Blogg

#Måndagspeppen – köp inte ytan


Vi har varit på landet i helgen. Innan hade en arborist tagit ned fyra träd.

Ett av träden visade sig vara riktigt ruttet i mitten. En stor prominent björk. Vem hade kunnat ana liksom. Tur att vi tog ned den. Men den såg ju fin ut!

Så kan det vara med mycket. Det är ofta vi ser ytan på saker. Den människor vill visa. På sig själva eller på en produkt. Den som så lätt går att putsa till och retuschera. Välja hur den ska se ut. Det finns flertalet youtubeklipp där man visar hur en redan vacker tjej förändras i photoshop för att få en helt annan look som ska visa en just perfekt yta.

Vi tar del av hälsotips och fina bilder på massa människor som antingen av sig själva eller av andra benämns som hälsoförebilder. Men tipsen och råden går inte ihop med det man uppfattar eller med vad som är möjligt i ditt eget liv. Som när man läser om trådsmala kändisar som i intervjuer säger ”jag älskar mat och äter vad som helst”. Och som läsare/åskådare får man det inte att gå ihop.

Man ser en sak, man läser något. Man får inte ihop det. Det verkar inte stämma. Och man ser bara ytan.

Och ibland får man se något annat. När man får vara med bakom kulisserna med personen ifråga. Eller skär igenom det besprutade äpplet som trots sin blanka yta har ett rutten inre. Eller när man fäller trädet.

Men hur ofta kan man göra det? Nej man bombarderas dagligen av ytor av personer, produkter och förhållningssätt till saker utan att se hela bilden.

Och att se hela bilden av allt och alla kommer man sällan att hinna med. Men att reflektera över att det är mycket som göms under ytan, som ofta inte alls är lika polerat och hälsosamt och eftersträvansvärt- det är en tanke och ett verktyg att ta till sig.

Att förstå att det mesta inte alls är så perfekt som det ser ut kanske kan hjälpa att minska kraven på din egen yta och ägna dig mer åt ditt inre, och kanske andras.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Klokheter om kost och träning- ATC


Jag lyssnar, kanske som bekant, mycket på Ask The Coaches på Endurance Planet. Ett kort tag, innan jag insåg att jag var gravid, var ”Lucho” som är ultra och triatlonexperten i podcasten, min coach och jag älskar hans approach till träning, både praktiskt och mentalt.

Alla avsnitt är bra men förra veckan sändes ett som verkligen var genomgående fantastiskt. Jag tycker verkligen ni ska lyssna på det. De pratar lite annat i början som du kan scrolla förbi om du inte är fan av sånt men lyssna sen på hela om du vill ha sund och klok input till din träning.

Här hittar du det.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Rehab is over, let’s go prehab


Jamen ja! Trots att det var en månad sen jag var hos David på Löparakuten., jag hade sprungit mer än vanligt, längre än vanligt och dessutom utmanat ryggen med att bära lillspark lite mer så var jag i väldigt bra form när jag kom dit. Vanligtvis är det låst lite här och var men nu var det bara några småjusteringar och säg den som är helt perfekt om man lever ett riktigt liv. Men! Bebisen sover hela nätterna nu, nästan, behöver inte lyftas ur sängen så jag har klippt bort cirka 10 oergonomiska lyft per dag och det har gjort sån skillnad alltså ihop med alla övningar.

Så. Nu är rehab över. Jag är osmakligt stolt över hur jag slitit med att jobba med hållningen, hur jag böjer mig, lyfter, bär och alla dessa stunder på yogamattan med andning och bröstryggsrörlighet jag gjort istället för att öva på en grej jag fått för mig att jag ska klara av. En sak jag tror gjort stor skillnad är att jag slutat rulla ryggen på sån där foamroller. Jag tyckte precis som många andra att det är skönt att ligga på rygg och rulla upp o ned men har man en låsning i ryggen så blir det lätt att kroppen fortsätter ta ut rörligheten där det går och det nästan kan bli värre i låsningen. Så var det för mig iallafall så nu rullar jag bara benen för lite ökat blodflöde iställe. (Enligt David krävs det ungefär en lastbils tyngd för att komma åt påverkan på fascian).

Jag har tagit det försiktigti löpningen. Tassat och tassat och tassat lite till och som längst alltså sprungit 17 km vilket jag gjorde i söndags. Frustrerande. Fostrande. Otroligt lärorikt och faktiskt givande. Jag uppskattar ännu mer att kunna springa nu.

Jag har kört marklyft, benböj och hittat på massa egna lustiga övningar som uppenbarligen fungerat för jag har faktiskt bara fått ett fåtal övningar av David och det är att öva på hållningen och jobba in kontakt i gluteus medius som sovit gott i 100 år ungefär hos mig. Resten är saker jag hittat på själv med inspo från yoga och Soma.

Och nu då? Ja nu kommer jag fortsätta med mina övningar. Förstås. Bara att nu kallar jag dem för prehabövningar. Jag börjar våga ha en träningsplan och planera  långpass och hårda pass istället för att drömma om dem.

Jag kommer säkert få bakslag där nerverna kommer gå bananas, det är inte så att jag slutat bära bebis direkt.

Men nu börjar jag faktiskt träna för ultra. Och det var över 1,5 år sen jag gjorde det så det är en lång väg kvar till 100 miles. Men jag ska göra det smart, roligt, tidseffektivt, #vavavoom och hälsosamt.

Har med mig mina nya älskade nolldrops Skora Tempo, min ultrarygga, mina X-krossglasögon till landet och ser fram emot mitt första riktiga långpass i helgen!


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Nipe- BRA där- ja man lär sig nytt jämt 🙂


Ann-Sofie Forsmark

Ida- tack! Ja det är en fantastisk känsla man uppskattar mycket!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis- Salladväder


Nej kanske inte idag. Men det var salladsväder tidigare i veckan. Jag klarar mig inte på vanliga sallader oftast. Jag åt en sallad en gång på en kedja som låter som ett blått bär och var bara UTSVULTEN efteråt. Jag är inte en kanin! Men vissa restauranger har fattat det där med att ska sallad vara huvudrätt så måste den vara matig om man ska bli mätt.

Jag gillar sallad. Det är lätt att variera och så får jag vräka på dressing. Älskar dressing.

Häromveckan gjorde jag en hittepåsallad som jag åt fetaost till och massor av dressing. En sån där bra lunch när jag inte ska träna hårt på eftermiddagen. Den går att göra mycket matigare med avokado, quinoa eller ris och mer grönsaker och kanske lite kyckling till.

Jag lassade in grönkål och tunt skivad rödbeta i ugnen med salt, peppar, timjan och olivolja på på ganska låg värme. (Slöseri med fin olja annars som bara förstörs av upphettning).

Under tiden hyvlade jag vitkål och morot och blandade dem i en skål med pumpakärnor, solroskärnor och dressing på 2 delar olja till 1 del vinäger och salladskrydda. (Kör 3 delar olja om du inte gillar vinäger lika mycket som jag).

När grönkålen och rödbetorna var klara vände jag ned dem, smulade över typ 100 gram fetaost och åt upp hela rasket.

YES! Gott!

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tack som f*n


En god klok vän till mig brukar säga att man ska tänka att man är sitt varumärke. Jag brottas lite med det där för jag vill ibland, smått tvångsmässigt vara en person som jag själv kanske inte skulle anlita som hälsostrateg eller föreläsare men jag får ta den risken för jag måste få vara lite oproffessionell ibland annars kommer det pysa över någongång.

Det gick bra att vara workit Annie idag när jag föreläste på Mililtärhögskolan i Karlberg för en grupp officerare. Nästan. Jag blev lite nervös över att vara i den miljön och insåg att mina skor var smutsiga. Jag stoppade, medan jag väntade på att få börja, in dem i en sån där automatisk skoputsmaskin. Mina ljusbeiga mockasneakers. De kom ut alldeles gråfläckiga eftersom maskinen var för försvarets alla, förstås, svarta skor. Men Annie!!!

Sen gick det alldeles utmärkt och det var en härligt engagerad grupp. Solen strålade in i salen i det här anrika slottet. Riktigt härlig eftermiddag.

Som avslutar en vecka där jag slitit. Jag har jonglerat mammalivet med jobb på vanliga jobbet, i företaget och lite Tjejmarathonjobb. Jag älskar att föreläsa men det kräver förberedelser för att det ska bli bra och jag är en väldigt spontan person som har svårt att sitta och jobba nitiskt med saker koncentrerat så det blir en kamp mot hjärnan ibland.

Men jag är i ett flow just nu. Alla är friska i familjen, min kropp orkar allt jag ber den om och lite till. Hattefnattarna är helt underbara och gosiga och båda sover gott och bra. Jag känner mig omgiven av fantastiska vänner och familj och dessutom alldeles underbara bloggläsare som lämnar kommentarer som får ögonen att tåras.

Dessutom ska vi till landet i helgen och umgås med min syster, svåger och fantastiska faster.

Lyckan är aldrig beständig. Jag är ofta orolig. Med fog. Det har hänt så mycket skit så oron ligger nära under ytan men det har också lärt mig att uppskatta som fasen när det är bra. Det är inget hysteriskt glamoröst. Jag sitter här i soffan bredvid en hög med tvätt med fula kläder och trasiga nagelband men med ett brett flin, sömnig som få och bara är tacksam.

Tack, hörni! Tack!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katta- gulle dig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans 5-lista : Klimatsmart hemma


Jag kör en länk rakt av till Naturskydsföreningens tips på hur man blir mer klimatsmart hemma. Och lägger till att reflektera över hur mycket jäkla papper och engångsartiklar som används. Är det rimligt? Jag funderar på att bojkotta alla restauranger som kör på engångsgrejer. Det känns inte rimligt!! Förstår att det är lätt och smidigt men hallå!?

Minska bilåkandet. Dra ned på konsumtionen, köpa i andra hand (det är toklätt nuförtiden).

Läs mer här och kom gärna med tips själva!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*