Från hjärtat


Den samiska kulturen ligger mig lite varmt om hjärtat. På mammas sida var familjen renägare- dock inte samer men det är väl något i det där som rinner i ådrorna ändå. Iallafall att vilja flytta på sig hela tiden.

Min släkt på den sidan har ett väldigt samisktklingande namn som dock byttes bort när mamma och syskon flyttade till Stockholm på 50-60-talet. Så kunde man inte heta!

Så egentligen skulle jag och min syster hetat något annat- mycket mer exotiskt.

Ibland lyssnar jag på jojk när jag springer. Det är något vilt och rogivande över den.

Den här ramlade jag över igår när Cattis delade den på facebook. Den hittar jag nog inte på Spotify men herrajomala vad den gick in i hjärtat.

Dessutom det fina i att en adopterad pojke kan rota sig så i det samiska renskötarlivet. Rötter har man alltid. Men man kan skapa nya.

Ta några minuter och lyssna vetja!

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Allt beror på


Jag skulle kunna skriva en lång utläggning om en massa saker som snurrar i mitt huvud.

Jag skulle kunna försöka ursäkta att det den senaste tiden handlat mycket om produkter- som kläder, skor och glasögon i bloggen senaste tiden. Men när min träning inte är så rolig blir det kanske lite mer sånt. Jag skriver om sånt jag gillar. Inte alltid garanterat att jag fått saker därifrån ens. Även om det tydligen uppfattas så. Här kommer mer reklam för sånt jag gillar. Läs inlägget om vad Tjejmarathons insamling går till här.  Jag fick gåshud när jag skrev det. Det här är bra grejer. Och ge gärna pengar dit. Gärna. Jag typ tigger för jag tycker det är så viktigt. Vi har i dagsläget samlat in nästan 50 000 kronor så dina eventuella slantar blir inte ensamma. Så reklam? Det beror på.

Och jag skulle kunna skriva ned ett body pumppass (ja ni hörde rätt- jag var på gruppträning!) på ett förortsgym med dålig mikrofon och för snabba frivändningar. Kunna besserwissra om att det inte är så man tränar styrka bäst och jadijada men vet ni vad-Det beror på. Idag var det bästa passet på länge. För mig. För jag var där med min allra bästa vän som jag känt sen jag var ett år. Fick umgås med henne och krama hårt om en person som aldrig läst min blogg och tycker ultra är helt vanvettigt men som känner mig sen jag var en fräknig liten skit. Det var fullt på passet, fullt med folk i alla de former i alla de typer av träningskläder. Alla kämpade och svettades tillsammans. Alla gjorde något för sin hälsa. Alla verkade glada och sunda. Det var så jäkla underbart att köra bicepcurls och ba´ vad fasen ska jag med den här övningen till men det skiter jag i! Det är endorfiner!

Och det var ett program igår, Vetenskapens Värld som nog många om de ville kunde plocka ur att: Ha! Där hör ni! Man behöver inte stretcha, man ska träna kort och hårt och ät för faeeeen inte efter passet.

Men det beror på. Som sagt. Inget är svart och vitt. Idag står det på en stor blogg ” Vad är bästa frukosten”. Ja- det, shit sherlock, beror på.

Och jag ska inte vara så djefla rädd för att skriva de här inläggen jag längtar efter att skriva om vad jag tycker om träning- för- det kommer ändå aldrig bli rätt. För det beror för fasen på men hela syftet med alla dessa blogginlägg är ju att på något sätt skicka med en tanke jag har som jag vill dela. Som kanske inspirerar, förundrar, förargar folk.

Och inte så rädd för att välja den mjuka vägen också. Inte döma allt. Inte besserwissra över allt. Se det andra. Se charmen i bicepcurls på ett förortsgym en vanlig tisdagkväll med världens bästa kompis.

Det, fan, känns rikt.

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sant- bäst är subjektivt!
men tack söta Nina 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vårkänslor hos X-Kross


Jag gissar att ni också börjar få kisa lite mer på löprundorna nu? OK- jag hade gärna kisat mot vit snö lite längre men barmark och långa dagar går bra det med!

Att springa och kisa är ingen höjdare. Man kan få både huvudvärk och faktiskt så ska man se till att skydda ögats lins om man är ute mycket.  Viktigast är detta när man är på reflekterande ytor som snö och vatten. Viktigast är att skydda ögat mot solens UV-strålar och att använda solglasögon av bra kvalitet kan vara ett sätt att förebygga ögonskador i framtiden. Det här var jag inte så bekant med förut men ju längre jag sprang desto mer märkte jag  att jag stördes av ljuset ibland. Det har  ju varit så mörkt och snöfattigt så det har inte varit direkt något problem men nu börjar det bli långa ljusa dagar igen.

Som så många andra gillar jag X-Kross! Jag har en rosa båge och tre olika linser där Running orange är den som passar mig bäst. Den ger ett väldigt behagligt ljus även i skog och terräng! Det är lätt att linser blir för mörka men denna funkar alltså även där.

Hos X-Kross kan du enkelt kombinera olika linser och bågar efter smak och behov. Det finns linser att välja på- allt för både skidor, cykel, löpning, vattensport och det är bara att byta lins på bågen för ändamålet.

Här är några exempel på olika bågar och linser som jag tyckte var snygga.

Personligen hoppas jag få kisa mot snö igen när jag åker till Jämtland i mars!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Staffan- ja jag har den ” enkla” kanske man kan säga! Har ingen riktig koll på skillnaden dem emellan! Har funkat bra!
Simon- Nej du har helt rätt- det kanske jag borde. Jag har inget formellt samarbete med varken X-Kross eller Inov-8 och ibland skriver jag kanske om produkter och länkar dit- och det är inte alltid jag fått saker därifrån- som nu faktiskt! Men du har rätt i att man ska vara tydlig- tar med mig det!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- gör LIVSkarriär!


Fina Alice påminde mig om ett blogginlägg jag skrev för ett bra tag sen. Det var när jag stod i begrepp att byta tjänst. ”Hoppa av” som nog några- inklusive jag själv ibland- såg det. Inte göra klassisk karriär utan hoppa på en rätt halvvild idé med mkt frågetecken, ifrågasättande och lite oklar väg framåt.

GULP. Liksom. Och ibland måste jag påminna mig om hur stort steget ändå var. Och ibland hur enkelt det var. När det var rätt röster som fick komma till tals. Hjärtats röst. Och de jag tror och litar på. Jag hade kunnat mata tvivlet och lyssna på de som inte trodde på det. Jag hade kunnat gå på trygghet men gick på vilja, önskan, tro och övertygelse.

Jag är en klassisk arbetsmyra. Samvetet gnager hårt om jag inte ”gör nytta”. Jag lär mig hantera detta, tvingar mig att slappa ibland men helt ärligt- det är inte min grej. Däremot har jag enormt höga krav på flexibilitet, frihet, utrymme för kreativitet och gärna vara min egen chef. Att ta ansvar för arbetsuppgiften- det vet jag att jag kan. Jag vill ha möjlighet att jobba lite hur jag vill, hämta tidigt på dagis. Jobba när barnet sover, jobba när andra är lediga- jobba så som jag får det att funka bäst både privat och prestationsmässigt. Att göra skillnad för människor, att inspirera till att öka sin hälsa eller utmana sig. Det är det viktigaste för mig- det är det som är mina kriterier. Det är det som är mitt hjärtas karriär. Pågår just nu. Kittlar i magen lite varje dag.

Så här är mina funderingar över en gryta langustinis på Island hösten 2012.

Gör DIN karriär


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nytt världsrekord och #veckans träning


Alla som hört mig föreläsa – eller bara berätta om mitt första 100 miles lopp för den delen har hört om Barbro. För jag berättar alltid om Barbro. Hon är en av mina förebilder, en av de som väldigt lugnt, stadigt och ganska tyst sparkar ”vad som är normalt” all världens väg bara genom att – springa! Långt som fasen!

I helgen var Barbro en av de jag följde på Espoo 24- timmars i Finland. En smått osannolik tävling där man springer runt runt i 24 timmars på en inomhusbana. Barbro 65 år (fyller år också dubbelgrattis) sopade bokstavligt banan med det tidigare världsrekordet på 24-timmars med en mil (!!) och avverkade 18.68 mil. Smått ofattbart.

Största grattis Barbro. Jag skulle så gärna haffa dig för en fika eller så för att fråga ut dig riktigt ordentligt! Om 30 år är jag lika gammal ung som Barbro. Hoppas jag springer lika bra!

Självklart hejade jag på Torill, Boel, Ellen, Johnny, Niklas och Reima också. Jag fascineras enormt av deras uthållighet och tycker det är smått ofattbart- runt runt i ett helt dygn! Riktigt fina insatser av alla- grattis grattis till er också!

Jag lockas inte alls av inomhuslopp och kan bara nästan tänka mig ett 6-timmars på en något längre utomhusbana. Det är ultra i natur som lockar mig men så inser jag att ska jag i framtiden bomba in bra tider kanske jag får offra ett lopp och tugga på en flack bana någonstans. Men inte än. Jag ska ha revansch på TEC och BRR först.

Vägen dit är lång men blir lättare av att jag älskar att springa. Älskar vartenda pass. Och ska hålla igång så länge det går om det så ska vara att jag vaggar in på BB i löparskor. Jag har sprungit alla dagar utom 5 sen juldagen- det är snart två månader sen. Jag går försiktigt i branta utförslöpor. Jag tassar mer. Jag saktar och går när det blir för flåsigt. Men jag springer och jag älskar vartenda steg. Den här veckan blev det:

Måndag: 7 km till dagis. Tisdag: 7,5 km morgonlöp från dagis till jobbet. Onsdag: 1 km på inomhusbanan på Bosön och sen 60 minuter styrka. Torsdag: 25 min jogg runt sjöarna. Fredag: 10 km brutalgeggig/isig distans på landet. Lördag: 8 km med 5 backintervaller. Idag: 7 km geggamoja i Ursvik. Totalt 45 riktigt fina kilometer.

”Du kan springa upp och ned väl medan jag knatar uppför”. Sånt man kan säga till sin fästman när man är i 6e månaden. Off he goes..

 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Den viktiga sömnen


Det är helg och kanske lite lättare att påbörja en ny god vana?

Att sova bättre står ofta högt på folks önskelista (hej hej jag med fast har blivit riktigt bra på det) men oftast tummar vi på det lite. Och jag tror det är bra att påminna sig regelbundet om exakt hur viktigt det är att ta hand om sin sömn. Så här kommer ett inlägg med lite basics, lite fakta och lite tips. Och så är det dags att faktiskt bestämma sig för att göra den förändring man behöver för annars blir det väldigt lätt som veckan innan igen. Börja idag- liksom.

Nedan har jag skrivit som del av ”10 goda vanor på 10 veckor” som jag ”driver” på jobbet.

Sömn

Det är nog det mest grundläggande för att överhuvudtaget kunna få en hälsosam, produktiv och glad dag. Redan efter en natts dålig eller utebliven sömn kan man se effekter på kroppen. Till exempel tenderar man att äta mer och koncentrationsförmågan är försämrad.

Sömnbehov

Sömnbehovet varierar. Vuxna behöver från 6-9 timmar per dygn. Men alla mår bra av att somna ungefär samma tid varje kväll samt att sova ostört speciellt de första timmarna. Runt 6,5-7,5 timmar kan man säga är riktvärdet för att sova bra. Tränar man hårt och/eller har det stressigt, och/eller återhämtar sig från en sjukdom kan man behöva sova mer.

Att sova ostört och låta kroppen gå igenom alla sömnstadier- främst de första timmarnas djupsömn är viktigt för hälsan. 

Vad händer under sömn?

Kroppen och hjärnan återhämtar sig helt enkelt från dagen och ”laddar om”. Pulsen, blodtrycket och ämnesomsättningen går ned och flera hormoner behöver sömnen för att vara i balans. Immunförsvaret stärks också under sömnen.

 Vad händer vid sömnbrist?

När du inte sover så mycket som du behöver blir du för det första trött. Koncentrationsförmågan, minnet och humöret påverkas negativt. Genom att ämnesomsättningen påverkas så störs den naturliga ämnesomsättningen vilket kan leda till viktuppgång samt ökad aptit genom att ett hormon som heter ”grelin” utsöndras i större mängd. Vid studier av sk ”ad libitum” ätande har man sett att människor spontant petar i sig närmare 20 % mer energi dagen efter en dålig natts sömn. Och ofta är det sämre mat man är sugen på.

Immunförsvaret sänks och redan efter en natts dålig sömn har du ökad risk för infektioner. Risken för hjärt- kärlsjukdomar ökar också. Man kan dessutom få ökad risk för depression, känna sig spänd och oengagerad när man inte får vila ordentligt. Man är helt enkelt inte på topp!

 10 tips för bättre sömn

  1. Hitta ditt sätt att ”släppa dagen” för att kunna somna utan en massa tankar som snurrar. Skriv en lapp på det du ska komma ihåg, tänk att du inte kan göra något åt det nu och de bästa du kan göra för en bra dag imorgon är att sova bra.
  2. Försök lägga dig regelbundet- samma tid samma kväll. Det hjälper din egen sömnrytm
  3. Ha svalt i rummet, runt 16 grader är optimalt vilket förstås kan kännas kallt men kanske 18 grader snarare än 20 kan fungera? Det hjälper hjärnan att vila.
  4. Undvik att titta på tv eller arbeta på datorn i sängen. Läs gärna en stund för att varva ned och se till att rummet kan vara mörkt
  5. Har du problem att somna kan det vara idé att undvika kaffe och svart té på eftermiddagen och framåt.
  6. Mat som främjar sömn är istället sådant som innehåller aminosyran tryptofan som skapar melatonin som i sin tur är ett ”sömndrivande” hormon. Tryptofan hittar du i banan, mjölk och kakao bland annat.
  7. En kopp té med kamomill eller johannesört är också lugnande samt att försöka börja varva ned 1-2 timmar före sänggående hjälper att komma i ”sömnmode”.
  8. Motion i dagsljus under dagen hjälper att reglera din dygnsrytm. Undvik dock träning sent på kvällen som kan göra det svårt att sova.
  9. Alkohol på kvällen stör sömnen och bör undvikas.
  10. Ät en bra middag- men inte för nära läggdags!

 Sov så gott!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Hanna- tack- självklart!
Lotta- ja så är det och ofta lider skift/nattarbetare av problem som är relaterade till sömnbrist. Finns- eller ska- finnas regler som ska reglera detta men inte alltid det blir optimalt. har själv jobbat så ”snoigt” dock aldrig natt!
Christer- ett bra fokus! 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in