Sommarträningsplaner


Idag har vi röjt ur ett av småhusen här och raddat upp en lång rad med möbler som ska till tippen. Jag och min syster har storslagna planer för den här fina gården och var eld och lågor när vi räknade på sängplatser och vilka möbler vi skulle kunna använda.

Men i det första taget så ska vi lägga ut en del saker på Blocket. Slänga en del. Och renovera 2 hus. Nemas problemas.

Idag gick i återhämtningens tecken så jag passade på att handla mjölk i närliggande hålan Storfors på räcern. Det är 15 km dit och 15 hem. En backe åt vart håll. Gick rätt bra att trampa på idag. Eller vad vet jag hur fort det ska gå men försökte ligga strax över 30 km/h.

Imorgon är det backar som ligger på schemat. Riktigt jobbigt kommer det bli hur jag än gör eftersom jag sprungit 5 mil på mindre än 2 dagar och det är lite mer än jag brukar. Men jag är pigg. Man blir det när man är ledig och får sova på mornarna.

I övrigt så ser sommarträningsschemat ut såhär:

Denna vecka

Backintervaller tors

Simning – PREMIÄR!!! öppet vatten fre- kanske 1,5 km?

Lördag- tröskelpass nån mil sådär. Jag ska på årets första utekväll och vill vara vaken efter 22 så tänker inte träna mig sömnig direkt. Jag tror en Pearl Jam konsert kräver en utvilad Annie.

Söndag- styrka och rörlighet

Vecka 28

Måndag- om jag har barnvakt- 2tusingar x 5

Tisdag- styrka

Onsdag- tors- jag och Ebba är på äventyr så ingen barnvakt= ingen träning

Fredag- jogg

Lördag- ett maratonlångpass genom Jubileumsmaran. Försöka ligga i 5:50 fart i snitt

Söndag- Styrka och rörlighet

vecka 29-30 Mycket långbackar, något simpass, styrka ute (kommer skrapa och måla en altan så behöver inte så mycket mer än bålstyrka i övrigt). Cykla långt, köra ett långpass med mycket backar och jobba med långa intervaller. Mer terräng.

31-32 Åker upp till  Jämtland. 4e augusti springer jag Jämtlandstriangeln 47 km. En vecka senare- årets lopp- Axa Fjällmarathon. Så däremellan blir det lite terränglöpning på lederna runt Ottsjö och hålla benen pigga.

Efter det- vet jag inte än. Jag spretar. Jag har anmält mig till det kortaste lopp jag någonsin sprungit: Lidingöloppets 15 km. Jag funderar på Karlstad 6-timmars som verkar ett bra lopp att debutera på tidslopp på. Jag funderar på att testa ett triathlon.

Jag vet att jag har massa annat för mig- i september jobbar jag nästan uteslutande med vår Lidingöloppssatsning, jag går min Löpcoachutbildning och jag börjar en distanskurs i Idrottsnäringslära. Jag har en del att stå i som sagt.

Så just nu låter jag det bara rulla därbak i huvudet. Fokuserar på att vara ledig med min familj, bada, njuta och träna hårt när jag tränar.

Enkelt. Bäst.

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Äntligen check på långpass


20120703-205545.jpg

Jag och SMHI. Vi lägger schemat helt olika. Idag när syster smörjde in sig för att lägga sig i solen var det dags att ge sig iväg för att hinna med 3 mil innan middag. Imorgon blir det samma väder och jag hade laddat med extra mat som jag brukar så kroppen var på G. Bara att genomföra.

När något tar emot kan man tänka på olika sätt för att bryta ned passet. Jag brukar ju lura ut mig själv på ”20 min jogg”. Idag var jag svårlurad- jag visste att det var 30 km på schemat. Och skitvarmt.
Så jag tänkte ”30 stycken”. Helt enkelt. 30 stycken. Och inget jäkla intervallande utan bara tuta och kör tills motorn tar slut. Efter 20 km visste jag att Hjälten skulle ansluta och då kunde jag gorma lite på honom istället för på solen.
Tog min förlängda 15 km asfaltsslinga först som då blir 19 km.Tanken var att ligga under 5:50 tempo i vilket tempo som helst. Det gick kalas. Jag har aldrig sprungit långpass fort. 15 km tar 90 minuter, så brukar det vara. Men idag gick det betydligt snabbare. Benen trummade på uppför som nedför i samma jämna tempo. Jag var så arg på värmen och det var som en extra växel. Vatten med Resorb i vätskesäcken. 2 Enervitgels och en bar med mig.
Efter 19 km fyllde jag på vätska, svor lite, lämnade ryggan till Hjälten och så trampade vi iväg på en kuperad, terrängig 11 km slinga. Vi enades om 5:50 tempo och jag höjde musiken och fokuserade på att behålla steget. Efter 3 km var det en 3 km sekvens med 2 km uppför och hela sträckan på knöggliga stora grus. ”Kattskallar” tror jag de kallas för. Slet i knäna som ömmade att tassa fram över dessa. Men sen blev det fin grusväg igen och lätt sluttning nedför och tempot gick upp. Slet som ett djur för att ligga på i ett bra tempo. Sen kommer den där uppförsbacken som alltid kramar ur det sista men 1 km kvar. Gav upp ett vrål och klippte sista kilometern med spurtslut innan jag nästan ramlade i diket.
Huva. Uthållighet är färskvara! Jag har inte sprungit längre än 2 mil sen TEC och allt jag har framför mig är långt och jag vill att 3 mil ska kännas kort.
Knäna är asfaltssjuka, alltså de ömmar. Annars mår jag gott här på soffan med massa lakrits.

Imorgon hoppas jag få cykla snabbt på min räcer!

20120703-205733.jpg
20120703-205801.jpg
20120703-205741.jpg

Triathleten.se FTW


Idag hämtade jag ut ett mycket avgörande paket. Om jag ska börja träna triathlon på riktigt så behövs: löparskor (check!), cykel (check!) och våtdräkt- idag check!

Jag har köpt en våtdräkt genom Triathleten.se. Jag hyrde av dem förra året när jag körde Stockholm Triathlon och var mycket nöjd med den. Nu har jag köpt förra årets modell av Sailfish Vibrant till mycket bra pris.

Jag hintade om att jag även vågsurfar och även om triathlonvåtdräkter är lite känsligare än de rätt tåliga våtdräkter man ska ha om man ska surfa så kan jag ju använda denna om jag nu äntligen skulle komma iväg på en surfresa igen. Så jag fick med neoprensockor och huva till vilket kan komma till pass om det är riktigt kyligt.

Nu känner jag mig rustad och väldigt sugen på att träna men jag ogillar att sticka ut i vattnet själv. Hoppas få sällis i något vatten i Tokhol i helgen redan? Någon?

20120703-185759.jpg
20120703-185808.jpg

Styrka med hemmagjord TRX #sommarträning


20120702-203250.jpg

Jag var på vippen att skriva ” funktionell styrka” men herregud vilket urholkat begrepp! Vad tycker ni är funktionell styrka? Shoot!

Funktionell styrka för mig är den styrketräning som gör att det jag egentligen ska göra kan utföras bättre och med mindre skador. Alltså- bära en 16 kg tung dotter ibland, lattja med henne, springa flera mil utan att tappa hållningen, orka greja i trädgården på landet och bära övertunga matkassar. Tydligen också att släpa en cykel över klippor i ösregn (även om jag falerade där genom att vurpa men det hade knappast med svaga bukmuskler att göra, snarare ett missförstånd mellan mig och Newton).

Rolig styrketräning är också den som går undan. Smidig träning är den jag kan göra utan att åka till ett gym. Bästa träningen är den jag gör utomhus.

Idag hade jag till min hjälp: Hjältens ben och armar, hemmagjord TRX av ett rep runt ett gummirör, ett järnspett med ojämn viktfördelning.

Jag började med de här satans armhävningarna. Sen gick jag över till att ligga på rygg med grepp om hjältens fotleder. Han kastade mina fötter än framåt än åt sidan- ni vet, man gör den i lumpen och på gympan! Jag är rätt stark i magmusklerna, de raka så jag gör det värre genom att när benen är parallella med marken dutta ihop fötterna två gånger. Men jag fixade två långa sets ändå.

Varvade detta med stående rodd i TRX’n och sen gick jag runt på gräsmattan och ”kastade” spettet från ena sidan till den andra ungefär som jag förberedde ett spjutkast. Avslutade med 2 x 1 min planka med rörelse och sen släpade jag några säckar. Lättare styrka idag, högre antal reps. På torsdag blir det färre reps och tyngre.

Den hemmagjorda TRX’n kostar alltså nästan ingenting att göra och går att sätta upp i vadsomhelst. Här är det lillstugans ena verandapelare som vi sliter i.

Annars har jag varit hos min bästa Helena idag och fikat. Hjälten kom på eftermiddagen och sen syster och hennes kille och deras lilla Kinesiska navelludd till hund- Frasse. Han och Lillan kan få det att låta som det är minst tio personer till här.

Imorgon blir det att äta riktigt bra fram till lunch för sen är det grisiga träningspasset inplanerat till eftermiddagen. Jag vill få till 3 riktigt långa pass innan Axa Fjällmarathon och vill att de ska ligga med 2 veckors mellanrum. Nu blir det 10 dagar till Asfaltsplågan och sen blir det kanske 12 dagar till det längsta och tyngsta passet innan jag åker till Jämtland. Kroppen känns bra förutom att jag är otroligt tight i piriformis och rumpmusklerna så nerven spökar men det fantastiska med att vara ledig är att jag kan ägna mig åt att stretcha och sova mer än vanligt så vaknar laddad varje dag. Njuter.

Semestern är en fantastisk tid att fundera på var det hjul man snurrar i resten av året ska snurra framöver. Börja med en ny fritidsaktivitet? Planera in ett lopp att träna för? Planera en resa? Söka nytt jobb? Allt sånt tycker jag passar så bra att fundera på när man varvar ned. Jag vet hur mitt nästa år ska se ut. Hur jag vill att det ska se ut.Har kastat ut en krok och har några till om jag inte får napp på det.

Kasta ut krokar där man vill ha napp. Faller de orörda utan napp så får man håva in och fundera på om man ska kasta någon annanstans. En del tvekar att kasta. Vågar inte. Inte kan jag. Inte förtjänar jag. Men jo. Just det förtjänar du. Den allra bästa chansen att göra det du allra helst vill. Passa på. Det vakar. Jag lovar.

Det semestrigaste


20120701-214000.jpg
20120701-213954.jpg

… är att sitta här och pyssla i solnedgången. Idag har jag jobbat med Tjejmararathons ekonomi och sammanställt kostnader och insamlingen.
Men imorgon ska jag läsa en bok istället när jag sitter här. Kanske sitter Hjälten i den andra stolen då. Han är lite bättre på att sitta still med en bok än jag.
Tur att jag har sju veckors semester att öva då!
Tryggt bakom Kilsbergen, omgiven av rullande Värmländsk landsbygd med Stockholm långt bort och naturen nära.
Det mest fantastiska är ofta det enklaste.

20120701-214007.jpg

Ett misslyckat pass är också ett lyckat pass


20120701-134324.jpg

Nej det blev inga 30 km idag. Det blev knappt något alls om jag lyssnat på kroppen. Jag som brukar lägga mig vid 22.00 har börjat skjuta på självnattandet och igår somnade jag gott och väl efter midnatt. Det var en dokumentär om ett av mina absoluta favoritband- Pearl Jam. Så legitimt. Den sockerchock jag hade som gjorde att jag vaknade med en svullen känsla var också legitim. Det var en riktigt mysig tjejmiddag igår med bokbyteri och goda tacos.

Jag hade räknat med moln och 16 grader. Men solen gassade. Och jag är så dålig på att springa i värme. Så dålig. Jag styrde mina sega ben och mitt sockerpuffiga anlete mot Ulriksdal och vidare mot Sollentuna. Lyssnade på John Guidettis sommarprat. Han är tuff, modig och kan nog inte stava till Jante. Härlig lyssning!

Tanke var alltså 10 x 3 km med lite gång emellan. Sikta på 5:40 fart. Men jag orkade inte tänka. Orkade inte. Jag orkade bara springa i det tempo som benen hade lust med just då. Och när jag tittar på passet på min fantastiska Garmin 310 så spretar kilometerntiderna rejält: Från 5:22-6:30. Resultatet blev till slut 20 överjobbiga kilometer i 5:50 fart. Fy fabian så trött jag var.

Lillan har sovit hos mormor och jag tvättar och packar ihop lägenheten och snart åker vi till Värmland. Det ska bli helt fantastiskt. Syster och pojkvän kommer imorgon – och hjälten! Som tar med Räcern. Och han är en perfekt farthållare så jag har planer på att klippa de där 30 km + passet på tisdag kväll. Efter bad, efter värmetoppen på dagen.

Blir det över 20 grader på Jubileumsmaran så kommer jag jogga. Huvudet kokar fortfarande. Och jag har inte ens premiärbadat i år! Det är skam! Men imorgon så!

Ha en fin söndag