God vana #3/10- Veta vad du äter


Hej på er!

Måndag och en helt ny vecka att göra till det du vill! Mycket lättare sagt än gjort, men samtidigt bara du själv som kan göra.

Vid det här laget har du alltså haft 20 dagar, tre veckor på dig att jobba in en bra rutin att sova tidigt. Att inse att hur mycket du än har att göra så är sömnen alltid början på en bra stark dag!

Du har haft 10 dagar poå dig att få in frisk luft i dagsljus och att röra lite extra på dig här och var. Kliva av en hållplats tidigare. Kliva på en senare. Ta en promenad på lunchen.

Så nu är det dags att börja titta på vad vi äter. Att lägga om kostvanor tar tid men nu tar vi tio dagars fokus på att bara identifiera allt vi äter och läsa innehållsförteckningen. Jag tror att många hälsosamma val kan komma bara av det.

Vad innehåller det jag äter? Vad kommer det ifrån? Hur kom det till min mun? Vet jag vad det är?

Jag håller i skrivande stund på att se över övertidsmaten på jobbet och har läst på baksidan av några färdigrätter och förfasats. Det är inte så att alla tillsatser är gift- men många av dem är där för att fuska med råvaror- som förstås kostar. 

Så vänd och vrid, och använd er av Äkta Varas suveräna hemsida. Vad innehåller småkakorna? Vad innehåller lightmajonnäsen? Snabbmaten? Frysmaten? Hur görs margarin? Varför är det så mycket billigare än smör? Vad är det egentligen jag stoppar i mig, och eventuella barn. Vet jag verkligen vad det är och vad det gör med min kropp? Om inte- ska jag äta det då?

Jag tror att om vi tar oss tid att reflektera över vad vi äter, vad det innehåller, varifrån det kommer och vad det kommer göra i vår kropp så kommer vi börja göra klokare val. Det vore jättekul att höra vad ni läsare tänker om detta, om det är någon tillsats ni hittat som ni inte visste om att ni åt och framför allt- tips på rena alternativ! För visst är det så att man ofta lockas till snabba lösningar och att det inte alltid är så att man reflekterar över vad det egentligen är man äter?

Nu gör vi det!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Laddare


Helgerna är laddare. Veckorna är helt sprängfyllda. Jag ger upp. Det kommer tydligen vara såhär. Jag vänder och vrider men nej, alla bitar vill jag ska vara med. Och när jag liksom mentalt sopar åt sidan allt med jobb och träning för att ha minst en hel dag som bara är umgänge med Lillan, på hennes villkor så blir det sprängfyllt de andra sex dagarna. Och så får det vara.

Den här helgen såg jag dessutom till att ha två hela dagar bara med roligheter. Från att jag hämtade på dagis i fredags till idag på eftermiddagen har vi bakat bullar, ”myst länge i mammas säng” efter önskemål, varit på kalas, lekt hos mormor, åkt skidor, gungat, åkt pulka, fikat i solen och jag är helt mosig av all frisk luft och full av energi inför nästa vecka.

Det är skitsvårt att få till träningen som jag vill. Jag är i teorin en expert på att pussla, vränga, vrida och extrahera tid där den inte finns. Få till synergier och effektivisera men nu är det mindre än tre månader till TEC och jag tycker det känns lite väl oroligt i självförtroendet vad gäller denna 16 mil långa utmaning.

Den här veckan hade jag egentligen ett tungt 25 km pass i stegrande fart inplanerat idag men jag måste jobba ikväll, både med mitt jobb för att planera veckan och med Tjejmarathon så det får stå tillbaks. Så fort man gjort det valet är det ingen ide att sura.

Veckan som kommer är iallafall långvecka rent löpmässigt. Men också en vecka med två kvällar på Mentor eftersom jag ska börja vara det nu. Otroligt spännande! Det är bröllop på lördag, det är massa jobb och det är ej sjuhelsikkes massa mil att springa. Träningsprogram att skriva, spinningpass att planera, lite plugg (ständigt lärande – just nu fokus på nutrition). Ett Tjejmarathon att jobba med och lite annat som hör mitt liv till.

Allt sånt jag valt. Jag gnäller inte. Jag bara luftar. Nu ska jag planera in det.

NI- ska få tips om tredje #10 goda vanor på 100 dagar också. Kommer! Såhär fint var det i helgen:

20130120-185328.jpg
20130120-185349.jpg
20130120-185354.jpg
20130120-185711.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultramorgon och speciellt fredagsfika


20130118-131606.jpg

Maria balanserar

När jag styrketränade igår på gymet så hade jag inte tänkt köra ben. Men den träningsvärken brukar inte slå till förrän efter minst en dag så tänkte att jag ”hinner” springa imorgon.

Så upp med 10 kg viktplatta och hopp hopp. Hopp.

Aj. Imorse var jag lite smygstel. Mötte upp två av Sveriges ultralandskapslöpare, Maria och min TECidol Anna Grundahl. Var livrädd att de skulle rusa iväg men det gick relativt bra.

Dock var hela kroppen trött. Jag brukar inte ha problem att springa ”tom” på mornarna (lite BCAA, lite kaffe, lite cocosolja) men gårdagens hållkäftenpass i gymet satt i. Stel och svårt att få flow i kroppen.

Vi snattrade på några kilometer tills Anna behövde vända hem och då snattrade jag och Maria vidare medan Stockholm vaknade. Dimman över vattnet från Kungsholmen var magiskt vackert. Kylan bet i kinderna, tror att det var cirka – 13 grader då.

Maria vek av till jobbet och jag tog en sväng in mot Gamla Stan och tillbaka via Sveavägen mot Odenplan och till sist jobbet. Duschade skållhett och har fyllt på ordentligt.

Nu är träningsvärken rätt påtaglig. Jag är inte ett fan av träningsvärk. Jag vill ta i så det knakar men tycker inte det ska kännas.Känns lite orutinerat nästan. Knasigt va? Njuter inte alls av den och vill helst köra en timme yoga nu för att mjuka upp.

Nåja. Grrymt nöjd med mina 24 km imorse iallafall. Tung träning framför mig. Tre månader kvar. Ont om tid. Go Annie go.

Idag är det en speciell dag. Min fina älskade pappa skulle fyllt 67 år. Varje år sen han dog så fikar jag på hans födelsedag. Pappa var en tränings och friluftsälskare precis som jag- löpare och orienterare. OK Djerf var hans klubb och hans träningsfilosofi var ” spring tills du inte orkar mer, och så springer du lite till”. Tack pappa. Det mantrat tar jag med mig till jag ska springa mina första 16 mil.

Så idag blir jag glad om du tar dig en fika med någon du tycker om, eller ringer ett samtal till någon du ”borde” höra av dig till. Njuter lite extra av fredagsfikat, för att du kan!

Ha en fin helg!

20130118-131600.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Knacka dagen på axeln


Klockan 05.15 smög jag upp. Såg att det var -10 grader. Tog på ett extra yllelager och smet ut genom dörren strax innan klockan sex för att starta dagen med tre timmars lugn, mysig jogg med fint sällskap. Tom mage. Full av energi.
Ha en fin fredag!

20130118-054108.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Endorfinexpresspasset


Skrev just på facebook att det enda träningskort jag betalat för på ca 14 år är ett 6 månaderskort på Friskis när jag var gravid.

Jag har fått provträningsperioder från både Nordic Wellness, Actic och SATS så det räcker de ca 20 gånger jag besöker ett gym under ett år. Sen tränar jag ju gratis förstås där jag vickar på Fitness Club.

Så jag klarar mig det här året också från att lägga flera tusen på endorfinjakt inom fyra väggar. Mest för att jag verkligen drar mig för att träna inomhus. Jag är ju inne hela dagen på jobbet.

Det är liksom inte min grej. Jag avskyr alla speglar, att det är så varmt, så trångt, den dåliga musiken de spelar. Vänta på grejer. Dock gillar jag ibland att gå in och ösa skiten ur min rygg, med musik på hög volym och Iphonen alltid lika osmidigt nedtryckt i sportbhn. Men det är för sällan för att köpa ett träningskort.

Jag har en stark kropp. Jag skulle aldrig tumma på det. Och jag tror att det mesta går att göra utomhus- om inte allt.

Det jag ofta saknar är bra ryggträning utomhus. Hittar man en leklpats med såna där ringar att dra sig upp i eller ett räcke någonstans kan man få till det rätt bra.

Imorse ”hade jag inte tid”. Verkligen inte. Men då tar man sig den. Lämna på dagis ombytt. Sen sticka iväg på en snabb femma. Bara för att rensa skallen. Jag ska träna styrka ikväll- på ett sånt här provträningskort på Nordic Wellness nära Odenplan.

Men ett typiskt bråttompass utomhus skulle kunna se ut såhär:

Uppvärmning: 5 min jogg med 4 stycken sk ”stegringslopp” där du växlar upp farten till nästan max.

5 km jogg där du varje kilometer lägger in en ökning på ca 200 meter och sen saktar ned för att hitta andningen igen. Korta rappa steg.

Sakta ned. 3 x 20 utfallssteg (10 på varje ben) med armarna rakt upp och stark bål.

Växla 10 armhävningar med 1 minut dynamisk planka(fram bak/ sida till sida/lyft händer/lyft fötter- klarar du att lyfta båda fötterna vill jag ha bildbevis! :)). Hellre perfekt teknik i en minut än halvdan i fyra minuter.

Växla 3 x15 ryggresningar, där du i lyftet kniper ihop skulderbladen, med att stretcha ut baksida lår i först 1) ”hunden” 2) höftböjaren 3) framsida lår. Stretcha sen vad och bröst och ryggmuskler och du är klar med ett kort bra allsididgt pass.

Gört!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Att flyga


Minus 3 grader. Vienettaglass på gångvägarna. Vindstilla. Snötyngda granar. Luft som smakar vispad grädde.

Jag längtar ut. Vill ha parallelltid. Kunna både natta Lillan med flera böcker och samtidigt vara där ute.

Haft en stor dag. Huvudet är fullt. Imorgon ska jag prata inför en av våra ledningsgrupper och flera delägare. Sälja in min tjänst och den vision jag har.

Jag behöver löpningen mer än någonsin. Den ger förutom rosiga kinder som är snyggare än rouge ett osynligt pansar. Ett skydd. Ett vapen. För det är lite läskigt. Nervöst.

När man springer flyger man. Det är sant. Och kan man flyga. Då kan man prata inför folk. Ringa det där samtalet. Ta den där konflikten. Då kan man en massa saker.

Så imorgon bitti ska jag ta mig tid att flyga lite. Så blir det bra med det andra sen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in