Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparworkshop


Idag hade jag en löparworkshop för 4 tjejer som tränar för maraton. För 3 av dem är NY marathon det stora målet och för 3 är också Stockholm marathon på agendan. Några hade sprungit maror förut- bland annat S som är en av mina läsare som jag träffat förut- kopplade inte först men vi har setts på Running Swedens långpass- Jättekul!

Solen sken men vinden var kall och jag är så sjukt less på fryssnö och isfläckar nu men idag behövde inte vi brottas med det.

Fokus idag låg på bra löpskoleövningar. Inte bara göra de traditionella slentrianmässigt utan koppla dem till löpningen och även vad eventuella svagheter kunde stärkas av. Omöjligt att förbereda alltså utan att ha sett dem springa, men som tur var var behovet rätt lika för de fyra. Jag tror också det är större sannolikhet att man gör sina övningar om man vet exakt vad de kommer att hjälpa med.

Vi gjorde en hel del olika: Bland annat skridskohopp ( bra för att stötta utförslöpning), en typ av ”galoppsteg” som är lite knepiga att få till men grymma för höften. Sen mina ”ballerinasteg” som jobbar vader, anklar och fotleder. Lite uppförs och utförs (herregud vad grus det är nu!).

Väl inne gick jag igenom några styrkeövningar som hjälper löpningen. När vi kom igång med det insågs från flera håll att det var si och så med höftrörligheten (klassiker hos löpare) så vi jobbade med det och förstås med bålstyrka specifikt för löpning.

Lite prat om kost, hur man testar att springa med låga glykogenlager och lite ideér för pass och så var tre timmar vips förbi!

Väldigt roligt men var svårt att förbereda då jag inte visste något om kapacitet eller bakgrund innan men kändes som alla fick med sig något.

Jag känner att jag brinner otroligt mycket för kosten och för det mentala och speciellt det mentala vill jag lära mig mer om.

Jag stänger den här veckan på nästan 9 mil. Helt fantastiskt känsla i kroppen. Önskar nästan det var TEC imorgon så jag fick gå lös och testa artilleriet. Är rädd att tappa det här mojot och vavavoomet som jag har just nu.

Jag längtar också till fjällen och sneglar på det här loppet. Det är bara tre stycken anmälda till Swedish Alpine Ultra och 10 mil meditation i Sarek..ja jag drömmer. Tänker mig en blåsig kall dag i naturens grepp. Till stor del ensam i naturens grepp och med bara ett mål- framåt framåt i 100 km. Det lockar enormt. Men om två veckor åker jag och lillstoschan upp till Jämtland och jag längtar efter snöskolöpning i Ottsjö.

Hoppas ni haft en fin helg ni med!

20130310-211706.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Inspirationshelg


20130309-111919.jpg

Kroppen känns finfin. Det är den här konstiga känslan i vänsterfoten då men nu har bästa Micke på Access Rehab kikat på den och rett ut begreppen. Tranpdynorna ser olika ut och då landar fötterna olika.
På Access hann jag också fika med Lisa McRae (Blomm’e) på Rubins födelsdagstårta medan han sprang intervaller med magiska Lisa Norde’n som jag också hann hälsa på. Svårt att komma därifrån – trevligt ställe!
Idag smet N iväg tidigt för att haka på Running Swedens långpass på Lidingö på deras ultradag. Jag hade tänkt haka på men med så få möjligheter till lugna mornar beslöt jag att ligga kvar en stund.
Idag är en inspirationsdag för mig.
Börjar med föreläsning på GIH med Eva Blomstrand. ”Äter du rätt när du tränar?” Hoppas på mkt nytt. Det är fullsatt- knökfullt!
Sen åker jag ut till Lidingö för ultrainspiration och mys med N!
Reflekterar över att det är många som föreläser om kost och åhörarna är mer pålästa. Många är det jag kallar ”Löpsedepålästa”. Man har läst lösrycka råd, forskningsresultat och upplägg i någon tidning men förstår inte grunden i hur kroppen fungerar och viktigast av allt tycker jag- man bortser ofta från helheten. Etiken, det praktiska och miljöpåverkan.
Outtömligt ämne! Ha en fin lördag!

20130309-111958.jpg
Ibland glykogenladdad, ibland inte!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Runners high #ultra


Har väldigt svårt att sätta ord på min dag. Eller rätt ord. Tror inte det går.
Men den började kl 05.30 med uppstigning. 06.30 mötte jag Annika som hade ett pass i ”6:50 fart” beställt. Vi hann avverka cirka 15 kilometer tillsammans i vacker frusen Stockholmsmorgon. Jag var ohyggligt pigg. Annika med! Med 20 km i benen fick jag frukost på hennes jobb:

20130308-170615.jpg
Solen strålade och jag rullade vidare mot Jakobsberg. Min vänsterfot känns lite konstig men ingen direkt smärta. Kände mig bara urstark. Via Spånga, ut till Jakobsberg. Ut på Järvafältet, lugnet och tystnaden. I min bubbla. Alla jag älskar, allt jag tycker om. Följer med i tankarna. Men jag är ensam där just då.
Bara rullade på och löste mina världsproblem. Vips var klockan på 40 km. Stannade och lunchfikade länge på ett café och tittade på Islandshästar i solen.

20130308-170934.jpg
20130308-170940.jpg

20130308-170952.jpg
Sen var det enormt segt att komma igång. Inte i benen men skallen var inte med. Lite frusen och tung i magen. Var vilse i Sollentuna och fick stanna och kolla hur jag skulle ta mig till Edsviken. Hamnade i ett villaområde där det bara var upp och ned.
Men sen. Vid 50 km. Så sa det bara vavavoom! Eller nåt. Herregud- det bara lossnade. Kunde öka farten och kändes som jag flög fram. Tårarna strömmade. Så tacksam. Få känna såhär. Få vara såhär stark.
Via Ulriksdal. Bergshamra. Kilometerna tickade och det kändes bara bättre och bättre. När jag låg på 55 km så upplevde jag en sån eufori som jag aldrig känt. Kroppen bara skrek av glädje! Så mäktigt.

20130308-171430.jpg
Så… Jag plockade upp farten. Förbi universitetet. In till KTH. Svängde ned på Valhallavägen och stannade bara för att jag hade en behandling hos Access Rehab. 63 väldigt lätta, underbart glada progressiva kilometer.
Hade svårt att fatta det. Känslan. Nu några timmar senare är jag lika lyrisk. Har lite solsting. Men underbart pigg både i ben och kropp.
Euforin. Lyckan. Känslan av att kunna fortsätta i glädje i all evighet. Den lagrar jag in. Den kommer jag behöva tuffare dagar.
Nu- FREDAGSMYS!

20130308-171821.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Behövs den här dagen?


Jag hade önskat att den inte gjorde det. Men så länge det ser ut såhär. Så länge kvinnor behöver vara rädda för mäns våld. Tjäna mindre för samma arbete på vissa tjänster. Så länge vi har separata korta gulliga tjejlopp bara för oss. Då behövs den.

Jag tycker det är svårt att kalla sig feminist. Det läggs så mycket i det ordet som inte stämmer med akademins ordlista. Enligt den, som säger att det är att verka för kvinnors jämställdhet med män- så är jag det.

Jag lever i ett liv där jag självklart brottas med de vardagliga förutfattade meningarna om hur könen ska vara. Jag får frågor som min dotters pappa aldrig skulle få.

Men samtidigt så är jag väldigt förunnad med en uppväxt präglad av jämställdhet, och ett liv omgiven av starka kvinnor och män. Så är det inte för många. Och vissa ojämlikheter är så subtila och så invanda att vi kanske inte reagerar på dem.

Det finns en oändlig massa stenar att vända på fortfarande. Men vända måste vi. Vrida på det mesta. Ifrågasätta och göra om och göra rätt.

Så ja! Idag behövs. Länge till.

Ha en fin dag! Det har jag!

20130308-084107.jpg
god morgon! Start 05.45


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultrisar på gymet


Mia är lite halt i fossingen och springer inte så långt som vanligt. Vi hade en ide om att åka skidor men i måndags var det massa grenar i spåren i Ursvik och grus i jobbmaskineriet för oss båda tror jag. Eller bara mycket i maskineriet.

Mia heter ju MarathonMia vilket gör att man tänker att hon kan allt! Men liksom jag är hon inte så intresserad av att hållas på gym. Jagkänner mig lite hemma där trots allt eftersom jag jobbat flera år just i gym. På den tiden fanns inte lekställningar med sandsäckar, kettlebells, stege i taket och tunga rep dock. De kan man hitta på massa övningar med. Så jag bestämde att vi gjorde supersets. Vi kan ha småpratat bort lite av effekten av just superset men det gör som inget.

Mia får inte hoppa och jag ville inte trötta ut benen inför ett långpass en gång till så vi gick lös på rygg. Jag tog ju i så det knakade förra veckan så körde högre reps idag och inte lika hårt.

Väldigt trevligt att få ha Mia för sig själv bara sådär. Kan verkligen rekommendera Friskis Haga. De har liksom en hel lekställning i mitten med sånt jag nämnde ovan. Till och med en snett liggande studsmatta som jag antar man ska dänga medicinbollar i? Eller gick den att plocka loss? Måste undersöka nästa gång. Biffiga grabbar med gymvälling blandas med damer som med nogsam teknik gör övningar efter program och kids där pojkarna tränar pecs och axlar. Love Friskis.

Jag lyckades som vanligt inte fota något men Mia tog århundradets knasigaste träningsbild på mig som jag bjuder på längre ned. Jag vill förstås hitta en bild på Mia så googlade och föll för den här:

Imorgon är det #ultrafredag. Hurra!

20130307-212327.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in