Behöver du äta kosttillskott? JA eller NEJ.



JA, om du har en brist som en läkare har diagnostiserat.

NEJ, om du inte har en brist och äter varierad mat. För mycket av ett näringsämne från kosttillskott kommer INTE att göra dig bättre och kan till och med vara skadligt.

Bra att veta:

Kroppen kan lättare ta hand om vitaminer och mineraler som finns naturligt i mat.

Istället för kosttillskott fokusera på att variera ditt matintag.

Ät frukt och grönsaker som ofta är näringstäta. Välj olika färger – då är chansen större att du får i dig olika näringsämnen.

Har du förkylningskänning är det bättre att äta en kiwi eller apelsin istället för att ta en C-vitamin brustablett som kanske innehåller 500 % av det rekommenderade dagliga intaget.

Misstänker du järnbrist, gå och kontrollera dina järnvärden hos läkare. Jag har vid olika tillfällen haft järnbrist och har för vana att kontrollera mina järnvärden regelbundet hos min läkare så jag kan åtgärda bristen innan det blir ett problem.

Granatäpplen innehåller C-vitamin.

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet
Antal kommentarer: 1

Johan Renström

Kul att du bloggar Emma:) Tydligt och glasklart. Jag gillar granatäpplen men har inte riktigt lyckats lista ut hur man kommer åt frukten på bästa sätt. Blir ett otroligt söl men fläckar i taket:)



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Du klarar mer än du tror!



Jag har fått äran att börja blogga här på Runner’s World, vilket kommer bli kul. Jag är RWs kostexpert och skriver varje månad i tidningen. Jag kommer skriva om lite av varje men naturligtvis om mat, nutrition, träning och att må bra.


Jag har precis kommit hem från en unde
rbar vecka som Springtime Travel ledare i Portugal med Glada Hudikgänget; 58 lägerdeltagare samt anhöriga och ledsagare (Springtime Travel och Runner’s World brukar också ha träningsläger i Portugal). Denna vecka har varit fylld av glädje och jag vet att många har övervunnit hinder och klarat av mera än de trodde var möjligt.

Jag jobbar vanligtvis med elitidrottare på Riksidrottsförbundet, nu fick jag chansen att träffa andra stjärnor med en enorm positiv inställning som vi alla kan behöva ta efter ibland. ”Jag kan inte” hör man sällan utan istället ”jag är bra på att dansa … vill du se?”.

För lägerdeltagarna var veckan fylld med teater, sång och dans som Pär Johansson (grundare av Glada Hudik-teatern) och hans gäng stod för medan vi Springtime ledare höll i annan träning som löpning, stavgång och alla möjliga träningspass (bl. a. mästarnas mästare och gladiatorerna).

Jag ansvarade för kostdelen och hjälpte till med stavgång. På föreläsningen fokuserade jag på 5 enkla tips till bättre val. Många av lägerdeltagarna upplever att det är svårt att veta hur mycket man bör äta samt att göra bra matval.


Tipsen vi pratade om:
1. Välj rätt mat.
2. Ät rätt mängd.
3. 5 färger på tallriken.
4. 5 saker (mat) på tallriken.
5. 5 dagar utan sötsaker.
Jag fick även njuta av 3 spontana dansföreställningar under min föreläsning, man blir varm i hjärtat!

Jag har också hunnit att träna en hel del under veckan. Äntligen har min sjukgymnast okat några kilometers löpning efter 5 månaders löpuppehåll på grund av en envis fotskada. Annan träning jag hunnit med är styrka, stavgång och 3 pass vattenlöpning (pass 1: 10×3 min med 30s vila, pass 2: 8 x 2 min medelhårt, 15s vila, 15s hårt och 15s vila samt ett distanspass). Jag utmanade mig själv genom att träna yoga, soma move och faktiskt lite dans (koordination och jag hör inte riktigt ihop) alla utanför min ”comfort zone”.

Veckan avslutades med en teaterföreställning som lägerdeltagarna övat på under veckan. Jag tror alla som varit med de här dagarna lämnar Portugal med ett leende på läpparna och många av oss inser att det är bara vi själva som sätter begränsningar på vad vi klarar av.