Hälsa på arbetsplatsen- en engagerad torsdag


 Vilken vecka det varit! Full på flera sätt men just nu är jag så otroligt utvilad, energisk och laddad så det är ett kvitto på att jag lyckades fylla den med sånt som ger energi och inspiration.

I torsdags höll jag två föreläsningar. Vid anblick kan det verka som att jag gör samma sak i  mitt egna företag som på jobbet men så är det förstås inte!

I Formstark Hälsa arbetar jag egentligen inte så mycket just nu men hjälper individer med individuella hälso eller prestationsutmaningar. Löpcoachar, föreläser om individhälsa, kost och träning. Instruerar SOMA. Men på en skala av 1-2 timmar i veckan de flesta veckor alltså.

På jobbet jobbar jag mot organisationen som sig. Med systematisk arbetsmiljö, förebyggande hälsa för hela organisationen. System, strukturer osv med en strategisk ansats.

Igår föreläste jag om individhälsa för en avdelning på Handelsbanken. Fokus är att, metaforiskt, banka in hur ENKELT det egentligen är att närma sig både återhämtning, mat och träning. Att det är skillnad på prestation och hälsa. Enkelt betyder dock inte nödvändigtvis lätt.

Sen anordnade BG Institute samt Miro Förlag ett seminarie där jag presenterade den föreläsning om ”Hälsa på jobbet bygger lönsam hållbarhet” som handlar om den ansats jag har i jobbet som hälsostrateg. Hur företag kan tänka och jobba strategiskt med hälsa och inte göra vurpan att satsa på aktiviteter som frälser de redan frälsta och som bäst erbjuder möjligheter att stötta individens hälsa för att möta det som egentligen kanske är problemet på arbetsplatsen.

I publiken fanns flera bekanta i mitt nätverk inom hälso- och träningsbranchen och flera väldigt kloka människor vilket gjorde att diskussionen och inputen efteråt blev väldigt dynamisk och intressant. Jag fick massor av fin input. Syftet med den här föreläsningen var också att lansera en grej som jag och Boel Stier håller på med och jag ska skriva mer om det sen. Men PEPPEN inför det alltså. Det är #vavavom på högsta nivå.

Emilia sammanfattade det så himla bra, och Livia också.

Tack till BG Institute för ett jättefint och smidigt arrangemang. Tack till alla som kom, tack för all fin feedback och keep up the good work. Det sunda holistiska synsättet behövs mer än någonsin!

Är du intresserad av att höra mer…följ den här sidan.

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Have you moved today?


Sk**samma om du tränat. Men har du rört dig massor idag?

Se den här filmen. Love it. Live it.

Jag har rört mig massor, och dessutom tränat som en liten cherry on top!

Den här veckan roddar jag dessutom @workoutare ´s instagramkonto! Kika in där för snart är det schemasläpp!

En späckad dag i mars- Blogger Boot Camp


Det är sällan jag signar upp mig för grejer som är på helgen. Men lördagen den 12e mars. Då är mama gone!’


Då ska jag på Blogger Boot Camp. Det är så många spännande instruktörer med, varav några jag följer på Instagram och nu ska få träna för. Superkul ska det bli.

Det finns något för alla- kika in här .

#måndagspeppen 5 tankar om hälsa


1) När du funderar på saker man tänker göra för att må bra. Fundera över hur det känns när du gör det. Men även på hur det känns när du inte gör det. Då hittar man lättare saker med en glädjefull ansats. Eller som är riktigt viktigt. Sömn tex.

2) Hälsa är en gråskala. Och en tavla att måla. Ju bättre den är ju bredare penseldrag kan du måla med. Stora svepande tag när du mår bra, mer minutiöst fokus på detaljer när man är riktigt sjuk.

3) Hälsa blir du aldrig färdig med. Du måste stötta den hela tiden om och om igen så gör det väldigt enkelt för dig att ta hand om den så är den lättare att ha med sig och du kan använda den till att göra roliga saker.

4) Vad det är att må bra brukar de som inte gör det kunna definiera väldigt enkelt: Bli frisk, eller att en anhörig ska vara frisk. Då blir allt bra. Sen blir kanske allt bra men då nöjer man sig sällan där utan börjar försöka optimera sin hälsa. Det är ofta där det blir tokigt.

5) Ibland känns det som att allt är svart eller vitt. Speciellt i sociala medier. Antingen gör man hälsosamma saker och #taggar inläggen efter det. Eller så ska det vara tvärsom (genererar ofta mer ”likes” eftersom folk är så hälsoängsliga och när någon sanktionerar en stor påse lösgodis är det så befriande!!). Men det finns så mycket däremellan. Livet i sig liksom. Beror på hälsa. Men inte på hur mycket man fokuserar på den. Livet är massor av saker som kan flyga under radarn för hälsa. Bara råka vara det.

Och så är det ju så att hälsa oftast inte säljer. Och begreppsförvirringen om vad hälsa är har jag nog skrivit om tidigare (och det faktiskt pratas om en del). Den är så så störig.

I helgens DN var det en bilaga om hälsa som med en inledning av vår Folkhälsominister Gabriel Wikström handlade om att, bland annat, om 15 år kommer 1 av 4 svenskar vara överviktiga.

Men resten av tidningen handlade om att träna för Stockholm Marathon, börja med ultra, börja med swimrun..osv. En bild på Mårten Nyléns sexpack och diskussion om att byta mål alldeles för ofta. Isabella Andersson på omslaget och intervju om hennes enorma satsning.

Suck. Tänk den som behöver komma igång och röra på sig och börjar bläddra..

För att gå ut och gå på lunchen, jogga i skogen, köra motionsbingo, skaffa Naturpasset och bara röra på sig- det tjänar ingen storkovan på. Det säljer inga annonser som Fredrika Gullfot sa på förekommen anledning. Att vi däremot satsar på triatlon och skaffar utrustning för nära 50 tuss, betalar flera tusen för anmälningsavgifter till  olika lopp, besöker PT’s för att persa i marklyft och sen går sönder och finansierar naprapatkliniker runtom hela Sverige- det är katsching. (Guilty as charged!!!).
Köper mattor, taggbollar, speciella kläder, dyra tights, sen nya dyra tights, dyra skor, nya dyra skor. Tränar i bur, tränar i hetta. Tränar ute, tränar inne.
Det är inget fel med allt detta! Men det blir helt fel när man genom sociala medier och genom insatser som görs på företag leds att tro att träning= hälsa. Produkter=hälsa. Specifika kostval= hälsa. Träna mycket och satsa på tuffa lopp och gå och dricka proteinshakes klädd i träningskläder = satsa på hälsa.
Att må bra, det har vi ett driv mot inom oss. Ett driv att röra på oss och göra saker som vi tycker om. Vara i rörelse som vi var i barnsben. Äta bra grejer. Sånt vi vet är bra. (För vi vet, det handlar ofta inte om det). Men det är lätt att tappa kontakten med det där drivet och om det verkar vara komplicerat att ”träna”, om det låter som det ska vara avancerat, ja då känns det kanske längre bort.
Tröskeln blir så hög när man tror att det ska till sån här…tuff lek!
Vi har som samhälle och individer så mycket att tjäna på både ekonomiskt och i inre lugn och ro (aka del av hälsa) på att inse att rörelse, motion och träning är olika saker. Alla kan röra på sig. Att äta bra och gott är inte dyrt men det kan behövas lite förståelse och att gå emot impulser som nästan alla matvarubutiker spelar på.
Vi kan alla påverka hur vi pratar om hälsa. Att ibland inte prata om det alls. Och att bredda begreppet och rikta det bort från dyra mjölksyrasprutande nummerlappsaktiviteter.

Åsiktshävdande och veckans träning


Varje år fascineras jag av hur mina sociala flöden översvämmas av kommentarer om flera fenomen men nu senast, mest färskt på näthinnan:

* Melodifestivalen

* Fettisdagen

* Alla hjärtans dag.

Det verkar som det kliar något enormt i folks….ja jag vet inte, jag är ingen psykolog. Vad är det som gör att vi måste tala om att vi absolut inte tittar, äter eller firar.

Är det fler med mig som håller till i gråzonen, i mitten: Tv’n med Melllo är på men jag har ingen aning om vem som vann, var de är men händer det något spännande vill jag titta lite och stora tjejen älskar det.

Jag gillar inte semlor alls men många verkar tycka det är jättegott. Sen finns det ju de som måste lägga upp en bild och så hashtagga med #balans på ett lätt ortorektiskt sätt för att rättfärdiga diverse matmässiga utsvävningar. (Sidospår en del verkar inte kunna ta en fika utan att passa på att lägga upp en bild för att visa att man minsann äter onyttigt!!!”.)

Alla hjärtans dag kan man förkasta som kommersiellt men det beror ju på vad man gör med det. Med hur nyheterna låter just nu så kan det väl för fasen inte vara fel att visa kärlek oavsett anledning? Vi behöver alla hjärtan vi kan uppbåda. Spread the love.

Ja det här hann jag fundera på under min löprunda idag som nog inte riktigt kan klassas som löprunda. Det var så segt idag.

”Men varför springer du mamma då?” frågade äldsta när jag sa att idag, idag är inte mamma egentligen sugen på att sticka ut. Och mamman tänkte att varför ska hon ut egentligen, jag behövs antingen hemma eller med att hjälpa på ankomstboendet. Inte egotassa runt i skogen i tre timmar. Ge sig liksom.

Svaret till dotra blev att jag vet att det blir jättemysigt när jag väl satt igång, jag älskar att vara i skogen och efteråt mår jag toppen och jag blir en väldigt glad och stark mamma när jag springer hit och dit.

Men jag tassade iväg ändå och sögs in i trolsk snöig skog och det gick så långsamt och jag var så stel och seg i benen men börjar bli lite ultra igen för jag kunde tänka att ”ja nu är det ju bara en mil kvar” som att det är en kort sträcka.

Och jag är sådär tjurigt envis så har jag bestämt att jag ska springa 7 mil den här veckan då springer jag 25 kilometer idag så det blir 7 mil. Inte 23, inte 20. Fast det hade haft ungefär samma effekt.

7 fina mil med fyra stycken lugna morgonjoggar, ett långpass och två intervallpass som igen inte alls blev objektivt optimala men man gör vad man kan. Dessutom mer styrka än veckan innan och viktigast av allt- massor av andra saker.

Vad kommer före löpningen i ditt liv?

#fredagsgottis – laxbiffar med fetaost


Inspirerad av Ulrika Hoffers bok Good Mood Food skulle jag göra laxbiffar häromdagen men ville inte ha asiatiska smaker utan mer ..grekiska!

Såhär gjorde jag för 4 personer:

500 g lax

1 paket fetaost eller salladsost (den är ju typ godare…)

peppar

2 klyftor hackad vitlök

1 liten gul lök, hackad

oregano

1 ägg

Stjälp allt i en bunke och stavmixa.

Nu får du antingen ”späda” med lite mjöl av någon sort (typ mandelmjöl, jag använde havremjöl och dinkelmjöl) el så är det bara att forma biffar och steka i rapsolja.

Jag vände mina i sesamfrön först.

Så goda. Smakar gott till sallad, i en wrap i bitar, till potatis eller vad som.