Jag fyller år- ni får present!


Som de flesta vet samarbetar jag med Falke. Som bloggare får man ofta erbjudanden om att pröva ditten och datten men jag säger alltid nej om det inte är något jag vill stå bakom.

Falke har jag samarbetat med i 2,5 år nu. Jag sysslar ju med en träningsform där man kanske är ute i timtals, blir dyngsur, utsätts för väderomslag, blir genomsvettig och sen ska vara stilla. Där skav är ens värsta fiende. Jag yogar och SOMAR och för mig är det viktigt med sköna kläder som….inte känns! När jag ska springa 8,10,16 mil får det bara inte bli skoskav. Inte skav av sportbh heller. Underställ måste funka perfekt- och ni som provat Falkeunderställ vet vad jag menar.

Dessutom så vill jag att kläderna ska hålla flera säsonger. Tycker det är viktigt att tänka på miljön. Deras kläder är i neutrala färger som man inte tröttnar på. Inga supercoola mönster och galenspräckliga tights- det här är tysk superkvalitet i fokus, inte mode.

Från och med idag- min födelsedag, tills 31/5 har du 15% på boozt.com på deras Falkesortiment. Uppge koden ”runnerslove” i ”kassan”.

Kika här för kvinnor och här för män samt strumpor.

Strumporna är liksom ett kapitel för sig. Solklart de bästa du kommer prova.

På deras hemsida finns ännu fler produkter. Inte de billigaste- men prisvärda i tidlöshet och hållbarhet.

Säsongens nyheter är i somrig korall, gul och turkos. Jag behövde nya sportbhar då..ja ..man slutade amma förra året och något försvann. En ny löparjacka för ”mellanväder” (se bild nedan) och en väst. Älskar västar- så smidigt att ha med när jag transportlöper till dagis och ska hålla mig varm.  I övrigt använder jag det jag haft i flera år nu. Mina äldsta Falketights köpte jag 2011 och de är fortfarande favoriter.

Grattis till rabatt!

Superskön ”löparanorak” med olika paneler så väldigt följsam.

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

5-årsjubileum


Fem år av #dogood. den 21 maj, idag för de flesta kanske, går 5e året av Tjejmarathon. ”Hemma” i Sundbyberg.

Det är inte lätt alltid. Att hinna med och orka med att rodda detta utöver det späckade schema vi har med jobb och familj. Men det är alltid lätt att hitta inspirationen och det som värmer mig mest är alla ni som stöttat vår insamling och ställer upp. Som skramlar och samlar. Hjälper.

Ändamålet är lika viktigt idag som för fem år sen. Vår insamling går till de som inte kan springa. Som kämpar för att ta sig tillbaka till ett nytt liv då allt tagits från dem.

Och det är lättare än någonsin att stötta oss.

Det är bara att klicka in här

Tjejmarathon är en manifestation av kraft mot det onda. Av att göra magi tillsammans. Till Kongo med mycket mycket kärlek och kraft. Kika gärna här för mer inspiration.

Och tack för stöd på förhand!

#sittless – Minska ditt stillasittande och öka hälsan


Idag är jag på konferens med mina fantastiska kollegor på HC (Human Capital). Vi är ute på Lidingö och det är fint och trevligt.

Jag sprang hit för att få ihop min träning/motion och sen är vi ganska bra på att ta regelbundna raster och tid för träning/motion har vi också.

Men lite hårddraget så känns det som hela samhället är upplagt för att man ska kunna sitta sig igenom sitt liv. Ställer sig någon upp i ett möte känns det som personen är på väg bort, fast den kanske just ger möjlighet till större närvaro genom att få mer syre till hjärnan.

Vi vet mer och mer om hur ohälsosamt det är att sitta mycket, längre perioder. Och att träning inte räcker till för att motverka stillasittandets negativa effekter på kroppen. Det krävs inte ens speciellt mycket rörelse. Men trots det så sitter vi säkert mer än vi borde och mer än vi behöver.

Vi tog fasta på detta i vårt senaste poddavsnitt i Health for Wealth där vi intervjuade Maria Ekblom som är docent i neurovetenskap och forskar på GIH i Stockholm.

Vad händer när vi sitter för mycket? Vad kan vi göra? Lyssna och läs mer här

Sen har jag och Boel dragit igång en utmaning. En månad ska vi, utan att göra avkall på våra arbetsuppgifter eller andra sammanhang sitta mindre.

Under taggen #sittless hoppas vi att du vill vara med och dela idéer för att stå och röra dig mer i din vardag och på fritiden.

Hoppas ni vill haka på och dela gärna erfarenheter, idéer eller hinder i kommentarsfältet!

Tre tips för att jobba med snabbhet


Hej bloggläsare! Här kommer ett tappert försök att löparblogga lite. För så mycket löpning som så är det inte på agendan just nu. Men fantastiskt mycket annat roligt!

Vill du jobba med fart specifikt är det några saker du enkelt kan tänka på! Här är tre tips:

1) Längre vila

För mjölksyratålighet kan vilan i intervallerna vara kort för att stressa det systemet men ska du träna på att springa fort vill du kunna göra just det och då kan du behöva vila längre för att kunna kräma upp farten i intervallen.

2) Ät ordentligt

För att bli snabb behöver du kolhydrater. Punkt. Ditt snabbaste alltså. Snabb kan du bli på fettdrift men inte lika snabb som om du ätit raketbränsle. Så inför träningspass där du ska springa snabbt bör du ha just raketbränsle i tanken.

3) Drilla steget i backar

Backar kan ge steget och musklerna i benen en extra skjuts. Backar är alltid bra.

Själv transportlöper jag mest just nu och nöjer mig gott med det!

Må så gott!