En träningshelg utan måsten- Må bra Åre


Just nu längtar jag lite till första helgen i september. Då färgerna sprakar i fjällen, marken ofta är som torrast och luften frisk.

Jag längtar också till Må Bra helgen i Åre där jag både ska få föreläsa och förhoppningsvis inspirera till att antingen börja springa eller våga tänka lite nytt kring denna fantastiskt magiska, enkla och lättillgängligat träningssform.

Helgen har fokuset på njutning och ”inga måsten” och det gillar jag. Min föreläsning kommer handla om hur man kan utmana sig själv och vara hälsosam utan att göra det så komplicerat. En röd tråd av enkelhet genom djungeln av tränings och kostråd.

Därtill kommer jag hålla löpklasser och för de som vill så tar vi självklart en tur upp på fjället! 

Under helgen kan du yoga för Blossom, träna för Friskis&Svettis, testa matlagningsworkshops, spaa, bada och hela eventet kostar bara 995 kr (700 kr om du har ICA-kort eller är F&Smedlem) och hela helgen med boende och mat kostar bara 2590 kr (2295:-).

Det vore jättekul att ses där.

Läs mer och boka in dig här!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tidlösa intervaller


Jag har inte kastat min Garmin men just nu så får den ligga hemma när jag springer. Jag springer mig trött- på olika sätt och sen joggar jag hem. Det får vara så ett tag.

Idag tränade jag och N ihop igen. Lyssnade man på våra samtal innan vi ska ut så lät det nog inte så inspirerande. Ordet ”osugen” kommer ofta upp när det vankas intervaller och banträning. Vi älskar att springa båda två men vill helst bara ränna runt obanat och oplanerat. Men nu måste en av oss köra strukturerat.

N tränar för 5000 meter på World Transplant Games i Sydafrika i slutet på juli. Jag tränar för mycket längre sträckor men jobbar lite med snabbare pass just nu så vi kan träna vissa pass utan problem tillsammans. Det är i augusti två år sen han transplanterades och han är helt unik i sin återhämtning.

Idag var det fokus på syratålighet för N. Långa intervaller med kort vila. Musklerna hinner inte riktigt rensa undan den stigande mjölksyranoch det är tungt och flåsigt. jag peppar så gott jag kan men har inte en sportmössa att hinna med honom.

Man brukar prata om en gräns när musklerna ”surnar” och det är när det är mer än 4 mmol/l mjölksyra i musklerna men faktum är att nivån man ”tål” är olika.

Såhär såg hans pass ut: Uppvärmning 1,5 km. 3 x 2 km med två minuters gåvila. Nedjogg. Stretch och rörlighet.

Nästa pass kommer bli snabbare tempo och längre vila för att jobba med fart.

Själv sprang jag likadant fast bara 2 x 2 km ungefär (sjön är cirka 2100 meter runt) med vila tills jag inte flåsade och sen lite tabataintervaller med lyktstolpar som mått tills jag kände att jag inte orkade hålla bra teknik.

Ingen aning om hur fort det gick. Vet bara att jag kände mig stark, kunde fokusera på steget, blev skönt trött och det var härligt att ta veckans första ordentliga dusch efteråt!

Här är mina bästa löparkompisar:

20130614-115626.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Inte så himla knepigt


20130613-165658.jpg

Egentligen. Är det inte det. Det som gör en glad. Träningen. Hälsan.
Fysiologi- är knepigt. Det har jag pluggat nu i några dagar för att ”sjunga upp” mig lite. Allt det som sker helt naturligt i kroppen- är jätteavancerat. Det som inte behöver vara så krångligt. Det krånglar vi till.
En av mina trognaste läsare S, du vet vem du är, sa att ”jag gillar att du gör det så enkelt”.
Och är det något jag kommit fram till under de här relativt teknik- och IT-frånvarande dagarna är att jag vill verkligen fokusera på det enkla.
Inifrån oss kommer det en massa vettig information om vad som är bra för oss. Vad vi behöver. Jag styrdes så starkt av den rösten förut att jag flyttade tvärs över jorden. Nu har jag kört över den litegrann men inte mer än att den börjat vråla så fort jag dök i havet.
Hej hej. Välkommmen tillbaka!
Nu kör vi!

20130613-165650.jpg
20130613-165704.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett riktigt bra backpass


Igår lade vi till vid en väldigt vacker liten kurvig ö som heter Mljet. På lång väg såg vi en slingrande väg som gick upp över berget.
Perfekt för backpass!
Har man en riktigt lång backe till förfogande kan man dela upp den och köra intervaller i etapper uppför- så slipper man springa ned.
Vi värmde upp väldigt kort- var ju redan väldigt varma. Jag körde 200 steg intervall och sen gick jag tills jag hämtat andan lite. Om och om igen tills vi nådde toppen.

20130612-083622.jpg
20130612-084923.jpg

20130612-083502.jpg
Sen sprang vi ned på andra sidan några hundra meter och gjorde samma sak upp igen. På vägen tillbaka sprang jag ned cirka 200 meter och upp 100 meter tio gånger. Idioten i nedförsbacke liksom.
Jag har sprungit barfota i mina trasiga utslitna inov-8 Xtalon 190. Sulorna är nästan utslitna och de är bara helt fantastiska. Igår sprang vi en upptäckstur på en stenig stig i Korcula och de funkade lika bra där. Eller- när steget funkar bra så är det bäst med en sko som inte gör väsen av sig. Som bara skyddar mot stickor i fötterna.
Kroatien är verkligen ett bra land att springa i! Kan verkligen rekommendera att åka hit och bara springa på lite måfå. Det är makalöst vackert.

20130612-100317.jpg
20130612-100346.jpg
20130612-123158.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning


20130610-072941.jpg

Förra veckans träning blev väldigt lätt:
Måndag en kort snabb runda efter Stockholm Marathon. Onsdag: intervaller med jobbet och grymma Sandra som kom och provade på: 3 X 5 min plus 4 x 60 sekunder. Jag tog set lugnt med farten för jag kände mig slö.
Fredag blev en njurarmil i Ursvik och på kvällen hakade jag på N på ett spontant banpass utanför dörren. Jag sprang fartlekpass och han slet med tröskelintervaller. Varmt!
Igår blev det ett morgonpass här i Kroatien. Vi tog lilla båten in till land, och sprang lite på måfå i sisådär trekvart. Det var så enormt vackert så vi var tvungna att fota överallt.

20130610-072721.jpg
20130610-072741.jpg
20130610-072732.jpg
20130610-072800.jpg
20130610-072810.jpg
20130610-072858.jpg
20130610-072907.jpg

20130610-072924.jpg
Sen simmade jag lite. Kändes lustigt och rätt jobbigt. 500 meter kanske totalt blev det.
Under dagen seglade vi ca 24 sjömil och låg en stund bakom båten i 3 knop på en lina- det var helt underbart. Mitt ute på havet!
På kvällen lade vi till vid en liten vik på en liten nästan obebodd ö som heter Scedro Vi hade en liten familjeägd restaurang helt till oss själva där dagens fångst- en Seriola på säkert 4 kg blev middag ihop med grönsaker som växte några meter från där vi satt.
Jag har inte blivit sjösjuk och sover som en stock till ljudet av vågskvalp! Idag seglar vi till Korcula!

20130610-073925.jpg
20130610-073907.jpg
20130610-073952.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparstorys: Malin orienterar


Annie slängde ut en efterlysning på galna/roliga löpupplevelser och spontant kom jag att tänka på min orienteringsdebut förra våren. Kan ju erkänna direkt att jag vann klassen ”in som sist-på-resultatlistan-men-hade-kul-ändå”.

Jag minns orienteringsdagarna från gymnasiet med glädje. Jag var absolut inte snabb och ogillade skarpt allt som hade med löpning att göra. Att läsa karta var däremot en utmaning jag uppskattade och jag slog ofta grabbarna i klassen.

De senaste åren har jag även börjat uppskatta själva löpning så när Järla Orientering traditionsenligt bjöd in till NackaOrienteringen förra våren ville jag visa för mig själv att orientering var min grej!

Det erbjöds lite olika distanser och nivåer och eftersom jag inte ville springa så kort som tre km så tänkte jag att ”medel – lång” låter bra. Vad jag inte tänkte på var att detta även innebar kontroller som var rätt klurigt placerade.

Ut i skogen begav jag mig! Sprang upp och ner för lite berg, skuttade genom några våtmarker och sprang överlag i cirklar. De första fem kontrollerna gick dock rätt smidigt men sen körde jag fast. Det fanns ju inte på kartan att ge upp, men när jag letat i runt 30 minuter efter samma kontroll så började självförtroendet att svikta något.

Här fick jag då en liten hint från en välmenande arrangör som var ute för att samla ihop kontroller (och eftersläntrare) om att ”leta lite mer i den riktningen”. Efter det så tog jag de sista kontrollerna också och kunde ta mig i mål samtidigt som en liten grabb som blev glatt påhejad av sin mamma och pappa med orden ”Du har ju i alla fall fått vara ute längst tid!”. Ett citat som jag tar med mig jag med, för även om jag hade överlägset längst tid av de som sprang min bana så hade jag riktigt roligt under tiden och fick ju då också helt klart ut mest för pengarna?

Men ärligt talat får jag nog erkänna för mig själv att orientering inte är min grej, ännu. Ge mig en kartläsningskurs eller två så ska det nog bli bra däremot, för att springa i obanad terräng, det är kul, riktigt kul! I sommar planerar jag att mjukstarta med mycket skogslöpning, men då på välbekanta stigar. Tack vare dessa irrfärder i skogarna har jag nämligen upptäckt en sak och det är hur mycket roligare det är att springa i terräng, gärna kuperat, snårigt och varierat. Ständigt fokus på naturen och inte tid att bli uttråkad!

Sen kanske det blir en liten revansch på kartläsning i höst: 29 augusti i år är det dags för nästa motionsorientering, ses vi där då?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in