Blogg

Jobba med din sömnrutin


Jag är jättepigg. Typ jämt. 16 timmar om dygnet är jag 9 dagar av 10, kanske 19 av 20 till och med, väldigt pigg hela tiden. Jag tycker livet blir så mycket sämre när man är trött och gudarna ska veta att jag när första barnet var liten hade perioder då jag var så sömnig så jag vet inte vad.

Så om man har små personer som stör ens nattsömn så är det här inlägget nog mest en nagel i ögat. Jag ursäktar. Jag vet hur det är.

Men om du har barn som, oftast, sover hela natten eller kanske bara vaknar en gång så har du alla chanser att få till en effektiv nattsömn och visst älskar vi sånt som är effektivt?

För det är lite så jag tänker runt min sömn- jag vill att den ska ge så mycket som möjligt när jag väl sover för jag tillhör också dem som önskar att det räckte med typ 5 timmar så hann man så mycket mer roligt. Men det gör det inte. Så jag offrar glatt 8 timmar för att sen kunna gå all in resterande 16.

Men det räcker inte bara att avsätta 8 timmar. Det gäller att göra rätt runt de här timmarna för att det ska sovas som mest effektivt just då.

Det finns massor av tips och trix men här är hur jag iallafalll har gjort för att få till sömn som ger massor av energi och god återhämtning för både intensivt jobb, ultralöpning, vilda barn och allt däremellan.

Kort och gott kan man väl säga att har man svårt att ha höga energinivåer, något jag tycker man borde kunna ha för det mesta faktiskt, då måste man kanske lägga lite planering och tanke på sin sömn. Den kanske inte rullar av sig självt. Den kanske behöver lite rutiner för att funka. Den ska ju stötta vardagen och att lägga lite energi på att få till den kan verkligen göra så stor skillnad! Tänk att vakna varje morgon ”i rätt fas”, pigg och vara full av energi precis hela dagen tills kroppen talar om att det är dags att sova igen. Somna bra, sova bra och vakna igen utvilad. Det är värt en hel del- eller hur?

Här är fem tips från en som alltid är pigg!

1) Sova samma timmar varje dygn. Kroppen rattar in sig efter hur du sover och ”lär sig” att göra sömnen effektiv om du sover samma timmar. Vänder man på dygnet på helgerna så störs det systemet. Försök lägga dig samma tid varje dag och vakna varje tid. Då kan sömncyklerna anpassas till den här tiden och du kanske slipper bli väckt mitt i djupsömn.

2) Inga skärmar, inga telefoner, inga Ipad ingen elektronik i sovrummet Ta med en bok. Använd en läslampa. Lura inte hjärnan med de snabba ytliga kickarna man får av ”skärmmatning”.

3) Runda av kvällen i god tid Jag brukar stänga ned allt vad telefon och datorer heter en halvtimme innan läggdags. Stänger av routern och sätter alla telefoner på flight mode. Det har blivit en vana nu och tar inte emot alls. Måste jag komma ihåg något skriver jag ned det på en lapp utanför sovrummet. Dit tar jag inte med tankar på jobb och annat.

4) Ingen träning sen kväll. För mig funkar inte det. För vissa funkar det jättebra. jag kan däremot gå upp och sticka ut och springa nästan direkt men inte innan jag ska sova.

5) Skippa kaffet efter trefikat. Eller kanske ännu tidigare. Drick rött té eller örtté istället som lugnar ned snarare än speedar upp.

Sov gott!


Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Running- cheaper and muddier than therapy- och tips på ett vackert långpass


Igår var det tänkt att jag skulle haka på Ultrapåsken som min fina löparvän Peter anordnade (Han som brukade springa i Aquasocks men nu snajsat till garderoben med både Inov-8 och Altra minsann). Det var många som skulle springa. Men det funkade inte för mig. Livet kom emellan så jag ville inte vara långt hemifrån och jag är verkligen en lonesome runner om jag måste välja. Jag gillar mina löparvänner men jag springer helst långpass själv har jag märkt. Kortare pass och eller specialare- gärna med sällskap men idag behövde jag vara för mig själv.

Det är min lugna egentid. Det känns som jag suger in naturen genom ögonen och den hamnar rätt i hjärtat och själen. Precis så pretto är det.

Jag har haft en idé om att springa Upplandsledens ”svans” som börjar i Barkarby och går till Sigtuna ett bra tag. Min mamma bor längs vägen och där var också barnen den här dagen.

Det var lätt att hitta leden nu när jag kikade efter den. Jag har sprungit förbi där många gånger men inte förstått riktigt hur den gick.

De orangea markeringarna måste vara förbättrade. Det var lätt att hitta. Och det var så fint så fint. Nu var det tidig vår men om några veckor kommer man kunna springa bland vitsippor och grönska. Leden följer nära vattnet och jag var tvungen att stanna och fota Mälarens blå vatten flera gånger. Tog också en extra sväng ut på ön Koffsan som jag aldrig varit på trots att jag vuxit upp i närheten. Det var soligt, lugnt, lite lerigt, och sådär andäktigt fint.

Jag vet inte hur långt det hade blivit till Sigtuna för jag vek av och sprang hem till mamma och mina fnattar. 3 mil blev det och det var alldeles lagom för dagen.

Men den här turen kan jag verkligen varmt rekommendera att springa! Det är lätt att hoppa på pendeltåg både i Jakobsberg, Kallhäll, Kungsängen och Bro. Vatten kan man fylla på vid Görvälns Slott vid deras kolonilotter. Tassa fint, lämna inget skräp och visa hänsyn för fåren.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Älska dina "5-kilon"


Övervikt och fetma ökar i Sverige och jag är all for att gå ned ohälsosamma kilon. Jag har själv hjälpt många genom åren och sett hur det leder till mer än behov av nya byxor.

Men.

Jag tror många, och jag har själv varit en av dem, går runt och lägger väldigt mycket energi på att vilja ”gå ned 5 kilo”. Har ångest över- inte jämt kanske men kanske … efter julledighet? Helg? En stor middag? En påskhelg?

Man lägger mycket energi på att tänka på att gå ned ”5 kilo” som är vikt som man tänker är det som behövs för att få sin perfekta kropp. Man vet ungefär vad som krävs men man får inte till det. 

Jag som springer skulle tjäna massor i fart på att gå ned mer i vikt. Ibland, när det känns tungt, svär jag lite över just det men de tankarna får aldrig följa med hem efter löppasset. Jag är inte elitlöpare. Jag är löpare och livsnjutare.

Jag har hört det här med ”5 kilon” en hel del i lunchrum, omklädningsrum, i frågor till mig hur rman ska göra osv.

Det gör mig lite ledsen. Det kanske är många därute nu som läser detta och har en sån här hangup på några kilon. Som tar upp mycket energi. Som står ivägen för att älska sig precis som man är. Så mycket onödigt tänkande på något som för många följer med kanske år ut och år in. 

Många motionerar, äter bra och lever hälsosamt. Så det är inte förknippat med ohälsa.

Jag tycker, om fallet är som ovan, att du ska lära dig älska dina extrakilon. Om de inte blir fler och om det aldrig blir av att bli av med dem, trots att du tycker du försökt. Förstå vad de är!

De är en god fika då och då. De kanske är en extra portion god mat. De är att slippa vara hungrig. De är att vara i energibalans och ha ork till allt du vill. De är att njuta av en bit tårta när det bjuds. Det är inte de som om de försvinner gör dig perfekt. Lyckligare. 

Du är perfekt precis som du är!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Haha Anders- låter som en härlig kombo annars 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Stunder man minns är skärmfria


TVilken fantastisk start på påskhelgen vi fick. Min bästman hade lyckats hitta ett herrgårdsspa i de djupar bergslagsskogarna jag inte hört talas om. Inte han heller. Chansning!

Full pott visade det sig. Färna Herrgård är bland det mysigaste jag varit på. Och det var verkligen helheten och de små detaljerna som gjorde det:

Spaavdelningen som låg precis över den gamla ”bruksbäcken”. Där det inte var så mycket folk. Fanns en bubbelfunktion i poolen så man kunde massera sig själv med jetstrålar.

Där det fanns ekologiska c/o Gerdprodukter och ett jättemysigt litet gym nere i bergsgrunden. Trevlig personal och skön duobehandling. 

Själva herrgården med påskägg typ överallt. Helt underbar opretto afternoon tea. Ingen raw food eller psylliumhusk så långt ögat kunde nå. Redigt traditionsenligt fika med enorma scones, smält smör, underbara hemlagade marmelader och dignande kakbord.

Vackra omgivningar. Sköna sängar. Otroligt trevlig personal. Nära Sthlm men ett sånt här ställe finns inte här där. Genuint och superfint.

Bild från Färnas hemsida


Vi maxade verkligen vårt dygn där: Tränade, spaade, åt, spaade, åt, sov gott, åt, tränade, spaade och åkte sen tillbaka till våra små fnattar och en härlig helg på Niklas familjs landställe. Mycket folk, mycket mat. Mycket utomhustid med rödkindade skitiga ungar som somnar hur lätt som helst. Dagar utan skärmtid är de dagar man minns bäst.

Tycker det är så skönt att mina barn aldrig tjatar om ”paddan” eller har byggt upp en vana att använda Ipad. De leker och röjer med varandra och det de hittar att leka med och den ena läser ju själv och den andra läser vi för.

Själv känner jag hur skönt det är att bokstavligt talat låta datorbatteriet ladda ur och ladda mitt inre batteri. Läsa bok och låta sinnet exponeras för andra intryck så jobbtankarna får vila. Trots att det är ”så mycket att göra”. 

Nu är det en ledig dag till och sen ser jag fram emot att jobba intensivt och koncentrerat de fyra dagarna som veckan är.

Men imorgon blir det sista långpasset innan min ”återultradebut”. Vila för sinnet, fajt för kroppen!

Hoppas du haft en fin påskhelg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Helgens lyssningstips


För mig är en del av löpningen att jag hinner lyssna på poddar. Ibland lyssnar jag på poddar där jag måste koncentrera mig noga och ibland så driver tankarna iväg och det gör ingenting.

Jag lyssnar på massor men här är tre avsnitt jag vill tipsa om till helgen!

1) Styrkebyråns frågeavsnitt Clara och Johanna har seglat upp som två favoritröster för mig. De är så kloka och sunda och – ja fy fasen så bra helt enkelt. I det här avsnittet pratar de också lite om en ”nättrollsincident” och jag vill bara säga GO GIRLS! 

2) Tyngre Träningssnack Alltid bra och de har också ett frågeavsnitt samt ett nysläppt med min lärare på PNC David Johnson.

3) Har du ett jobb? Är du anställd någonstans? Är du kanske chef? Då hoppas jag att du tar dig tid att lysssna på vår podcast Health for wealth som i detta avsnitt pratar om de nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket som börjar gälla 31/3. 

Och du – lyssnar du när du springer så låt ett öra ”vara fritt” så du hör vad som händer omkring dig! Happy listening!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Påsktävling- Vinn en kostanalys


Tjejmarathon är förstås så mycket mer än ett lopp i år också- som vanligt!

I år har vi en insamlingssida där vi har både vår ”resa” på 1000 mil till Panzi och lite tävlingar.

Under påsken- alltså fram till måndag tänkte jag lotta ut en kostanalys. Detta innebär:

1) Du skriver en kostdagbok under tre dagar varav en helgdag. Berättar hur du mår och svarar på lite andra frågor.

2) Jag analyserar kosten och utifrån dina mål och hur du mår får du en kostplan utifrån dina behov och förutsättningar

3) Efter tre veckor hörs vi igen på mail för att stämma av hur det går.

Såhär tävlar du

1) In på vår sida

2) Sms’a enligt instruktioner skriv ”KOST” efter ditt namn så är du med och tävlar. Kostar en donation till insamlingen alltså :).

3) Skriv en kommentar i gästboken om du vill!

4) Jag drar en vinnare på måndag!

Välkommen att vara med och lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*