#Måndagspeppen – börja där du är


En gång tyckte jag milen var lång. Vissa dagar är den fortfarande det. Allt beror på.
Men vissa dagar finns det ingen gräns. Fem mil känns kort. Åtta mil ok. 16 mil- går att genomföra med bravur.
Vägen från att orka 8 km till att orka 20 gånger så långt började med att fokusera på det jag kunde. Att utgå ifrån det. Inte utifrån att en massa andra människor redan orkade längre.
Jämför man sig med andra sätter man en kompass på någon annans karta. Man tar kontroller som inte ger poäng i sitt eget liv.
Den enda vägen framåt, som verkligen leder framåt, och det enda sättet att verkligen göra framsteg är att börja där man är.
Du kan inte börja någon annanstans. Drömmer du om maraton och orkar springa fem kilometer idag så är det en fantastisk startpunkt. Drömmer du om att starta eget eller byta karriär men vet inte hur- så vet du att du måste ta refa på saker. Där är du nu. Det finns inga begränsningar för vad du kan göra.
Det är när du tänker på hur långt du inte kan springa eller på allt du inte vet och jämför dig med vad andra gör och kan som begränsningarna uppstår.
Börja där du är. Där det är tryggt. Sätt kurs! Sätt fart!

20130617-082937.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

20 dagar till HalvIronMan Vansbro


”Friskt satsat hälften vunnet” brukar man säga men förberedelsemässigt har jag inte lyckats med något alls för det här loppet.

Jag har cyklat tre gånger- som längst 6 mil. Jag simmade förvisso lite i Kroatien men kanske 1 km sammanlagt och jag har inte tränat ett endaste brickpass (cykla först och springa direkt efter får att vänja benen).

Jag blev lite arg på mig själv men så vet jag ju att min avsaknad av grenspecifik träning inte beror på att jag legat på soffan direkt. Jag har lite annat för mig så att säga och i Kroatien blev det väldigt viktigt att vara ledig och bara vara omgiven av vatten utan prestationsfokus.

Så det är så bra som det kan vara. Att det är 1,9 km i våtdräkt bland massa folk, 9 mil cykel (också bland massa folk- läskigt) och sen 2,1 mil löpning- det fixar jag rent uthållighetsmässigt. Men jag vill ändå se till att förbereda mig och nu har jag 20 dagar på mig.

Planen är att få till två stycken riktigt långa cykelpass- ett i helgen när jag är på landet och ett veckan efter när Lillan är hos sin pappa.

Simningen får jag också helt enkelt skjuta på tills nästa vecka: Hämta och lämna på dagis hela denna vecka ger inga möjligheter till såna utflykter. Träningen får ske till och från jobbet och i lekparken.

En ursäkt är att det hade varit lättare om loppet var efter sommaren då jag mycket lättare kan träna andra saker än löpning när jag har semester. Men nu är det tre veckor kvar och inget blir bättre av att fundera på vad man kunde ha gjort.

Man tar det man har, sätter kurs, och gör det man kan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En träningshelg utan måsten- Må bra Åre


Just nu längtar jag lite till första helgen i september. Då färgerna sprakar i fjällen, marken ofta är som torrast och luften frisk.

Jag längtar också till Må Bra helgen i Åre där jag både ska få föreläsa och förhoppningsvis inspirera till att antingen börja springa eller våga tänka lite nytt kring denna fantastiskt magiska, enkla och lättillgängligat träningssform.

Helgen har fokuset på njutning och ”inga måsten” och det gillar jag. Min föreläsning kommer handla om hur man kan utmana sig själv och vara hälsosam utan att göra det så komplicerat. En röd tråd av enkelhet genom djungeln av tränings och kostråd.

Därtill kommer jag hålla löpklasser och för de som vill så tar vi självklart en tur upp på fjället! 

Under helgen kan du yoga för Blossom, träna för Friskis&Svettis, testa matlagningsworkshops, spaa, bada och hela eventet kostar bara 995 kr (700 kr om du har ICA-kort eller är F&Smedlem) och hela helgen med boende och mat kostar bara 2590 kr (2295:-).

Det vore jättekul att ses där.

Läs mer och boka in dig här!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tidlösa intervaller


Jag har inte kastat min Garmin men just nu så får den ligga hemma när jag springer. Jag springer mig trött- på olika sätt och sen joggar jag hem. Det får vara så ett tag.

Idag tränade jag och N ihop igen. Lyssnade man på våra samtal innan vi ska ut så lät det nog inte så inspirerande. Ordet ”osugen” kommer ofta upp när det vankas intervaller och banträning. Vi älskar att springa båda två men vill helst bara ränna runt obanat och oplanerat. Men nu måste en av oss köra strukturerat.

N tränar för 5000 meter på World Transplant Games i Sydafrika i slutet på juli. Jag tränar för mycket längre sträckor men jobbar lite med snabbare pass just nu så vi kan träna vissa pass utan problem tillsammans. Det är i augusti två år sen han transplanterades och han är helt unik i sin återhämtning.

Idag var det fokus på syratålighet för N. Långa intervaller med kort vila. Musklerna hinner inte riktigt rensa undan den stigande mjölksyranoch det är tungt och flåsigt. jag peppar så gott jag kan men har inte en sportmössa att hinna med honom.

Man brukar prata om en gräns när musklerna ”surnar” och det är när det är mer än 4 mmol/l mjölksyra i musklerna men faktum är att nivån man ”tål” är olika.

Såhär såg hans pass ut: Uppvärmning 1,5 km. 3 x 2 km med två minuters gåvila. Nedjogg. Stretch och rörlighet.

Nästa pass kommer bli snabbare tempo och längre vila för att jobba med fart.

Själv sprang jag likadant fast bara 2 x 2 km ungefär (sjön är cirka 2100 meter runt) med vila tills jag inte flåsade och sen lite tabataintervaller med lyktstolpar som mått tills jag kände att jag inte orkade hålla bra teknik.

Ingen aning om hur fort det gick. Vet bara att jag kände mig stark, kunde fokusera på steget, blev skönt trött och det var härligt att ta veckans första ordentliga dusch efteråt!

Här är mina bästa löparkompisar:

20130614-115626.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Inte så himla knepigt


20130613-165658.jpg

Egentligen. Är det inte det. Det som gör en glad. Träningen. Hälsan.
Fysiologi- är knepigt. Det har jag pluggat nu i några dagar för att ”sjunga upp” mig lite. Allt det som sker helt naturligt i kroppen- är jätteavancerat. Det som inte behöver vara så krångligt. Det krånglar vi till.
En av mina trognaste läsare S, du vet vem du är, sa att ”jag gillar att du gör det så enkelt”.
Och är det något jag kommit fram till under de här relativt teknik- och IT-frånvarande dagarna är att jag vill verkligen fokusera på det enkla.
Inifrån oss kommer det en massa vettig information om vad som är bra för oss. Vad vi behöver. Jag styrdes så starkt av den rösten förut att jag flyttade tvärs över jorden. Nu har jag kört över den litegrann men inte mer än att den börjat vråla så fort jag dök i havet.
Hej hej. Välkommmen tillbaka!
Nu kör vi!

20130613-165650.jpg
20130613-165704.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett riktigt bra backpass


Igår lade vi till vid en väldigt vacker liten kurvig ö som heter Mljet. På lång väg såg vi en slingrande väg som gick upp över berget.
Perfekt för backpass!
Har man en riktigt lång backe till förfogande kan man dela upp den och köra intervaller i etapper uppför- så slipper man springa ned.
Vi värmde upp väldigt kort- var ju redan väldigt varma. Jag körde 200 steg intervall och sen gick jag tills jag hämtat andan lite. Om och om igen tills vi nådde toppen.

20130612-083622.jpg
20130612-084923.jpg

20130612-083502.jpg
Sen sprang vi ned på andra sidan några hundra meter och gjorde samma sak upp igen. På vägen tillbaka sprang jag ned cirka 200 meter och upp 100 meter tio gånger. Idioten i nedförsbacke liksom.
Jag har sprungit barfota i mina trasiga utslitna inov-8 Xtalon 190. Sulorna är nästan utslitna och de är bara helt fantastiska. Igår sprang vi en upptäckstur på en stenig stig i Korcula och de funkade lika bra där. Eller- när steget funkar bra så är det bäst med en sko som inte gör väsen av sig. Som bara skyddar mot stickor i fötterna.
Kroatien är verkligen ett bra land att springa i! Kan verkligen rekommendera att åka hit och bara springa på lite måfå. Det är makalöst vackert.

20130612-100317.jpg
20130612-100346.jpg
20130612-123158.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in