60 km krig med ett leende


När jag vaknade så gjorde det ont lite varstans i kroppen. Även om jag inte tog i tungt på marklyften igår så är det en övning jag inte gjort på ett tag och korsryggen kändes rejält. Överkroppen ska vi inte prata om. Jo lite:
AJ!
Kom iväg vid halv nio och vet att de första två milen är bara att ta sig igenom. Det var slirigt, blåste lite och även om benen var ok så var det en jobbig känsla.
Då har man två val. Antingen ger man upp.
Eller så krigar man.
Eftersom det var tredje gången gillt att få till detta pass så fanns inget val. Ut med arm’en!
Min arme är en av glädje. Humor. Och glödande raketer som brinner långsamt och tryggt. En av lycka över att få ha en hel dag för mig själv, mina löparskor och naturen.
Men oj vad jag fick slita. Mellan 35-41 lossnade det och jag var in the zone med relativt hög fart, bra känsla och rappt steg.
Men så började det blåsa mer. Modden sög kraft ur benen och mellan 45-55 km var jag helt vansinnig. Eller hade varit om jag orkat. Nu pep jag liksom bara ynkligt för mig själv. Tänkte att jag får börja med korta lopp- maraton och sånt. Det här går inte.
Visste att N skulle plocka upp mig i närheten så sprang fram och tillbaka i Bålsta. Det kan ni testa om ni vill bli sinnessjuka…
Folk måste undrat.
Jag var så förbaskat trött!
Men det sitter bara i huvudet för så fort jag visste att det var risk för att inte hinna 60 km innan N kom så fick jag upp farten sista fem. Sprang i en backe två gånger och runt runt på macken där jag skulle hämtas.
Precis 60 hann jag.
Vilket krig! Men alltid, alltid utfört med ett leende i mungipan.
För jag älskar’t!

20130208-172739.jpg
20130208-172756.jpg
20130208-172802.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Starkare


Jag ska bli starkare. Jag är stark. Jag är i balans och jag är skadefri förutom två fruktansvärt stela axlar och ett par olika fötter.
Men jag vill bli bättre på styrka och jag har en otroligt duktig coach och Workout Åre-kompanjon som jag kan träna med på ett av Sthlms bästa gym, UCSP
.Magnus gör allting enkelt och svinjobbigt. Jag behöver honom till att vara obönhörligt hård med teknik och med utmaning. Träna styrka kan jag själv. Här är det fokus på perfektion.
Jag ska bli grym på chins. Lyfta tunga marklyft ( start på 3 x 5 på 60 kg idag- helt klart inte mer!). Göra perfekta frivändningar. Och massa annat med perfekt teknik.
Det är jättekul. Det är jättejobbigt. Det är jättebra.
Jag har också varit hos Heidi på Access Rehab . Nålar i axlar och si-led och all systems go. Heidi är positiv, ärlig och rak!
All set ready to rock inför mitt långpass imorgon. Visst, jag är mänsklig och skallen försöker hitta ursäkter till att de inte ska bli så långt etc men jag vet att undermedvetet så preppar jag mig själv och fullt medveten är jag om min kapacitet. Min potential och att hinder är just de där små sakerna jag ser när jag tar fokus från målet.

20130207-151857.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Världsrekordförsök #ultracoolt


Det absolut mest fantastiska med att hålla på med ultra är två saker

1) All den egentid i natur som det möjliggör

2) Alla fantastiska människor som inte ens vet vad ”tänka innanför boxen” är. Som tagit bort ”inte” från kan och vågar. Det är otroligt befriande att kunna prata om träningspass på 5-6 timmar. Träning för 16 mil. Springa lugna långpass på 4-5 mil med gofika i mitten.

Det finns också en hel arme av människor att inspireras av. En av dem är Kristina Paltén som liksom ”utan pardon” och utan att överdramatisera har bestämt sig för att försöka slå världsrekord för damer på löpband.

12 timmar ska hon springa.

Hon gör det nu. På Actic i Kista och har just avverkat första milen.

Du kan följa Kristina här– live! Du ser henne springa. Du hinner gå till jobbet, äta lunch, komma hem och hon springer än.

Visst är det häftigt. Undra vad du kan göra om du vill?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träning med jobbet


Varje vecka kommer det hit ett gäng fantastiska löpcoacher från Running Sweden till oss.

I ur och skur. i minus 15 och snålblåst som i sol och värme.

De tar hand om styrketränare, stavgångare, joggare, löpare och intervallare och med hjälp av ”mina” hjälptränare får alla grupper ett riktigt härligt träningspass. En gång var styrketräningsgruppen inomhus i vår stora reception då det var väldigt kallt men annars är vi ute.

Nu har vi snart tränat ihop i två år och visst har nyhetens behag lagt sig men fortfarande är det under vintern en stadig grupp som tränar ihop. Under devisen ”träna tillsammans” så kan alla medarbetare varje vecka träna gratis direkt i anslutning till arbetstid och eftersom man både kan stavgå och träna prehabstyrka så passar det alla!

Jag hinner sällan dit. Men idag ska jag banne mig. Och träna intervaller ska jag också!

Jobbet är just nu väldigt mycket. Inspirera. Informera. Lyssna. Förhandla. Motivera. Förklara. Beställa. Förtydliga. Planera. Formulera. Skriva. Mycket möten. Mycket frågor och väldigt många förväntningar. I de flesta fall väldigt bra energi men självklart surpåsar att ta i också.

Jag är rätt trött i skallen av allt nytt. Känns som inskolning på ett helt nytt sätt att jobba. Jag är min egen avdelning och hur mycket jag än älskar frihet så måste jag också sätta mina egna begränsningar och känner man mig vet man att jag har väldigt svårt att säga att ”nu räcker det Annie”. Men jag håller hårt i min lediga tid. Tre dagar i veckan ledigt- fullt ös resten.

Löpningen är som en en stor kokong av lugn. Enkelt. En fot framför den andra. Andas. Slappna av. Låta hjärtat jobba. På’t igen imorgon med nyladdad energi.

Jag är inget träningsfreak. Jag är ett friskluftsfreak. Endorfinjunkie och egentligen en eremitlöpare men idag ska jag vara social med fina gänget!

Ha en fin kväll!

Bild lånad från Runners World- ett gäng starka PwC’are


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Livsviktig kunskap


Madde skrev om det här. Och det är lite samma för mig- gått flera gånger både i Sverige och England men Hjärt och LungRäddningskunskap är färskvara. För att det ska sitta i ryggen måste man fräscha upp.

Dessutom ändras direktiven- för ca 10 år sen var det 15-2 alltså 15 kompressioner och 2 inblås. I USA är det bara kompressioner då man anser att det syre som finns i kroppen ”räcker”. Detta gäller förstås inte om man kommer till en person som legat utan att andas under en stund så i Sverige går man på riktlinjerna 30 kompressioner och 2 inblåsningar.

Jag var jättenervös. Det är närmare ett år sen jag var med vid ett dödsfall där jag fick göra just HLR. För mig är det otroligt viktigt att känna trygghet att våga agera igen och veta att jag gjorde rätt.

Kjell från HLR-konsulten är brandman och har lång erfarenhet från alla möjliga sorters olyckor och krissituationer. Bland annat flög han ned till Thailand direkt efter tsunamin. En mycket bra utbildning.

Imorse klippte jag en mil joggandes innan jobbet. Var så himla pigg och hade kunnat fortsätta hela dagen kändes det som. Så med en tidig start är det dags att lägga sig och idag ska jag läsa senaste Runners World där mitt stora hjärta är med i en jättefin artikel skriven av Ingmarie förstås.

Jag delar livet med honom och har följt med upp och ned sen besked om transplantation, till och  efter transplantation och rehab och tarmvred men blir ändå rörd och inspirerad när jag läser det på pränt. För övrigt tror jag vi sprang nästan en mil den där gången han ”flåsade efter” :).

Äsch. Läs själva! I affären snart!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rödbetor, nitrat, nitrit och rosa kiss


Vi är säkert flera som undrat om vi har en livshotande sjukdom vid ett badrumsbesök innan vi kommer ihåg att vi ätit rödbetor?

Den röda färgen är betacyanin och fastnar bra överallt.

Många har också hört att man ska äta mycket rödbetor. Och att det har något med nitrat att göra. Samtidigt har många oro över nitrthalter i tex kött. Vad gäller?

Jag ska försöka reda ut begreppen!

I en artikel som baseras på en studie utförd på Karolinska Institutet framgår att nitratrik mat som tex rödbetor, spenat, ruccola har flera hälsofördelar.

Nitrat tas upp i mage och tarm. Nitrat kan även i saliven omvandlas till nitrit som i sin tur i den sura miljön o magsäcken kan omvandlas (grovt förenklat nu hörni!) till kväveoxid (NO) NO är bra grejer det! Det är en härlig gas att ha i kroppen.

Nitrat har visat säg sänka blodtrycket och minska syreåtgången vid fysisk aktivitet (det är det här som ligger till grund för att uthållighetsidrottare kan ha nytta av att bälja rödbets/spenatjuice!). Vidare har nitrat visat sig hjälpa reparationen av skadade blodkärl genom att bidra till ökad bildning av sk CAC-celler.

Angående om nitrat och nitrit skulle vara skadliga så finns det inga långsiktiga studier som pekar på detta. Den här artikeln hänvisar dock till en studie som tas upp i British Journal of Medicine. Nitrit används som tilltsats i kött (som julskinka) och från nitritet är det sk nitrosaminer som kan bildas vid stekning som är cancerogena vid djurförsök. Det är lite invecklat men efter att ha läst här så vill man aldrig mer steka bacon.

Jag tänker att jag fortsätter äta mina rödbetor, spenat och ruccola och hoppar att steka bacon.

Här kan du läsa om rödbeta och här hittade jag en enorm tabell med näringsinnehåll för massa grönsaker. Mest fokus på makronäring förvisso.

Själv vill jag slå ett slag för: Kokta rödbetor med smulad chevre, balsamico, valnötter och rucola. MUMMA!

Bild: Godmat.org

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in