Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna ännu smartare
  • 7 löparklockor i stort test
  • Bästa passen! Höstens grymmaste träningspass
  • Mikronutrienter? Viktigare än du tror
  • Spring för din knopp! Därför är löpning bra för din hälsa
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Annie testar: Ultraspire Omega löparryggsäck


Jag älskar min Inov-8 Ultravest men den är lite liten om man ska ha med sig både vätskeblåsa och mer kläder. I sommar ska jag springa tre dagar, långt som f*n (för mig iallafall just nu) och behöver ha med en del grejer. Inte tält och sovsäck men mat, ombyte, mycket vätska och lite neccessärsaker.

Jag var alltså ute efter en ryggsäck där jag kunde få med mig lite mer packning och blev tipsad om Ultraspire av Jacob Hastrup, rutinerad ultralöpare, på Good Karma Company.

Första gången jag testade den irriterade jag mig på att det inte fanns bröstspänne. Två band över övre delen av magen bara. Men det behövs inte. Den sitter, på min ganska breda rygg helt fantastiskt. Den har en liten magnetficka för elektrolyter eller i mitt fall BCAA fram och två bra fickor, en med dragsko, en med dragkedja.

Vätskeblåsan kan man ha närmast kroppen i en separat ficka och då är det plats för andra saker i stora säcken. Jag hade önskat att den var av stretchigt material men den sväljer till och med min lilla dator.

Bra topplockficka och två ”flaskfickor” på sidorna därtill och den här ryggsäcken klarar att transportera ganska mycket grejer.

Jag kan varmt rekommendera den som ”mellanrygga”.

Här kan du läsa mer om den.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fotrally- a long long walk for Panzi


Idag startar Fotrally! Loppet som är slut när näst siste man/kvinna stannar. Loppet som inte liknar något annat.

Start 21.00 ikväll på Gärdet och sen går man med sikte runt Mälaren tills man är tillbaka i Stockholm. Så länge man orkar.  5km/h går man och har några minuter per dygn till att uträtta toabesök och annat på en rullande vagn. Ja det liknar inget annat som sagt. Läs mer här.

”Vår” Caroline kommer att genomföra loppet till förmån för Panzi Foundation. Ju mer pengar vi swischar- desto mer motiverad att fortsätta kommer hon vara. Telefonen har hon med sig och ser våra hälsningar och pepp.

Caroline har ett enormt starkt psyke, är galet motiverad och jag ställde tre frågor till henne före start:

1) Hur känns det?

Peppad som fasen!Regn, sol, snö… Här ska f*n vandras!!! Längtar till att få ställa mig på startlinjen!

2) vad ska du äta?

Jag har precis skrivit ned supportstationerna å att jag har dem alla i min mentala bild. Planerar maten – inte klart än… Men blir som vanligt mina spenatbollar, varmrökt lax, potatis, avokado, chiarismjölk (scott yureks recept) och lite annat smått o gott. Kanske hinner koka lite köttbuljong imorgon… Tailwind åker med denna gång o lite blåbärssoppa.

3) Vad ska du ha på dig?

Skofrågan är inte optimerad men kommer att gå i de altrabåtar jag har (o möjligtvis ett par herr-ärvda Hoka)… Resten få lösa sig imorgon eller på vägen. Orkar inte med för många detaljer…

Vi önskar Caroline och alla andra löpare STORT lycka till. Om du vill följa Caroline och stötta henne- klart vi gör- alla pengar går direkt till Panzisjukhuset- så kika in här.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Feel good running


Igår blev jag så varm i hjärtat när jag tittade på Sportnytt. Jag visste ju om projektet ”Inlöparna” som min vän Christine Hägglund är inblandad i. Det var så härligt att se inslaget på tv. Tänk så många det nådde ut till!

Kika 10 minuter in i det här inslaget.

Och jag har ju flera gånger, som säkert andra har, tänkt att man borde göra något liknande här i Stockholm. Löpning kan verkligen förena och ge både glädje, gemenskap och självkänsla förutom de uppenbara hälsofördelarna det innebär.

Jag har lite idéer om detta. Jag skriver detta som en spark i baken att ta itu med det.

Någon som vet om något liknande projekt någonstans i Sverige?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sommarlöpning Veckans 5-lista


När jag tänker på sommarlöpning tänker jag på soldränkta långpass i Värmland. Eller morgontassar i grönska inramade av fågelkvitter. Backintervaller där flugorna driver på en uppför. Svett som klibbar.

Den här sommaren ska inte bli annorlunda! Eftersom de flesta av oss har någon form av semester så finns chans till både mer träning och bättre återhämtning. Tid att testa lite annat och nytt också.

Så funkar det för mig iallafall. Den här sommaren ser jag fram emot att även testa att springa flera dagar i sträck, A till B till C. Med packning och övernattning även om jag ser fram emot att få till logistiken så jag bär lätt. Kommer förstås blogga om det här och dela både missöden och bra strategier.

Inga lopp. Kanske något spontant om jag skulle hitta något men det verkar inte vara något som passar våra planer.

Det skrivs mycket om vad man ska tänka på vid vinterlöpning men inte lika mycket vid sommarlöpning. Här är några saker jag tänker på:

1) Solskydd.Timmarna i solen ackumuleras snabbt och även molniga dagar är det ju mer exponering än andra tider på året. Keps, skärm, solfaktor! På med det bara

2) Vätska. Är det varmt svettas man mer. Kroppen kan bli bra på att ”hålla” elektrolyter ju mer vältränad man är men generellt svettas man ut en del både vätska och salter. En del är sk ”saltisar” och svettas ut mer salt än andra. Med det sagt inte att du behöver ha med vatten och salt på varje pass men om du ska vara ute längre än en timme eller det är en riktigt varm dag och du svettas mycket kan det vara en idé.

3) Fästingar. Kolla igenom kroppen noggrannt efteråt.

4) Passa på att kyla ned benen i kallt vatten efteråt om du kan. En lyx som kan vara bökigare att få till andra årstider.

5) Testa swimrun- light: Spring, doppa dig, spring, doppa dig. Får du lätt skav – ha gärna något vaselinliknande att smörja på där det skaver!

Tassa fint därute och berätta gärna vad du planerar för löpning och lopp i sommar!

Spring som en fjäril!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen- störst av allt är…


Kärleken förstås!

Ibland tar oro, svartsjuka, avundsjuka, stress och annat skräp över och det kan låta hur präktigt flummigt som helst att prata om att låta ”hjärtat leda” men avflumma det och fundera på vad det är som får hjärtat att snörpa.

Det kan vara personer, det kan vara upplevelser men det ska för de flesta IN i vardagen. IN i medvetenheten när vi planerar såväl semester som veckan framför oss.

Vi har alla massor av saker, om vi väljer at fokusera på dem, som rockar sockorna av oss. Gör plats för dem i sommar. Ett ypperligt tllfälle. Är det en person du saknar som du blir varm av att tänka på? Ta tid att hälsa på. Eller iallafall ringa. Har du saknat att umgås med dina barn och andra hälft? Din familj? GÖR det i sommar. Var där. Stoppa bort telefonen. Du missar inget.

Ta tid att lyssna på dig själv utan influenser från sociala medier- vad säger den inre rösten att du egentligen vill lägga energi på? Jag tror ofta det kan vara mer av enkla saker, mindre av svåra.

Stanna upp en stund och fundera på vad du känner ren och kär kärlek inför. Och klura ut hur du ska få in mer av det och mindre av annat.

Ha en fin måndag!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in