Backfartlek


Sundbyberg gör verkligen skäl för sitt namn. Det är upp och det är ned.

Tanken var idag egentligen att träna med Magnus men han fick ställa in så jag klurade ut att det nog vore dags för lite backar igen. Tyvärr kom jag ut lite sent och temperaturen hade stigit rejält och luftfuktigheten var hög. Fy fabian. Tänkte ändå försöka utnyttja alla backar häromkring för att få till ett backpass.

Så fort jag började jogga kände jag att det skulle bli ett tungt pass. Och ett kort. Jag står verkligen inte ut i värmen och bävar för att det ska vara såhär varmt nästa lördag.
Försökte öka i backarna och började med första backen mellan sjöarna. Sen upp till Ursvik och fortsatte upp längs den sega sluttningen det är i början. Rullade nedför hela vägen till ängarna och vände uppför. Smet över in på slutet av Extremen där det är en brant stigning. Och så sista backen. Helt matt.
Rullade nedåt hemåt och tuffade på uppför igen. Nedför vid Golfängarna och upp upp så högt man kan komma i Sumpan. Nedför igen en lång lång sträcka och vände sen för att få till 8 km totalt.
Borde kört längre idag eftersom jag bara sprungit ett långpass och en 5 km jogg i torsdags men det är bara för varmt. Jag tror att morgondagen är högst oläglig att ägna åt löpträning.

Med så hög luftfuktighet så dröp jag av svett hemma. Fick i mig massa mat och har nu laddat om för årets första utekväll och Pearl Jam konsert. Som jag längtat! Såg dem sist i Dublin 2010 och tror det kommer bli ännu bättre ikväll.
Kvällen till ära är jag klädd i samma jeanskjol som då, Havaianas och linne som är 5 år gammalt. Man har sina favoriter och jag är bekvämast såhär. Dock har jag lyckats torka håret med hårtork så får väl bjuda på några bilder. Nästa vecka ska jag bli blond som vanligt igen så matchar hårfärgen min ständiga sinnesförvirring.
Ha en riktigt fin lördagskväll!

20120707-150759.jpg
Mina fantastiska Trimtexgrejet

20120707-150918.jpg
20120707-150947.jpg

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Premiärsimtränat


20120706-220647.jpg

Recap: Jag simmade tills jag var 8 år ungefär. Eller det var när man skulle börja simma i stora bassängen och lära sig crawla. Sen slutade jag. Något hände, vet inte vad men fick fobi för bassänger. Fortsatte bada mycket men ingen mer simning än den man var tvungen att göra i skolan. Och bara bröstsim.

2004 började jag surfa och gjorde så dagligen i ca 1,5 år. Men dyker mest i vågorna annars. Van vid vatten men simmar inte.

2011 simmar jag ca 7 gånger varav ca 4 är med hjälp av Jonas från SSIF Powersim som ger enkla ovärderliga tips. Och sen kör jag Stockholm Triathlon och det går så bra så- simmar 1500 meter på netto 29 minuter utan att ta i. Ja jag vet. Eget beröm luktar illa men jag tycker det var rätt bra gjort för att ha simmat så lite. Dessutom hade jag fortfarande mitt hjärtfel och det var ofta ”stökigt” när jag var i vattnet.

Sen blev det ingen mer simning. Men hjärtfelet blev jag av med och sen dess har ju en hel värld öppnat sig: Intervallträning funkar. Dynamisk styrka funkar. (Burpees funkar tyvärr också nu, det hade jag annars vattentätt alibi för att slippa förut). Simning funkar! Tjoho! Vilken skillnad det var idag.

Mötte upp Maria som är en go dalkulla men hon gör mig starstruck ändå. Skicka hit Rhianna och jag bryr mig inte- men Maria representerar Sverige i 24-timmars löpning den 8 september i Polen. Det är coolt. Vi var tvugna att babbla lite först för när man gapar efter luft i vattnet hinner man ju inte prata så mycket!

Jag vet ju bara en sväng, och det är att simma till den vita balkongen vid Bergeanska trädgården-dit är det ca 1 km. Lagom med 2 km runda tyckte vi. Maria hade inte heller simmat sen hon körde Kalmar Ironman förra året. Respekt!

Jag vet sen förra året att det brukade ta hela vägen dit innan jag vaknade till och det släppte men inte idag. Kändes kanon direkt.Tänkte på de där tekniktipsen jag fått men kom bara ihåg ett ”Y-tag”. Jag känner mig som en sån där fiskebåt som har två armar ut åt sidorna det hänger nät i som vaggar. Men med de tagen brukar det kännas lätt. När kroppen roterar lite med armtagen. Undrar om det är bra? Vi simmade iväg och när jag vände mig om då och då såg jag ibland Maria simma ut i sjön. Tänkte att hon tog sikte mot Dalarna- men det var andra hållet!

Fram kom vi till framför den vita balkongen och Maria frågade mig om tips!? Det är som att fråga Gerd Rexed om hur man använder en plattång (edt. lokalt skämt) . Ja alltså jag kan ju ingenting men sa det här med ”Y-tag” som jag lärt mig och antar är ett öppet-vatten trix. Sen simmade vi tillbaka och det kändes kanon. Fantastiskt! Det är svårt när man inte vet om man gör rätt men framåt kom jag utan att bli trött och det måste ju vara ett kvitto på att något var rätt!

Efteråt fick jag smaka en kladdig kladdkaksmuffin Maria bakat- MUMS! Mer sånt! Var jätteroligt att komma ut i vattnet. Det här med Ironman känns inte så läskigt längre alls. Simningen går nog bra. 3,6 km känns inte långt alls.

Har en helt egen fredagskväll så det är middag på soffan, ett glas vitt, rätt många cocostoppar och Pearl Jam på högsta framför friidrotten. Försöker planera ett havsnära äventyr för mig och Lillan nästa vecka. Eftersom jag inte sprungit ordentligt sen i tisdags så kryper det i kroppen. Tur då att jag ska springa imorgon innan konserten!

Funderade för övrigt idag på om det var dags för trisslott- stod fulparkerad på förhyrd plats i två timmar nästan och utan att betala och när jag backade ut gick en lapplisa och tittade på bilarna bredvid min.

Och för övrigt #2 så är det inte alls ”lyxigt” att jag har 7 veckors semester som jag får höra hela tiden. Jag har jobbat mig till detta. Jag har sökt ett jobb där jag kan göra det. Jag har varit fattig student i flera år på universitetet för att kunna söka det jobbet. Jag skiter i att ”göra karriär”. Jag jobbar in tiden resten av året och jag får inte betalt för mer än jag jobbar. Jag har inte råd att åka utomlands på all-inclusive utan väljer att ha mer tid ledigt hemma i Sverige istället. Jag tillhör, precis som du gör en av de rikaste i hela världen så det är verkligen inget problem för mig att ha det så. Jag vet att alla jobb inte ser ut såhär, inom vården osv skulle det ju inte funka men vi som inte räddar liv eller jobbar med vård- vi skulle nog kunna ha det så tycker jag. Kanske inte går att ordna tills imorgon – men med lite framförhållning. Och om man verkligen vill. Jag vill verkligen.

Och för övrigt #3 är jag så glad och stolt för det Tjejmarathon presterat. Vi gjorde ett val att stödja ett långsiktigt projekt på Panzisjukhuset och under Almedalsveckan har självaste Dr Denis Mukwege varit här i Sverige och pratat om just vikten av långsiktighet i biståndet. Han är alltså chef på det sjukhus vi stött och skickade en speciell hälsning till Tjejmarathon som tack för vår insamling. Läs mer här Att vi samlat in över 100 000 gör skillnad. När vi går ihop kan vi göra just skillnad och det är mer sånt jag vill göra så semestern ägnas inte bara åt att vara ledig utan även planera Goda Ting.

Och för övrigt #4 (för alla goda ting borde vara 3 och en sak till) så går Rådasjön Runt av stapeln imorgon. Samling 10.00, start 11.00. Startavgift 40 kr och bad i 22 gradig sjö efteråt med grillning. Rådasjön ligger nära Grisslehamn och banan sträcker 9.2 km. Det är våra fantastiska funktionärer från 1a vätskestationen som är med och anordnar detta och jag hade gärna varit med om jag inte ska på årets musikupplevelse imorgon. Sugna för en sista-minuten anmälan? Maila lunkan@etanet.se

En musikupplevelse ja.Den.här.låten.tröttnar.jag.aldrig.på. Mitt 14-åriga tonårstrotsiga hjärta slår inne i mitt halvkloka 33-åriga och det kommer kännas från tå till kluvna toppar imorgon i Globen. Kärlek!! Godnatt!

Powerfrukost


20120706-085426.jpg

Jag äter samma grund till frukost i stort sett varje dag: mild lättyoughurt. Jag har något ”tics” när det gäller mejeriprodukter och det är den enda jag kan äta utan att blanda med något annat. Annars får jag kväljningar.

Nu på sommaren äter jag den med färska jordgubbar, ekologisk basmusli, hampafrön, chiafrön och psyllumfrön.
Det är lätt att variera toppingen med bra nyttiga goda grejer.

Till detta en massa kaffe, ett kokt ägg, MioVital Sport och Probiotica.

Varför extra vitaminer utöver maten ? Jag är övertygad om att allt vi behöver finns i mat. Jag är bara inte övertygad om att jag får i mig allt i just den mat jag äter. Ha en fin fredag!

20120706-090621.jpg

En dag på landet i bilder


När det var dags för löpning idag var energin slut. Så jag joggpeppade syrrans kille en runda istället. Jag hade varit två vändor på tippen och var rätt klar med fysisk aktivitet.
Istället ser jag fram emot simning imorgon. Oj vad kul det ska bli!
Åker till Stockholm en vecka ungefär och ser fram emot att ta mig ut i skärgården med Lillan.

20120705-213556.jpg
20120705-213601.jpg
20120705-213610.jpg
20120705-213618.jpg
20120705-213651.jpg
20120705-213705.jpg
20120705-213642.jpg
20120705-213658.jpg

Sommarträningsplaner


Idag har vi röjt ur ett av småhusen här och raddat upp en lång rad med möbler som ska till tippen. Jag och min syster har storslagna planer för den här fina gården och var eld och lågor när vi räknade på sängplatser och vilka möbler vi skulle kunna använda.

Men i det första taget så ska vi lägga ut en del saker på Blocket. Slänga en del. Och renovera 2 hus. Nemas problemas.

Idag gick i återhämtningens tecken så jag passade på att handla mjölk i närliggande hålan Storfors på räcern. Det är 15 km dit och 15 hem. En backe åt vart håll. Gick rätt bra att trampa på idag. Eller vad vet jag hur fort det ska gå men försökte ligga strax över 30 km/h.

Imorgon är det backar som ligger på schemat. Riktigt jobbigt kommer det bli hur jag än gör eftersom jag sprungit 5 mil på mindre än 2 dagar och det är lite mer än jag brukar. Men jag är pigg. Man blir det när man är ledig och får sova på mornarna.

I övrigt så ser sommarträningsschemat ut såhär:

Denna vecka

Backintervaller tors

Simning – PREMIÄR!!! öppet vatten fre- kanske 1,5 km?

Lördag- tröskelpass nån mil sådär. Jag ska på årets första utekväll och vill vara vaken efter 22 så tänker inte träna mig sömnig direkt. Jag tror en Pearl Jam konsert kräver en utvilad Annie.

Söndag- styrka och rörlighet

Vecka 28

Måndag- om jag har barnvakt- 2tusingar x 5

Tisdag- styrka

Onsdag- tors- jag och Ebba är på äventyr så ingen barnvakt= ingen träning

Fredag- jogg

Lördag- ett maratonlångpass genom Jubileumsmaran. Försöka ligga i 5:50 fart i snitt

Söndag- Styrka och rörlighet

vecka 29-30 Mycket långbackar, något simpass, styrka ute (kommer skrapa och måla en altan så behöver inte så mycket mer än bålstyrka i övrigt). Cykla långt, köra ett långpass med mycket backar och jobba med långa intervaller. Mer terräng.

31-32 Åker upp till  Jämtland. 4e augusti springer jag Jämtlandstriangeln 47 km. En vecka senare- årets lopp- Axa Fjällmarathon. Så däremellan blir det lite terränglöpning på lederna runt Ottsjö och hålla benen pigga.

Efter det- vet jag inte än. Jag spretar. Jag har anmält mig till det kortaste lopp jag någonsin sprungit: Lidingöloppets 15 km. Jag funderar på Karlstad 6-timmars som verkar ett bra lopp att debutera på tidslopp på. Jag funderar på att testa ett triathlon.

Jag vet att jag har massa annat för mig- i september jobbar jag nästan uteslutande med vår Lidingöloppssatsning, jag går min Löpcoachutbildning och jag börjar en distanskurs i Idrottsnäringslära. Jag har en del att stå i som sagt.

Så just nu låter jag det bara rulla därbak i huvudet. Fokuserar på att vara ledig med min familj, bada, njuta och träna hårt när jag tränar.

Enkelt. Bäst.

Äntligen check på långpass


20120703-205545.jpg

Jag och SMHI. Vi lägger schemat helt olika. Idag när syster smörjde in sig för att lägga sig i solen var det dags att ge sig iväg för att hinna med 3 mil innan middag. Imorgon blir det samma väder och jag hade laddat med extra mat som jag brukar så kroppen var på G. Bara att genomföra.

När något tar emot kan man tänka på olika sätt för att bryta ned passet. Jag brukar ju lura ut mig själv på ”20 min jogg”. Idag var jag svårlurad- jag visste att det var 30 km på schemat. Och skitvarmt.
Så jag tänkte ”30 stycken”. Helt enkelt. 30 stycken. Och inget jäkla intervallande utan bara tuta och kör tills motorn tar slut. Efter 20 km visste jag att Hjälten skulle ansluta och då kunde jag gorma lite på honom istället för på solen.
Tog min förlängda 15 km asfaltsslinga först som då blir 19 km.Tanken var att ligga under 5:50 tempo i vilket tempo som helst. Det gick kalas. Jag har aldrig sprungit långpass fort. 15 km tar 90 minuter, så brukar det vara. Men idag gick det betydligt snabbare. Benen trummade på uppför som nedför i samma jämna tempo. Jag var så arg på värmen och det var som en extra växel. Vatten med Resorb i vätskesäcken. 2 Enervitgels och en bar med mig.
Efter 19 km fyllde jag på vätska, svor lite, lämnade ryggan till Hjälten och så trampade vi iväg på en kuperad, terrängig 11 km slinga. Vi enades om 5:50 tempo och jag höjde musiken och fokuserade på att behålla steget. Efter 3 km var det en 3 km sekvens med 2 km uppför och hela sträckan på knöggliga stora grus. ”Kattskallar” tror jag de kallas för. Slet i knäna som ömmade att tassa fram över dessa. Men sen blev det fin grusväg igen och lätt sluttning nedför och tempot gick upp. Slet som ett djur för att ligga på i ett bra tempo. Sen kommer den där uppförsbacken som alltid kramar ur det sista men 1 km kvar. Gav upp ett vrål och klippte sista kilometern med spurtslut innan jag nästan ramlade i diket.
Huva. Uthållighet är färskvara! Jag har inte sprungit längre än 2 mil sen TEC och allt jag har framför mig är långt och jag vill att 3 mil ska kännas kort.
Knäna är asfaltssjuka, alltså de ömmar. Annars mår jag gott här på soffan med massa lakrits.

Imorgon hoppas jag få cykla snabbt på min räcer!

20120703-205733.jpg
20120703-205801.jpg
20120703-205741.jpg