Hälsa är att göra gott


Vad hälsa är är individuellt. Men som jag varit inne på tidigare, att bara fokusera på sin egen hälsa blir för många en ond cirkel. 

Jag tror man kommer platåa till slut när det bara handlar om me, myself and I. Jag tror den ökande psykiska ohälsan bland många hänger ihop med den på flera fronter ohälsosamma individualiseringstrend vi har i samhället där många lägger för mycket energi på att liksom manifestera sitt eget varumärke. Massa tid på yta. Massa tid på att vara saker snarare än  att göra. Lyfta fram detta ihåliga vara i diverse sociala medier genom hur man klär sig och var man äter osv. Som att köpa kaffe. Jag vill ha en vanlig svart kaffe men det heter på många ställen ”lungo” tror jag. Eller ”americano” eller något. Allt ska paketeras och manifesteras. Man luras lätt att känna att man tar ställning i alla val man gör. Att man liksom blir något enkom av sina val. Vegan för att man väljer vegetariskt.

Men till saken! Att ingå i ett sammanhang. Att, när man har det tillräckligt bra, hjälpa andra- det tror jag de flesta kan skriva under på att de mår bra av. Riktigt bra!

Ett företag som tagit fasta på just omtanke är Bostads AB Mimer i Västerås. Det har de med i sina kärnvärden och i fredags fick jag vara med dem på deras friluftsdag där de verkligen gjorde bra och goda saker.

Så enkelt, så bra, så genialiskt!

Efter en enkel grillunch ute fick alla runt 1,5 timme på sig att motionera på valfritt sätt: Gå, springa eller faktiskt fågelskåda. Jag och deras controller Petra som tog initiativet och kontaktade mig tog en väldigt kuperad promenix och pratade om allt mellan himmel och löparskor.

På Björnö där de höll till utanför Västerås finns nämigen jättefina motionsspår på de vanliga kilometerdistanserna: 2,5, 5, 10 km. Alla ansvarade för att hålla koll på antalet avverkade kilometer.

Klockan 14.00 samlades alla inne på konferensanläggningen vid fiket och jag höll en föreläsning om Panzisjukhuset och Tjejmarathon samt om hållbar hälsa.

För varje kilometer som medarbetarna avverkade donerar Mimer 20 kr till vår insamling till Maison Dorcas på Panzisjukhuset. Alla skrev upp ”pinnar” med kilometer på ett stort block och det var fantastiskt värmande och rörande att se hur många staplar det blev. Alla kilometer man motionerade till fots den dagen räknades och jag vet att en herre knatade hemåt efteråt.

Mimer- så himla bra ni är! Vilken enkel men ändå fantastiskt bra grej att göra: Utomhus, motionerandes på valfri intensitet, tillsammans och för en väldigt god sak. Det landade på över 11 000 kr vilket är helt fantastiskt för de kvinnor och barn som vi kommer slussa pengarna direkt till. Jag både vill och vill inte varna för den här artikeln som belyser hur viktigt stöd är till den vårdande verksamhet Panzisjukhuset, Panzi Foundation och Maison Dorcas i deras regi bedriver.

Ni är en inspiration och jag hoppas så att andra företag också blir inspirerade och vill göra samma sak.

Jag bjuder på min tid och min föreläsning om ni skramlar kronor/kilometer. Låter det intressant? Kontakta mig på mailen ni hittar ovan till höger!

Tack igen Mimer för att jag fick komma till er och för alla viktiga medel ni samlade in. Det ska ni må riktigt bra över!

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

..och TACK igen Petra 🙂 Hälsa gänget!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppens Låna någon annans perspektiv


Man ska gräva där man står. Man ska ta itu med saker man är missnöjd med, oroas över, retar sig på. Men ibland kan man bara genom att ändra sitt perspektiv bli av med både orosmåln och irritationsmoment.

Man är oftast sin hårdaste kritiker. Och man dömer ingen annan lika hårt som sig själv. Man skulle aldrig kräva av någon annan det man kräver av sig själv.

Ibland är det bästa och enklaste man kan göra att låna någon annans perspektiv. Någon som har det betydligt värre.

Eller fundera på om det man kräver av sig själv, benchmarkar emot, är något man skulle kräva av någon annan?

Eller är problemet jag stressar över något jag bara har för att jag har det så bra? Är det egentligen en dold möjlighet jag kan tänka på i ett annat ljus?

Problem och hinder. Krav och press. Testa ett annat perspektiv!

 

Helgens lyssningstips


Häromdagen lyssnade jag på Svettigpodden. Markus Torgeby närmare bestämt som jag förstås hört om men inte faktiskt hört.

Massa klokskap som landade så bra i mina öron där jag just då transportsprang från A till B till C hemifrån småbarnslivet.

Lyssna här.

Små justeringar + tålamod = stora resultat


Det ligger inte i vår tid att göra små balanserade förändringar. Det säljer heller inte så bra. Attt äta lite mer grönsaker? Minska på köttet och göra det till ett tillbehör någon dag i veckan? Nej, strikt vegan! Äta bara raw food! Leva under devisen att all lagad mat är död rent enzymmässigt. Springa ett motionslopp? Jo det är fortfarande poppis men inflationen i lopp där  man ska komma i mål täckt i lera och bli elektrifierad längs vägen är lite som bostadspriserna i Tokholm. Allt ska liksom paketeras, manifesteras, taggas. Man är liksom de val man gör. Det blir för många övermäktigt. Och det är så ofta galet onödigt. Små förändringar kan göra stor skillnad för hälsan. De heter kanske inte något. Du kanske inte behöver kalla dig crossfitare eller paleo. Yogi eller raw food’are. Men du kan förbättra din hälsa. Så du kan må bra och använda den till det du behöver i ditt liv. Det kanske inte ger effekt om en timme eller en dag. Men visst vill vi alla vara långsiktiga?

Här är några områden som jag ofta skruvar lite på för att stötta min hälsa som löpande, pollenallergisk mångsysslande småbarnsmamma:

1) Sömnen. Ingen förvånad att jag drog upp den först. En kvart tidigare? En halvtimme? Testa!

2) Lite mer grönsaker. Jag älskar färsk vitkål och gör just nu massa olika råkostsallader som jag äter med vinegrett på olivolja, äppelcidervinäger och goda kryddor och någon god proteinkälla. 4-5 grönsaker vid varje måltid ger massor av nyttigheter och bra fibrer och så kallad ”prebiotika” alltså mat till probiotikan i tarmarna.

3) Lite mer andningsövningar. Boxandning är en ”klassiker” som är superlätt att ta till: Räkna fyra på inandning, håll för fyra, andas ut på fyra, håll fyra.

4) Som jag skrev om i måndags, kalendern. Våga säga nej. Fyll inte på med mer än du kan ta till dig och faktiskt njuta av.

5) ..och samma gäller träningen. Det är inte ett program som styr. Det är hur mycket kroppen kan ta till sig.

Och apropå små justeringar- i söndags var jag på gymet med Pernilla Ohlsson, före detta PT-schools grymmaste lärare som nu är utbildningsansvarig på Urban Tribes. Hon är ett av branschens vassaste kort vad gäller styrketeknik. Vi gick igenom mina marklyft, benböj, armhävningar och chins. Övningar jag kör ofta. Hon petade lite här och lite där och jag har nu fyra dagar senare fortfarande lite känningar av det passet trots att jag inte lyfte så tungt. Sånt. Små justeringar som kommer göra stor skillnad.