Blogg

Motion som bas, träning som grädde på moset



Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Så kul att ses- fint kämpat!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

5-årsjubileum


Fem år av #dogood. den 21 maj, idag för de flesta kanske, går 5e året av Tjejmarathon. ”Hemma” i Sundbyberg.

Det är inte lätt alltid. Att hinna med och orka med att rodda detta utöver det späckade schema vi har med jobb och familj. Men det är alltid lätt att hitta inspirationen och det som värmer mig mest är alla ni som stöttat vår insamling och ställer upp. Som skramlar och samlar. Hjälper.

Ändamålet är lika viktigt idag som för fem år sen. Vår insamling går till de som inte kan springa. Som kämpar för att ta sig tillbaka till ett nytt liv då allt tagits från dem.

Och det är lättare än någonsin att stötta oss.

Det är bara att klicka in här

Tjejmarathon är en manifestation av kraft mot det onda. Av att göra magi tillsammans. Till Kongo med mycket mycket kärlek och kraft. Kika gärna här för mer inspiration.

Och tack för stöd på förhand!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#sittless – Minska ditt stillasittande och öka hälsan


Idag är jag på konferens med mina fantastiska kollegor på HC (Human Capital). Vi är ute på Lidingö och det är fint och trevligt.

Jag sprang hit för att få ihop min träning/motion och sen är vi ganska bra på att ta regelbundna raster och tid för träning/motion har vi också.

Men lite hårddraget så känns det som hela samhället är upplagt för att man ska kunna sitta sig igenom sitt liv. Ställer sig någon upp i ett möte känns det som personen är på väg bort, fast den kanske just ger möjlighet till större närvaro genom att få mer syre till hjärnan.

Vi vet mer och mer om hur ohälsosamt det är att sitta mycket, längre perioder. Och att träning inte räcker till för att motverka stillasittandets negativa effekter på kroppen. Det krävs inte ens speciellt mycket rörelse. Men trots det så sitter vi säkert mer än vi borde och mer än vi behöver.

Vi tog fasta på detta i vårt senaste poddavsnitt i Health for Wealth där vi intervjuade Maria Ekblom som är docent i neurovetenskap och forskar på GIH i Stockholm.

Vad händer när vi sitter för mycket? Vad kan vi göra? Lyssna och läs mer här

Sen har jag och Boel dragit igång en utmaning. En månad ska vi, utan att göra avkall på våra arbetsuppgifter eller andra sammanhang sitta mindre.

Under taggen #sittless hoppas vi att du vill vara med och dela idéer för att stå och röra dig mer i din vardag och på fritiden.

Hoppas ni vill haka på och dela gärna erfarenheter, idéer eller hinder i kommentarsfältet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

hahaha!!!! Ja ibland läser man det man vill 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tre tips för att jobba med snabbhet


Hej bloggläsare! Här kommer ett tappert försök att löparblogga lite. För så mycket löpning som så är det inte på agendan just nu. Men fantastiskt mycket annat roligt!

Vill du jobba med fart specifikt är det några saker du enkelt kan tänka på! Här är tre tips:

1) Längre vila

För mjölksyratålighet kan vilan i intervallerna vara kort för att stressa det systemet men ska du träna på att springa fort vill du kunna göra just det och då kan du behöva vila längre för att kunna kräma upp farten i intervallen.

2) Ät ordentligt

För att bli snabb behöver du kolhydrater. Punkt. Ditt snabbaste alltså. Snabb kan du bli på fettdrift men inte lika snabb som om du ätit raketbränsle. Så inför träningspass där du ska springa snabbt bör du ha just raketbränsle i tanken.

3) Drilla steget i backar

Backar kan ge steget och musklerna i benen en extra skjuts. Backar är alltid bra.

Själv transportlöper jag mest just nu och nöjer mig gott med det!

Må så gott!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Målbild- zip it up


Den här veckan alltså.

Det ”vanliga” jobbet. Hämta lämna. Handla. Tvätta.

En workshop för chefer i ”hälsosamt och hållbart ledarskap”

En VAB-vecka att försöka jobba in, delegera, skjuta på, avboka.

Ett gästspel i annan podd.

En live-chat med studenter.

En stor föreläsning för stort företag.

En konferens med övernattning och späckat schema där jag och två kollegor håller i en session.

Tjejmarathon på lördag.

Två barn jag vill hinna pussa och gossa och leka med.

En fästman jag vill hinna mysa med.

Sömn jag behöver.

Och lite annat.

Men vet ni vad- det löser sig! Jag har en målbild om att #vavavoom’a rakt igenom den här veckan med full närvaro. Mycket strategisk multitasking. Jag har ett armband jag fått av bästmannen. Det är en dragkedja man kan dra upp och ned. Jag ser det som att den här veckan är att dra upp dragkedjan drag för drag. Dag för dag. På söndag är den stängd, allt är klart. Inte bara genomfört utan faktiskt upplevd. Njutit av- det är en ynnest att få åka sån här bergochdalbana med så fantastiska människor och möjligheter.

Ja, nu är det lite intensivt. Minst sagt. Nu är det ännu viktigare att vara närvarande. Ta in. Uppskatta. Se möjligheterna. Vara ärlig. Sova. Prioritera.

Idag hämtade jag lillfisen klockan 15. Hämtade storskrot klockan 15.30 efter jogg mellan dagis och skola. Sen tog vi det evinnerligt lugnt hem. Gick längs sjön och tittade på fåglar. Skrotade. Skrottid med barnen är den bästa antistressmedusin som finns.

Det ska nog hinnas skrotas lite den här veckan också.

Mycket sånt här! Foto: Katarina Jansson



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*