Blogg

5 fiffiga byten för bättre middag #kids


När jag skrev inlägget om de normaliserade makaronerna för ett tag sen fick jag en faktiskt ganska vanlig kommentar ” Men jag hinner inte”. Och jag förstår! Och hör! Och ni ska veta att jag har NOLL tålamod med att stå i köket själv. Och vi äter i stort sett aldrig halvfabrikat: det slinker ned lite fin lammkorv och ibland blodpudding här och tills igår såna där Keldasoppor som jag slänger i fisk och spenat i men annars gör vi allt från scratch och det tar ingen tid.

Jag kan berätta om när N skulle göra egen gnocchi för ett tag sen. Alltså sån där potatispastabollar. Det ingår inte i min kost någonstans men jo de är ju goda och han var så exalterad och jag ville inte vara neggo så ok, tisdag sen eftermiddag mitt i blodsockrets allra djupaste dal skulle han göra dem. Han gjorde en smet men vi hade ju inget vetemjöl hemma så jag tror han fick använda typ grovt rågmjöl och lite rismjöl. Jag ansåg att mandelmjölet var för dyrt för det här experimentet.

Sen var det det här med att skära de där små snuttarna i perfekta bitar och rulla dem och koka dem. Jag och Storskrot fick på nåder hjälpa till. Klockan gick. N svettades och svor. Alla var hungriga.

Till slut var det klart efter att han kokat dem i tomatsås han också gjort själv. Tog cirka två timmar. De sjönk som stenar i magen. Kunde användas som ammunition. Typ.

Kontenta: Vi gör dem inte igen. Finns smart mat och osmart mat. Hemlagad gnocchi- inte smart mat för hungriga barnfamiljer i min värld. Det finns mycket annat.

Här kommer tips på tre byten för lite hälsosammare typisk barnmat:

1) Makaroner och falukorv i ugn.

blir

Potatisklyftor i ugn med lax och fetaoströra.

Ta fram laxen på morgonen och lägg i ugnsfast form under dagen. När du kommer hem sätter du på ugnen på 200 grader. Smula fetaost och ev lite creme fraice över laxen- el på sidan om barnen inte vill ha. Skiva några tomater över, peppra (salt finns i fetaosten) och strössla oregano över.

Skär potatis i strimlor och strö ut på bakplåtspapper i ugnen med lite rapsolja salt och peppar.

Sen sköter maten sig själv i cirka 20 minuter medan du kan göra annat.

2) Vanliga pankisar-

blir

Smarta pankisar

Grundrecept: 3 dl mjöl, 6dl mjölk 3 ägg som steks. Sylt med massa socker.

Byt till:

1 dl havregryn, 1 dl mandel/kokosmjölk och 1 dl dinkelmjöl eller bara mandel/kokos. 1/2 dl kokosflingor. Lite salt. 3 dl komjölk, 3 dl havremjölk. 4 st ägg. 1 msk gurkmeja.

Istället för sylt: Koka ett paket blåbär/hallon och servera lite mager osötad kvarg till eventuellt.  Låt mjölet stå och svälla i hälften av mjölken. Rör sen i resten av mjölken och de fyra äggen.

Häll upp på en bakplåtspapprad balkplåt. Ev strö lite kanel och kardemumma på. Koka snabbt ihop bären medan pankisen är i ugnen. Servera med bären, en klick kvarg och notera hur lite disk det blev.

Köpesköttbullar med makaroner

Byt till:

Hemmarullade lammfärsbullar med quinoa

Här kommer man faktiskt inte undan. Man måste rulla själv. Men så slipper man alla de där grejerna som finns i köpesbullarna. Och det är så lätt. Ta ett paket lammfärs, gärna eko. Sätt på vatten och koka quinoa enligt beskrivning men gärna med en god buljong och..japp! gurkmeja! Hacka en lök fint, hacka en morot fint. Stjälp upp färs och lök, morot, ett ägg, tomatpuré och önskade kryddor i en bunke. Krama ihop med fingrarna. Rulla några stycken. Sätt på en stekpanna med lite smör eller rapsolja. Fortsätt rulla och stek efterhand så går det fort. Om du vill göra en annan variant kan du samla alla köttbullar i pannan och sen stjälpa över två burkar krossade tomater och krydda med lite örtkryddor för att göra som en gryta med färdig sås. Låt koka ett tag för att smakerna ska blanda sig. (Jag kan inte säga ”gifta sig” det låter för corny i den här bloggen.)

Servera alltihop med lite roligt skurna grönsaker- tex blomkål, mer morot, gurka och coctailtomater.

Min superpaj- ska försöka skriva ned receptet!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sofy- ah :). Ja svårt att ändra invanda vanor ibland!
Anna- Ja toppen att göra storkok! bra där.
Jag kanske tids nog har ett ställe där alla recept är samlade men du vet jag är en sån där som bara skriver, inte så strategisk!
Ida- tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Sekvens för höftrörlighet


Jag har ett övergivet VideofyMekonto. Jag har för avsikt att posta fler videos, mest kommer jag göra det för att mina adepter ska få ta del av övningar de ska göra men några videos kommer jag lägga upp för allmän beskådan.

Jag har yogat till och från i över 10 år. Inget jag postar mycket på Instagram. Alla kan yoga. Och ser man bara massa superavancerade poser så tror man kanske tvärtom.

Yoga är resan till vigheten, till sitt inre, betyder förening och går att utföra här och varsomhelst. Jag ser det som ett hemligt vapen. En ständig kompanjon i alla livets skeden.

Jag yogar lite varje dag. Det var länge sen jag yogade mer än 10-20 minuter åt gången. Jag tar mig inte riktigt tiden men saknar att börja dagen med en 90 minuters astanga med havsbrus i öronen i Australien…

Filmen i videon är bra för höftrörlighet. VIktigt att bäckenbotten är aktiverad och andningen med. Får braska för att jag är ganska vig och det är svårt att ”hålla tillbaka” men övningen i sekvensen går att göra med böjda ben och att stanna på händerna snarare än armbågarna i tredje stretchen. En handduk i knävecket i alla sittande stretcher med böjda ben kan skona känsliga knän också.

Den här gör jag varje morgon i stort sett. Bland annat. Jag har en bröstryggssekvens också jag gör.

Håll tillgodo!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

10 tips för att klara en 100-miler


..får man ifrån det här inlägget.

Och mitt mantra är och kommer vara:

Humble but relentless persistent moving forward step by step.

Väggen tillbaka är lång. Jag har hållt igen och hållt igen och..gah. Hållt igen! Men nu ska jag förhoppningsvis testa ett 90 minuterspass med tassande och lite gång. Har tagit mig 8 km som längst hittills. Jag borde få en egen medalj i ”försiktighet”. Tagit det så lugnt. Men nu så.

Håll tummarna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Smoothie och gröt för kids


”Smodi mamma jag vill ha smodi” säger stora tjejen och jag har börjat göra en som nästan är som drickbar frukost!

I mixern häller jag 1 dl havregryn och 1/2- 1 msk chiafrön med ungefär 1,5 dl vatten och sen 1,5 dl (ungefär- allt är ungefär) havremjölk. Låter det stå några minuter. Klickar i en matsked kokosolja och en näve blåbär. Brum brum- kör mixern.

Toppa med lite kokosflingor. Gott!

Gröten jag gör går ned som smort den med:

1 dl havregryn, 1/2 -1 msk chiafrön. Lite kanel, lite kokosolja, 2,5 dl vatten. Koka ihop under omrörning. Toppa med äppelmos (med mindre socker förstås alt finhacka i lite äpple) kanske lite valnötter och lite mjölk (vi kör ibland kovarianten och ibland havre). Också mums.

Och du- funkar väldigt bra på vuxna barn också!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

A day in the life of me


Dagarna nu alltså. Det är inte mycket soffhäng direkt och jag förstår inte var hösten tog vägen? Oktober? Hallå?

Idag var en semitypisk dag. Den började egentligen igårkväll med att vi lade oss så vi somnade runt 22.00. Bra dagar börjar så.

Bebis vaknar 2-4 gånger per natt och absolut- det känns. Men jag är en expert på att ”dvalamma”. Men har jag sovit mina 7 timmar så tassar jag ut 06.00 då N går upp och jag hinner få en runda innan han går till jobbet.

Jag älskar de här turerna. Längtar till dem. Har inga som helst problem att kliva upp och vara ute inom 10 minuter. Cirka 40 minuter tassande bara. Heligt. Ska utvecklas till långpass tids nog.

Kommer hem och stora tjejen är vaken och får kika på lite ”bompa” eller röjer i sitt rum. Lilla tjejen brukar vakna vid 7-7.30 och är en jollrande solstråle. Jag och storskrot äter frukost och pratar och lilla ligger på golvet. Jag plockar och städar lite.

VI försöker vara på dagis till 9.00 för samlingen. Sen går jag antingen hem och jobbar fram till lunch medan bebis sover men idag kom en av mina adepter hit och jag gick igenom övningar för henne ute i vår park. Solen strålade- vilken dag! Båda har bebisar och det är så lätt då- hon förstår mig och vice versa. S sov som en stock igenom.

Sen gick jag in med lilla S, mös lite med henne och gjorde lunch till en viss ultravän som sprungit 3 mil inatt medan vi andra sov. Sjunger massor medan jag lagar mat och S sjunger med ibland med sitt joller. Ibland bara stirrar hon på mig. Gjorde ”quinotto” med kikärtor, morot, lök, tomat, persilja och fetaost. Vi snackade om ditten och datten ett tag tills hon pep iväg och fick med en påse med barnkläder som jag lovat en rumänsk tiggerska jag träffade igår. Hon lyckades förklara att hon hade en bebis (pekade på min barnvagn) och en större, typ 3 år. Skickade med lite leksaker också.

När hon gått jobbade jag en halvtimme innan jag hämtade storskrot på dagis. Jag klurar på massa framtida saker och så är det en del annat på det privata planet- välja skola? FLytta hit en allmoge kökssoffa, osv. Väl hämtad lekte vi lite hemma, försöker alltid ha tid för stora tjejen efter dagis utan att annat stör.  igår lade vi pärlplattor och idag var det tågbana och jag lagade middag: spenatsoppa med pannkaka med mandelmjöl, havregryn och lite dinkelmjöl. Ofta vill hon hjälpa till, vill kläcka ägg och röra om. Hon dukar och håller på att lära sig tända ljusen. Jag sjunger mer och hon tyckte att ”mamma du borde vara med i Mello, de sjunger sådär mycket där”. Ah. Ok. Nog inte.

N kom hem och för mig är det viktigt att sitta tillsammans och äta men just den här kvällen valde jag att smita ut 30 minuter och köra styrka. Jag hade bara med mig min 8 kg kettlebell men öste på i vår lekpark så mycket jag kunde. Kom hem helt endorfinhög och plockade undan i köket medan de andra lekte tågbana. Duschade stora tjejen, duschade själv. Körde en tvätt och en disk och packade på något sätt samtidigt och hann amma två gånger. När båda barnen sov (yes! bebisen somnar nu före oss yes!) sitter jag vid datorn lite till just den här veckan för jag har flera träningsprogram och kostanalyser att göra. Det är jobbförbud fredag em- söndag em och därför gör jag så mycket jag kan nu. Jag dricker kopp efter kopp med grönt té och försöker låta bli skåpen precis bakom mig där jag har QuestBars som är min stora last just nu. Har en triljard grejer jag vill läsa om och massa saker på listan men gör enligt mina ”buckets” och försöker känna mig nöjd med det jag hunnit.

Klockan 21.30 cirka försöker vi lägga oss och jag har en helt galen trave med olika böcker som jag läser i. Allt från Simon och Ekarna till the art of low carbohydrate living. Men oavsett hur intressant så faller ögonlocken ihop. Eller så ligger vi och pratar. Vi kan prata och prata och prata och det tar aldrig slut. Det är kärlek.

Jag har inga problem som helst att somna. Är oftast pigg precis hela dagen och känner mig som en ostoppbar maskin. Jag hoppas det fortsätter så. Nu är det snart läggdags!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips på tester för löpare


Jag tycker kroppen, om man lyssnar på den, talar ganska tydligt om hur det står still. Samtidigt är det ibland svårt att veta om man till exempel har adekvata järnnivåer, bara är lite hösttrött, lite stel eller faktiskt på väg att bli övertränad.

Och i takt med att man spänner bågen så händer det saker. Och inför en satsning eller vid en uppfattad platå så kan det vara intressant att ta reda på hur det står still med nivåer på olika ämnen i kroppen. Eller hur det står till med syreupptagningsförmågan-tränar jag rätt?

I och med det ökade intresset för hård träning och utmanande tävlingar så har det vuxit fram en marknad för både mer avancerad utrustning- men även för att följa upp träning och kostförändringar.

Eftersom jag lyssnar så mycket på podcasts från USA, där Ben Greenfield ofta pratar om tester han gör undrade jag om det fanns något liknande i Sverige? Och hittade OneLab.

Jag har velat testa mig för lite olika nivåer nu när jag växlar upp träningen och fortfarande ammar och vill dessutom erbjuda mina adepter en möjlighet att testa sig så jag kan ta del av deras provresultat och på så sätt styra kost och träning efter parametrar vi annars skulle få ”gissa” mer subtilt.

Jag träffade David och Erik från OneLab i veckan och det blev ett jätteintressant samtal. OneLab erbjuder en väldigt enkel men smart tjänst med olika testpaket beroende på vad du är intresserad av inom hälsa, kost och träning. Läs mer om dem här.

De samarbetar med flera duktiga läkare och professorer- bland annat Michail Tonkonogi som flera säkert känner till, vilka är med och analyserar proverna vars svar sen skickas till dig med rekommendationer på eventuella åtgärder.

Kanske vill du kolla hur status är med kroppen nu efter en löparsäsong innan du går in i grundträning och sen följa upp framåt våren? Kanske är du bara lite hängig och vet inte varför? Genom till exempel ”prestations”testet kan du få reda på hur det står till med testosteron och muskelnedbrytning samt järn och magnesiumnivåer.

Jag har fått möjligheten att samarbeta med OneLab och kan därför erbjuda dig som bloggläsare 20% på deras tester. Uppge koden ”annie” när du bokar! Du får gärna berätta om du gjort tester och vill dela med dig av något du uppmärksammat.

Jag kommer att skriva inlägg här på bloggen om till exempel, långtidsblodsocker, kreatinkinas och TSH framöver som ingår i sånt som kan testas hos OneLab.

Dessutom ser jag fram emot mitt första VO2max test hos Aktivitus i december. Aktivitus har funnits i 10 år för både motionärer och elit och jag har väntat på att de ska öppna i Stockholm- vilket de gör 1 december men du kan boka tider hos dem redan nu.

Där kan du göra tester för såväl löpare, skidåkare, cyklister, triatleter med mera. Du kan testa löp, cykel och skidekonomi såväl som kroppsfett och syreupptagningsförmåga. Med hjälp av testerna och efterföljande analyser ger Aktivitus dig råd om hur du ska träna för att stärka upp dina svagheter i rörelseekonomi och/eller syreupptagningsförmåga.

Jag ser med skräckslagen förtjusning fram emot testet i december. Det är ju ett ”baseline”test för mig eftersom jag inte riktigt är igång med träningen ännu- har tränat ett enda överfartspass sen förlossningen- uppföljningen kanske 4-5 månader senare blir det intressanta.

Jag lovar att rapportera från testet som jag alltså kommer göra när bebis är fem månaderJohan på Aktivitus har lovat fota så kanske får ni se mig spyfärdig dubbelvikt också…. När jag gjort testerna hos OneLab ska jag skriva om dem med. Just nu säger min egna analys att allt är kalas för att vara en helammande tvåbarnsmamma som max sover tre timmar åt gången! #vavavoom



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*