Förkylningstips före och under


Jag är lite snuvig. Det är inte så farligt men det blir alltid såhär varje höst när det slår om. Mina bihålor surar ur totalt och jag backar från träningen en vecka ungefär.

Jag har tidigare skrivit 10 tips för att inte bli förkyld- läs dem här. Det är nästan exakt ett år sen jag skrev det inlägget och det verkar stämma varje år alltså!

När man väl är snuvig och inte ska träna så ser jag också hur folk blir frustrerade och det är som en ofrivillig endorfindetox och jag märker själv hur tålamodet är kortsnaggat.

Men försöker tänka att man faktiskt får lite tid över till andra saker som faktiskt kan stötta både träningen och hälsan när man väl är igång sen igen. Här är fem tips:

1) Läs lite till. En halvtimmes tidigare sänggående med en bok ger extra återhämtning

2) Lugn yoga eller andra rörlighetsövningar. Alltså verkligen l u g n t. Katten/kon, barnets position, lugna yinövningar.

3) Mindfulnessövningar. Varför inte testa om du aldrig prövat? In på yogobe.com (bli medlem för sjutton det är hur bra som helst!). Skaffa en ny daglig övning som kommer ge dig extra mentala muskler.

4) Ta en fika med någon du inte träffat på länge. Ta en promenad kanske!

5) Leta nya goda recept på energibollar och annat. Baka energibars, energibollar och fyll frysen med så du har något gott att ta med ut på löpningen sen när du är frisk igen.

Gesundheit!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Jan- ja det är väl hårfint det där men har man risk för inflammation är det som sagt bra att backa- snuva pga bihåleinflammation
Anna G haha UNDERBART att höra!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träna och bada eller simma för Barncancerfonden


Min kommun alltså. Sundbyberg. Sumpan. Det finns säkert massor att klaga på men jag blir ofta överraskad över allt bra som finns här. Så mycket bra initiativ. Så mycket stöd som finns för allt möjligt.

Just nu pågår ”Simma och ge hopp 12-18 oktober” på vår simhall samt Iforms friskvårdscenter till förmån för Barncancerfonden samt Fighterhjälpen som stödjer just Barncancerfonden.

Det här är mitt hemmagym! Mitt favoritgym också och den här veckan provtränar du gratis hela veckan. Det är massor av aktiviteter som passar både stora som små och jag kan verkligen rekommendera ett besök här. Tunnelbana Duvbo sen 1 minuts promenix. Läs mer här

Är du ändå i krokarna kan du besöka min favoritbutik- Telling Stories några minuters promenad nedför Fredsgatan. Hos Henrik och Jessica hittar du personligt utvalda saker som de själva köper in direkt från Indien och andra ställen. En fantastiskt mysig och fin affär/galleri/fik!

Barnmark Blue Heritage Ball Mason JarBubbla blåCalifornia beaches

Ett litet urval från Telling Stories webbshop.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Ad astra


Mot stjärnorna!

I den här bloggen och lite överallt så är det mycket fokus på balans och att ta det lite lugnt och inte ta ut sig, vara realistisk och se det stora i det lilla.

Well.

Det är bra på alla sätt men idag vill jag ur mitt snörvlande, mitt rehabbande, min känsla av att det är så långt till de fysiska prestationsmål jag har. Det är väldigt lagom allting. Det är snällt och balanserat.

Jag vill slå ett slag för att sätta det där målet som man får stora fjärilar i magen av. Jag vill börja vara på väg mot det.

Jag vill slå ett stort slag för orealistiska, galna mål. Mitt i allt ta det lugnt och bara vara hälsosam.

Kasta ut allt vad rim och reson heter så långt åt Jantehelskotta det går. Ba tjoff, spark iväg. Slå ett slag för att säga att ”jag ska springa maraton fast jag inte klarar en mil”. ”Nästa år ska jag springa ultra”. ”När jag fyller 40 ska jag under 40 på milen”. ”Jag ska köra en ironman men jag kan inte simma”.

Och för egen del. ”Jag ska springa 16 mil igen”. Och det finns ba ingenting i mig just nu som är i närheten av det vare sig mentalt eller fysiskt.

Men det är frigörande att säga det. Det ger ett rus i kroppen, likt första morgonkaffet. Det är ett jättekliv, i sig från där jag är nu. Men när jag bryter ned det. När jag lånar Kjell Enhagers tänk: ”Men om jag skulle göra XYZ sen, vad skulle jag behöva göra idag då?

Personligen är det att snyta mig och inte träna alls förrän bihålorna tillåter. Vad ska du göra?

Varsågod förresten. När jag behöver lite untz för att ta mig an en bombastisk måndag då kör jag den här låten. Lyssna på hela. Den är galet bra. (Speciellt sista 2-2,5 minuterna, skulle vilja ha det repeat i öronen på mina sista mil på ett 100 miles lopp).

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#utonjut


Vi hade tänkt göra en massa saker hemma i helgen men det är så otroligt skönt att min bästman och jag prioriterar likadant: Blir vi sugna på att strunta i allt, fylla termosarna och dra ut i naturen så gör vi det alla gånger före att rensa på balkongen eller åka till IKEA. Sånt kan alltid vänta.

Den här helgen satte vi lillan i vår BugabooRunner och tassade iväg längs vattnet till Agustendals 4h-gård och djuren där. Vagnen rullar så lätt! På flacken behöver man knappt hålla i styret- den bara rullar av sig själv. Vi hade packat med oss mat i termos till henne och fika och te i termos till oss. Solen strålade.

På eftermiddagen kom en vän och vi åt potatis och purjolökssoppa som jag toppade med pepparrot- det var gott! Till middag lagade jag grön curry med kikärtsgryta. Det har lagats mycket vegomat den här helgen.

Idag vaknade jag med svullna bihålor. Det är så typiskt. Jag tror att om jag går tillbaka flera år så slår det till varje höst runt när det kommer en köldknäpp. Blir inte dålig i övrigt men svullna bihålor ska man inte träna med. Rehab på gymet i 20 minuter fick räcka och sen åkte vi ut till mina barndomshoods och gick till graven och tittade på mer djur även om S var lite skeptisk när vi tog med henne in i en fårhage. Och så åt hon lunch ute igen.

Ikväll har jag jobbat lite och jobba söndagkvällar är en av mina sk lifehacks- jag känner att jag ligger steget före och har koll på veckan.

Balkongen ser ut som ett kaos. Jag har inte storstädat i garderoben. Vi var ute istället. Allt i sin ordning!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

På Damsidan- kvinnors idrottande ur ett historiskt perspektiv


Igår var jag på boksläpp för en riktigt gedigen bok. Historikern Helena Tolvhed har skrivit boken På Damsidan som är som en forskningsrapport över kvinnors idrottande genom åren.

Det är fascinerande, inspirerande och förstås lite skrämmande läsning, det jag hunnit läsa.

Jag ska förstås läsa hela boken men från igår har jag med mig paneldiskussionen av författaren själv, etnologen Karin Lindelöf ( som forskat på fenomemet tjejlopp) samt Elin Bjärkstedt som är både skribent, PT och enligt mig gör Crossfit tillgängligt och attraktivt för betydligt fler än boxarna annars skulle nå ut till.

Något som jag reflekterade över var att utvecklingen av kvinnors idrottande, om än trögt, ju faktiskt går mot mer jämställt idrottande, trots vissa bakslag och snett fokus ibland. Kvinnors utseende blir fortfarande ett för stort fokus i själva utförandet. Att vi inte är lika fysiskt starka blir liksom hävstången. Jag tänker att om kvinnor själva upplever att de får idrotta och tävla på lika villkor så är det en del. Sen hur det rapporteras om det är en annan aspekt. Och det är ju inte perfekt på  något håll vare sig nu eller tidigare.

Helena berättade att man när Vätternrundan tog fart uppfattade att kvinnor efterfrågade ett kortare lopp. Och så var det säkert. Men lika många män ville säkert se ett lättare lopp men kulturen som råder gör det inte lika accepterat för en man att efterfråga kortare och lättare lopp. Så på ett sätt kanske kvinnors motionerande har banat väg för ett bredare spektra av tränande. Om man bortser från tävlingsidrotten.

Sen tänker jag att målet måste vara att låta kvinnor tävla och idrotta på lika villkor som män.Att man på alla fronter är uppmärksam på när fokus blir på utseende och avvikelse från den manligt fysiska normen istället för faktiskt prestation och utförande. Låta kvinnor vara idrottare. Inte kvinnlig idrottare.

Det här var inte en genomtänkt djupanalys utan mer spontana tankar- fyll gärna på i kommentarsfältet och det vore superkul att höra från dig som läser boken!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

God mat för dig med trasslig mage


Det är så många som har problem med magen. Det kan bero på en och tusen olika saker. Men att stress påverkar matsmältningen, det vet vi. Och att vi får i oss en massa saker som jag och många fler ställer oss frågande till om det kan kallas ”mat”.

Jag har skrivit om riktig mat flera gånger förut. Vad som är riktig mat beror på vem du frågar. En del skulle nog säga att korv och snabbmakaroner är riktig mat. Det tycker inte jag direkt på en skala där allt som finns att äta är med. Mat kanske. Därmed inte sagt att jag förbjuder mina barn från att äta det eller inte äter det själv.  Bara att jag inte planerar att laga det. Näring är sk**viktigt för mig. Näring och smak. Äger. Sen kan det bli korv ibland ändå. Lite nitrit har ingen dött av men det kanske inte är något man ska äta varje dag. Så. Vet man vad man äter väljer man oftast bättre.

Igår lyssnade jag på en podcast om funktionell medicin och med dokumentären Cowspiracy (kommer ett inlägg om den) och arseniklarmet färskt på näthinnan så kändes det ungefär som att inget utom lite grönsaker gick att äta. Det är lektiner i gryner, kött och mejerivaror gör dig sur, ris gör dig sjuk. Potatis är för sött. Gluten ger dig inflammationer. Quinoa är inte bra för de områden där det odlas. Ägg kräver massa vatten för att produceras.
Sådär kan det låta om man lyssnar på alla ”extremkostråd” samtidigt. Jag läser om kost varje dag (gärna PubMed, AJCN.orgs månadsutgåva och hos andra källor jag litar på) och ska tenta av en kurs näringsfysiologi (som jag egentligen läst för länge sen men inte tentat av) och tycker det är ganska lätt att välja i djungeln. Har inte uteslutit något alls även om vi verkligen inte äter mycket gluten, inga halvfabrikat förutom lite blodpudding och någon lammkorv då och då. Jag gillar inte mjölk, fil och youghurt och sånt men brukar äta keso för jag äter så sjuka mängder mat så det hjälper med mättnad och har en bra proteinprofil.
Men nu har jag gjort massa undersökningar och prover och är enligt dem laktosintolerant men klarar laktos hyfsat om jag tar bort gluten.
När magen kraschat ordentligt så har jag också tagit till ett ”system” som kallas FODMAP och har du problem med magen tycker jag verkligen att du ska lära dig vad FODMAP är för något.
Sök på FODMAP på tex google och titta på bilder så hittar du ”scheman” för vad som är ok och inte att äta för att undvika FODMAPS som är en sorts sockerarter som kan reta magen.
Men om man då vill testa att utesluta FODMAPs och ändå enkelt få i sig god mat enkelt? Jo men då är det så fiffigt att min vän Linus och hanses fru Emma har startat en hemsida med just sån här bra mat. Johanssons kök ger dig tillgång till enkla recept som är snälla mot magen i enlighet med FODMAPS. Frukost, mellis, lunch middag- och goda tillbehör. Kika in på sidan och se filmen längst ned.
Jag har inte hunnit laga något av recepten än men ska baka morotsbrödet till helgen. Allt ser väldigt gott ut, recepten är enkla att följa. Jag återkommer med mina favoriter!

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in