Blogg

48 timmar på löpband #badass


Genom ultralöpningen har jag träffat de mest fantastiska människor. Kristina har jag bara egentligen träffat några få ..om ens det när jag tänker efter..gånger.

Men hon verkar lita på mig för jag ska faktistk vara domare under första fem timmarna av hennes världsrekordförsök på 48 timmar på löpband.

Eftersom jag får de första fem timmarna så utgår jag ifrån att hon är pigg och pratglad. Och tänkte blogga från Actic i Kista.

Har du några frågor till Kristina? Skriv dem här så frågar jag henne! Här kan du läsa mer om Kristina.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

5 fiffiga byten för bättre middag #kids


När jag skrev inlägget om de normaliserade makaronerna för ett tag sen fick jag en faktiskt ganska vanlig kommentar ” Men jag hinner inte”. Och jag förstår! Och hör! Och ni ska veta att jag har NOLL tålamod med att stå i köket själv. Och vi äter i stort sett aldrig halvfabrikat: det slinker ned lite fin lammkorv och ibland blodpudding här och tills igår såna där Keldasoppor som jag slänger i fisk och spenat i men annars gör vi allt från scratch och det tar ingen tid.

Jag kan berätta om när N skulle göra egen gnocchi för ett tag sen. Alltså sån där potatispastabollar. Det ingår inte i min kost någonstans men jo de är ju goda och han var så exalterad och jag ville inte vara neggo så ok, tisdag sen eftermiddag mitt i blodsockrets allra djupaste dal skulle han göra dem. Han gjorde en smet men vi hade ju inget vetemjöl hemma så jag tror han fick använda typ grovt rågmjöl och lite rismjöl. Jag ansåg att mandelmjölet var för dyrt för det här experimentet.

Sen var det det här med att skära de där små snuttarna i perfekta bitar och rulla dem och koka dem. Jag och Storskrot fick på nåder hjälpa till. Klockan gick. N svettades och svor. Alla var hungriga.

Till slut var det klart efter att han kokat dem i tomatsås han också gjort själv. Tog cirka två timmar. De sjönk som stenar i magen. Kunde användas som ammunition. Typ.

Kontenta: Vi gör dem inte igen. Finns smart mat och osmart mat. Hemlagad gnocchi- inte smart mat för hungriga barnfamiljer i min värld. Det finns mycket annat.

Här kommer tips på tre byten för lite hälsosammare typisk barnmat:

1) Makaroner och falukorv i ugn.

blir

Potatisklyftor i ugn med lax och fetaoströra.

Ta fram laxen på morgonen och lägg i ugnsfast form under dagen. När du kommer hem sätter du på ugnen på 200 grader. Smula fetaost och ev lite creme fraice över laxen- el på sidan om barnen inte vill ha. Skiva några tomater över, peppra (salt finns i fetaosten) och strössla oregano över.

Skär potatis i strimlor och strö ut på bakplåtspapper i ugnen med lite rapsolja salt och peppar.

Sen sköter maten sig själv i cirka 20 minuter medan du kan göra annat.

2) Vanliga pankisar-

blir

Smarta pankisar

Grundrecept: 3 dl mjöl, 6dl mjölk 3 ägg som steks. Sylt med massa socker.

Byt till:

1 dl havregryn, 1 dl mandel/kokosmjölk och 1 dl dinkelmjöl eller bara mandel/kokos. 1/2 dl kokosflingor. Lite salt. 3 dl komjölk, 3 dl havremjölk. 4 st ägg. 1 msk gurkmeja.

Istället för sylt: Koka ett paket blåbär/hallon och servera lite mager osötad kvarg till eventuellt.  Låt mjölet stå och svälla i hälften av mjölken. Rör sen i resten av mjölken och de fyra äggen.

Häll upp på en bakplåtspapprad balkplåt. Ev strö lite kanel och kardemumma på. Koka snabbt ihop bären medan pankisen är i ugnen. Servera med bären, en klick kvarg och notera hur lite disk det blev.

Köpesköttbullar med makaroner

Byt till:

Hemmarullade lammfärsbullar med quinoa

Här kommer man faktiskt inte undan. Man måste rulla själv. Men så slipper man alla de där grejerna som finns i köpesbullarna. Och det är så lätt. Ta ett paket lammfärs, gärna eko. Sätt på vatten och koka quinoa enligt beskrivning men gärna med en god buljong och..japp! gurkmeja! Hacka en lök fint, hacka en morot fint. Stjälp upp färs och lök, morot, ett ägg, tomatpuré och önskade kryddor i en bunke. Krama ihop med fingrarna. Rulla några stycken. Sätt på en stekpanna med lite smör eller rapsolja. Fortsätt rulla och stek efterhand så går det fort. Om du vill göra en annan variant kan du samla alla köttbullar i pannan och sen stjälpa över två burkar krossade tomater och krydda med lite örtkryddor för att göra som en gryta med färdig sås. Låt koka ett tag för att smakerna ska blanda sig. (Jag kan inte säga ”gifta sig” det låter för corny i den här bloggen.)

Servera alltihop med lite roligt skurna grönsaker- tex blomkål, mer morot, gurka och coctailtomater.

Min superpaj- ska försöka skriva ned receptet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sofy- ah :). Ja svårt att ändra invanda vanor ibland!
Anna- Ja toppen att göra storkok! bra där.
Jag kanske tids nog har ett ställe där alla recept är samlade men du vet jag är en sån där som bara skriver, inte så strategisk!
Ida- tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – lite mer 80-tal


Några läsare minns kanske det glada 80-talet. Jag var 1-11 år då och minns mycket neon, hårspray, klatschiga färger och pudelrock.

Överhuvudtaget så lyfts ju 80-talet fram som ett årtionde där man skulle satsa på sig själv. Less is more? Not so much. Stort. Allt skulle vara stort. Håret. Axelvaddarna. Leendet.

Nuförtiden ska man inte se glad ut när man säljer prestation. Kika bara på vilken reklamfilm för träning som helst. Vare sig det gäller kläder eller skor eller utrustning så ser alla så svåra ut. Man ska se fokuserad och allvarlig ut. Träning är förvisso #badass men drivs bäst av glädje. Det tror jag många skriver under på.

Nej med det här klippet och med ett novembermörker som hägrar så vill jag slå ett slag för hopp, studs, breda leenden och lite mer skamlöst tjolahopp under träningen den här veckan.

Håll tillgodo. Rycker det inte lite i mungiporna?

Får väl bjuda på den här också. Barnkalas med cirkustema ca 2 v innan bebis-touch-down.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Sekvens för höftrörlighet


Jag har ett övergivet VideofyMekonto. Jag har för avsikt att posta fler videos, mest kommer jag göra det för att mina adepter ska få ta del av övningar de ska göra men några videos kommer jag lägga upp för allmän beskådan.

Jag har yogat till och från i över 10 år. Inget jag postar mycket på Instagram. Alla kan yoga. Och ser man bara massa superavancerade poser så tror man kanske tvärtom.

Yoga är resan till vigheten, till sitt inre, betyder förening och går att utföra här och varsomhelst. Jag ser det som ett hemligt vapen. En ständig kompanjon i alla livets skeden.

Jag yogar lite varje dag. Det var länge sen jag yogade mer än 10-20 minuter åt gången. Jag tar mig inte riktigt tiden men saknar att börja dagen med en 90 minuters astanga med havsbrus i öronen i Australien…

Filmen i videon är bra för höftrörlighet. VIktigt att bäckenbotten är aktiverad och andningen med. Får braska för att jag är ganska vig och det är svårt att ”hålla tillbaka” men övningen i sekvensen går att göra med böjda ben och att stanna på händerna snarare än armbågarna i tredje stretchen. En handduk i knävecket i alla sittande stretcher med böjda ben kan skona känsliga knän också.

Den här gör jag varje morgon i stort sett. Bland annat. Jag har en bröstryggssekvens också jag gör.

Håll tillgodo!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

10 tips för att klara en 100-miler


..får man ifrån det här inlägget.

Och mitt mantra är och kommer vara:

Humble but relentless persistent moving forward step by step.

Väggen tillbaka är lång. Jag har hållt igen och hållt igen och..gah. Hållt igen! Men nu ska jag förhoppningsvis testa ett 90 minuterspass med tassande och lite gång. Har tagit mig 8 km som längst hittills. Jag borde få en egen medalj i ”försiktighet”. Tagit det så lugnt. Men nu så.

Håll tummarna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Smoothie och gröt för kids


”Smodi mamma jag vill ha smodi” säger stora tjejen och jag har börjat göra en som nästan är som drickbar frukost!

I mixern häller jag 1 dl havregryn och 1/2- 1 msk chiafrön med ungefär 1,5 dl vatten och sen 1,5 dl (ungefär- allt är ungefär) havremjölk. Låter det stå några minuter. Klickar i en matsked kokosolja och en näve blåbär. Brum brum- kör mixern.

Toppa med lite kokosflingor. Gott!

Gröten jag gör går ned som smort den med:

1 dl havregryn, 1/2 -1 msk chiafrön. Lite kanel, lite kokosolja, 2,5 dl vatten. Koka ihop under omrörning. Toppa med äppelmos (med mindre socker förstås alt finhacka i lite äpple) kanske lite valnötter och lite mjölk (vi kör ibland kovarianten och ibland havre). Också mums.

Och du- funkar väldigt bra på vuxna barn också!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*