London


Efter att ha glömt var jag bokade flygbiljetten, vilket flygbolag, vilken Londonflygplats jag skulle flyga till så redde jag iallafall ut det.
Men väl på flygplatsen hade jag tagit med mitt gamla pass ?!??!? Fick i panik ta taxi till gränspolisen och fixa ett nytt och sen taxi tillbaka. Tog 12 minuter totalt och kostade över tusen kronor. Hallaballå.
Väl framme i London var det ju iallafall lugnt eftersom jag hittar rätt bra här men Carmen har ju flyttat förstås.
Vi hann prata av oss innan jag tog mig till Strathams fantastiska shoppingcenter Westfield för att kitta E med trosor, strumpor, underställ, tofsar och annat. Det kostar nästan ingenting och eftersom hon växer så snabbt vill jag inte lägga stora pengar. Gick och dreglade lite inne på Monsoon, Karen Millen, åt libanesiskt och kikade lite på Victorias Secret innan jag åkte tillbaka och rullade köttbullar med lilla men nu stora C. Lammköttbullar.
Imorgon ska jag knata längs kanalen och jobba lite i Soho!

20131127-210235.jpg
20131127-210249.jpg
20131127-210259.jpg
20131127-210306.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ditt största motstånd bär din största potential


Under den här månaden har jag stött på patrull på ett område jag inte är van vid: Ovilja att sticka ut och springa. Eller inte ovilja. Orkeslöshet. Allt har förstås sin förklaring men är ingen ursäkt. Jag har fortfarande aldrig ångrat ett enda löppass (förutom det där jag stukade foten 2010 då kanske).

Jag var lite frussen när jag kom hem och jag hade ingen lust att sticka ut igen. Soffhörnet stod där så inbjudande och mysigt.

Men satan i gatan. Det hjälper att ha riktigt bra kläder att hoppa i så man vet att man inte kommer vara kall. Det hjälper att just ha lagt till några Groove Armada-låtar på Runnerslovespellistan (som du också kan följa- finns på Spotify!) och det hjälper att ha hundratals fantastiska pass i minnesbanken att ta till.

Så ut! Vamos!  1,5 lätta kilometrar och sen stegen mot otygsbacken. Den höjd som varit skidbacke en gång. Den 300 meter långa backen som blir brantare och brantare. Den där man ser hela Friends Arena typ uppifrån när man kommer upp.

5 gånger upp och ned i den i jämn fin fart. Sen ned och en snabb kilometer runt sjön och en kilometer nedjogg.

Och precis som alla andra gånger så är det #winwinwin när jag kommer hem. Jag är piggare. Jag är nästan hög av endorfiner. Jag känner mig stark och glad. OCh sådär lite extra glad och hög blir man ju när det var lite jobbigt att ta sig ut. Man kom liksom lite längre på det passet. Lite högre.

Ibland är ett fantastisk löppass bara en liten dask på den mentala rumpan borta. Ibland en rätt hård dask. Men den där upplevelsen är alltid inom räckhåll.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tisdagsblandning


Åh det är så mycket jag vill skriva om så jag kastar med lite av varje!

En av mina underbara läsare Cicci mailade och berättade att hon tagit fasta på ”alla bäckar små” och dragit igång en insamling med sina elever. Uppmärksammat i radio och allt- se här. Så fiffigt! Heja dig Cicci och heja alla andra som gör sin del!

Tack för alla beställningar av jackor- vi är 30 stycken som kommer springa runt i snygga egendesignade suveräna jackor i januari!

Imorgon åker jag till London. Jag har bott där mellan 1999-2004 i januari med lite avbrott så det är sällan jag är turist där. Som ”locum” /typ runthoppande vikarie) på olika företagsgym så kunde jag stan utan och innan och knatade runt i träningskläder både inne på Morgan Stanley och finansinspektionen (FSA). Nu ser jag fram emot att jobba på ett mysigt café i Soho och ett i Fitzrovia där jag bodde ett tag. Knata längs Oxford Street som jag annars bara rusade förbi när jag pluggade franska på ett annat campus. Dricka en ”double tall skinny wet latté” med massa kanel och titta på folk. Det är alltså inte helt ledigt. Det har jag varken tid eller lust med men att få bo hos och hänga med en av mina bästa vänner, Carmen och hennes dotter och shoppa lite grejer till både mig, E och andra- det ska bli mysigt!

Måste tipsa om guldgröt. N kokar varje morgon den här gröten till honom och Lillan. Havregryn och råggryn och hackat äpple med pumpafrön. Guldet kommer ifrån gurkmeja som han har i. Gurkmeja är rikt på curcumin som ger den starka färgen. Curcumin är enormt potent för cellhälsa och har i flera studier visat sig vara inflammationshämmande. Gurkmeja är en väldigt stark antioxidant därtill. Dessutom är det rätt ballt att servera knatten gröt med guldfärg!

 Igår läste jag två intressanta studier på American Journal of Nutrition. Den ena handlade om en studie av runt 90 000 kvinnor och risken för bröstcancer kopplat till kost. En vegetarisk kost visade sig här-igen vara the way to go. Läs mer här

Imorse var det -4 grader när jag skulle cykla iväg. Jag har ett par fantastiska kängor från Rieker, en varm go mössa från Paul and Friends och ett par tunna yllevantar från Hestra och de gjorde nog susen idag under mina vanliga vantar. Det var så skönt att komma in på kontoret alldenes rödrosig- om än rätt rufsig. Vore skönt att slippa SL-kortet i december. Undrar om det går att varva cykel och löpning alla de dagar då man inte har tidiga möten? Jag ska försöka! Vad tror ni- jag har 14 kontorsdagar i december? Jag tror jag ska försöka transportcykla/löpa 10 av dem.

GÖRT!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

How to do Mondays


Bästa sättet att starta en vecka är att riktigt ta den i hampan.

Kliva upp tidigt och skrika ”HA” i örat på den. Packa lunch (för den här veckan händer det- jag ska ha matlåda) och leta fram något som blinkar för här ska det äntligen transportcyklas-något sen på den pucken men cykeln har haft dubbelpunka. Tro inte att jag orkat laga den utan min granne P gick lös på den igår.Ängel!

Så första frostdagen- då! Börjar jag cykla! Hej hej! På tanthoj med korg och allt.

Ha första mötet 07.30 och jobba på fram till klockan tre. Cykla gärna vilse lite på Norrmalm. Vägra använda GPS eller karta. Tvinga fram  Luntmakargatan och Wendy´s hår. Fortsätt jobba i frisörstolen..en stund. Slumra lite.

Bli jättefin i håret. Cykla hem och tänk att Han har nog fixat middagen nu. Möts av halvnaken karl med buff i hand som ska ut och springa. Inte middag nu tydligen. Sen. Vad göra? Springa också. Tog mina nya Trimtexbyxor. Riktigt sköna!

Hinna med 1 km uppjogg och sen 5 rappa kilometrar med fokus på löpsteget i runt 4:50-5:00 fart.Mörkerlöpning i kall luft är kanske det bästa som finns.

Sen. Middag. Varm varm dusch. Lite coachmail. En chokladbit. Läsa en eller två kostforskningsrapporter (nej bara sammanfattningen och resultaten oftast jag är inte SÅ nördig).

Sen sova. Så tog jag hand om den här måndagen. Smackabang.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen – vem gör störst skillnad?


Ganska ofta tar vi en massa människor och det de utför för givet. Men den dagen de av någon anledning inte gör sitt jobb eller gör det vi förväntar oss då påverkas vi väldigt negativt och klagar och gnäller.

Jag tänker på den som städar din trappuppgång. De som tömmer soporna som vi kanske inte orkat sortera. De som städar på ditt jobb. De som kör bussen. De som tar hand om ditt barn på dagis. De som röjer snö på gatan.

Den dagen de inte gör sitt jobb får det enormt mycket mer konkret inverkan på min vardag än om vår stadsminister stannar hemma i en vecka.

Det finns säkert fler exempel. Någon som gör något som du tar för givet bara ska funka. Tacka lite extra den här veckan.

December förra året- kom igen kung Bore!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nägon träning?


Jo. Jag tränar. Lite instucket här och där just nu. Tidiga morgnar. Snabba vändor.

Det som är bra med att ha en stark aerobisk bas är att det inte skadar så mycket att dra ned ett tag när det är  mycket annat.

Jag har trots att inte tiden tycktes finnas lyckats peta in:

7 km tröskel, 7 km morgonjogg (transportlöpning hem och till jobbet). 5 km morgonjogg. 2 km plus 20 minuter man-tager-vad-man-haver-styrka.

7 km morgonjogg och 11 km distans idag i svinkall motvind.

Eller. Den var ju bara svinkall för att jag hade tagit för tunnt m huvudet. Finns ju inget dåligt väder.

Veckan som kommer spenderar jag fyra dagar i min hemstad i 4 år- London! Ser fram emot fina löprundor där.

Och snö. Nu längtar jag efter snö.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in