En vanlig tisdag kväll


Vad underhåller ni er med en tisdag kväll kl 20-22?

Att vara triathlet och samtidigt arbeta seriöst där ett visst mått av engagemang och ansvarstagande förväntas, kräver sina tidiga mogonar och sena kvällar. 5:45 kliver jag upp för att kunna ligga i poolen och plaska mellan 6:30-8-isch. Kommer man dessutom hem sent från jobbet finns inte många alternativ än att också träna sent på kvällen. Passen ska bara göras.

Igår var en sådan dag. Jag hade turen att få sällskap ut till sätrahallen för att springa snabbt, teknikskola mig och förbättra min spänst. 10*200 med start 2:30 stod på schemat. Kort arbete och lång vila alltså. Syftet är att bli snabbare. Då måste man vila. Tekniken ska vara god hela vägen, intervallerna körs med progressiv tanke och det är fullt ös som gäller. Känslan när man stannar efter en 200-ing är vidrig. Det bränner, pulserar och är sådär skönt i kroppen som det bara är när man tagit ut sig rejält. Älskar känslan!  Man vet liksom inte om man ska skratta eller spy?

Vi var helt ensamma i sätrahallen. Ingen annan ville träna 20:30-22. Men vad ska man göra? Hårt arbete lönar sig. Tidiga morgnar och sena kvällar är en del i det. 

Godnatt!

Tack Mackan för pepp, skjuts och den fina bilden. Medan Mackan spexar ligger jag som en blöt fläck på golvet och pustar ut.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny cykel: Specialized Shiv från Cykelcity!


Ursäkta för det uteblivna bloggandet. Veckorna går för snabbt för att jag ska hinna med! 

Åker till Mallorca på läger nästa söndag och på något vis verkar det som jag får jobba in tre veckors arbete innan jag åker. Jättedumt! I all stress förra veckan vaknade jag kallsvettig en natt och insåg: JAG HAR INGEN CYKEL! 

Jag ska ju tävla nere på Mallis och tanken var att hinna köra in mig på en ny tempohoj på lägret innan. Men nu?! Magsåret bara växte och sömnen uteblev. Hur göra? P5:an från Cerveló som jag ska få lyser med sin frånvaro. Ringde Mackan på Cykelcity. Två sekunder senare har killen fixat en ersättningscykel till mig! Kan inte med ord beskriva hur glad jag är att ha Sveriges bästa triathlon- och cykelbutik som sponsor. Dagen efter skulle jag få komma till butiken och prova ut. En Cerveló P3 från en av medlemmarna i nedlagda Cykelcityteamet fanns på lagret och den skulle jag få låna. 

Gick till butiken på Folkungagatan på min protorsdag efter simning, elitgruppspsykning  (det är inte lätt att hävda sig i den gruppen ska ni veta) och fika. När jag blir insläppt på Cykelcity blir jag varse att något är på tok. Hela personalstyrkan står och letar efter ”min” cykel. Det finns inte någonstans! Efter 30 min letande får vi tillslut reda på att ”just det, den är nog såld”! Magsåret igen… meeennn….

Otto, Fredde och Mackan knixade med knäna och fick fram en Specialized Shiv som de slänger upp mig på. Och vilken cykel! Lycka i kvadrat kan man sammanfatta av det lilla jag satt och trampade under utprovningen. Har fått Shiven inställd efter mig med en hel del finlir, skruvande, lodande och koll av vinklar. Det mesta är inställt efter mig nu även om vi inte hade tid för en hel Body Geometry Bike Fit som jag ska göra med min kommande P5:a. Som Stefan Norman sa till mig när han fick veta att jag skulle få cykla på en Cerveló P5: ”Men, men…det är ju som att kasta pärlor åt svinen”. Du ska bara veta Stefan, säger jag…

Fick ett mail av en kille som undrade lite hur man ska tänka kring cykelköp, vilket märke som var snabbast och bäst etc. Det tips jag kan ge är: köp en cykel som du tycker om, tycker är snygg och motsvarar dina ambitioner. Gör sedan en riktig bikefit på Cykelcity och få hel cykeln justerad till just din kropp så att du sitter skönt och får ut maximal kraft. Hur din kropp är uppbyggd är högst individuellt och därmed även cykelposition. Sitter man skönt på cykeln så kan man också cykla snabbt! Det kanske inte är mest aero som är aktuellt för alla. Sitter man obekvämt i barsen blir det lätt att man går upp och sätter sig och då försvinner hela syftet med att ha en tempocykel. Att sitta skönt i tempoposition är en hel vetenskap och det behöver man hjälp med. Att välja färg på cykeln, det kan man göra själv.

Den här pärlan kommer att vara till salu efter Mallorca 70.3 så vill du ha en jävligt bra cykel, håll dig framme!

Specialized Shiv. Fett. (och neeej så många spacers ska jag inte ha)

Man tror att det bara är att justera sadelhöjden och ge sig iväg…det är det inte. Mackan in action.

Loda knät vs pedalen. OBS! Notera=Nya skor:) 2013 år modell av Sidi triahlonsko. Skönare och snyggare. Och vitare.

Med tårna rakt ner i backen.

 

LÄNK TILL YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=D7ZVWsvGfr8

Ett stort problem som vi får ta tag i när jag gör min bikefit till P5:an är att minimera mina horisontala knärörelser med framförallt vänster ben. Alltså. Här sitter jag och tjatar om att inte röra på knäna när jag är spinninginstruktör och så gör jag EXAKT så som jag inte vill göra. Enligt grabbarna som kan, ska jag inte behöva träna bort det här, utan knärörelserna skall minimeras med ilägg och diverse knep. Tills dess får jag försöka få kraften rakt ner och inte åt sidorna. Dumma knän.

Så här står det på ena väggen i spinningsalen på Sportlife. Just do it!

Och såhär står det på andra väggen. Då undrar jag. Vem fan stjäl en spinningcykel? Den är ju jättetung?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Påskläger i Finnmarken


Det blev alltså inte utlandet över påsk utan södra Dalarna, Finnmarken och Norhyttan. Mycket nöjd med det valet. Här kommer en något ostrukturerat inlägg om min påskhelg.

Har tränat riktigt bra på sistone och idag hade jag en fin 4,5 timmesdag på MTBn där jag kollade läget i Säfsen där Carl gjorde sina mil i skejtspåret. Hem och byta skor sedan 25 minuter efterföljande löpning direkt efter. Konstigt att man först kan vara så otroligt trött i benen men bara man kommer iväg lyder benen utmärkt och löpningen bara flyter!

Många timmar ska göras nu innan jag tävlar för första gången utomlands, första gången i proffsklass och första gången för säsongen. Jag ska vara väl förberedd och gör min träning duktigt och fokuserat. Vill vara så bra förberedd det bara går’ även om jag inte har några som helst förväntningar eller krav på mig på mallis 70.3 i maj. Det är ju bara en B-tävling i planeringe. Ser mycket fram emot att testa kroppen dock.

 Någon njutning i träningen är det inte just nu men  tillfredsställelsen går inte att ta miste på efter avslutat pass enligt plan. Blir nämligen helt speedad efter att jag legat på golvet en minut efter passen. All energi jag laddat ur under passet kommer liksom tillbaka tusen gånger om och jag bara njuter av känslan! 

Det blir inga sena kvällar som elitidrottare. Går numer och lägger mig INNAN pappa som stiger upp halv fem varje morgon. Sömnen är otroligt viktig och känner negativa resultat direkt på träning om jag inte får sova ordentligt mina åtta timmar. I stolpboa i Norhyttan sover man dock som en stock och vaknar alltid utvilad. 

När jag kom hit i fredags simmade jag ett ben/styrka/teknikpass med Ludvika Simsällskap under ledning av Magnus Engström. Fick en hel del tips vad gäller teknik, speciellt map benspark som var väldigt värdefullt. Framförallt att ANVÄNDA dem. Sista serien var 12*25 maxben ryggsim med ryggstart och fyra kickar under vattnet. Ida, född 2003 var inte nöjd med min insats och påpekade det gång på  gång med en garvande tränare på kanten. Efter fjärde nasala sköljningen med klorvatten gav jag upp och hämtadenäsklämman. Mitt hemliga vapen! Men likt fan simmade ändå Ida snabbare. Förbannade unge!Tar med mig alla tips och kommer nu kunna bli ruskigt snabb i vattnet till sommaren om jag får till det hela. Nyttigt att få tjejdäng av en -03:a. 

Imorgon ska jag cykla o springa innan tattarbilen åker mot fjollträsk. 

Tänk ändå att jag tackade nej till årliga aglingen på Olsjön till förmån för att springa 400-ingar tills kräket satt i halsen. Ryktet säger att det fiskande herrskapetvar rejält förfriskade på brännvin redan vid lunchtid. Legendariskt. Sådant pysslar man med i Finnmarksskogen. Undra på att vi är sådär gladbittra i själen. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Drömmer om läger…


Jag vill också vara på läger nu. Är jätteavundsjuk på alla som åker till Playitas, La Santa, Teneriffa, Andalucien etc etc. Blir galen på alla statusuppdateringar på sociala medier och bloggar…Jag vill ju också!

Träningen går bra nu. Har kommit över den jobbiga puckeln när allt bara känns miserabelt och det är kul att träna igen. Men skulle inte ha något emot att byta ut MTB-passen på landsväg där leran och saltet sticker i ansiktet, fötterna domnar och sportdrycken i vattenflaskan fryser. Trainerpassen i skrubben kan jag också tänka mig byta bort. Eller att få chansen att simma i en utebassäng, bli lite brun, få frisk luft och slippa omklädningsrum som är marinerade i pisslukt och hårstrån på golvet.

Påsken ligger tidigt i år. Passar bra med tanke på den träningsmängd jag behöver få in inför min första tävling. Har ändrat om lite i schemat där och beslutat mig för att köra Mallorca 70.3, en halv Ironman i Alcudia den 11/5. Någon tävling i Barcelon blir det inte i år, logistiken och ledighet från jobbet måste ju passa in så B är nu struket.

Det passar egentligen väldigt fint eftersom jag ändå ska vara på Mallorca, först i 2 veckor på min tränare Jens läger och sedan 1 vecka som ledare på TriMallorcas läger med Pål Török. 3 hela veckor i paradiset och avslutar med Mallis 70.3! Längtar!

Innan dess är det bara att bita ihop och göra min tid i sadeln, bassängen och i löpskorna. Ju mer jag cyklar desto mer gillar jag det. Trots att det fortfarande är vinter. Mitt distanspass på cykeln i söndags med Lelle var riktigt härligt i solskenet och jag börjar sakteligen bli trygg i hur jag ska ligga i mina intervaller i Ironman-pace. Passet såg ut som sådant: 1 timme lätt uppvärmning+4*20 min med lite olika pace (kan ju inte avslöja ALLT)+nedvarvning, totalt 4 tim 23 minuter cykling och sedan lite off-bike-löpning med stela ben på det. Ja just ja, jag simmade 1 timme och 15 minuter och körde 30 minuter styrka med Human Ambition på morgonen också. Dagens Nyheter var där och fotograferade så håll utkik i morgontidningen efter ett gäng badmössor. Vet inte när artikeln kommer.

 Åker hem till Norhyttan på Långfredagen och hoppas på att finnmarken ska göra underverk för kropp, själ och form. Befinner ni er i Ludvikatrakten över påsk, tveka inte att kontakta mig så kan vi cykla ihop! Vill gärna ha sällskap! Vem behöver sol och värme när det finns chans att åka till Norhyttan och träna en långhelg?!

Nu är jag anmäld! No return!

Fina byxan och strumpan som Marre är sååå avundsjuk på. Tack vare dem har baksidan hållt ihop hela veckan.

2minuterspaus vid Årsta Havsbad. Notera lermasken i ansiktet.

 ProLelle och Emma on tour. Snart på en tävling nära dig:)!

Snart, snart åker jag hem och finner kraft i skogarna…Staden suger musten ur mig ibland.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Simteknik


Som vanligt på lördagar var det i morse tidig uppstigning och avresa till Bosön. Mycket trevlig bilresa både till och från Lidingö med som Näsvik utryckte det ”tre snygga grabbar och en halvful tjej” inmosade i min lilla röda bil. Som musik poppade vi Åsa Lundströms gamla brända skiva från 2007 med härliga låtar som ”Cara Mia”, ”Sjumilakliv” och ”En riktig schlager” (med Markoolio och Linda Bengtzing). Näsvik var överlycklig över musikvalet, Nils och Lelle försökte hålla för öronen och jag ifrågasatte skarpt min vänskap med Åsa samtidigt som jag inte kunde låta bli att låta min stämma bli ett med Davids och CD-skivans sköna sång. Jag menar, visst, jag älskar Åsa och hon är en fantastisk triathlet men hennes musiksmak -07 var under all kritik. 

En parentes. Varför åker jag runt med Åsa Lundströms skiva i CD-spelaren? Jo det ska jag berätta, att augusti 2007 var jag på väg till Stockholm för att testa tävla min första triathlon i Åkersberga och Åsa skulle på Les Mills-konvent i samma stad. Jag körde bil och plockade upp henne i Västerås och självklart skulle vi ha musik, så hon tog med sin CD-väska med endast brända skivor. När vi var framme glömde hon det i bilden och CD-väskan med alla gamla godingar har legat i Polon sedan dess. Jag ska inte heller sticka under stolen med att jag lyssnat på skivan ”På väg till Borlänge och Kupolen med syster” flera gånger och tyckt att den var svängig.

Vi slirade förbi Eriksdalsbadet och skulle köra lite lätt teknik/glid och lek på simningen. Lelle simcoach satte upp ett alldeles förträffligt program med mycket av min favoritgren- skovel. Fokus var att hitta grepp och gliiid i en avslappnad simning. Och jag tror jag hittade det! Fantastisk känsla!

Så här kul har vi på våra träningar när vi kollar teknik (förutom Zoolander som står och ser sträng ut på kanten):

(För de som inte har Flash, är detta länken)

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kul igen!


Bloggar för sällan! Känner att det bara bubblar inom mig för att dela med mig av allt. Här kommer ett axplock…

Efter ytterligare ett besök på Acccess Rehab där Andreas knäckte mig rejält kunde jag plötsligt både vrida på huvudet OCH börja använda mitt vänstra ben igen. Vet inte om det var Andreas magiska händer eller om jag vilat mig i form men jag kan faktiskt använda hela benet nu när jag springer, cyklar och simmar. Känns helt fantastiskt! Ska faktiskt till Access Rehab idag igen för att ta en extra koll och se hur vi kan undvika problemet baksida och rumpa i fortsättningen. Blir spännande och se vad experterna kommit fram till.

Har varit med och arrangerat Fastrun igen i bitande kyla. Bara att dyka upp om ni är sugna på att springa 5 km på torsdag. Samling kl 19 utanför Sjöhistoriska. Info finns här.

MEN viktigast av allt. Det är KUL att träna igen! Och formen är på G upp igen efter liten svacka med sliten kropp och knopp. Fick frågan vad som inspirerar mig och vad som får mig att fortsätta satsa av SCT-klubbkamrat Krister som skriver på  triathlonbloggen ”Triathlongubben”. Intervjun kan ni läsa här.  Gubben skriver såhär om mig: ”En glad dalkulla med ett sjuhelvetes jävlaranamma!”. Läs och låt er inspireras om hur jag gör för att motivera mig till tidiga morgonträningar och vad som driver mig vidare under deppiga perioder.

Det är bra att tänka efter lite då och då. Vad ÄR det som driver en egentligen? Kom på att det är många parametrar som samverkar och det hela fallerar inte bara för att man tar bort en av dem. Drivkraften är för stor för det.

Helgerna ger alltid en träningsboost. Morgonträningarna på Bosön med vänner är så pass roliga att det LÄTT är värt att offra sovmorgonen för ganska mycket syra i benen.

Igår var jag ute på en långkörare och fick följa med boysen Nelker, Jonas och Törn. Garvade röven av mig ända till benen tog slut. De stackars grabbarna fick turas om att släpa runt mig på turen och vi började frysa mer och mer för varje timme som gick. Efter 4 timmar tyckte jag att jag var klar och stack med blåfrusna fötter ut på säsongens första off-bike-löp. HELVETE vad jobbigt det var. Minns inte att det var så jobbigt förra våren? Efter 3 km hade fötterna tinat och jag märkte att jag ändå höll ganska bra fart trots att benen bara skrek SLUTA!!! 4:55 min/km blev snittet och jag är nöjd med första brickpasset 2013. Det ska ju bara bli bättre-lättare-snabbare nu:).

Lite mat och så var jag redo för simning. 40*50 VO2max stod på schemat och jag maskade rejält. Man kan inte orka vara snabb jämnt och ständigt.

Ser fram emot nästa helg, då ska jag cykla utan att bonka och springa som en gud (och kanske simma snabbt).

 

 

Det växter mountainbikes i dikeskanten, är det ett vårtecken?

Triathletens svar på fikapaus-Vitargobars och lite sportdryck vid vägkanten. Mikael Nelker tar sig på kuken och tar en kaka till.

Så här ”fin” blir man när man ligger bakom i fyratimmar och cyklar i slask och plask.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in