Blogg

CrossNature- stark i naturen


Något av det roligaste jag vet är att leda CrossNaturepass. Ett koncept som funnits några år nu.

Det poppar upp så mycket nya träningsformer nu som paketeras snyggt och marknadsförs smart, gärna med några kändisar och ett tufft namn och snygga bilder. Men ofta är grunden, om det är ett bra koncept detsamma: Det tränar styrka, kondition, balans och smidighet.

CrossNature är förstås också en ”paketering”. Men med en inramning som möjliggör för en till dimension och tar bort en- utomhus. Med naturen som verktyg, inspiration, möjlighet och utmaning och ingen musik.

Det går att variera till tusen. Både göra det väldigt tufft och väldigt lätt med fokus på att just bara vara utomhus vilket har en helande effekt på oss.

Jobbar man inomhus och rör sig på asfalt och betong, pendlar och får sitt ljus från artificiella källor så kanske träningen just ska vara det motsatta.

Senast ledde jag ett CrossNaturepass på en friskvårdsdag på Rosenlunds Sjukhus. En härligt spretig grupp, där en tjej var döv och hade sin tolk med. Det var, som en parantes, häftigt att se deras samspel eftersom vi rörde oss hit och dit och var än på backen än uppe.

Jag hade aldrig varit där förut men rekade platsen och vi använde oss av de träd och naturliga saker som fanns. Alla tränade på sin nivå, utmaningen som instruktör är att kunna hantera en grupp med olika förutsättningar.

Vi avslutade med att ligga på rygg i gräset och göra en andningsövning och titta på molnen som gled förbi.

´CrossNature kan du träna på flera ställen runtom i landet. Man tar med sig ett litet sittunderlag, klär sig för vädret (rekommenderar bra vantar!) och så bara kör man efter sin förmåga.

Mig kan du anlita för en egen träning, för en grupp- kanske på en friskvårdsdag på jobbet eller en kickoff, möhippa..you name it. Det går att köra varsomhelst och hursomhelst.

Jag tror många av oss skulle må bra av att träna mer utomhus!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

När du bara har 20 minuter


Bara GÖRT. De där 20 minuterna är mer än ingenting. De är mer än en kvart. De är dina. De räcker långt.

Ta dem. Gör något av dem.

Det gjorde jag igår. 20 minuter styrka utomhus. Mycket flås genom att aktivera många muskler.

Assisterade pistols (benböj på ett ben) växlat med armhävningar på en fot.

Rodd växlat med skridskosteg med benböj

”stjärnan” som balansövning växlat med sidoplanka.

Mer än ingenting. Mycket mer än ingenting. Göra det man kan, med det man har, där man är. Göra det ordentligt.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Bra där Samuel!
Jonas- Stå på ett ben- ”stråla” ut som en stjärna- kryp ihop- ut igen- aktivera utsida höft. Repetera båda sidor x några gånger 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En härlig vecka


Den här veckan är alldeles full med roliga grejer. Av alla de slag. Jag gillar att ha mycket helt oplanerad tid men även lite saker som innebär att träffa folk och uppdatera mig. Den här veckan har jag fått till det riktigt bra!

Igår fick jag till två korta träningspass och grejade hemma.

Idag ska jag luncha med en ultralöparkompis och sen är det fixardag på förskolan. Laga staket och sånt där. Och så äter vi ute med barnen på kvällen. Kul!

Imorgon har jag en helt obokad dag och såna älskar jag också. Har lite datorjobb att göra och sen har stora tjejen fotbollslekis.

Torsdag ska jag på Healthy Business på Nalen för tredje året i rad. Det senaste inom företagshälsa och erfarenhetsutbyte. Kommer förstås skriva mer om det senare. Lillspark ska med och har börjat jollra och ibland ”prata” ganska högljutt så vi får se hur vi ska lösa det…

Fredag har jag en trevlig lunchdate planerad och sen är det dags för IF’s Hälsoforum på eftermiddagen. Förra året var vi på Kungliga Tennishallen hela tiden, nu börjar vi på deras kontor i Bergshamra och sen åker de vidare för att titta på tennis och mingla men då åker jag hem till stora tjejen och har fredagsmys.

Helgen kommer vi spendera mestadels utomhus hoppas jag. Frisk luft, god mat, lite träning och massa lek. Jag petar in träning där jag kan och är galet noga med att bara gå och njuta i den här fantastiska bubblan som ändå inte är en bubbla. Det är en fantastisk del av livet som jag är väldigt medveten om hur lyckligt lottad jag är som får uppleva.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hälsa i badrumsskåpet och på babyn


Huden är vårt största organ och jag tror ganska många slentrianmässigt smetar på saker som man kanske skulle välja bort om man tänkte efter lite.

Jag och vi har för länge sedan slutat med mineraloljor och konstigheter i form av hudcremer (Nivea och Dove och sånt där), tvättmedel, deoderanter, och tvättlappar till lillskrutten.

Henne tvättar jag med torra tvättlappar som jag blöter i vatten med några droppar ekologisk badolja i. Weleda gör bra grejer. Är jag ute så har jag sköljt ur våtservetter (de tar bort tusch, jag skulle aldrig göra rent mitt barn med dem direkt) ordentligt och tar med dem i en plastpåse där de håller sig fuktiga.

Stora barnet tvättar jag oftast i Urtekrams aloe vera duschgel och så får hon låna lite av mitt ekologiska Avedabalsam. Huden smörjer vi med kokosolja och ibland Urtekrams zinkkräm när det är blemmor eller bett. Torra tassar smörjs med ringblomsoljekräm.

Jag själv duschar i Burts Bees duschcreme, Dr Organics shampoo, Avedabalsam och inpackning gör jag med kokosolja i bild nedan. Den anvnder jag dagligen på kroppen också. Är jag stel använder jag Ancient Minerals magnesiumlotion. Ibland lite Burts Bees Mama Bee citronolja istället för parfym. Förstås inte någon luktande kräm (förutom kokosoljan) på kroppen nu när jag ammar.

Urtekrams babylotion och zinkkräm använder jag ibland när jag är torr men köper nog ingen ny när de tar slut eftersom jag har kokosoljan.

Under armarna har jag sånt där ”kristallstift”. Funkar bra alla dagar när jag inte är stressad eller nervös. Ska jag föreläsa- ja då tar jag en vanlig deo.

Jag tänker ofta på hur klokt det vore om allt var parfymfritt eller bara naturligt parfymerat. Skonsamt och snällt så som babyprodukter är (förutom våtservetter- hallå hur tänkte de där?). När är det liksom dags att börja smörja in sig med sånt som inte passar känslig hud? Dags för lite skit. Liksom.

Om jag får ge ett tips så är det kokosoljan. Den funkar bannemig på allt. Luktar semester också.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Inte min cirkus, inte mina apor


Det här citatet har jag att tacka Emelie för. Vi fikade och knatade oss runt Malmö i fredag eftermiddags och hittade flera beröringspunkter. Mer än att en av våra föräldrar miste livet för tidigt i samma sjukdom och att vi försöker leva giftfritt småbarnsliv. Emelie lyckas nog bättre än jag!

Men iallafall. Det här med att ha fingrarna i massa pajer. Och gärna samtidigt inte kunna låta bli att stoppa tårna i ännu fler när metaforiskt frestande och illaluktande sådana passerar förbi i både den fysiska och social-mediala världen.

Det är så lätt att engagera sig i för mycket. Det kan kännas fel att ibland inte engagera sig när det gnälls och bes om hjälp. Men 10 fingrar, 10 tår. Två händer. Två ben. En hjärna, som hur vi än gör faktiskt inte kan simultanfokusera. Och: 24 timmar per dygn.

Det är det vi har. Så det finns en gräns i vad vi kan engagera oss i och ibland tror jag det sipprar både god och dålig energi åt håll som inte leder till något.

Jag vill gärna ge mig in i diskussioner med folk. Hålla med eller säga emot. Men oftare och oftare håller jag tillbaka nu i ett fall då jag annars skulle velat engagera mig i en diskussion.

Istället för att ha alla tår och fingrar istoppade i 20 stycken pajer så försöker jag ha kraft att ta tag med hela handen om en specifik bit. Om ni hänger med i liknelsen.

Ibland måste man påminna sig om detta. Det är lätt att dras med och börja engagera sig i något man egentligen inte har tid eller lust att följa upp.

Jag gjorde ett armband med ”Not my circus” på igår. Det ramlade av. Men jag tänker på det ändå.

Vad har du för cirkus du inte ska vara med på? Vilka apor ska du inte tämja?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Inspirationsdag för löpare


Hoppas Sara och Lupita inser att när de startar något sånt här så kommer folk vilja att de gör det igen!

Idag har jag varit med på och öven föreläst på Inspirationsdag för löpare på Kockum Fritid i Malmö.

Det är sällan jag reser söderut i detta land och Malmö har jag bara besökt tre gånger. Måste säga att det är en charmig stad! Det vackra vid havet och sen det lite råbarkade området mellan just Kockum och in mot stan. Det här kontinentala vädret, de fina husen. Ja det är lite charmigt får jag erkänna. Man kanske skulle springa något av de där GAXloppen så man får anledning att åka tillbaka :).

Jag bodde på Elite Savoy bekvämt precis vid Centralstationen. Jag fick ett riktigt stort fint rum men det låg tyvärr ut mot ett torg där det var ett herrans oväsen hela natten så jag vaknade titt som tätt och på morgonen var jag väldigt trött. Men frukostbuffén vägde upp bra- riktigt god äggröra!

Dagen började med ”löpningens biomekanik” med Jimmy Palm. Det var väldigt intressant och skönt framförallt att höra att han bekräftade mycket av det jag pratar om på mina löpteknikklasser. Och så fick jag massa nytt att tänka runt!

Sara är en av mina favorityogis och hon pratade om vad yoga egentligen handlar om, som många glömmer i instagramyogans tidsålder när det verkar som man ska vara böjlig som en slang för att kvalificera. Sen fick vi yoga för henne och det var skönt att sträcka ut lite.

Vi fick en jättegod lunch där solen strålade in och havet skymtade utanför. Hade gärna haft en dag till för att bara vara vid havet!

Jag hade under dagen fantastisk hjälp av Lupita ( som drog 100 miles i somras på just GAX tjoho!) med lilla S som gärna jollrar och pratar och  ska vara med.

Jag föreläste om min ultrasatsning, vad ultra är, hur man kan tänka runt en satsning på löpning i en hektisk vardag, lite kostfilosoferande om kolhydrater och tillskott, fett och timing.

Som sista del ledde Sara ett löpteknikpass i strålande varmt väder men jag var tvungen att knata till centralstationen för att få till logistiken med amning och mat till mig.

TACK alla som var med idag. Tack Sara och Lupita för jag fick komma och vara med! Överhuvudtaget så tänkte jag på det idag: TACK alla jag får träffa, lära känna, springa med, hjälpa springa, inspireras av och skratta och ha roligt- och tufft! med. Det är by far det häftigaste med hela min löparresa- alla ni jag får träffa.

Nu sitter jag, trött efter en urusel natts sömn men glad efter den här fina dagen, med en kvällspigg och pratig bebis på väg till Stockholm.

Jag har träningskläder och nyinköpta Dr Martens på mig. Jag käkade en stor flottig hamburgare till middag som nu ligger som en tvärslå i magen. Med ett avsnitt av Suits att kika på. Göttmos!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Emma och Pernille- tack! SÅ kul att träffa er :)! Vad glad jag blir att ni gillade det- det är så lätt att prata när man möts av glada nickanden bland åhörarna :).
Jimmy- fick med mig massor och hoppas våra vägar korsas igen!
Katta- ja nu ska jag bara gå in de där skorna men de funkar till det mesta 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*