BEHIND THE SOUNDS  – jakten på det perfekta ljudet

BEHIND THE SOUNDS – jakten på det perfekta ljudet


När adidas ville utveckla de bästa hörlurarna för löpning gick de till svenska Zound Industries. Vi har besökt dem mitt i centrala Stockholm för att ta reda på vad som krävs för att ett par hörlurar ska sitta – och låta – perfekt under löpning.

För svenska konsumenter är förmodligen Zound Industries varumärken Marshall och Urbanears välkända – högtalare och hörlurar som kombinerar hightech med livsstilsdesign av hög klass. När adidas hörde av sig och ville ha hjälp att utveckla marknadens bästa hörlurar för träning och löpning borde därför startsträckan ha varit kort för utvecklingsteamet på Zound Industries i Stockholm.

– Visst kunde vi ta med oss viktiga erfarenheter från dessa varumärken in i utvecklingsprocessen. Dessutom sitter hela teamet, inklusive akustik- och elektronikavdelning tillsammans här i Stockholm, vilket är en styrka när man ska utveckla nya produkter, berättar Anders Olsson som är produktchef för adidas-projektet på Zound Industries.

Anders Olsson

Men även om ingenjörerna och designteamet på Zound har lång erfarenhet av att arbeta med ljud och att utveckla hörlurar fick man börja från grunden med adidas, eftersom det handlade om ett helt nytt segment. 

– Ja, vi kan ju hörlurar. Men adidas har många styrkor inom sitt varumärke som varit värdefulla i utvecklingsprocessen. De ligger långt fram när det gäller material och lösningar anpassat för sport, säger Ella Rennéus, som är kreativ chef för adidas sortiment på Zound Industries.

Initialt la de därför mycket tid på att både förstå varumärket adidas men även målgruppen för hörlurarna de skulle utveckla: löparna.
– Även där fick vi mycket hjälp av adidas, inte minst genom deras löparcommunity adidas Runners. Det var en perfekt löpargrupp att jobba med då de både har koll på varumärket och på löpning. Redan på skiss-stadiet tog vi hjälp av dem gällande designen, så att den verkligen skulle kännas rätt. Sedan har de hårdtestat prototyper när de löptränat och gett oss återkoppling kring problem och utmaningar som behövde lösas för att få till den optimala hörluren för löpträning, berättar Ella vidare. 

Ella Rennéus

Efter ett och ett halvt års produktutveckling var sporthörlurarna redo att lanseras i två versioner: adidas RPT-01 och FWD-01. RPT-01 är en trådlös on-earhörlur med svettsäker design, tvättbara kuddar och 40 timmars batteritid. Den funkar bra att springa med, men är i första hand tänkt som en hörlur för allsidig träning. FWD-01 är en trådlös in-earhörlur med 16 timmars batteritid, och är framtagen för löpning i första hand.

– Löparnas feedback var att det är otroligt viktigt att luren sitter bra i örat. Att den inte ska riskera att trilla ur, samtidigt som den ska vara bekväm. Därför valde vi att flytta ut all elektronik från örat även på FWD-01, vilket gör att den även passar små öron, säger Ella.
Sedan vill löpare självklart ha riktigt bra ljud, samtidigt som man vill kunna höra omgivningen för att kunna springa säkert i trafiken. Att hörlurarna ska släppa in ljud utifrån kräver mycket av hårdvaran för att inte ljudet från luren ska försämras.

– Ljudet ska kännas stort och omslutande, ge ett driv i träningen, och där tycker jag verkligen vi lyckats bra.

Ljudet kunde vi inte kompromissa med för det ligger lite i vårt DNA att ha ljudet i fokus. Men det krävdes många tester för att hitta en nivå som även släpper in tillräckligt med omgivningsljud.

Utöver bra ljud och en optimal passform önskade sig testlöparna enkla och tydliga knappar att styra lurarnas funktioner med.
– Därför har lurarna en ganska klassisk fjärrkontroll, men vi jobbade mycket med exakt var den skulle sitta och i vilka vinklar löparen enklast styr lurarna. Det får inte vara krångligt, och man vill minimera risken för feltryckningar, säger Anders.

Så varför valde en sportjätte som adidas att jobba med ett svenskt företag som Zound Industries?
– Sverige ligger vi långt fram när det gäller mode och design, och musik är en av våra största exportprodukter. Så med kreativa människor som DJ:s, entreprenörer, ingenjörer och designers på samma ställe kanske det inte är så konstigt att vi är bra på till exempel hörlurar i Sverige, avslutar Henrik Ohlstenius, som är marknadschef för Zound Industries i Sverige.

TILL HEADPHONES BY ADIDAS

HAPPY JANKELL: ”Jag springer alltid med hörlurar!”

Hur ofta springer du med hörlurar?
– Jag springer alltid med lurar och pendlar mellan att lyssna på musik och poddar. Är det kämpigt i spåret brukar jag köra podd varannan kilometer och musik varannan kilometer för att distrahera hjärnan.

Vilken musik föredrar du att springa till?
– Musiken som jag lyssnar på när jag tränar är helt annorlunda mot den jag lyssnar på annars. När jag springer lyssnar jag bara på pophittar och schlager – ju fler tonartshöjningar desto bättre! Men när jag springer på löpband är jag ibland rädd att ljudet ska läcka … ingen får höra vad jag lyssnar på, jag skäms verkligen för mina löplåtlistor. Då gäller det att ha bra hörlurar.

När hjälper musiken dig mest i träningen?
– Jag älskar att springa intervaller, men hade jag gjort det utan musik hade jag förmodligen hatat det. Musiken hjälper mycket. Jag lyssnar på texterna och lever mig in i vad artisterna sjunger. När jag springer längre kanske jag bara lyssnar på tre låtar däremot … i stället kör jag dem på repeat många gånger!

Vad är viktigt när det gäller hörlurarna?
– För mig är det viktigaste att de inte är i vägen. Helst ska det kännas som om ljudet kommer inifrån mitt eget huvud. Jag är jättenöjd med mina adidas-lurar. De sitter bra så jag slipper vara orolig över att de ska glida ur örat – och ljudet är jättebra!

Kolla in filmen ”Behind the Sounds”

Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna ännu smartare
  • 7 löparklockor i stort test
  • Bästa passen! Höstens grymmaste träningspass
  • Mikronutrienter? Viktigare än du tror
  • Spring för din knopp! Därför är löpning bra för din hälsa
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träna smartare med nya Polar Vantage V2

Träna smartare med nya Polar Vantage V2


Polars nya multisportklocka Vantage V2 är fullpackad med nya, smarta funktioner som hjälper dig att träna smartare, återhämta dig snabbare – och prestera bättre.

Att både kunna sätta upp mål och sedan nå dem kräver att du klarar av att balansera din träning med tillräcklig, och optimerad, återhämtning. För att lyckas med det behöver du mer och bättre kunskap menar Polar – kunskap som nya värstingklockan Vantage V2 ger dig.

Vantage V2 hjälper dig att utvecklas inom din idrott genom att bland annat mäta både aktivitet och puls dygnet runt. Det är information som är avgörande för att du ska förstå hur din kropp svarar på träning och ditt behov av återhämtning – oavsett idrott – så att du kan utvecklas optimalt. Funktioner som mäter din puls, hastighet och dina effektzoner i kombination med nya löp- och cykelprestandatester gör nämligen att det är enklare än någonsin att följa dina framsteg med Polar Vantage V2.

Ett sådant nytt test är Leg Recovery. Det är ett enkelt test som kan utföras utan ytterligare sensorer, och i kombination med funktionerna Training Load Pro och Recovery Pro ger det dig både en bredare bild och en djupare förståelse för hur din kropp reagerar på träningen.

I nya Test Hub, som är en del av Polars tränings- och loggplattform Flow, samlas både dessa och dina andra testdata. Syftet är att förenkla analysmöjligheterna och ge dig ökad kunskap om din träningsutveckling. I Polar Flow kan du även på ett enkelt och överskådligt sätt planera och följa upp din träning, dina övriga aktiviteter och din sömn.

Allt detta förenas i en mycket lätt och smidigt designad multisportklocka. Utöver såväl beprövade som nya tränings- och testfunktioner är nya Vantage V2 förstås även utrustad med många smart watch-funktioner, bland annat med nya musikkontroller, väder- och telefonnotiser. Med nya Polar Vantage V2 har det aldrig varit lättare att träna smartare.

Fakta Polar Vantage V2
Vikt: 52 gram
Batteritid: 40 timmar kontinuerlig träning
Pris: från 5 299 kronor

Läs mer och beställ


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du också 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö.  Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.

Sveriges största sökbara löparkiv!

Är du prenumerant får du också tillgång till vårt digitalaarkiv, med närmare 100 utgåvor av Runner’s World. Här hittar du även 5 års utgåvor av Vasaloppets tidning Vasalöparen. Laddar du dessutom ner vår app kan du läsa Runner’s World och Vasalöparen även i din mobil eller läsplatta.

Självklart vill jag prenumerera!

 

 

Ny app erbjuder gemensam virtuell löpning

Ny app erbjuder gemensam virtuell löpning


En ny svensk app låter dig springa med upp till 100 000 människor samtidigt – i cyberspace.

Sprintcrowd heter en ny svensk gratisapp som möjliggör virtuell löpning tillsammans med andra. Bakom appen ligger bland andra Mustafa “Musse” Mohamed.

Via appen kan man springa samtidigt som sina vänner eller andra löpare, även om man inte befinner sig på samma plats. Användarna kan träna tillsammans, anordna utmaningar – eller delta i lopp med upp till 100 000 deltagare.

Löparna ser sig själva och de andra deltagarna på skärmen som avatarer som springer på tävlingsbanan. Appen visar användarens och de andra löparnas position, tempo, distans och hur långt fram eller bakom de är i realtid.

En unik funktion för Sprintcrowd är möjligheten att kommunicera med de andra deltagarna i realtid. Du får också veta när du närmar dig en annan löpare närmar – eller någon annan närmar sig dig i det virtuella loppet eller träningspasset. Precis som i verkligheten har löpare som befinner sig nära varandra möjlighet att prata med varandra om man vill.

Om Sprintcrowd är lösningen för alla socialt utsvultna löpare där ute återstår förstås att se. Appen finns för både Android och Iphone och är gratis att ladda ner.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fyra toppskor från New Balance

Fyra toppskor från New Balance


Löparskorna från New Balance uppskattas av såväl elitlöpare som motionärer. Här får du veta mer om fyra av det anrika skoföretagets mest populära modeller.

New Balance är ett av de mest populära löparskomärkena på marknaden, tack vare skornas perfekta mix mellan funktion och design. I dag har New Balance ett utbud som möter behovet hos alla löpare, oavsett nivå och underlag. Såväl den yppersta eliten, som till exempel svenskan Lovisa Lindh, som motionslöpare världen över uppskattar den fantastiska löpkänsla och skadeförebyggande support som New Balance-skorna ger.

New Balance-skornas egenskaper är baserade på kunskaper och erfarenheter som förvärvats under lång tid. Företag grundades av William J. Riley redan 1906 i Boston, Massachusetts i USA. Ursprungligen hette verksamheten New Balance Arch Support Company och producerade specialskor med stöd för hålfoten. Namnet ”New Balance” har sitt ursprung i Rileys observationer av hönsen han hade i sin trädgård. Han insåg att hönsens treformade fötter var perfekt utformade för att balansera upp deras kroppar. Detta blev grunden för New Balances flexibla stöd för hålfoten, som består av tre stödpunkter – precis som en hönsfot.

Inledningsvis riktade sig New Balance-skorna till arbetare som ofta stod upp hela dagarna. Den första professionella löparskon lanserades 1964: Trackster. Sedan dess har New Balance varit ett av de viktigaste löparskomärkena, som hela tiden legat i framkant av utvecklingen. De senaste årens innovationer, som mellansulematerialen Fresh Foam och FuelCell, gör att New Balance kan erbjuda lätta och responsiva löparskor med optimal stötdämpning – inom alla kategorier. 

Runner’s World har fått testa fyra olika NB-modeller. Här hittar du allt du behöver veta om New Balance Fresh Foam 1080 v10, New Balance Fresh Foam More v2, New Balance Fresh Foam Vongo v4 och New Balance Fresh Foam Hierro v5.

New Balance Fresh Foam 1080 v10

Tionde versionen av den neutrala toppskon 1080 är visserligen samma typ av sko som föregångaren, men den har fått så många nya tekniska lösningar att det egentligen handlar om en helt ny skomodell. Den väl tilltagna mellansulan i Fresh Foam X ger både mjukare stötdämpning och kvickare respons än version 9.

Ovandelen har med hjälp av en avancerad stickningsteknik kallad Hypoknit fått en helt ny utformning, vilken förenar en extremt mjuk sockliknande passform med en överraskande god sidstabilitet. Häldelen har en mjukt rundad form, där övre delen av hälkappan är uppdragen snett bakåt för att undvika tryck på hälsenan. Detta ger också skon en speciell siluett.
Senaste versionen av 1080 är även märkbart lättare än föregångaren. Viktreduktionen beror i hög grad på att yttersulan endast har slitagetåligt material där det verkligen behövs.

Version 10 av 1080 är framförallt en mycket komfortabel träningssko, som tack vare sin väl tilltagna stötdämpning och breda sulplattform fungerar utmärkt för långa distanspass på hårda underlag. Skons kvicka löpkänsla och relativt låga vikt gör den också användbar för snabbare tempopass.

Vikt: Herr 280 gram. Dam 238 gram.
Häldropp: 8 mm
Rek. butikspris: 1 900 kr

New Balance Fresh Foam More v2

Fresh Foam More v2 lever verkligen upp till sitt namn. Den är nämligen i första hand utvecklad för löpare som söker mjuk, komfortabel stötdämpning och har därför en ordentligt tilltagen mellansula i Fresh Foam X.
Höjden på 34 mm i häldelen och 30 mm i framfoten ger skon ett massivt utseende, men skon väger – överraskande nog – ändå en bra bit under 300 gram i storlek US 9. Den låga vikten kan främst tillskrivas det faktum att skon inte har någon traditionell gummiyttersula. I stället utgörs kontaktytan mot underlaget av ett fastare EVA-skum, som på ett elegant sätt integrerats med mellansulan.

Ovandelen har en kombination av tätare väv för att stödja foten och väv med en mer öppen, ventilerande struktur. Den relativt mjuka hälkappan har ingen hårdplastförstärkning utan dess avrundade form och mjuka utformning sluter väl om hälbenet. Tillsammans med mellansulans högt uppdragna sargkant i hälpartiet skapar detta en god sidstabilitet.
Fresh Foam More 2 kommer främst till sin rätt som en mängdträningssko på hårda underlag.

Vikt: Herr 271 gram. Dam 223 gram.
Häldropp: 4 mm
Rek. butikspris: 1 700 kr

New Balance Fresh Foam Vongo v4

Genom en innovativ utformning av mellansulan har New Balance skapat en stabil sko i Vongo, utan att lägga in hårdare skumplast eller någon typ av plastbrygga i skons mediala (inre) del. I stället har skon fått en så kallad ”varus wedge”-konstruktion. Detta innebär att man har använt samma densitet till hela Fresh Foam-mellansulan, men gjort sulplattformen lätt kilformad så att den är något högre på insidan jämfört med utsidan. Tillsammans med ett djupt längsgående spår i yttersulan kan belastningen fördelas mot underlaget på ett sådant sätt att kontrollen av fotens inåtrullning (pronation) förbättras. Resultatet blir en utmärkt kombination av stötdämpning och stabilitet.
Vongo i sin fjärde version har uppdaterats med samma Hypoknit-stickteknik i ovandelen som på toppmodellen 1080, vilket ger en följsam passform med god ventilation.

Vikt: Herr 305 gram. Dam 261 gram.
Häldropp: 4 mm
Rek. butikspris: 1 600 kr

New Balance Fresh Foam Hierro v5

Hierro är en trail-modell som utvecklats för att klara av de mest skiftande underlag under långa och utmanande träningspass. MegaGrip-yttersulan är tillverkad av den italienska sulspecialisten Vibram, och har en gummiblandning och ett mönster anpassat till såväl torra som blöta förhållanden.
Mellansulan i FreshFoam ger skyddande stötdämpning på såväl ojämna underlag som hårda vägpartier. För ökad sidstabilitet har mellansulan också dragits upp som en stödjande sarg i övergången mot ovandelen.
Ovandelen är i sin tur en kombination av tätare, mer formfast textilmaterial och ventilerande nylon-mesh som har behandlats med ett skyddande PU-skikt.
Hierro i sin femte version är en robust och tålig arbetshäst, som främst kännetecknas av sin mångsidiga användbarhet.

Vikt: Herr 259 gram. Dam 299 gram.
Häldropp: 8 mm
Rek. butikspris: 1 500 kr

New Balance Running hittar du här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tävla med dina vänner – mot resten av världen!

Tävla med dina vänner – mot resten av världen!


ASICS World Ekiden 2020 är en virtuell stafett över maratonsträckan. Lag om upp till sex löpare avverkar den som en stafett uppdelad i sex olika långa etapper. Alla kan vara med – och det är helt gratis!

ASICS World Ekiden är den ultimata, virtuella lagutmaningen. Inspirationen kommer från japansk löparkultur där den över hundra år gamla, traditionella Ekiden-stafetten är en populär tävlingsform. Lag på upp till sex personer springer maratondistansen uppdelad på sex etapper av olika längd, vilket gör formatet till en perfekt utmaning för löpare på alla nivåer. Att delta är helt gratis, alla kan vara med – och man behöver inte ens befinna sig på samma plats som övriga lagmedlemmar.

Enkla steg för anmälan

ASICS World Ekiden 2020 genomförs 11–22 november. Målet är att samla och motivera löpare oavsett nivå i en tid då vi tvingas leva åtskilda från varandra och där stora lopp inte kan genomföras. Ekiden-stafetten är därför ett perfekt sätt att ändå få sammanhållning och lagkänsla.

Uppdelningen av maratonsträckans 42 195 meter i sex olika etapper gör att även löpare som precis börjat löpträna under pandemin kan ta del av den här utmaningen. Sträckorna varierar i längd från 5 kilometer upp till 10 kilometer. Får man inte ihop ett helt lag på sex personer kan någon av lagmedlemmarna springa flera sträckor.

ASICS World Ekiden 2020 kombinerar det bästa från riktiga lopp med den virtuella löpningen tack vare en ny plattform för löpare, framtagen av Race Roster och Runkeeper. Via den och med hjälp av olika appar eller träningsklockor kan deltagarna följa lagets framsteg i realtid och jämföra sig med andra lag världen över.  Löparna som deltar i Ekiden-stafetten får dessutom tillgång till ljudupplevelser under loppet för att få uppleva stämningen, sammanhållningen och motivationen under tävlingen – oavsett hur långt ifrån varandra deltagarna är. Lagmedlemmarna behöver nämligen inte befinna sig på samma plats utan kommer skicka över sin digitala tasuki – det smala tygbandet som används som ”stafettpinne” i traditionella japanska Ekidens – till varandra i slutet av varje etapp.

Anmälan är öppnade 1 oktober 2020. På nedan länk hittar du all information kring hur du registrerar ett lag, får tips på hur du väljer utrustning liksom träningstips inför loppet. Ditt lag kan genomföra ASICS World Ekiden när som helst mellan 11–22 november.

INFO & ANMÄLAN

FAKTA Ekiden är en traditionell japansk tävlingsform i stafettformat, där varje delsträcka springs separat. Ekiden handlar i allra högsta grad om lagsamarbete – löparna i laget överlämnar sin tasuki (eller sash) så fort som möjligt mellan varandra.

Pandemin skapar intresse för hälsa och utomhusträning

Pandemin skapar intresse för hälsa och utomhusträning


Sedan coronapandemin bröt ut har allt fler svenskar börjat träna utomhus. Den slutsatsen kan man dra av ny statistik från betalningsleverantören Klarna, som visar att e-handelsförsäljningen av sport- och friluftsutrustning ökat kraftigt.

Försäljningen av sport- och fritidsutrustning har ökat med 41 procent under det senaste halvåret, jämfört med motsvarande period 2019. Det visar försäljningsstatistik från Klarna, som bland annat levererar betalningslösningar till e-handeln.

Detta är i linje med andra försäljningsrapporter från bland annat sport-, frilufts- och cykelbranschen. Enligt Klarna fortsätter trenden under hösten. De tre första veckorna i september har man sett en försäljningsökning på 33 procent av sport- och friluftsutrustning.

Klarna har också genomfört en undersökning bland svenska konsumenter. Enligt den har 34 procent av svenskarna köpt tränings- eller friluftsutrustning på nätet under det senaste året, och 60 procent av svenskarna har spenderat mer tid ute i naturen under coronapandemin.

Som ett resultat av det har 61 procent även köpt träningsutrustning som löparskor

Samtidigt har svenskarna även börjat motionera mer ute i det fria i stället för att gå till gymmet – det uppger 47 procent av de tillfrågade i undersökningen. Som ett resultat av det har 61 procent även köpt träningsutrustning som löparskor, enligt Klarna.

Störst intresse för att e-handla sport- och friluftsutrustning har invånarna i Jämtlands län, där man i genomsnitt handlat 66 procent mer sport- och friluftsutrustning än genomsnittssvensken under perioden 21 mars – 21 september.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in