Hot Top
Den här toppen i funktionsmaterial är utvecklad för dig som ställer höga krav på dina träningskläder. Passformen är tajt så att den håller sig på plats under hård träning – materialet gör det till en kompressionstopp.
Hot Top är perfekt för alla typer av löppass, från intervallträning till ultramaror. Materialet står emot klor, salt, svett och vatten och kan därför även användas för simning, swimrun och triathlon.

 

 

Hot Short
De här shortsen i funktionsmaterial är utvecklade för dig som ställer höga krav på dina träningskläder. Passformen är tajt så att de håller sig på plats under hård träning, inte minst tack vare att benen har en greppig kant i silikon som förhindrar att de glider upp. Midjan är bred och håller shortsen bekvämt på plats.
Hot Short är tillverkade för löpning i ett material som står emot klor, salt, svett och vatten. Därför kan de även användas för simning, swimrun och korta triatlonlopp (de har ingen stoppning).

 

HÄR HITTAR DU IN TILL ”WILD COLLECTION”

 


VINNARNA i tävlingen ”Tävla och vinn – Löparkläder från Power Woman”

Set med löparshorts och top:

Rebecca Hag med motiveringen:

”Fullkomligt älskar Power womens kläder! Om jag vann skulle jag ge min vän detta sett då hon förtjänar att vinna något riktigt fint :)!! Med två små barn hemma har hon nu så smått börjat löpträna och efter 28 år äntligen hittat det underbara med löpning. Vi ska springa vårat första lopp ihop i augusti och det vore drömmen att få vara kittade i Power Women”

Natalie Persson med motiveringen:

”Jag vill inspirera andra kvinnor att våga pusha sig själva på lopp! Genom att alltid ge 100% på lopp och göra det i en powerwoman outfit hoppas jag kunna inspirera!”

 

 

Zebramönstrade löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman”:

– Lisa Rehnstedt
– Maria Wallström
– Daniel Skoogh
– Linda Jutterdal

Alla vinnare kontaktats via den e-post som angavs tillsammans med tävlingsmotiveringen


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sthlm Marathon: Fem snabba energikällor

Sthlm Marathon: Fem snabba energikällor


En smart strategi för ditt energiintag kan ha stor betydelse för din prestationsförmåga under ett maraton. Så här lägger du upp den.

Massor med kolhydrater

Under ett maraton behöver du få i dig cirka 2 100 kalorier. Vilka snabba kolhydrater din mage mår bäst av bör du testa i god tid under dina långpass före loppet. Kolhydratsförråden i dina muskler (glykogen) räcker i cirka 75–90 minuter, men du bör börja fylla på tidigare än så under själva loppet. Ta något kolhydratrikt efter ungefär 45 minuter löpning, och fortsätt sedan med det var 20–30:e minut. Sikta på att få i dig 30–60 gram kolhydrater per timme, och ända upp till 90 gram för väldigt långa lopp. 

Om du till exempel dricker 480 milliliter sportdryck per timme så får du i dig cirka 29 gram kolhydrater. Toppa upp dem med någon energigel då och då så får du i dig tillräckligt med energi för att klara av hela maratonloppet. Sportmatsprodukter som gel innehåller nämligen en blandning av de båda sockerarterna glukos och fruktos. Detta gör att cellen kan ta upp mer kolhydrater (energi) än om den bara matas med en enda sockerart, eftersom glukos och fruktos använder olika receptorer i cellen. Men gels kräver vätska för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dem snabbt. Drick därför alltid när du tar en gel.

Fem snabba energikällor för löpare:

• Sportdrycker innehåller kolhydrater och salter (elektrolyter), som behövs för att bibehålla en bra vätskebalans. 

• Gels är en koncentrerad form av sportdryck, med mycket kolhydrater och elektrolyter. Skölj ner med vatten.  

Liquids är som ett mellanting mellan gel och sportdryck – lite mera flytande och lättätet än gels.  

• Det finns även sportmat i form av ”gelégodis”. De kommer ofta i påsar som innehåller cirka 30 gram kolhydrater. 

Energikakor, eller så kallade bars, ger lite mer mättnad men ställer också högre krav på matsmältningen. Välj därför en bar med mycket kolhydrater och lite fett och fibrer. 

Testa buffén i förväg

Kolla vad loppet serverar i form av energi – och det gäller även sportdryck. Stockholm Marathon serverar bland annat bananer, saltgurka, cola, sportdryck och gels från Enervit, äppelbitar, buljong och kaffe längs banan. Testa produkterna på dina långpass. Funkar de inte för dig? Ta då med egen energi i form av gels, liquids eller bars. 

Lagom med vätska

Din mage kan inte ta upp mer än 720–840 milliliter vätska i timmen. Sikta därför på att dricka runt två deciliter var 15:e minut. Dricker du mer vätska än så är risken stor att du bara får stanna och kissa ut det i stället. Exakt hur mycket vätska du behöver dricka beror förstås på lufttemperatur och luftfuktighet. 

Se oavsett till att du startar med vätskebalans. Att vätskeladda genom att dricka extra mycket dagarna före loppet går inte, men fyll på med vatten dygnet före så att urinen är ljust gul. Drick fem till sju milliliter vätska per kilo kroppsvikt fyra timmar före tävlingen. Behöver du ändå inte gå på toaletten, eller om ditt kiss är mörkgult, så bör du fylla på med tre till fem milliliter per kilo kroppsvikt cirka två timmar före loppet. Drick långsamt.

Svettas du mycket eller om det är väldigt varmt eller fuktigt så kan du behöva tillskott av elektrolyter (salter). Det finns i sportdrycker eller i vätskeersättning som Resorb. Är det väldigt varmt bör du dricka vid varje vätskestation eller var 15:e minut, men om det är kallt så kan det räcka att dricka vid varannan station eller var 30:e minut. Börja med vatten, och fyll på med kolhydrater i form av sportdryck efter 45–60 minuter. Alternera sedan med vatten och sportdryck.

Drick i farten

Om du vill dricka med värdighet (utan att spilla allt över dig själv): greppa muggen, placera tummen och pekfingret högst upp på muggen och tryck ihop så att en pip formas. Drick sedan långsamt. 

Tanka i förväg 

Vad du äter dagarna före loppet har också betydelse. Eftersom den huvudsakliga formen av bränsle vid långlopp som maraton är kolhydrater är det bra om du lägger till ett extra mellanmål med kolhydrater dagarna före loppet. Är du känslig mot viss typ av mat? Då bör du nu undvika detta helt dagarna före loppet. Tar du med dig en egen matsäck vet du att du får i dig den energi du behöver och din mage tål.

Ät en sista större kolhydratrik måltid cirka 3–4 timmar före start. Välj främst mat – vanlig frukostmat funkar för många – med en mindre mängd fibrer, fett och protein eftersom de annars kan skapa mag- och tarmproblem. Fyll sedan på med ett litet mellanmål 1,5–2 timmar före start.

Springfika

Forskning visar att 3–6 milligram koffein per kilo kroppsvikt en timme före start ger mest effekt. Mer än så verkar inte göra någon ytterligare skillnad för prestationsförmågan. Tänk bara på att koffein kan påverka magen negativt – så chansa inte om du är ovan vid koffein. 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in