ASICS Marathongrupp mot slutspurten!

ASICS Marathongrupp mot slutspurten!


Samtliga i gruppen har utvecklats i sin löpning. Därför är det högst troligt att vi får se fem personbästa när David, Lena, Gökay, Peter och Malin korsar mållinjen på Stockholms Stadion den 31 maj!
– LG Skoog

Lena Rindevall. Målsättning: 4.30
– Träningen har gått bra och konditionsmässigt känner jag mig stark. Jag har följt LG:s upplägg och vissa delar av Team Stockholm Marathons program (TSM). Jag kör långpassen med TSM:s 4.30-grupp och hänger med bra under rundorna. Med tanke på det känns min målsättning rimlig.

Coachens kommentar:
– Lena har gjort stora framsteg, framförallt sedan träffen i Stockholm i februari. Hon blev lite sliten efter en träningsvecka i Monte Gordo i mars, därför sprang hon inte så fort som hon ville på Premiärmilen i Stockholm i slutet av samma månad. Men hon kommer absolut klara av att springa på 4.30.

Gökay Akyüz. Målsättning: 4.30
– Jag har följt LG:s program slaviskt och blivit en allt bättre löpare med tiden. Dessutom har jag gått ner i vikt. I mars månad hade jag problem med vänster fot, vilket innebar alternativ träning på cykel under tre veckor. Förutom skadan har det flutit på fint, så mitt tidsmål på 4.30 ska jag kunna fixa.

Coachens kommentar:
– Kombinationen av viktminskning och struktur på träningen kommer göra att Gökay lyckas med sin målsättning. Han är motiverad, det visade sig under skadeperioden då han jobbade seriöst med den alternativa träningen.

Peter Svenson. Målsättning: sub 3
– Jag känner mig starkare, snabbare och uthålligare än någonsin. Just på långpassen märker jag de stora framstegen; jag blir knappt trött när jag kör långpass. Och tidigare har jag varit skraj för tröskelpass – nu springer jag sådana pass varje vecka. Att klara sub tre känns rimligt, frågan är hur många minuter under tre timmar som jag ska sikta på.

Coachens kommentar:
– Peter har lärt sig att springa längre sträckor i marafart och även progressiva tusingar, vilket gjort att han tappat rädslan för högre farter. Eftersom han blivit starkare både tröskelmässigt och tempomässigt, tycker Peter att långpassfarten känns behaglig. Men han måste ibland hålla igen på långpassen, det kan gå lite för fort. Jag tror Peter kan springa i mål på tiden 2.55.

David Karlström. Målsättning: 3.30
– Resan mot Stockholm Marathon började med en skadad hälsena, men den läkte snabbt. Efter det har träningen på det stora hela gått riktigt bra. Sedan har min tankeverksamhet och inställning till löpning gått framåt enormt; jag har lärt mig oerhört mycket. I dagsläget är jag otroligt motiverad och har pigga ben. Jag litar helt på att LG:s program tar mig hela vägen till sluttiden 3.30.

Coachens kommentar:
– Det tror jag också, att han lyckas med sitt mål. David tappade i träningsmängd på grund av skadan, men det har han tagit igen senare. Davids fördel är hans starka ben som gör att han kan hålla farten med hjälp av musklerna. Fokus för honom har varit att hitta flytet i löpningen under distanspassen, och där har farten blivit allt högre, vilket visar att han utvecklats.

Malin Bolte. Målsättning: slå personbästat på 3.49
– Jag har i princip genomfört alla pass jag fått från LG. Och formen är bättre än på länge, det märker jag under kvalitetspassen då det går snabbare än förut. Sen springer jag långpassen närapå obehindrat. Jag har respekt för maratondistansen som är en lång sträcka och mycket kan hända under loppet, men målsättningen att slå personbästat känns rimligt.

Coachens kommentar:
– Malin är superseriös. Hon har till exempel kört långpass på två och en halv timme klockan fem på morgonen när hon varit bortrest. Liksom Peter springer Malin långpassen något för snabbt eftersom hon blivit snabbare, så det gäller att hon håller sig kall så att hon är i form till Stockholm Marathon istället. Malin kommer garanterat slå sitt personliga rekord.

Vi önskar den här härliga kvintetten och alla andra löpare lycka till!

Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Håll farten uppe! Träningen som gör dig snabbare
  • Test! 21 nya löparskor
  • Dags för nystart. 2021 – nu kör vi!
  • 20 svar på frågor som du inte ställt
  • Ont i höften? Slipp vanligt höftproblem
  • Lura döden!Därför är löpning en föryngringskur
Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 2

Ingberg

Hej LG!
Du ser verkligen ut att ha förberett dina adepter på ett bra sätt. Jag hoppas att alla når sina mål på ASM! Jag tränar för samma klubb som Peter och har verkligen sett hans motivationsboost genom ditt upplägg. Själv är jag en novis när det handlar träningsupplägg på maran. Har gjort 3 st och siktar nu på sub2.48 i Stockholm men ser mig som nybörjare. Kör i stort sett enbart tröskelpass, hårda långpass och ibland milfartsintervaller. Jag har utvecklats enormt på detta. Tröskelpassen är nyckeln till att öka bufferten upp till marafart. Jag kan dock inte förstå varför långpassen ska gå så långsamt i ditt upplägg? På 4-5 pass per vecka så borde man inte bli så sliten av marafart eller något långsammare på delar av långpassen men få ut några % mer effekt. Återhämtningen till övriga pass borde räcka. Kan du utveckla din syn på detta ytterligare då det är återkommande direktiv du ger dina adepter? Jag tolkar det som att du tycker att hårda långpass medför att man är sliten till tröskel eller tempopass så att de inte få den effekten den annars skulle få. Stämmer det?
Sen skrev du lite Peters puls på halvmaran. Att snittpulsen bör ligga flera slag över tröskeln. Min uppfattning är att tröskeln går där kroppen producerar mer mjölksyra och trötthetsämnen än den kan transportera ut. Att ligga över denna tröskel i 1.20-1.25 är omöjligt i mitt huvud. Givetvis kan den ligga över i senare skedet av loppet men snittet borde vara under. Utveckla gärna detta. Observera att det inte är några pekpinnar detta utan enbart nyfikenhet och om det är saker jag bör förändra i mitt synsätt.


LG

Hej Ingberg. Bra frågor och grattis till bra kvalité på din egen löpning.
Min erfarenhet är att du får marginell förbättringar av att springa för snabbt på långpassen. Ofta blir du istället sliten och presterar sämre på tröskelpass och intervaller. Jag vill att Peter ligger 30-45 sek långsammare än sin milfart.
Vad gäller pulsen så tycker jag att man på tävling skall gå all-in och våga plåga sig. Då hamnar snittpulsen ca 4-5 slag över tröskelpulsen. Under i början och över på slutet.
Men om man tittar på Renato Canova som tränar de bästa i världen nu, så kör dom långpass i tävlingsfart 3 månader innan loppet. Så det finns många vägar till målet. Lycka till med din egen satsning



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Saucony blir titelsponsor för BAMM 2021 – Björkliden Arctic Mountain Marathon!

Saucony blir titelsponsor för BAMM 2021 – Björkliden Arctic Mountain Marathon!


Saucony har ingått ett samarbete med BAMM, Björkliden Arctic Mountain Marathon, ett av Sveriges mest spektakulära terränglopp som utmanar löpare i dramatisk fjällmiljö i norra Sverige och Norge.

Saucony, det innovativa löpmärket som växer starkt inom terränglöpning, blir titelsponsor för tävlingen från och med 2021.
Saucony BAMM är ett terränglopp som sticker ut från de sedvanliga terrängloppen i Sverige eftersom du springer i par och väljer mellan distanserna 10, 30, 50 eller 70 kilometer där de tre sistnämnda innebär utmanande orientering över två dagar med övernattning på fjället. Strax innan start delas kartor och banor ut och det är först då deltagarna kan börja planera sina vägval.

I över 25 år har BAMM låtit löpare från hela världen genomföra något av det mest utmanande de prövat i ett par löparskor, och samtidigt njuta av de magiska vidderna i de svenska och norska fjällen. Saucony BAMM går av stapeln 6–7 augusti med start och mål i Riksgränsen.

Längtan efter att få genomföra ett fysiskt lopp är stor bland många. Saucony BAMM är ett av många lopp som blev inställt 2020 och som satsar inför 2021. Båda organisationer, Saucony liksom BAMM, har under den senaste perioden märkt av den stora ökningen i intresset för terränglöpning samt andra fjällnära aktiviteter, och genom detta samarbete hoppas båda parter att kunna bidra till vidareutvecklingen av denna sunda livsstil.

Ebba Jacobsson är Marketing Manager för Saucony i Norden:
Har man aldrig sprungit Saucony BAMM är det svårt att föreställa sig vad som väntar. Frihetskänslan, som löpningen i BAMMs obanade och avlägsna terräng genom häpnadsväckande fjällvidder, är unik i Norden.

Frihetskänslan, som löpningen i BAMMs obanade och avlägsna terräng genom häpnadsväckande fjällvidder, är unik i Norden

Deltagarna står inför en tuff, extremt spännande och rolig utmaning som utspelar sig i naturen kring Björkliden och Riksgränsen. Med evenemanget hoppas vi även kunna stärka banden ännu mer till Sveriges alla trailentusiaster!

Antar du utmaningen – och vem blir din partner?

ANMMÄLAN OCH MER INFO HITTAR DU HÄR


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!


Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc trådlösa TRUE GO-hörlurar för bara 546 kronor! Välj mellan färgerna vit, svart eller rosa.

Vårt erbjudande
• 6 nummer av Runner’s World (ordinarie butikspris: 594 kronor).
• Defunc trådlösa TRUE GO-hörlurar (ordinarie pris 499 kronor).
• Sammanlagt värde: 1093 kronor.

  • Din rabatt: 50 %, ditt pris: 546 kronor!

Här gör du din beställning!

 

Med Runner’s World får du:
✔️ Världens ledande löpartidning
✔️ Träningstips av experter och elitlöpare.
✔️ Extra mycket sko- och pryltester
✔️  Läsningen för alla som springer, från nybörjare till proffs,
✔️ Tips och råd om träning, teknik och nya prylar
✔️ Allt om de stora loppen
✔️ Inspirerande resereportage
✔️ Runner’s World digitala tidningsarkiv
✔️ Runner’s Worlds app

*Går ej att kombinera med andra erbjudanden.

 

Här gör du din beställning!

 

Defunc TRUE GO-modellen är för den som vill ha en kraftfull ljud- och kommunikationsupplevelse- TRUE GO passar för långvarig lyssning utan att bli obekväma genom vår världsunika, egenutvecklade MultiTip™-design som ger en bättre ljudupplevelse samt håller dina lurar på plats för ökad komfort.

Funktioner:

  • 22 timmars speltid
  • Superb säker passform
  • Kraftfullt ljud
  • Långvarig komfort
  • Touch control
  • Bluetooth 5.0
  • USB-C
  • 10 m trådlös räckvidd
  • Laddningsbox ingår naturligtvis

Här gör du din beställning!

Löptävlingar smittsäkra enligt ny studie

Löptävlingar smittsäkra enligt ny studie


Bara ett fall av coronasmitta påträffades efter 787 japanska tävlingar i löpning med över 600 000 involverade personer. Det visar en ny japansk studie, som Orienteringsmagasinet rapporterar om.

Studien som japanska friidrottsförbundet nyligen redovisade omfattade 787 nationella distanslöpningstävlingar under perioden 1 juli till 4 oktober i år. Totalt ingick över 570 000 löpare och knappt 100 000 funktionärer i studien.
Resultatet visar att endast ett fall av positiv covid-19 påträffades under de kommande två veckorna efter att någon av de 787 nationella distanslöpningstävlingarna ägt rum.

I artikeln på Orienteringsmagasinet uttalar sig statsepidemiolog Anders Tegnell. Enligt honom är resultatet av studien inte förvånande. Tegnell menar att risken för smitta för utomhusidrotter som inte är en kontaktidrott är små.

– Det är inte helt förvånande. Vi har ju hela tiden sagt att vid utomhusidrotter, där man inte är speciellt nära varandra, är riskerna väldigt små. Det här låter ju precis som den typen av idrott.

Folkhälsomyndigheten har sedan oktober arbetat med ett regeringsuppdrag som innebär att löpande analysera förutsättningarna för fler smittsäkra arrangemang. Myndigheten ska bland annat analysera förutsättningarna för lättnader vad gäller deltagarbegränsningen för utomhusidrotter, som i nuläget begränsas till 50 deltagare.

Den 1 december kommer Folkhälsomyndigheten närmast att presentera sina förslag till eventuella lättnader. Därefter ska uppdraget redovisas senast den 15:e varannan månad med start i januari 2021, eller mer frekvent vid behov med anledning av det epidemiologiska läget.

LÄS HELA ARTIKELN PÅ ORIENTERINGSMAGASINET

FOTO: Lidingöloppet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rekordsnabba svenskar i Dresden

Rekordsnabba svenskar i Dresden


Den onekligen annorlunda säsongen 2020 är inte riktigt slut ännu, och i söndags tog några svenskar chansen att springa riktigt fort vid Laufszene Invitational Run i Dresden. På halvmaratonsträckan förbättrade Sarah Lahti sitt eget svenska rekord till 1:09:52 och på herrsidan vann Jonas Glans 10 km loppet och skrev för första gången in sig i svenska rekordhistorian genom att gå i mål på 28:08.

För några veckor sedan fick Hässelbys Sarah Lahti lämna sent återbud vid VM-Halvmarathon när hon blev förkyld. Igår fick hon chans till revansch, och vilken revansch det blev. Laufszene Invitational Run i Dresden avgjordes på en onekligen snabb varvbana, och en bit in i loppet låg Sarah klart under det egna svenska rekordet på 1:09:58. Lite mattades farten, men med en riktigt stark avslutning tog hon sig under sitt eget svenska rekord med 6 sekunder. Med 1:09:52 kom hon 2:a i loppet 10 sekunder efter Tysklands Miriam Dattke.

Jonas Glans vinner 10 km i Dresden på ny svensk rekordtid 28:08

Loppet i Dredsen erbjöd inte bara halvmaraton distansen utan även 10 km och maraton, och det var på 10 km nästa svenska rekord kom.
MAI´s Jonas Glans (fd Leanderson) hängde med kompisen David Nilsson från Högby och på slutet kunde han till och med spurta ifrån både David och alla andra konkurrenter till segern på nya svenska rekordtiden 28:08.

Att Jonas skulle sätta svenskt rekord var säkert överraskande både för honom själv och många andra. Jonas har inte tävlat alls under 2020 och hans främsta meriter är på kortare distanserna 1500 meter och 3000 meter.
Just på 3000 m har han fina mästerskapsmeriter inomhus.
– Indikation på att springa fort över 10 km har dock funnits då han vid ett 10 km lopp i december 2018 vann på 28:41.

Några sekunder bakom Jonas, som trea i loppet, kom David Nilsson som satte personbästa med över en halv minut och han tangerade Mustafa Mohameds tidigare svenska rekordtid på 28:12.

Övriga svenska elitlöpare på plats sprang också bra där Spårvägen löparna Mohammadreza Abootorabi och Archibald Casteel satte nya personbästa i halvmaratonloppet. ”Reza” blev 3:a i loppet på 1:02:39 och Archie blev 5:a på 1:03:29.

FOTO: från Laufszene Sachsen Facebook sida

RESULTAT


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spring i vinter – så tränar du bäst på snö

Spring i vinter – så tränar du bäst på snö


Föreställningen om att vinterlöpning är problematiskt gör att jag ofta får frågor om hur vi löpare håller igång löpträningen på vintern. Många tror att vi i första hand springer inomhus på löpband eller inomhusbanor, andra att vi mest cyklar på testcykel eller åker skidor på längden.

Men faktum är att merparten av löparnas vinterträning sker utomhus. Vi är många som trotsar kylan för vinterlöpning innebär sällan några större praktiska problem – oftast handlar det om ett inre motstånd.

Själv älskar jag vinterperiodens grundträning. Känslan att springa på en plogad vinterväg i fem minusgrader och solsken är svår att beskriva. Knastret av snön under skorna och kylan som biter i kinderna ger mig mental styrka.

Jag hoppas att du också väljer att se fördelarna med att träna utomhus på vintern, för vi tillbringar så mycket tid inomhus under vintermånaderna att det är extra viktigt att träna utomhus för att få frisk luft och dagsljus.

Utrustning
Ett problem kan förstås vara att få bra grepp på snö och is. Om inte fästet är bra nog är det lätt att få ont i ljumskar och knän, men oftast klarar du dig faktiskt med vanliga löparskor. Om du vill ha dubbat finns ju dubbade gummigaloscher, lösa dubbar som man skruvar in i sulan på sina vanliga löparskor eller färdigdubbade skor.

En förutsättning för att du inte ska blir stelfrusen under dina vinterrundor är förstås att du har rätt kläder beroende på temperatur och väderlek. Ett underställ i ull är ett måste under de kalla vintermånaderna, och för de riktigt kalla dagarna rekommenderar jag också tights som är fodrade på insidan och vindtäta på utsidan.

Lathund för vinterutrustning:

  • Underställ i merinoull underst mot kroppen
  • Fodrade vintertights
  • Långärmad funktionströja som mellanlager
  • Mössa
  • Vantar eller handskar
  • Strumpor i funktionsmaterial
  • Reflexväst och/eller lösa reflexband
  • Pannlampa om det är mörkt
  • Löparskor – samma som du använder på sommaren eller dubbade
  • Vindjacka – samma som du använder på sommaren eller något kraftigare om du är frusen. Gärna med insydda reflexer eller reflexmaterial.

Träna smart och njut av vinterns fina löpmöjligheter:

Rent praktiskt kan du genomföra sommarens alla träningsmoment även på vintern. Distanspass och långpass medför inga problem i temperaturer ner till 18 minusgrader. Om det är kallare än så rör sig kroppen stelt och kantigt, och risken för att få köldskador i ansiktet ökar.

Intervaller
Intervaller, tröskelträning och backträning kan du köra i temperaturer ner till 13 minusgrader. Blir det kallare än så får luftrören slita ont. Om temperaturen sjunker lägre måste du även väga in vind och luftfuktighet – 15 minusgrader i Umeå känns till exempel betydligt mildare än 10 minusgrader i Stockholm där luftfuktigheten är högre.
Tips på intervallpass:
5 x 3 minuter i 80–85 procent av din maxpuls är ett bra intervallpass, men i en intensitet som sparar luftrören i kylan. I den farten blir inte heller frånskjutet så kraftigt, vilket gör att du får bra fäste i snön.

Snöpulsning
Snöpulsning, det vill säga löpning i lite djupare snö, är en annan lysande variant. Då tvingas du lyfta knäna högre, vilket frestar på lårmusklerna och ökar pulsen ordentligt. Pröva på en snötäckt gräsmatta, en fotbollsplan, i en park eller liknande där du vet att underlaget under snön är plant.
Tips på snöpulspass:
Värm upp med 15 minuter löpning på vägen till en snötäckt fotbollsplan. Spring 8 x 1 minuter något snabbare än din vanliga distansfart, med 30 sekunder gångvila mellan intervallerna. Spring sedan 15 minuter i riktning mot hemmet. Passet blir då totalt cirka 45 minuter.

LÄS MER:

Är du rätt rustad när vintern kommer?

Så håller du värmen med lager på lager


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tävla med dina vänner – mot resten av världen!

Tävla med dina vänner – mot resten av världen!


ASICS World Ekiden 2020 är en virtuell stafett över maratonsträckan. Lag om upp till sex löpare avverkar den som en stafett uppdelad i sex olika långa etapper. Alla kan vara med – och det är helt gratis!

ASICS World Ekiden är den ultimata, virtuella lagutmaningen. Inspirationen kommer från japansk löparkultur där den över hundra år gamla, traditionella Ekiden-stafetten är en populär tävlingsform. Lag på upp till sex personer springer maratondistansen uppdelad på sex etapper av olika längd, vilket gör formatet till en perfekt utmaning för löpare på alla nivåer. Att delta är helt gratis, alla kan vara med – och man behöver inte ens befinna sig på samma plats som övriga lagmedlemmar.

Enkla steg för anmälan

ASICS World Ekiden 2020 genomförs 11–22 november. Målet är att samla och motivera löpare oavsett nivå i en tid då vi tvingas leva åtskilda från varandra och där stora lopp inte kan genomföras. Ekiden-stafetten är därför ett perfekt sätt att ändå få sammanhållning och lagkänsla.

Uppdelningen av maratonsträckans 42 195 meter i sex olika etapper gör att även löpare som precis börjat löpträna under pandemin kan ta del av den här utmaningen. Sträckorna varierar i längd från 5 kilometer upp till 10 kilometer. Får man inte ihop ett helt lag på sex personer kan någon av lagmedlemmarna springa flera sträckor.

ASICS World Ekiden 2020 kombinerar det bästa från riktiga lopp med den virtuella löpningen tack vare en ny plattform för löpare, framtagen av Race Roster och Runkeeper. Via den och med hjälp av olika appar eller träningsklockor kan deltagarna följa lagets framsteg i realtid och jämföra sig med andra lag världen över.  Löparna som deltar i Ekiden-stafetten får dessutom tillgång till ljudupplevelser under loppet för att få uppleva stämningen, sammanhållningen och motivationen under tävlingen – oavsett hur långt ifrån varandra deltagarna är. Lagmedlemmarna behöver nämligen inte befinna sig på samma plats utan kommer skicka över sin digitala tasuki – det smala tygbandet som används som ”stafettpinne” i traditionella japanska Ekidens – till varandra i slutet av varje etapp.

Anmälan öppnade 1 oktober 2020. På nedan länk hittar du all information kring hur du registrerar ett lag, får tips på hur du väljer utrustning liksom träningstips inför loppet. Ditt lag kan genomföra ASICS World Ekiden när som helst mellan 11–22 november.

INFO & ANMÄLAN

FAKTA Ekiden är en traditionell japansk tävlingsform i stafettformat, där varje delsträcka springs separat. Ekiden handlar i allra högsta grad om lagsamarbete – löparna i laget överlämnar sin tasuki (eller sash) så fort som möjligt mellan varandra.