Inspirationshelg


20130309-111919.jpg

Kroppen känns finfin. Det är den här konstiga känslan i vänsterfoten då men nu har bästa Micke på Access Rehab kikat på den och rett ut begreppen. Tranpdynorna ser olika ut och då landar fötterna olika.
På Access hann jag också fika med Lisa McRae (Blomm’e) på Rubins födelsdagstårta medan han sprang intervaller med magiska Lisa Norde’n som jag också hann hälsa på. Svårt att komma därifrån – trevligt ställe!
Idag smet N iväg tidigt för att haka på Running Swedens långpass på Lidingö på deras ultradag. Jag hade tänkt haka på men med så få möjligheter till lugna mornar beslöt jag att ligga kvar en stund.
Idag är en inspirationsdag för mig.
Börjar med föreläsning på GIH med Eva Blomstrand. ”Äter du rätt när du tränar?” Hoppas på mkt nytt. Det är fullsatt- knökfullt!
Sen åker jag ut till Lidingö för ultrainspiration och mys med N!
Reflekterar över att det är många som föreläser om kost och åhörarna är mer pålästa. Många är det jag kallar ”Löpsedepålästa”. Man har läst lösrycka råd, forskningsresultat och upplägg i någon tidning men förstår inte grunden i hur kroppen fungerar och viktigast av allt tycker jag- man bortser ofta från helheten. Etiken, det praktiska och miljöpåverkan.
Outtömligt ämne! Ha en fin lördag!

20130309-111958.jpg
Ibland glykogenladdad, ibland inte!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Runners high #ultra


Har väldigt svårt att sätta ord på min dag. Eller rätt ord. Tror inte det går.
Men den började kl 05.30 med uppstigning. 06.30 mötte jag Annika som hade ett pass i ”6:50 fart” beställt. Vi hann avverka cirka 15 kilometer tillsammans i vacker frusen Stockholmsmorgon. Jag var ohyggligt pigg. Annika med! Med 20 km i benen fick jag frukost på hennes jobb:

20130308-170615.jpg
Solen strålade och jag rullade vidare mot Jakobsberg. Min vänsterfot känns lite konstig men ingen direkt smärta. Kände mig bara urstark. Via Spånga, ut till Jakobsberg. Ut på Järvafältet, lugnet och tystnaden. I min bubbla. Alla jag älskar, allt jag tycker om. Följer med i tankarna. Men jag är ensam där just då.
Bara rullade på och löste mina världsproblem. Vips var klockan på 40 km. Stannade och lunchfikade länge på ett café och tittade på Islandshästar i solen.

20130308-170934.jpg
20130308-170940.jpg

20130308-170952.jpg
Sen var det enormt segt att komma igång. Inte i benen men skallen var inte med. Lite frusen och tung i magen. Var vilse i Sollentuna och fick stanna och kolla hur jag skulle ta mig till Edsviken. Hamnade i ett villaområde där det bara var upp och ned.
Men sen. Vid 50 km. Så sa det bara vavavoom! Eller nåt. Herregud- det bara lossnade. Kunde öka farten och kändes som jag flög fram. Tårarna strömmade. Så tacksam. Få känna såhär. Få vara såhär stark.
Via Ulriksdal. Bergshamra. Kilometerna tickade och det kändes bara bättre och bättre. När jag låg på 55 km så upplevde jag en sån eufori som jag aldrig känt. Kroppen bara skrek av glädje! Så mäktigt.

20130308-171430.jpg
Så… Jag plockade upp farten. Förbi universitetet. In till KTH. Svängde ned på Valhallavägen och stannade bara för att jag hade en behandling hos Access Rehab. 63 väldigt lätta, underbart glada progressiva kilometer.
Hade svårt att fatta det. Känslan. Nu några timmar senare är jag lika lyrisk. Har lite solsting. Men underbart pigg både i ben och kropp.
Euforin. Lyckan. Känslan av att kunna fortsätta i glädje i all evighet. Den lagrar jag in. Den kommer jag behöva tuffare dagar.
Nu- FREDAGSMYS!

20130308-171821.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Behövs den här dagen?


Jag hade önskat att den inte gjorde det. Men så länge det ser ut såhär. Så länge kvinnor behöver vara rädda för mäns våld. Tjäna mindre för samma arbete på vissa tjänster. Så länge vi har separata korta gulliga tjejlopp bara för oss. Då behövs den.

Jag tycker det är svårt att kalla sig feminist. Det läggs så mycket i det ordet som inte stämmer med akademins ordlista. Enligt den, som säger att det är att verka för kvinnors jämställdhet med män- så är jag det.

Jag lever i ett liv där jag självklart brottas med de vardagliga förutfattade meningarna om hur könen ska vara. Jag får frågor som min dotters pappa aldrig skulle få.

Men samtidigt så är jag väldigt förunnad med en uppväxt präglad av jämställdhet, och ett liv omgiven av starka kvinnor och män. Så är det inte för många. Och vissa ojämlikheter är så subtila och så invanda att vi kanske inte reagerar på dem.

Det finns en oändlig massa stenar att vända på fortfarande. Men vända måste vi. Vrida på det mesta. Ifrågasätta och göra om och göra rätt.

Så ja! Idag behövs. Länge till.

Ha en fin dag! Det har jag!

20130308-084107.jpg
god morgon! Start 05.45


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultrisar på gymet


Mia är lite halt i fossingen och springer inte så långt som vanligt. Vi hade en ide om att åka skidor men i måndags var det massa grenar i spåren i Ursvik och grus i jobbmaskineriet för oss båda tror jag. Eller bara mycket i maskineriet.

Mia heter ju MarathonMia vilket gör att man tänker att hon kan allt! Men liksom jag är hon inte så intresserad av att hållas på gym. Jagkänner mig lite hemma där trots allt eftersom jag jobbat flera år just i gym. På den tiden fanns inte lekställningar med sandsäckar, kettlebells, stege i taket och tunga rep dock. De kan man hitta på massa övningar med. Så jag bestämde att vi gjorde supersets. Vi kan ha småpratat bort lite av effekten av just superset men det gör som inget.

Mia får inte hoppa och jag ville inte trötta ut benen inför ett långpass en gång till så vi gick lös på rygg. Jag tog ju i så det knakade förra veckan så körde högre reps idag och inte lika hårt.

Väldigt trevligt att få ha Mia för sig själv bara sådär. Kan verkligen rekommendera Friskis Haga. De har liksom en hel lekställning i mitten med sånt jag nämnde ovan. Till och med en snett liggande studsmatta som jag antar man ska dänga medicinbollar i? Eller gick den att plocka loss? Måste undersöka nästa gång. Biffiga grabbar med gymvälling blandas med damer som med nogsam teknik gör övningar efter program och kids där pojkarna tränar pecs och axlar. Love Friskis.

Jag lyckades som vanligt inte fota något men Mia tog århundradets knasigaste träningsbild på mig som jag bjuder på längre ned. Jag vill förstås hitta en bild på Mia så googlade och föll för den här:

Imorgon är det #ultrafredag. Hurra!

20130307-212327.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Motion och kost för hälsa


Idag var det lite debut för mig som föreläsare. Visst nu har jag pratat framför grupper lite här och var men idag höll jag en halvtimmes kort inspirations (well I hope) föreläsning för ett av våra kontor som har en hälsosatsning i tre månader.

En hälsosatsning. Inte träningstävling!

Jag lovade någon annan att skriva på bloggen vad jag pratade om. Jag kan börja med att säga att jag inte pratar om att springa 16 mil. Inte om intervaller. Inte progression, pulsering, formtoppning eller ATP. Inte LCHQ eller GI eller morötter (jo jag nämnde morötter faktiskt!).

Jag pratade om varför vi ska röra på oss. Hur mycket som är hälsosamt och jag pratade lite kort om saker att tänka på när man vill äta bra. Jag pratade om ren mat och om kanelbullar bakade med riktigt socker och smör till fredagsfikat.

Det viktigaste tycker jag är när man vill komma igång med motion och träning är att inse att det inte kommer vara helt lätt. Det dyker inte upp en lucka vips utan den måste man skapa.

Man ska sätta mål och de får gärna vara SMARTa- Specifika, Mätbara, Attraktiva, Realistiska (allt är möjligt så allt är realistiskt 😉 och Tidsbestämda. Men innan man definierar dem utifrån dessa 5 parametrar tycker jag man ska fundera på detta:

1) Vad villl jag uppnå? Är ett maraton eller milen viktig för mig? Eller är det någon annans förutbestämda mål som jag tar?

2)Vad kostar det här målet? Är det värt det om jag inte hinner umgås med vänner och familj lika mycket som jag vill?

3) Hur känns det när jag nål målet? Känns det helt grymt? Kan jag visualisera det? Då kan jag använda den bilden för att motivera mig. Känns det lite ”jaha?”. Ja då kanske det är fel mål.

4) Varför vill jag det? ”För att det är coolt att ha klarat en Ironman?” Vem säger det? Känner du det?

5) Och viktigast: Vad ska jag göra idag för att vara på väg mot målet?

Det kan man komma tillbaka till när man tappar styrfart och känner sig villrådig. Backtracka. Till idag.

Koppla ihop målet med var du är idag. Se vägen framåt. Ser det roligt ut? Känner du lite pirr? Blir du glad? Är det lite läskigt men mest hissnande? Då är du på rätt väg.

Är det däremot en känsla av att ”hur FASEN ska jag hinna detta?” Det är inte roligt, du vill mest få träningen överstökad. Lite ångest. Då. Vet du vad? Det kanske inte är värt det. Om ditt liv och inkomst inte hänger på det så kanske du kan göra något roligare.

Livet ska vara roligt. Det händer så otroligt mycket hemska saker ändå så i varje tillfälle vi har möjlighet tycker jag vi ska försöka göra sånt som gör oss glada. Som ger eufori snarare än kakafoni. Som ger lite vavavoom. Ryggsvett snarare än handsvett.

Lämnar mersmak. Inspirerar dig själv. Gör dig till en bättre människa.

Ha en fin torsdag!

20130307-145408.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning


Halloj!
Efter förra veckans varje-dagträning så började jag måndagen med vila. Försökte få en tid hos Access Rehab för massage men deras system låter mig inte boka! Fick massera mig själv med något sämre resultat….

 Igår stack jag sent från jobbet efter en lång dag. Utan klocka med musik på hög volym. Cirka 8 kilometer fartlek med tabataintervaller i backe som avslut. Tips! Om du vet hur många steg per minut du tar kan du lätt få till intervallerna utan app eller klocka: Jag tar cirka 180 steg/minut och 20 sekunder blir då 60 steg. Spring så fort du kan medan du räknar till 60. Sakta ned, räkna till 10 och iväg igen!

Jag han i stort sett bara hem, äta duscha och isäng tidigt för…

 ..imorse ringde klockan 05.30. Kaffe, BCAA och iväg. Det är ljusare och jag kände mig så vaken och energisk!  En pigg mil med snyggingen och snabbingen Maria. Lite prat om TEC också eftersom Maria är min första pacer. Hennes roll är att försöka få mig att hålla farten uppe någotsånär från mörkrets inbrott fram till cirka 11 mil.

Känner mig så oförskämt fräsch även om mitt vänsterben känns ”obehagligt”. Det är ett långsiktigt jobb att balansera upp kroppen och ibland vill jag ta till snabba fixar- och måste- för att det inte ska bli en skada. Nästa vecka har jag äntligen tid hos kinesiologen och ”magikern” Daniel som både Ingmarie och Magnus tipsat om.

Imorgon ska jag träna ett hårt styrkepass på Friskis Haga och på fredag är det dags för en sån här #ultrafredag igen. En månad sen sist. Börjar klockan 05.30 och möter upp bästa Annika för 2 timmar med henne sen lufsar jag vidare. Hela dagen är det tänkt fram till cirka 15.00. Fort kommer det inte gå och handlar inte om det. Handlar om time on my feet.

Lördag ska jag simma inomhus eftersom jag bor 300 meter från en simhall om jag har lust då på morgonen. No pressure på lördagar. Borde gjort det förut! Bara testa. Har ju bassängskräck och väntar helst till OWsäsongen. Söndag håller jag en workshop i löpning så då blir det lite jogg och löpskolning och lite styrka efteråt.

Lika fort som det gick att läsa detta känns det som den här veckan går!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in