Blogg

Det HÄR är hälsa


Att dra på sig vätskesäcken med varmt vatten, banan. Klä sig lager på lager.

Röra sig genom ett fredagsfullt pendlarstockholm som i en bubbla.

Möta upp ett tiotal tjejer, också ombytta.Kramas. Ta på reflexer och/eller reflexvästar.

Tuffa iväg längs Linnégatan ned mot Narvavägen, över bron till Djurgården. Jogga, prata, skratta i en småmystisk snöyra. Runt ön, i lugn fart.

12 km i prattempo. Sen stretcha och, för de som kunde stanna kvar, äta knytisjulbord med mat lagad med kärlek.

DET skulle jag vilja kalla hälsa.

20121215-092705.jpg
20121215-092716.jpg


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

TGIF


20121207-214514.jpg
Tack och lov att jag har vänner som vill göra vettigare saker en fredagskväll än försöka släppa veckans stress med alkohol på hypade uteställen.
Tack och lov att jag följer mitt hjärta och prioriterar meningsfullhet i mina val. Prioriterar ledig lugn tid på låg växel med Lillan flera dagar i veckan och 8 timmars vila per natt. Har kraft att gå på högväxel annars för att få den här tiden.
Tack och lov att jag inte känner någon julstress, uppskattar ledig ställtid mellan två jobb och att hinna umgås med familjen.
Tack och lov att det är så lätt att välja nu. Vad som ska in och vad som ska ut.
Tack och lov att en sten lossnat från hjärtat och axlarna den här veckan. Att jag orkade.
Tack och lov för allt jag har.
Tack och lov för idag.

20121214-085639.jpg
Fågelmatbord



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Intervaller utan klocka och lussegull


På Lilllans dagis firar man förstås utomhus och jag är på väg till jobbet rejält klädd efter det sötaste lilla luciatåg med små påbyltade tomtar och lucior som sjöng så fint.
Sen fick vi äta hembakta pepparkakor och underbara lussebullar.
Igår tränade jag ett moddigt intervallpass längs Norr Mälarstrand. ”200- stegsingervaller” är fiffigt när man inte vill hålla på med klockan. Jag värmer upp ca 1,5 km med en avslutande fartökning. Sen springer jag 10-12 intervaller med 200 steg (100 på varje fot) och går tills andningen är återhämtad. Just de här intervallerna ville jag springa med fart och då bör det viktigare att vila emellan intervallerna för att orka dra på ordentligt under varje.
Sen var det dags för träning med jobbet och jag sprang och peppade i ”joggruppen”. Vi sprang som vanligt med Running Swedens ledning och fick en fin tur. Totalt landade mina rundor på ca 12 km.
Lyckades hinna hem, natta och göra onlinetentan också i Kost för Prestation. PHU och YEAH!
Idag blir det cirkelträning med Friskis och Svettis! Känner mig laddad!
Hoppas ni haft en fin Luciamorgon!

20121213-084500.jpg

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Glädjeträning


Säsongsvila kan se lite olika ut. En del verkar medvetet gå all in på onyttigheter och inte träna alls. Andra har mer eller mindre ofrivilligt kapitulerat inför julen. Återfinns i ett soffhörn under en burk med pepparkakor. Reser sig 1 jan.
Andra drar ned på mängden och tränar alternativt. Stärker upp.
Jag tränar lite oplanerat just nu. Spontantränar med max sju dagars framförhållning. Det enda jag håller mig till är att var tredje vecka är lång. Innehåller nyckelpassen. Vad gäller dem så känns det rätt med distans och mängd nu med tanke på var jag vill vara i april 2013. Redo att rocka 16 mil.
Fast egentligen skulle jag träna strukturerat med en ökad mängd, hastighet och intensitet omvartartannat redan nu och så tänkte jag lite irriterat att jag inte alls gör det och fy för det men så ser och framför allt, viktigast känner jag att jag gör rätt.
Det gör inget att det blir lite hur som och inte indelat i ”snabbvecka” ( försök i snömodd) ”back/styrkevecka” och ”långvecka”. Det blir väldigt bra ändå.
Det är väldigt varierad träning. Jag känner att jag är stark. Uthållig. Löpsteget har ”satt sig” i nya skorna. (Landar nog någon centimeter längre fram och vaderna har varit i uppror).
Skidåkningen kommer lägga grunden för ännu bättre kondition, skonsam mängdträning och träningseufori. Och en jäkligt stark rygg och starka axlar i sommar. 🙂
Dock har jag lyft blicken lite idag och träffat Magnus för att prata igenom mitt styrketräningsmål för 2013 och även våra ideer inför WorkoutÅre. Taggad är bara förnamnet!
Så den här veckan blir det lite intervallpass ikväll, styrkecirkel på Friskis imorgon i samband med ett möte ( älska nya sätt att ha möten) juljogg fredag, spinning och styrka lördag och skidor eller löpning på söndag. Hur bra som helst, hur lugnt och ostressigt som helst. Hur roligt som helst. Och det måste väl vara det viktigaste?

20121212-092249.jpg

20121212-092442.jpg
Spännig skidåkarrygg anno 2011



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Skid och vallahjälp


20121212-081058.jpg

Jag är 33 år. Men när det öppnar skidspår runtom där jag bor kan vi ta bort ca 30 år. Blir helt lyrisk! Måste ut!
Dock har jag insett att man ska ta hand om skidorna för att den investering som de faktisk är ska hålla och leverera sköna skidturer i flera år.

Så jag åkte till Skidsport i Bromma med mina Fischerskidor sóm jag även köpt där. Jag fick så bra service- och då åker jag tillbaka! Där fick jag även nu eminent hjälp av David som sa att ” såhär ska de inte se ut”.
Ajdå.
Kan ha att göra med att jag körde järnet på dem för 2 år sen, och sen åkte en gång på dem förra året utan att slipa om dem.
Men nu fick de sig en ordentlig omgång.

Fick tips om att man ska låta skidorna grundglidvallas var 10e mil ungefär för att vallan ska kunna fästa. Tränar du för Vasaloppet till exempel och bara lägger på och skrapar av omvartannat så fäster vallan till slut inte.

På Skidsport i Bromma får du proffsig hjälp av duktiga vallare. Dessutom är butiken fylld med allt som behövs för vinterns träning, från valla till goggles, från längdpaket till snowboards. En komplett skidaffär helt enkelt utan ”varuhus”känsla. Gillart!

Butiken i Bromma ligger 3 minuters promenad från Abrahamsbergs T-bana och vill du ha lugn och ro så försök komma dit dagtid under vardagar. De har även en butik i Danderyd.

Jag kom därifrån med nyvallade skidor med galet bra glid, pjäxskydd för kalla dagar, glidvalla, Nu ska jag bara komma ihåg att åka tillbaka och serva skidorna under vintern!

20121212-081257.jpg
Infravärme för att värma in vallan

20121212-081332.jpg
20121212-081348.jpg



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*