A little closer to heaven, a little closer to life

Man lever hela tiden men ibland lever man liksom UT.

När tåget rulllade in till Åre så var jag jätteseg. Klockan var klockan jätteseg också. Men man har ju varit med ett tag (33 år och 363 dagar närmare bestämt) så man vet att det är bara att sticka ut.

Eller upp.

Jag skulle reka leden upp till Åreskutans topp inför toppturen på Workout Åre i helgen och jag älskar ju att ge mig ut själv på äventyr.

För en sån här tur (på cirka 2,5 timmar) i relativt tuff terräng, där jag inte kommer träffa någon och ingen skulle se mig om något händer så tänker jag alltid på säkerheten även om flera personer visste var jag var.

Jag tar alltid visselpipa med, färgglada kläder och laddad mobiltelefon. Därtill lite energi och överdragskläder- och det blåste inte nådigt uppe på Skutans nordsida.

Jag knatade på uppförs med raska ben- går nästan lika snabbt att gå om jag inte ska maxa med mjölksyra för fort. Upp förbi Tott, upp mot Sadeln och sen vika av mot leden upp mot toppen. Sprang på lite där det var flackare.

Det var riktigt magiskt. Det är lite svårt att beskriva men himlen var så dramatisk och solens strålar lyste som strålkastare genom molnen. Det var bara jag och långt där nere såg jag hus men vinden och naturen och fjället gjorde att allt kändes så långt bort. Ingen stress. Ingen oro. Bara en lerig och halkig utmaning att ta sig uppför!

Det var mindre snö än förra året men blött och slirigt som attan. Snölegorna släppte på flera ställen så jag rasade igenom. I terräng är det extra viktigt att ” hålla ihop steget”- annars kan det bli ofrivilllig spagat.

Jag behövde inte tänka så mycket på mina nya skor- och det är ett kvitto på att de är bra- de bara gjorde sitt jobb. De är betydligt stadigare runt hälen än Inov-8 och för såna här turer passar det bra. Skitiga och leriga blev de direkt iallafall. Jag testar inte skor, jag maxtestar.

Väl på toppen var jag euforisk som vanligt. Spelar ingen roll hur många gånger man tar sig upp- Summit ascents ska firas!

Sen skulle jag studsa ned. Det tog sin lilla tid fram till slutstation för kabinbanan där det är stenigt men sen for jag utför tusenmetaren på ett underbart packat snöfält och fortsatte dundra på utför så leran sprutade. Det tar ordentligt på låren att springa utför- det ska man veta. Oj oj, men så värt. Jag gillar att det går undan och jag får jobba med snabba snabba fötter. Hamnade i downhillbanan med sina snurrar. Huj så roligt det var!

Väl nere tog jag en snabb sväng förbi Ica och sen mötte jag upp fantastiska Sara som cyklat hit! Ja- hela vägen från Uppland hit. Ett riktigt snyggt genomförande: Bra planerat, bra mental strategi och bra inställning- då behöver det inte bli jobbigt. Då kan det få vara äventyr och vavavoom! Läs här!

Jag har lovat inlägg om : adrenal trötthet och hur det är en viktig parameter för oss som tränar, fettförbränning, ultra och så tips inför Stockholm Marathon! Det kommer- börjar imorgon :).

Bilderna nedan kan inte återge hur fantastiskt det var men lite snö,lera, höjdmeter och dramatisk natur hoppas jag ni får med er!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

• Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Good days! #veckans träning Jämtland style!

Jag sitter på fik i Östersund och jobbar efter en kort flygtur i förmiddags. Några hundra meter härifrån ligger den lilla etta jag sålde 2010.

Östersund är min favoritstad. Jag bestämde för över 12 år sen att någongång ska jag bo här och när jag flyttade hit bestämde jag att jag alltid ska bo i Jämtland men så hände massa saker och nu är jag fast i storstaden och vad underbart det är att kunna åka hit och träffa vänner och jobba mobilt och lufta både lungor och skalle lite.

Jag har varit smart och sparat massa kreativt jobb: förbereda två träningspass, två föreläsningar och lite strategiförslag för proaktivt hälsoarbete. Jag tänker ofta bäst när jag sitter ensam i lugn och ro och kommer varva jobb med att reka inför helgen! Såhär ser den här fantastiska veckan ut som också innebär min födelsedag!

Tisdag: idag. Vila. Sprang till dagis igår i värmen och höll på att förgås. Avskyr värme om det inte finns vatten att dyka i!

Onsdag: Åker till Åre. Ska ta mig upp på skutan och ev reka en sväng på vägen ner. Blir en lång tuff och underbar dag! På kvällen ser jag framför mig att jag och Sara som då cyklat 60 mil till Åre (ja WOW jag vet!!!) dricker bubbel och äter choklad i baren på Holiday Club där jag bor.

Torsdag: Yoga på morgonen. Fortsätta reka lite. Luncha med en fin vän. Styrkepass med inte ett gram lagt på benen men desto mer på ryggen.

Fredag: Yoga på morgonen. Jobba på och sen kommer min syster upp som ska vara funktionär och så drar hela balunsen igång på eftermiddagen. WorkoutÅre är mycket träningsglädje, frisk luft och höjdmeter i sin bästa form! Det är en ära att få vara instruktör där bland alla stjärnor som Jessica Clarén, Matthew Griffiths, Magnus Hagström (som jag ju kör passen med), Blossom, Jim Berg, Andreas Öhgren och Sandra Fagerlund med fler med fler- se själva!

Det är också en ynnest att kunna jobba mobilt som jag gör nu. Det är något av det viktigaste i mitt liv- frihet under ansvar. Att kunna styra över sitt jobb och ha flexibilitet. Ibland jobba där och hur jag vill.

Tacksamt!

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vad jag tror på och vad jag står för

Jag blev intervjuad av Sofia på My Next Workout för ett tag sen. Fick frågor som fick mig att tänka till lite. Tack Sofia!

Jag tycker intervjun återger bra vad jag tror på och vad jag står för.

Medan jag packar ned allt jag har i träningsväg för att flyga till republiken imorgon tipsar jag om att läsa den här

Den här utsikten tänkte jag ha under fyra kvällar.

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen – Vad har du faktiskt gjort?

Gissningsvis ser din ”att göra” lista ut som min. Överfull med grejer som inte hinns med. Jag har under våren börjat med att faktiskt ta en stund varje dag och reflektera över vad jag gjort varje dag.
Fokusskiftet från att bara konstatera vad som måste göras imorgon till att se allt du gjort idag gör mycket för hur positivt det kan kännas inför morgondagen. Att se att mycket blir gjort kan göra det lättare att ta itu med jobbiga saker. Att se att inte så mycket blir gjort kan vara första kuggen i att ändra på det.
Att mentalt gå igenom allt du hunnit med och först sen skriva ned det som ska göras imorgon.
Kanske i kategorier: ” jobb” ”träning” ” privat” för att se att alla bitar får sin uppmärksamhet.
Testa!
Viktigt också med tid då det inte behöver hända något alls!
Och du, ge dig själv en klapp på axeln!

Premiärcyklat på Ekerö

Klockan ringde tidigt och jag och N tittade på varandra lite som två fån- hur tänkte vi nu då? Somnade sent efter att försökt hänga med i Eurovisionsfestivalen men vi är alldeles för obrydda. Men sent blev det.

Jag tränar gärna före frukost med min vanliga ”kaffe och BCAA” laddning och likaså idag. Betydligt lättare att cykla än att springa med lågglykogena muskler tycker jag!

Vi trampade ut mot Ekerö. Soligt, vackert, lugnt, tyst. Nästan ingen vind.

Kände mig uppvärmd och fick upp mer och mer fart allteftersom vi cyklade.

Det var första gången jag cyklade på Ekerö och absolut inte sista. Otroligt fint, lantligt och fina cykelvägar utan massa ”stök” på backen. Bara att rulla på.

Jag visste att jag inte skulle hinna få in något längre pass, max 5 mil så försökte kompensera med att höja intensiteten lite. Om det inte var för att jag tycker det är lite läskigt att cykla snabbt så skulle jag kunna trycka på riktigt ordentligt tror jag. Min cykel är snabb och mina ben är starka.

Tycker 30 km/h är skön distansfart och idag låg jag där och ned mot 35-40 km/h där det gick att trampa på. Var ju knappt någon vind. På vägen ut och till Ekerö vågar jag inte trampa på lika mycket- det är så mkt tvärgator och sånt så där går det betydligt långsammare.

Sen är väl cyklister ett roligt gäng va? På varje mil går det minst en sur farbror med illgul vindjacka och knäna pekandes rakt ut som inte hälsar.

Sen kommer det gäng som tar upp hela vägbanan och en och annan trampare som liksom jag inser att det här är ju helt underbart och hej på dig med vad kul att du är ute men det ser mycket anspänt ut i mångas ansikten. Däremot var det faktiskt många som hälsade väldigt glatt idag jämfört med förra gången!

Jag hade riktigt roligt. Cred till N som hakade på på sin mountainbike och försökte hänga med. Det går verkligen fortare på räser!

Det kommer bli fler cykelturer på Ekerö- tidiga mornar innan klungorna börjar dyka upp!

Sen bytte jag till klänning. Komplett med olja på vaden från cykeln – rookiestyle

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning och långpass i terrängen

Jag brukar skriva om ”Veckans träning” men det har varit lite si och så med det den här veckan och det har ju sina anledningar. Jag har ju haft en dundervecka på jobbet och då blir det till att knö in träningen där det går, utan att det går överstyr.

Men i måndags tränade jag intervaller med Rubin på jobbet. Lisa Nordén hade under tiden min telefon. Det var lite coolt.

I tisdags vilade jag. Från träning. Inte från annat. Högpulsgrejer och var riktigt förbannad i flera timmar.

Onsdag: Styrka med Magnus. Tunga benböj och frivändningar. På kvällen 6 snabba kuperade fartlekskilometrar i Ursvik.

Torsdag: Off Road med Friskis&Svettis. På kvällen sprang jag säkert 5-6 kilometer på Solvalla.

Fredag: Vila och vardagsmotion. Gick massor inne i stan.

Lördag: Idag!

Jag har hört från min granne Vic att man dragit om Extremespåret i Ursvik. För den oinvidgde så är Ursvik ett naturområde cirka 2 km från min dörr som är det närmsta friluftsliv man kan komma här. Det är spår om 2,5,5,7,10 och så ”Extremen” då på 15 kilometer som är enormt kuperad. Upp och ner och kors och tvärs i skogen på både stora och små stigar.

N och jag hade sovit gott och ätit långfrukost innan vi sprang (jag) cyklade(han) iväg. Jag kände mig lite tom i magen, nästan lite svag men det gick upp och ned med det. Kände också fortfarande av träningen i veckan som varit mycket benfokuserad. Mitt nästa längre lopp förutom halvIronMan är ju Axa Fjällmarathon. Tredje gången gillt och jag vill verkligen ge mig själv en chans att springa bra då.

Hade en gel och lite vatten med och tyckte steget rullade på riktigt bra. Kroppen har svarat på fartträningen och jag kan springa på i bra fart nu där det inte är för brant förstås.

Öppnade som vanligt lite för fort men jag orkar alltid krascha och ta upp farten sen igen. Men första fem gick i riktigt bra fart och sen gick nästa fem inte alls så fort och sen plockade jag upp farten igen sista fem. Målet var att springa nära tröskeln så gott och jämnt det gick och få till ett flyt även över rötter och stenar.

Kändes riktigt bra att spurta in i mål på under 4:00 fart. Det är inte riktigt ett steg jag behärskar så mycket men jag övar!

Jogg dit och hem ger mig 19 fina kilometer idag. Imorgon ska jag upp tidigt och cykla.

Idag är annars en riktig hemmadag. Tvättmaskinen går flera varv, jag plockar med papper, betalar räkningar, rensar garderoben och jobbar ikapp med lite jag inte hunnit under veckan. Har fått några förfrågningar om jobb jag måste fundera på.

Sen förbereder jag självklart lite inför Workout Åre och pysslar med Tjejmarathon.

Vad gäller min podcast så har jag iallafall köpt en mikrofon nu. Jag och N ska laga en god middag, poppa litervis med popcorn och vi kommer nog somna framför eurovisionsfestivalen någonstans runt niosnåret. Inga konstigheter!

Hoppas du har en fin helg!