Blogg

En återblick på 2014


Det är frestande att bara rusa på. De flesta av oss behöver mer reflektion. I stort och smått. Lära av historien. Se röda trådar. Vad som ledde till vad. Gäller både relationer, hälsa, skador, motivation. Det tar lite tid. Lättare att försöka leta ett enskilt tillfälle- och i vissa fall är det ju en viss händelse, ett trauma eller ett euforiskt skeende som förklaring på en situation som uppstått. Ska man sätta planer för 2015 är det nog ingen dum idé alls att reflektera över hur 2014 blev kontra vad man tänkt och varför.

Moments that take your breath away. Jag tänker nog ändå mest på dem när jag tänker på 2014. Även om det också är mycket värt att försöka se mönster som utvecklats under flera månader, år. Speciellt om något inte är bra- men även om något gått riktigt bra, hur blev det så?

Jag var gravid när året började och att bli mamma för andra gången präglade förstås hela året. Det går ju inte att beskriva hur det är. Det måste upplevas. Jag tänkte som många andra att hur fasen ska jag kunna älska ett barn lika mycket som E? men det där sköter naturen. Plopp så kom hon ut, vårt lilla troll (såg ut som ett troll!) och nu är hon en lika naturlig del av familjen som E är. Alltid glad och nöjd. På så sätt precis som E men annars väldigt olik sin storasyster. En lugn betraktare. Jag som inte skulle ha barn kan bli stående och titta på dem ihop och inte riktigt fatta hur jag kunde få två så fina tjejer. Samtidigt är det så läskigt. Världen känns ond och svår att hjälpa dem navigera igenom. Ansvaret enormt.

Jag har ju mått så bra rent fysiskt under graviditeten och efteråt. Det jag inte delat på bloggen i detalj är det som hände i vår familj under våren. Det värsta som kan hända. Det präglade de sista tre månaderna av min graviditet och fortsätter förstås finnas med. Jag brottades och gör fortfarande, med en både rationell och irrationell oro och skräck som kräver mycket energi. Det förstås mest i skuggan av en enorm sorg över något som handlade om det jag genomgick själv. Att våga tro att det skulle gå bra, det skulle gå riktigt bra och att vara väldigt tacksam och lugn- i allt det hemska så tror jag det hjälpt mig att vara väldigt harmonisk sen vår lilla S kom. Tackla både förlossningssmärtor och sömnbrist.

Perspektiv. Jag har fått ännu mer perspektiv. Hade gjort allt för att vara utan det som hände men det jag har med mig nu på andra sidan av det är att jag har mer perspektiv. En mycket mer tacksam mamma än jag varit annars.

Det här är en löparblogg och en återblick på 2014 i löparögon är ett riktigt fint år. Jag har under hela året haft löpningen som en god vän utan prestation. Jag slutade springa hårt ganska tidigt i graviditeten och tassade sen mest runt. Jag tassade korta rundor ända in i 9e månaden för jag kunde det. Min kropp fixade att stabilisera bäcken och jag kände aldrig av några fogar eller stelhet. Efteråt började jag försiktigt ígen efter cirka två månader efter bäckenbotten och styrkeövningar, som jag fortsatt och utvecklat. Smärta, kontroll och babysteps har varit min guide och det har aldrig gjort ont någonstans.  Det har varit frustrerande att inte bara springa på eftersom jag mentalt och konditionsmässigt känt att jag fixar det. Men efter en förlossning när man fortfarande ammar är det andra strukturer som är svaga och uppmjukade som behöver längre tid. Några minuter längre varje vecka och alltid med bäckenbotten aktiverad.

Efter fem månader var jag uppe i 90 minuter sakta jogg. Jag hade sprungit lite snabbare än jogg fem gånger. Kände mig enormt stark och balanserad i hela kroppen.

Och så pang. Jag halkar i ”split/spagat” med en tung låda i famnen och med lite svagare ligament i bäckenet fortfarande så blir det värre än om jag inte fött barn för 5,5 månader sen. Så typiskt! Så himla onödigt när jag gjort allt annat rätt. Jag sträckte dessutom utsidan av vänster fot- en klassisk stukning men den har jag inte känt av så mycket eftersom jag inte sprungit. Rehabar den lite också.

Så löparåret 2014 avslutas med vila. Jag har inte så ont men vågar inte springa förrän jag vet exakt vad det är jag gjort. Det är otroligt frustrerande och lika lärorikt. Jag har alltid tagit löpningen för givet men nu har jag nästan inget att ta till. Sitta på cykel är svårt att få till, simning är logistiskt en utmaning även om det kanske går 2 ggr / vecka och yogar och kör styrka gör jag redan en del. Det är att vara ute ensam och springa jag saknar. Jag kommer lära mig massor av den här skadan. Vad det nu är. Jag gissar att jag sträckt ligament runt sittbenen eftersom det gör ont när jag böjer mig framåt och går uppför men jag har verkligen ingen aning hur jag ska få ordning på detta.

2014 är på det privata planet väldigt stort men jag har utvecklats mycket i mitt jobb också. Jag arbetar med hälsostrategi, eller jag försöker få arbeta med hälsostrategi men det är en utmaning att få fokuset på det och inte bara friskvårdsaktiviteter utan sammanhang. Jag har mer och mer insett vad jag vill jobba med i mitt företag och vart det ska ta vägen. Lägger grunden för en spännande framtid där men även på mitt ”vanliga” jobb.

Under hösten har jag varit mammaledig och verkligen njutit av att vara hemma med min andra dotter och även uppleva den där otillräckligheten som man ofta känner när man får två barn. Den har jag fått jobba med och kommer få fortsätta jobba med.

Lärdomar rikare av det och annat från 2014 ser jag fram emot ett helt makalöst 2015. Jag börjar från scratch känns det som med löpningen men målet är ändå så långt borta så det gör inget. Jag har flera fantastiska saker inplanerade i kalendern, både på det privata och yrkesmässiga planet. Och jag tänker dessutom sätta nyårsmål! Mer om det senare.

Tack för att du läser, och läst under det här året! Om du vill får du gärna dela det bästa som du gjorde 2014!


Nr 6 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Äntligen Långlopp! Träningsprogram inför höstens lopp.
  • 11 snabba kolfiberskor
  • Så fixar du sommarvärmen
  • Allt om OS i Tokyo!
  • Därför blir du lycklig av löpning
  • Extra bilaga. Nybörjarguide
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Göta :)!
Sara- tack DU! Och hoppas också på det!! Och med ditt pepp kan det ju bara gå bra 🙂 kram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hälsosam och/eller hälsomedveten #Måndagspeppen


Det skrivs ungefär hur mycket som helst om hälsa på nätet och på gammalt hederligt papper. På bloggar, i artiklar, i krönikor. På Facebook, Twitter och på Instagram kommer det i bildform också. 

Det finns hur mycket tips som helst. Och folk som framtsäller sig som hälsosamma och skriver om balans i livet (hej hej jag med!!!) och vad man ska tänka på.

Det är inte så svårt egentligen att skriva om hälsa och vad man ska tänka på. Vi vet.

Men det är svårare att leva hälsosamt. Vara hälsosam. Många av de som skriver om hälsa är själva inte så hälsosamma alltid. De som tänker väldigt mycket på hälsa och dividerar med sig själv om valen de gör är hälsosamma behöver inte vara de som är friskast och lyckligast. Ortorexi är ett utbrett problem och där vi ser en fasad av hemkokt kambucha, yoga klockan 5 på morgonen och gröna smoothies kan mycket väl vila en inneboende stress som är mycket skadligare för kroppen än en portion snabbmakaroner till lunch. VI ser inte helheten och den kan vi inte se. Detsamma gäller mig. Du ser inte min helhet. Jag skulle kunna hitta på allt jag skriver men hoppas att jag över tid visar att jag lever som jag lär.

Men det är så lätt att belasta sig själv med att tro att alla hälsotips/aktiviteter man läser ska knölas in i ditt liv och öka din hälsa. Att hälsomedvetenhet är samma sak som att vara hälsosam.

Jag skulle gissa att de som är mest hälsosamma och lyckligast, om det går att kvantifiera, inte är de som gör mest. De kanske inte ens använder ordet hälsa.

Läs kritiskt. Tro inte att det krävs detaljkunskap på omega-3 innehåll i chiafrön eller att yoga varje dag för att vara hälsosam. Var däremot medveten om vad som får dig att må bra. Det går inte att läsa sig till. Det måste du känna dig till. Men det är kunskap som du kan bli riktigt hälsosam av!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack båda!
Ja Jessica och det svåra är ju vad som är överdrivet- det är ju så individuellt det med- unikt, precis som du skriver!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hade tänkt…


.. dela ett inlägg med massa underbara vinterbilder men det funkar inte av någon anledning! Men jag lägger dem på instagram så följ mig gärna där: ansofisticated heter jag.

Idag är det en vecka sen jag sprang och jag yogar och rehabbar den här mystiska skadan så gott det går. Ser fram emot mitt återbesök hos David för att se vad han tror jag ska göra. Jag håller mig under tiden ifrån att googla för det blir man inte klokare av, bara lätt neurotisk.

Hoppas ni njuter av kylan! Varmt vatten i flaskor/blåsa och ut på långa fina turer i dagsljus!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Snälla smycken- Bite my Bling


Hittade den här fantastiska sidan med smycken som ser ut som godis! Snällt och säkert, såhär skriver de. Jag ska köpa något kul till bebisen som är väldigt fascinerad av smycken.

Säkerhet

  • Alla våra produkter är gjorda av 100%  livsmedelsgodkänt silikon

  • Produkterna har blivit testade för att garantera att de är totalt säkra och fria från alla skadliga ämnen som ftalater (PVC), bisphenol (BPA) kadmium och bly som man sorgligt nog hittar i många andra leksaker eller produkter ämnade för eller runt barn.

  • Anledningen varför man använder silikon är för att det är luktfritt och smaklöst, samt att det är resistent mot mögel och svamp och stödjer inte mikrobiologisk tillväxt.

  • Alla halsband har ett specialdesignat utbrytnings-spänne för extra säkerhet. När smycket dras släpper spännet lätt, istället för att hela smycket går sönder, så som på normala smycken som inte är baby-vänliga.

  • För extra säkerhet finns även en knut emellan varje pärla på alla halsband. Skulle halsbandet gå sönder ramlar endast en pärla av och inte alla pärlor, som på ett normalt halsband.

  • Alla halsband och armbad har genomgått individuella rycktest!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Slut på läpphäng och en #hållkäften workout


Nej det är inte roligt att inte kunna springa. Jag har tagit det för givet så länge så det blir så abrupt. Men så är det när man skadar sig. Eller kan vara. Abrupt. Pang. Ont.

Jag är ganska bra på att vara positiv men det är svårt att tänka konstruktivt när man inte vet vad man gjort. Jag har ju slitit något ligamentaktigt men hur illa? Flera? Hur lång tid tar det? Vad kan jag göra? Det tar tid att reda ut. Smärta är iallafalll kroppen sätt att säga att något är knas och belastningen som löpningen utgör gör ont. Inte mycket men jag vill inte provocera.

Simma går bra- jag simmade dagen innan julafton. Gick löjligt bra faktiskt, jag har inte simmat på sju månader och har ju aldrig lärt mig crawla ordentligt men jag vevade på och fick nog in 1500-2000 meter. Men skjut mig så tråkigt i bassäng.

Nu är vi på väg till landet och jag ska jobba än mer med styrka och yoga än jag gjort tidigare. Promenader funkar hyfsat men det är ju belastning på det skadade området som leder till smärta så inte ens det kan jag göra för mycket av. Men nu tänker jag uppåt framåt. Det kan bara bli bättre än det är nu!

Frustrerande. Fostrande. Lärorikt! Glad att jag har så bra grundstyrka och koll på kroppen, det hade kanske gått värre annars.

Håll tillgodo med den här helt galna 30 minuters workouten. Hittade den på youtube. Intensivt minst sagt. Utförs med stark bål och bara med rörelser du har kontroll på om du ska ge dig på den!

Fortsatt fin julledighet önskar jag dig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En stilla opräktig hälsosam julhälsning


Jag är också skyldig. Till massa präktiga hälsosamma jultips. Men jag slutar i detta nu. Börjar snart igen men inte nu. Jo jag tycker fortfarande alla de saker jag skrivit om är viktiga (speciellt att göra gott och konsumera mindre) men jag bara orkar inte skriva och framförallt inte läsa mer. Hur många gånger behöver du läsa att ” det är bra att röra på sig under julen?”. Som att du inte visste det. Där du lurar i hörnet, lite kladdig av knäckpapper. Jag orkar inte heller med alla som ska vara så hurtiga och springa långpass innan julmaten den här julen. Självklart mycket för att jag själv inte kan göra det men det är lite ortorexiskt över att inte kunna njuta av vila och god mat utan att först svettas ned ett underställ.

Men en önskan, några önskningar skickar jag med ändå.

Jag önskar att du ser att ingen dömer dig hårdare än dig själv. Ingen annan skulle någonsin ställa de krav på dig som du ställer dag ut och dag in. Ingen annan skulle tycka det var konstigt eller ens fel av någon annan att bara släppa alla krav lite några dagar. Strunta i ”borden” som hör till något sorts fysiskt självförverkligande till. Bara ta det lite lugnt och inte yoga-varje-jävla-dag i några jävla dagar. Man får dessutom stickor i baken när man har yogamattan nära granen. Barr i baken- hör ni det!?

Önskar att du ser att det inte gör något att välja soffan framför dubbade skor några dagar.

Att du värdesätter en fysisk kram mer än att dela vad du gör på sociala medier. Att du är där med de som du faktiskt umgås med de här dagarna. Några kanske du valt, några inte. Det finns något stort och fint hos alla. Men det kan krävas lite mer just närvaro för att uppskatta det. Möjligheten ges kanske nu under några lediga dagar.

Att det är helt naturligt att vilja äta massor om det finns massor. Vi  är liksom programmerade på det och riktig knäck smakar mycket godare än något sockerfritt tjafs. Do the real thing om du ändå ska göra.

Njut på riktigt. Var närvarande. Missa inte tillfället. Julen är för de flesta något magiskt. Något lite heligt. Låt det vara det. Gör det så!

Gosa riktigt in dig i det där soffhörnet och njut av det dekadenta i att det går helt på tvärs mot vad du läser att du borde göra. Ät riktig mat, riktig knäck. Krama riktigt hårt istället för att bara trycka ”gilla”. Njut! Önskar jag.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*