Blogg

Är du Ready to Run?


Jag älskar böcker. Jag hinner inte läsa dem och i sann Annie-anda har jag flera böcker på G samtidigt. Just nu läser jag Bengt Olssons Gregorius. Marianne Fredrikssons Simon och ekarna, Katy Bowmans Alignment Matters (den får ett eget inlägg senare) och så läser jag spänt Kelly Starretts Ready to run. I den listar Kelly, och förklarar, kriterier för att vara redo för löpning. Höftrörlighet, hållning, fötternas position med mer.

Eftersom vårt typiskt dagliga liv med mycket sittande, tjocka skor och annat modernt inte stöttar löpningen och kan leda till förändringar och att kroppen är ur sin naturliga balans måste vi ta till övningar och rutiner för att förbereda oss för löpningen så den inte skadar oss.

Logiskt! Jag har inte läst klart boken men gillar den starkt.

Jag har även beställt hans kända Becoming a supple leopard och Katy Bowmans Move your DNA som jag inte öppnat än. Skulle behöva ta ett läslov.

Underst i högen på bilden är Muminboxen. En klassiker i sig som ibland ger mamman lite lästid…


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Helen! Grattis först av allt!Jättesvårt att ge generella råd såhär utan att veta mer detaljer! Det bästa är att använda mammamageappen och/eller kontakta en certifierad MammaMagetränare där du bor så du får bästa hjälp! Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis det här med Kombucha


Förra året drog kombucha in i Sverige. Trendigaste hälsodrinken var det. Varför? Vad är det? Vi reder ut begreppen.

Det är jäst svalnat te och görs fördelsvis av vitt eller grönt té för bästa effekt.

Jäsningen sker med hjälp av bakterier förstås, en ”svamp”, sk Volgasvamp. Kombucha har druckits i Japan och österut i flera tusen år sägs det och tillskrivs fantastiska hälsofördelar i form av antiinflammatoriska, probiotiska och därmed immunstärkande effekter.

Smaken är både frisk och mysko på samma gång tycker jag, som testat färdig.

Jag hittade ett bra inlägg om Kombucha och hur man gör egen hos Kjerstis prat om mat.

Flaskorna nedan köpte jag alla tre för 50 kronor. Jag har slurkat lite på en och det smakar ok. Ska eventuellt testa att göra egen men när resten av hushållet säger ”blä” så känns det lite otacksamt att sätta igång en produktion hemmavid.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för att bli snabbare


Jag hoppas ni kikar in på förstasidan här också på Runners World?

Här hittar du en artikel med tips på tre pass för att bli snabbare.

När du börjar springa så kommer även lågintensiva pass ge effekt på snabbhet, förbättringspotentialen är enorm. Men ju vanare löpare du blir desto mer behöver du utmana dig för att bli snabbare och uthålligare. Kroppen adapterar till utmaning men lägger inte energi på att bli bättre om den inte måste.

För att bli snabbare så är det inte bara syreupptagningsförmågan som ska förbättras (alltså att bli bättre på att slussa syre till arbetande muskler och att det syret tas upp och används).

Du behöver även förbättra din löpteknik eftersom alla rörelser förstärks när det ska gå snabbare. Belastningen ökar i och med det och därför är det viktigt att ha en bra löphållning när du ska springa snabbt. När du #tassar också förstås men det blir så avgörande när det ska gå fort.

En bra löpekonomi gör rörelsen framåt mer energisnål också och det är en parameter som gör att man till exempel bland maratonlöpare kan ha en vinnare som har lite sämre syreupptagningsförmåga än en annan löpare men vinna på sin löpekonomi.

Det är lätt att springa, men inte helt enkelt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för transportlöpning


I senaste numret av Outside är jag med och tipsar om transportlöpning. Det är ett ypperligt sätt att slippa bakteriehärdar i kollektivtrafiken och klippa två fåglar i ett löpsteg eller cykeltramp.

Jag skrev ett inlägg om transportlöpning när jag bloggade på dåvarande Fitness Magazine men det hittar jag inte nu! Däremot har Milla skrivit ett väldigt bra, väldigt nyligen. Läs det här. Millas blogg är för övrigt en av de få jag läser.

Vill lägga till att försöka undvika trafikerade vägar för att slippa dra ned extra mycket dålig luft när du anstränger dig.

Och som vanligt så är kommentarer varmt välkomna- har du tips på transportlöpning?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Varför Tjejmarathon?


Imorgon torsdag klockan 10.30 sänder P1 åter programserien Upploppet där jag är med i morgondagens avsnitt. Avsnittet som handlar om ”Kvinnorna som springer på barrikaderna”.

Jag intervjuas 2012 på sommaren så Tjejmarathon har bara genomförts en gång då men nu har vi tre lopp i bagaget och MÄN är förstås välkomna. 

Jag tycker inslaget blev bra, jag känner att jag fick fram vad jag menar.

Dessutom är det gåshud att vara med i samma program som legendariska Kathrine Switzer.

Lyssna: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/43160?programid=4325



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans 5-lista- 3 lästips och 2 lyssnartips


När jag är ute och #morgontassar lyssnar jag allra helst på Endurance Planet. Näst helst på Ben Greenfield och sen har jag lite podcasts jag väljer mellan.

Två lyssnartips:

Igår lyssnade jag på ”Mat och Marginaler” om gluten med Anki Sundin och Jill Holmström. Närmare bestämt avsnittet om gluten och laktos! Rekommenderar varmt.

Sen lyssnade jag ju på Maratonpodden med Renata Chlumska. Mycket intressant lyssning också. Jag vill veta mer hur hon får ihop familjelivet!

Tre lästips:

Man måste tid och otid bli påmind om varför man inte ska tumma på sömnen. Här kommer flera påminnelser till. Som en spark i nyllet på mig just nu. Men jag försöker.

5 övningar som saknar syfte i gymet. Jacob Gudiol är en favorit på sånt här.

Inte lästips- men Saras andra film i The freedom series. Se och njut



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*