Ultramorgon och speciellt fredagsfika


20130118-131606.jpg

Maria balanserar

När jag styrketränade igår på gymet så hade jag inte tänkt köra ben. Men den träningsvärken brukar inte slå till förrän efter minst en dag så tänkte att jag ”hinner” springa imorgon.

Så upp med 10 kg viktplatta och hopp hopp. Hopp.

Aj. Imorse var jag lite smygstel. Mötte upp två av Sveriges ultralandskapslöpare, Maria och min TECidol Anna Grundahl. Var livrädd att de skulle rusa iväg men det gick relativt bra.

Dock var hela kroppen trött. Jag brukar inte ha problem att springa ”tom” på mornarna (lite BCAA, lite kaffe, lite cocosolja) men gårdagens hållkäftenpass i gymet satt i. Stel och svårt att få flow i kroppen.

Vi snattrade på några kilometer tills Anna behövde vända hem och då snattrade jag och Maria vidare medan Stockholm vaknade. Dimman över vattnet från Kungsholmen var magiskt vackert. Kylan bet i kinderna, tror att det var cirka – 13 grader då.

Maria vek av till jobbet och jag tog en sväng in mot Gamla Stan och tillbaka via Sveavägen mot Odenplan och till sist jobbet. Duschade skållhett och har fyllt på ordentligt.

Nu är träningsvärken rätt påtaglig. Jag är inte ett fan av träningsvärk. Jag vill ta i så det knakar men tycker inte det ska kännas.Känns lite orutinerat nästan. Knasigt va? Njuter inte alls av den och vill helst köra en timme yoga nu för att mjuka upp.

Nåja. Grrymt nöjd med mina 24 km imorse iallafall. Tung träning framför mig. Tre månader kvar. Ont om tid. Go Annie go.

Idag är det en speciell dag. Min fina älskade pappa skulle fyllt 67 år. Varje år sen han dog så fikar jag på hans födelsedag. Pappa var en tränings och friluftsälskare precis som jag- löpare och orienterare. OK Djerf var hans klubb och hans träningsfilosofi var ” spring tills du inte orkar mer, och så springer du lite till”. Tack pappa. Det mantrat tar jag med mig till jag ska springa mina första 16 mil.

Så idag blir jag glad om du tar dig en fika med någon du tycker om, eller ringer ett samtal till någon du ”borde” höra av dig till. Njuter lite extra av fredagsfikat, för att du kan!

Ha en fin helg!

20130118-131600.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Endorfinexpresspasset


Skrev just på facebook att det enda träningskort jag betalat för på ca 14 år är ett 6 månaderskort på Friskis när jag var gravid.

Jag har fått provträningsperioder från både Nordic Wellness, Actic och SATS så det räcker de ca 20 gånger jag besöker ett gym under ett år. Sen tränar jag ju gratis förstås där jag vickar på Fitness Club.

Så jag klarar mig det här året också från att lägga flera tusen på endorfinjakt inom fyra väggar. Mest för att jag verkligen drar mig för att träna inomhus. Jag är ju inne hela dagen på jobbet.

Det är liksom inte min grej. Jag avskyr alla speglar, att det är så varmt, så trångt, den dåliga musiken de spelar. Vänta på grejer. Dock gillar jag ibland att gå in och ösa skiten ur min rygg, med musik på hög volym och Iphonen alltid lika osmidigt nedtryckt i sportbhn. Men det är för sällan för att köpa ett träningskort.

Jag har en stark kropp. Jag skulle aldrig tumma på det. Och jag tror att det mesta går att göra utomhus- om inte allt.

Det jag ofta saknar är bra ryggträning utomhus. Hittar man en leklpats med såna där ringar att dra sig upp i eller ett räcke någonstans kan man få till det rätt bra.

Imorse ”hade jag inte tid”. Verkligen inte. Men då tar man sig den. Lämna på dagis ombytt. Sen sticka iväg på en snabb femma. Bara för att rensa skallen. Jag ska träna styrka ikväll- på ett sånt här provträningskort på Nordic Wellness nära Odenplan.

Men ett typiskt bråttompass utomhus skulle kunna se ut såhär:

Uppvärmning: 5 min jogg med 4 stycken sk ”stegringslopp” där du växlar upp farten till nästan max.

5 km jogg där du varje kilometer lägger in en ökning på ca 200 meter och sen saktar ned för att hitta andningen igen. Korta rappa steg.

Sakta ned. 3 x 20 utfallssteg (10 på varje ben) med armarna rakt upp och stark bål.

Växla 10 armhävningar med 1 minut dynamisk planka(fram bak/ sida till sida/lyft händer/lyft fötter- klarar du att lyfta båda fötterna vill jag ha bildbevis! :)). Hellre perfekt teknik i en minut än halvdan i fyra minuter.

Växla 3 x15 ryggresningar, där du i lyftet kniper ihop skulderbladen, med att stretcha ut baksida lår i först 1) ”hunden” 2) höftböjaren 3) framsida lår. Stretcha sen vad och bröst och ryggmuskler och du är klar med ett kort bra allsididgt pass.

Gört!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Att flyga


Minus 3 grader. Vienettaglass på gångvägarna. Vindstilla. Snötyngda granar. Luft som smakar vispad grädde.

Jag längtar ut. Vill ha parallelltid. Kunna både natta Lillan med flera böcker och samtidigt vara där ute.

Haft en stor dag. Huvudet är fullt. Imorgon ska jag prata inför en av våra ledningsgrupper och flera delägare. Sälja in min tjänst och den vision jag har.

Jag behöver löpningen mer än någonsin. Den ger förutom rosiga kinder som är snyggare än rouge ett osynligt pansar. Ett skydd. Ett vapen. För det är lite läskigt. Nervöst.

När man springer flyger man. Det är sant. Och kan man flyga. Då kan man prata inför folk. Ringa det där samtalet. Ta den där konflikten. Då kan man en massa saker.

Så imorgon bitti ska jag ta mig tid att flyga lite. Så blir det bra med det andra sen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

4-minuters break


…fyra minuters paus. Med underbar musik. Dave Marthews Band är ett av mina ess i ärmen när kollektivtrafiken strular. När det är för mycket folk. En låt kan räcka. Ett litet break. Texterna är vackra, musiken mäktig, gitarrspelet to die for
Satellite

20130116-083213.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hälsovecka med grymma föreläsningar


Eller vad sägs om John Laselle från Löparakademin? Annelie Pompe? Mats Lindvall?

Det är Vasakronan som har hälsovecka runtom i Stockholm nästa vecka.

Jag ska gå och lyssna på Mats Lindvall- i egenskap av mitt nya jobb förstås!

Nu ska jag strax ta emot Fredrik Weibull som ska föreläsa för oss här på PwC. Över 80 personer anmälda till hans inspirerande föreläsning som handlar om att sätta mål och arbeta med visualisering.

Grym måndag följs av grym tisdag.

 Fotot norpat från Fotografiskas hemsida från en uställning om idrott.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Magic Monday, magic days


Det fanns en tid då måndagar var ångest. Jag mådde så fruktansvärt dåligt. Jobbet var ångest. Jag kraschade också regelrätt in i väggen efter det. Men inte bara då var måndagar pest. Under skoltiden var de det. Under den tid jag hade ätstörningar var ju måndagen dagen då man ”började om”. Hade strikta asketiska planer för hur man skulle äta under veckan. Var som ett enormt mörkt berg att bestiga.

Den här tiden. Är trumfkort nu. Är styrka. Kunskap. Är att kunna läsa mellan raderna i samtal runt fikabord,  i bloggar och på både Twitter och Facebook. Är också att kunna stötta någon och kanske inspirera till ett sunt liv med glädje? Jag vill det.

Nu älskar jag måndagar! Heja en ny vecka på ett, förvisso hälften av tiden väldigt läskigt, nytt jobb som är vad jag gör det till. En hel vecka, sju dagar att lägga pusslet med de där bitarna jag pratar om.

Jag intervuades idag för en artikel utifrån perspektivet ”jag som löpare” och journalisten frågade hur jag tänkte runt det här med pusselbitarna.

Jag skrev om det på Twitter. Det låter enkelt, och allt kanske inte går att ändra till imorgon. Men livet är kort. Så satans kort som jag blev påmind om igen under Idrottsgalan när fina Jenny kom upp som en av de idrottare vi miste 2012. Jenny var 32 år.

Så jag tycker inte det är naivt att våga kräva av sig själv, våga satsa på och styra livet så att man får in de bitar man tycker är viktiga. Ge mig EN anledning till att inte se till att det blir så!

Så min nyckel till att älska måndagar. Tisdagar. Onsdagar. Även mina förhatliga torsdagar. Resten av veckan. Är att:

Välja rätt jobb. Välja rätt fritid. Göra gott. Hitta ett sätt att röra på sig som man trivs med. Välja in bra människor. Välja bort de som tar energi. Äta ren mat. Ta hand om vår jord. Ta in omvärlden. Sova ordentligt.

Sen GE ALLT. Med hela hjärtat. Hela vägen.

Idag hade jag äran att löpcoacha en tjej som också ger allt. Med glädje- det är glädjen som är motorn.

Och ser en Lisa på Idrottsgalan som gjort så otroligt mycket mer än att vinna Jerringpris för att förmedla just glädje och vad det är att jobba hårt mot ett mål.

Nu- ska jag och ni sova för imorgon kliver vi upp och lägger ett vackert starkt alldeles personligt perfekt pussel all over again.

20130114-223136.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in