#fredagsgottis Midsommarparträning


När min N var ung var han på college i USA. Han var med i track & fieldlaget och då gjorde de en övning som vi tydligen ska göra i helgen. Som med alla recept och tips jag har är inget exakt och nu är han inte här så jag kan inte fråga vad exakt han menade men jag tolkade passet såhär:

Värm upp 10 minuter. Gärna med några fartökningar så kroppen hajar vad det är fråga om.

Ta sen en fotbollsplan. Ja eller en så stor yta ni kan hitta. Ställ er i varsin diagonal. Den ena spurtar över. När denne kommer till dig spurtar du tillbaka till dennes startposition. Medan du gör det joggar den andre längs kortsidan så ni står på varsin långsidas ändar.

Sen spurtar hen till dig  längs långsidan och du spurtar tillbaka längs den långsidan. Medan du gör det joggar hen längs kortsidan och springer sen över diagonalen igen.

Visst hänger ni med? Det blir lite hjärngympa också.

När ni gjort 20 ruscher var så möts ni i mitten och där kör den ena armhävningar och den andra benböj (med hopp om man har kraft kvar). 10 st var- byt. Gånger två eller tre.

Sen ned på marken och den ena kör höftlyft medan den andra kör breakdance x 20.

Sen kan ni göra några kullerbyttor, jogga ned, high-fivea och lägga er på rygg med ett grässtrå i munnen och tänka ”bra skit”.

Styrkedelen hittade jag på nu. Lägg gärna till en ryggövning genom att ”ro” med ett tillhygge- full vattenkanna till exempel.

Ha en fin midsommar. Ät gott, drick sunt! Själv kommer jag hålla mig till bubbelvatten och unna mig att lägga mig medan jag nattar bebisen. Each to their own!

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stockholm Trail- 9 dagar och platser kvar!


Tiden flyger som vi alla vet. Det var nyss låååångt till Stockholm Trail och deras första ultradistans som jag ska springa nästa helg för Stark Ute/Crossnature.

Nu var det visst inte så långt kvar och jag som, precis som vanligt, haft lite mycket annat (jobbat, roddat årets GODaste lopp osv osv ) har inte riktigt kört den träning som loppet kräver:

Ett ultralopp, extremt tufft, kräver mental och fysisk styrka. Nytt för 2015!


Gulp liksom.

Jag hade till exempel planerat att springa i Hammarbybacken några gånger för loppet går upp där två gånger.

Det har jag inte gjort.

Jag hade också tänkt springa lite långa intervaller i kuperad terräng.

Det har jag inte gjort.

Jag hade vidare tänkt haka på några av de grymma provlöpningar av banan som Stockholm Trail så snällt arrangerat.

Det har jag. Inte gjort.

Sprungit har jag ju gjort. Och lite otippat har jag iallafall avverkat distansen genom att jag tassade/gick/sprang 5 mil i terräng förra helgen och känner knappt av det. Det bådar ju gott förutom att jag inte har någon fart i kroppen alls.

Med 9 dagar kvar är det inte mycket jag kan göra för att förbättra formen. Däremot kan jag välja att springa i den typ av terräng som loppet går i. Nu vet jag inte riktigt vad det är för terräng men jag tänkte köra lite backar i helgen här i gruvområdet Klackberg utanför Norberg där vi är över midsommar. Nästa vecka blir det transportlöp och styrka som vanligt.

Det kommer inte gå fort och jag planerar att springa på puls första 3 milen och sen får jag se vad jag har för krafter kvar de sista 16. Min rygg har strulat enormt sista veckorna men jag jobbar på den varje dag. Andas….

Omdömena från loppet förra året är riktigt fina. Och det finns platser kvar. Är du sugen på en fin utmaning, 10, 21 eller 46 kilometer så tycker jag du ska anmäla dig så ses vi där!

Trail-46k

Transportlöpning- Från A till B på tre olika sätt


Jag tar ju apostalhästarna till jobbet så gott det går i juni. Tänkte sätta något ”spikat” mål med det men är så less på absolutism. Jag springer så ofta jag kan tänkte jag.

Det har jag gjort! Och för att variera mig (är född i tvilligarnas tecken och blir lätt uttråkad) så har jag haft olika fokus när jag sprungit.

Det är egentligen ingen höjdare att springa och andas in avgaser, du behöver ju mer syre och drar således in mer skit om du springer i trafik.

Jag är dessutom inget fan av asfalt. Inte av trängsel heller. Alla de här sakerna möter jag på vägen till jobbet och tänkte att jag måste försöka göra något åt det.

Här är fem olika fokus jag brukar ha, antingen för sig eller ihop!

1) Inte nudda asfalt. Går att ta hur långt som helst. Jag gör så gott det går. Blir mycket sicksack.

2) Undvika trafik. Jag har Solnavägen som närmsta väg men har lyckats undvika den ganska bra. Klättrar över ett staket vid Subway som ligger nära KI och sen har det blivit Torsgatan raka vägen in men går att göra mer.

3) Leta upp alla backar. Eller ta alla backar två gånger.

Har du några roliga transportlöpningstips du vill dela? Shoot!

 

Logga ut, varva ned, ladda upp!


I min bekantskapskrets ser jag till att ha riktigt bra folk. En av dem är Elin Bjärkstedt (vass PT och skribent på Stark Magasin) som jag hann träna med en gång, lite optimistiskt sådär men sen hinner jag inte sånt.

Elin har haft ett projekt på G ett tag som jag väntat på att hon ska släppa.

Och nu är det ute! Vedträet är kastat liksom!

Som motvikt till vår ständigt uppkopplade vardag och teknikhypade events och konferenser har Elin och hennes kompanjon (också) Elin tagit fasta på ett behov som jag tror att många är beredda att börja lyssna till: Att logga ut. Komma närmare naturen. Närmare sig själv. Utan att det blir flummigt. Men med att det blir riktigt härligt! Med tid som räcker till viktiga saker som laddar kroppen snarare än tömmer den.

Fredag till söndag. I Stockholms vackra skärgård. Yoga, träning, god mat, god sömn. Du bestämmer över din tid och hur du disponerar den.

Som de skriver på hemsidan:

En logout är en digital detox och ett lyxigt läger i Stockholms skärgård med allt ifrån morgonyoga, bastubad och matupplevelser till vedhuggning och eldning. Man tar med sin halvlästa bok, sitt teckningsblock eller kanske en påbörjad stickning. Sover i enkelrum med krispiga lakan. Det vi erbjuder är avkoppling och tid! Tid att promenera, träna eller bara tänka långa tankar. Medan man gör det ordnar våra kockar rawfood, bakar kanelbullar och helgrillar lamm över öppen eld.

Tänk långa tankar, tänd av och äg din egen tid.

För dig som planerar företagets konferens. Undvik risken att slarva bort flera dagar med att växelvis titta på en överbelamrad powepoint med att läsa mailen på mobilen och ha flera flikar uppe på datorn. Det är ju varandra ni ska konferera med och tar man bort det tekniska överflödet och stänger ute distraktioner så jobbar man nog in värdegrunden starkare och ärligare i organisationen.

Kommande resor:

18-20 september

9-11 oktober

6-8 november (Barn- och familjeresa, Special)

Jag skulle varmt rekommendera en helg i oktober. När man jobbat ett tag och allt börjat hopa sig efter sommaren igen. Ladda med tid som ger mer.

Annie testar: TomTom Bandit


Jag har ju fått testa TomToms multisportklocka och den gillar jag. Förutom en sak! Helt plötsligt kan den varna att minnet börjar bli fullt. Mitt i ett pass. Och sen bara blir det det mitt i passet och det går inte att registrera mer data. Jag förstår att det blir fullt- men hellre då börja radera historisk data tänker jag. Men det är kanske mest för att jag inte bryr mig om att sitta och kika i efterhand. Men jag gillar den där klockan och den höll hela dagen igår.

Men kameran! Alltså heja heja så smidig. Bra film blev det också. Den är liten och smidig och man laddar den i USB-infarten i datorn. Superenkel att använda. Jag ser fram emot att filma mer med den i sommar och bli lite mer haj på att klippa ihop film.

Läs mer här.

#veckans 5-lista Dagen efter ett långt brutalt pass eller lopp


Sent igår kom jag hem och det har inte varit mycket sömn senaste nätterna. Inte så mycket som jag behöver.

Snosade på mina sovande tjejer och hade helg-debrief med Nicke. Innan jag klev på tåget i Göteborg var jag stel men satt med Falkekompression hela vägen och det var säkert inte det som gjorde allt men sen skuttade jag hela vägen ned till blå linjen med väskan i handen.

Sov för lite men kroppen kändes löpmässigt helt ok. Vanligtvis är låren stela men de känns inte alls. Däremot strejkar min rygg på vänster sida och nerverna skriker till.

Har tagit hand om den och dem idag.

Elektrolytbalansen i kroppen kan vara lite rubbad efter ett långt lopp eller pass. Alla hormoner som skenat runt i kroppen kan göra sitt. Man kan känna sig lite..faktiskt bakis!

Och vilja äta därefter. Jag är inne i en fas av kommande tung träning och har inte tid att vara seg och sliten just nu. Jag vill gärna göra allt för att återhämta mig fort.

Här är fem saker jag gör:

1) Sover lite mer. Lägger mig lite tidigare.

2) Har kompression på. Falke strumpor och tights

3) Dricker lite mer vatten.

4) Äter massor av grönsaker, bra protein och några skivor järnknäcke (idag med jordnötssmör). Undviker än mer än vanligt socker och tillsatser. Kroppen har att ta hand om och behöver inte skräp på det. Näring. Magnesium, kalium, natrium.

5) Yogar. Och SOMA’r. Mjukar upp det som blev lite stelt.

Nu ska jag göra nummer 1. Resten- check!