God snabb fisksoppa


Snabb god enkel bra mat. Annars får det vara. Det är min devis!
Inga exakta mängder är också ett sätt att släppa kontrollen lite ( eller för att jag inte orkar hålla reda på sånt).
Fräs en lök med lite vitlök och tillsätt morot i slantar. Krydda med gurkmeja, örtsalt, peppar. I med två burkar ekologiska krossade tomater, en buljongtärning, oregano. Lite tomatpure och låt koka upp. Skär ett paket vit fisk i bitar- stjälp i. Låt koka till fisken är klar. Smaka av med mer kryddor. Ätes med riven parmesan.
Man kan ha i skivad fänkål också men se den råkade jag äta upp hela innan jag ens kommit igång.
Varsågod!

20130314-081603.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tips för att springa långpass


Hej på er!

 Fin onsdag morgon med ett hektiskt jobbschema.

Över på Tjejmarabloggen så har jag och Madde komponerat ett inlägg med bra tips för långpass. Många har svårt att få till långpassen och vanligt är att springa dem för fort.

Jag hoppas att ni kanske hittar ett eller flera bra tips att ta med er. Om ni uppskattar inlägget får ni väldigt gärna skänka en slant till vår insamling för Hungerprojektets arbete i Bangladesh med 1000 days of nutrition.

 

Läs inlägget om långpass här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning-bara en månad kvar till TEC100


Laddad till tänderna efter två dagars träningsvila (jag joggade lite i söndags förvisso men inget ansträngande) trodde jag att gårdagens transportlöpning skulle bli en flygande historia. Ack så fel jag hade!

Jag hade nya skorna på, solen sken, hade ätit ok men kroppen vaknade aldrig. Jag har en lång starsträcka som jag brukar kunna korta ned genom att göra ruscher i uppvärmningen men inget svarade igår. Vaderna surade som attan så jag lade helt enkelt ned och joggade de 8 km till Lillans dagis. Tacksam för påminnelsen att formen- den kan du aldrig ta för givet!

Sen fick jag lite styrketräning ändå för hon ville bäras hela vägen från dagis upp för den långa backen. Men jag fick massa pussar så det var det väl värt!

Förra veckan var en ok vecka, väldigt lätt på flera sätt: Lätt styrka, 8 km med tusingar, 10 km morgonlöpning och det här absurt lätta 63 km passet. Men lätta veckor leder inte alltid till att känslan är bra. Just nu är jag tung och seg och det är väldigt mycket på jobbet. Sådär lite för mycket och då vet jag att jag måste sänka förväntningarna.

Idag springer jag igen till dagis och tanken är fartlek.

Imorgon springer jag in på morgonen och ska göra ett test som jag fått av kinesiologen jag ska till. Magnus tycker också jag ska testa ”lugna systemen” så det passet blir en timme cirka styrt av pulsen- kan berätta om det sen!

Torsdag hoppas jag få till ett styrkepass med Magnus eller själv. Blir grisigt tungt i vilket fall.

Fredag blir det ett ”tompass”tidigt tidigt. Låga glykogenlager cirka 20-30 km på trötta stumma ben sen styrkan dagen innan. Ett mycket viktigt pass.

Lördag-raka motsatsen: Ren glädjelöpning på Tjejmarathon – Långpass för alla. Ni är så varmt välkomna! Vi startar utanför World Class Vasastan, joggar i 6:30 fart och bästa Peter har sett till att man kan hoppa av och på var 5e kilometer så du kan välja hur långt eller kort du springer. Vore så roligt att träffa fler av mina läsare!

Söndag är det busmysdag med Lillan hela dagen.

Hur känns kroppen då? Jo. Det är rätt stressigt nu tycker jag. Jag låter den känslan landa. Accepterar den. Förstår vad den kommer ifrån. Gör listor. Prioriterar. Lägger mig nitiskt kl 22.15. Äter bra. Säger ”nej nej nej” och ”sen sen sen” och ser till att fylla på med frisk luft och bra vänner. Bara precis de jag behöver just just då. Mycket tid med Tigerfisen.

Löpningen är ventilen. När jag springer är allt enkelt och solklart och det mesta faller på plats. Som ett tetrisspel som lägger sig självt.

Ha en fin tisdag!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bra utrustning!


20130311-215416.jpg

Varning för lite reklam och produktutvärdering! :).

Jag har ingen koll på mode- det har ni ju förstått. Jag har en sportbh som är 18 år gammal. Skor som är 20 år och min kappa är 7 år nu och det syns.

Jag köper nya grejer- absolut men blir extra exalterad när jag hittar något jag kan slita ut. Som min Salomonrygga som jag fick för också 7 år sen. Som redan då var gammal. Den pajade nyss och jag lagade den för flera hundra bara för att jag vill ha just den. Inte köpa ny. Nej ha just den.

Jag har ett väldigt bra ad hoc samarbete med Trimtex. Får testa en del av deras grejer och jag testar ju dem rätt hårt :). De gör inte de snyggaste trendigaste grejerna för det är inte deras intresse. De har inte en stor marknadsföringsapparat och finns inte i butik. Däremot är de väldigt populära bland skidåkare och orienterare och växer inom löpningen. De lägger pengarna på produkterna och de säljer sig rätt bra själva. För de är helt enkelt suveräna!

Deras webshop är just nu under uppbyggnad så där kan ni inte gå bananas just nu. Synd men det går att handla på den norska tills vidare. De gör helt fantastiska grejer för såväl skidor som löpning som cykel och självklart då orientering.

Jag har som sagt hårdtestat deras grejer sen länge. Speciellt i vinter. I vind, regn, snö. När jag har Trimtex tightsen är det som grädde som är målat på mig. Sitter klistrade under hela passet. De håller värmen ned till riktiga kallgrader (minns mitt 55 km pass i -10 i vintras?). Jackan, den där magiska jackan som jag sålde via bloggen. Alla har berättat hur otroligt bra den är. När det är kallt, när det blåser. Hur bra den sitter. Det var rätt bökigt att förmedla allt via bloggen men så värt- jag gillar att folk får bra grejer!

När man ska springa långt så får inte grejerna störa. Det får inte skava. Det får inte hasa ned, det får inte bli kallt, blött och fladdra. De ska bara fungera, sitta på kroppen och göra sitt jobb. Därför är det helt fantastiskt att få använda de här grejerna. I vår ser jag fram emot att både springa och cykla i Trimtex. Och att kunna länka er rätt in i deras snart nyöppnade webbshop. Imorgon ska jag träffa Peter från Trimtex en snabbis och kolla in hur vårkollektionen ser ut lite närmre.

Jag använder andra grejer också. Självklart! Älskar snygga träningslinnen och speciellt grejer från Drop of Mindfulness som jag köpte på Allt om Hälsanmässan och hela vintern har jag använt Icebreaker underkläder och underställ när det varit kallt och jag ska vara ute länge. Saker som kostar, men saker som håller!

På kortare pass är jag inte så brydd men just på de här ultrapassen känns det inte som läge att saker och ting pajar!

När det gäller skor så älskar jag ju klassiska drei streifen- adidas! Men sulan på Inov-8 Xtalon är helt oslagbar. Inga broddar behövs. Bara tassa fram säkert över is, genom snö, genom lera.

Jag köpte mina Inov-8 Xtalon 190 (siffran står för vikten på skon) hos Outnorth men efter bara cirka 50 mil gick meshen sönder. Jag var så kär i dem, sprang vartenda pass i dem. (Har bara ett par adizero XT från förra året i övrigt och ett par Brooks som passar mer för heta asfaltsdagar). Jag ville inte skicka tillbaka dem för att få byta- vad skulle jag då springa i under tiden? Och jag tycker Outnorth varit riktigt hyggliga som skickat nya Xtalon 212 till mig. De har ett mycket tåligare tyg och de premiärsprang jag hem idag. Ren kärlek. Passet i övrigt- skit! Men skorna! Kärlek!

Outnorth har för övrigt massa bra grejer för oss som gillar att skogsmulla utomhus. Jag har köpt både pannlampa och skaljacka där. Köpt ja. Så är det! 🙂

Ha en fin kväll!

20130311-215410.jpg

20130311-215453.jpg Min gamla rygga!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparworkshop


Idag hade jag en löparworkshop för 4 tjejer som tränar för maraton. För 3 av dem är NY marathon det stora målet och för 3 är också Stockholm marathon på agendan. Några hade sprungit maror förut- bland annat S som är en av mina läsare som jag träffat förut- kopplade inte först men vi har setts på Running Swedens långpass- Jättekul!

Solen sken men vinden var kall och jag är så sjukt less på fryssnö och isfläckar nu men idag behövde inte vi brottas med det.

Fokus idag låg på bra löpskoleövningar. Inte bara göra de traditionella slentrianmässigt utan koppla dem till löpningen och även vad eventuella svagheter kunde stärkas av. Omöjligt att förbereda alltså utan att ha sett dem springa, men som tur var var behovet rätt lika för de fyra. Jag tror också det är större sannolikhet att man gör sina övningar om man vet exakt vad de kommer att hjälpa med.

Vi gjorde en hel del olika: Bland annat skridskohopp ( bra för att stötta utförslöpning), en typ av ”galoppsteg” som är lite knepiga att få till men grymma för höften. Sen mina ”ballerinasteg” som jobbar vader, anklar och fotleder. Lite uppförs och utförs (herregud vad grus det är nu!).

Väl inne gick jag igenom några styrkeövningar som hjälper löpningen. När vi kom igång med det insågs från flera håll att det var si och så med höftrörligheten (klassiker hos löpare) så vi jobbade med det och förstås med bålstyrka specifikt för löpning.

Lite prat om kost, hur man testar att springa med låga glykogenlager och lite ideér för pass och så var tre timmar vips förbi!

Väldigt roligt men var svårt att förbereda då jag inte visste något om kapacitet eller bakgrund innan men kändes som alla fick med sig något.

Jag känner att jag brinner otroligt mycket för kosten och för det mentala och speciellt det mentala vill jag lära mig mer om.

Jag stänger den här veckan på nästan 9 mil. Helt fantastiskt känsla i kroppen. Önskar nästan det var TEC imorgon så jag fick gå lös och testa artilleriet. Är rädd att tappa det här mojot och vavavoomet som jag har just nu.

Jag längtar också till fjällen och sneglar på det här loppet. Det är bara tre stycken anmälda till Swedish Alpine Ultra och 10 mil meditation i Sarek..ja jag drömmer. Tänker mig en blåsig kall dag i naturens grepp. Till stor del ensam i naturens grepp och med bara ett mål- framåt framåt i 100 km. Det lockar enormt. Men om två veckor åker jag och lillstoschan upp till Jämtland och jag längtar efter snöskolöpning i Ottsjö.

Hoppas ni haft en fin helg ni med!

20130310-211706.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in