Med 13 timmar kvar till start


Är det rätt lugnt. Jag har tänkt igenom det här loppet i detalj så många gånger. Kroppen vilar- då ska skallen det också.

Att veta hur ursäkta men överdjävulskt jobbigt det är gör det nästan värre än förra gången då jag fortfarande bara kunde gissa.

Och jag är inte oroad för att ta mig runt. Det är att ta mig runt under 20 timmar som är utmaningen. Att orka ligga på att orka tjäna in minuter varje varv som blir timmar till slut. Att inte vila en sekund i 19 timmar och 55 minuter.

Idag har jag jobbat. Ätit bra mat- god gröt, ägg, grönsaker. Petar i mig en macka här och där. Jag är inte så kinkig med att äta gluten. Undviker det för det mesta men överdoserar runt lopp. Funkar. Magen har inte svikit mig en enda gång.

Har hämtat ut BCAA, Hammer gels (de är inte långsamma på något sätt men innehåller lite fett, protein och mineraler). Bakat bars (vispad äggvita, sirap musli). Packar kläder. Testar batterier.

Har lekt med Lillan, varit på dans med henne och stampat smällbär. Nu både vill och vill jag inte att det ska var dags för start. Det känns som att kliva in i ett galet, lerigt, tufft jobbigt hamsterhjul och du kommer inte ut förrän du är klar. Basta!

Tanken är att ligga på 6-6:30 fart upp till 6-7 mil. Sen kommer jag sakta lite för det är mörkt och no shit jag kommer börja stumma lite. Jag kommer ha pannlampa och den gillar jag inte vidarevärst. Att springa i skogen i mörkret med 9-10 mil i benen är ännu inte min starka sida så det gäller att ha ”tid att ta av!. Min tå kommer göra ont och min höger fotknöl kommer sura. Ingen fara.

Nicke och Annika är i varvningen och fixar där. Fördelen med att det är 16 km varv gör att de kan sticka iväg och göra saker för jag lär ta lite tid på mig efter ett tag.

Mia kommer på och pacear mig inför mitt 7e varv. Det ger en enorm mental kick även om jag kanske inte är så pratglad. Jag är inne i min bubbla. Hennes jobb är att tvinga i mig mat, springa/gå i den fart vi bestämt och ”dra” runt mig på den tid som gäller.

Musik är enormt viktigt för mig under ett såhär långt lopp. Jag tar inte min Iphone förrän efter 2-3 varv för har svårt att hålla ned farten då. Men sen blir det som..ja en underbar bubbla.

Under natten kommer det vara sjukt jobbigt. Men lite magiskt också. Ser ut att bli mån och stjärnklart och det är helt enormt de stunder jag kommer till klarhet och i kontakt med den där elden i magen, lugnet i själen, styrkan i hjärtat och är så satans stark därute efter kanske 10 mil. Det är en stor känsla som jag längtar till. Den håller inte i sig hur länge som helst. Sen kommer det dippar och då får man ta itu med dem.

Jag äter normalt innan loppet. Äter lite mer kolhydrater- även om det är fett som bränns mest så är det dumt att inte ha fulla lager när de ändå är med ut. Liksom. Dricker lite mer. Leker igång vänsterbenet som inte riktigt fattat men nu bara måste jobba på bra imorgon. Det är ingen skada- det bara släpar lite och blir stelt fort.

Ska lägga mig tidigt. Sover alltid bra. Det har hänt så mycket galna saker i mitt liv som jag lyckats sova till trots så det här är ingen fara alls. Det är en ynnest att ha en kropp redo för 16 mil, vänner som viger sin helg till att hjälpa och folk jag inte ens träffat som skickar pepp. Magi hörni! Kärlek!

Här har ni länken till liveresultatet. Följ Nicke_b på twitter om ni vill ha lite rapportering. Annika bloggar säkert och Mia också.

Och tack igen hörni för allt pepp!

#alwaysrunningalwayssmilingneverstopping

20130920-210827.jpg
Inspirationskälla som ska hämtas efter loppet.

20130920-210859.jpg
Imorgon samma leende. Andra kläder.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fire in the belly-en orange dag


Det är två dagar kvar. Det är superspretigt på jobbet. Jag gör en triljon saker samtidigt. Förbereder inför Lidingöloppshelgen, förbereder vad jag ska säga på Folk i Rörelse, tänker långsiktigt. Löser korta bollar.

Men idag var en orange dag.

Jag gör en sån där personlighetsanalys – DISC- och jag ser inte vilken färg jag blir men gissar gul och röd ihop och det är orange. Jag är envis, drivig, pushig, fokuserar på affärer inte relationer. Jag sätter höga mål och blir lätt lite besatt av dem. Jag kommer tillbaka om du säger nej tills jag får som jag vill.

Jag gillar inte begränsningar- då protesterar jag högljutt. Jag är otålig och kan inte delegera. Jag gör det helst själv!

Jag vill vara fri från regler och bestämmelser, gå min egen väg och är uthållig och envis.

Passar bra att vara en gnetande ultralöpare alltså. Jag kommer till jobbet och öppnar ett paket med ett par underbara nya orangea skor från Inov-8! Ett par nya Xtalon 190. Ja de där som varit trasiga så länge! Underbart!

Jag går på möte och får en snygg orange jacka som vi funktionärer ska ha på Lidingöloppshelgen.

Jobbar som en gnu. Jobbar ju själv och äter oftast lunch ensam med SvD och DN som sällskap. Avdelningen där mitt kontor ligger är på konferens , det är tyst och lugnt och jag rullar ut ryggen på golvet på den orangea Tube Rollen från Casall.

Eftersom Andreas missat vårt bokade möte så bokar jag en tid hos bästa Sundbybergs Hälsocenter. Blessing in disguise! Träffar naprapat Linnea som hittar en sovande höftböjare i vänstersida och väcker den snällt. Får två övningar att göra fram till loppet och det är en helt ny känsla. Den här kontakten med foten jag inte känt. Spänningen i ryggen. Min bröstrygg som alla slitit i men inte fått till- hon lossar den vänligt men bestämt. Jag kan andas igen. Och höftböjaren jobbar. Känner mig lyrisk.

När jag var på medicinsk yoga i tisdags fokuserade vi på eldchakrat. Det finns nära naveln och jag har alltid sett det som ett orange sken. Fire in the belly sa vi i Australien. Jag försöker se och känna den.

Kommer hem och gör spenatsoppa med hembakt knäcke, god ost, keso och knaprar blomkål. Laddar kroppen med bra grönsaker, bra protein och lite goda mackor.

På med yllemössa, raggsockar, underställ, den orangea jackan, gummistövlar och ned till dagiset och Ur&Skurstyle föräldramöte utomhus runt en öppen eld som lyser orange och fint. Har ett bra möte med underbara engagerade fröknar, härliga föräldrar, roliga anekdoter och lite nya idéer.

Kommer hem varm och rosig med en doft av eldrök. Trött och tillfreds.

Lyssnar på Michael Franti. Yell Fire är en av mina powerlåtar och jag kan texten utantill.

Vet inte om elden brinner än men den glöder och det funkar bra för mig.

20130919-214925.jpg
20130919-214931.jpg
20130919-214941.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folk i Rörelse 2013


Det är så mycket jag skulle vilja skriva om. Om psykosocial arbetsmiljö, om hur 1/5 arbetande upplever negativ stress och sömnsvårigheter. Om hur det kostar 70 miljarder per år och forskningen historiskt varit inriktad på förebyggande av sjukfaktorer och nu trevande börjar med att fokusera på friskfaktorer. På riktigt. Inte friskvårdsbidrag som jag tycker är ett förlegat samvetsplåster. Men det är lättare att förebygga psykisk ohälsa än att främja psykisk hälsa.  Man behöver våga forma mål för friskfaktorer inom psykosocial arbetsmiljö.

Det är spännande. Det är svårt och komplext och jag har ett arbetsdokument där jag kastar in modeller, (Copenhagen stress model: the six golden nuggets till exempel) och hur jag så gärna vill jobba mer med dessa frågor men samtidigt har en massa ”lågt hängande frukter” och korta puckar att ta. Det görs redan mycket inom organisationen men jag vill koppla an det till kost, motion, återhämtning.

Att arbeta med hälsa på Sveriges största revisionsbyrå är ett arbetsfält som är helt enormt och det gäller att göra ”skillnaden som gör skillnaden”. Men det är svårt- folk kastar bollar på mig hela dagarna (metafor för mail) och jag vill så gärna hjälpa alla och har svårt att säga nej. Men börjar bli bättre.

Nästa vecka, den 26e september, ska jag iallafall vara med på hälsosymposiet Folk i Rörelse på Bosön. Igen! Jag var där förra året om än inte helt mentalt eftersom N låg på sjukhus då.

I år ska jag vara där helt och fullt och ska även vara med och prata igen. Om min tjänst. Och jag har inte så mycket tid och det är en massa duktiga människor där (Filippa Reinfeldt, Mai-Lis Hellénius bland annat).

Det är ett interaktivt event och jag skulle gärna ställa en bra fråga och komma med funderingar snarare än att berätta hur vi gör.

Eventet är verkligen kul och givande för oss som jobbar med företagshälsa eller har ett intresse av frågor som rör hälsa och arbetsliv.

Läs mer här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vila i frid modigaste Kristian


Idag känns inte allt meningslöst. Idag känns allt meningsfullt. Men den där mascaran jag skrev om igår. Den är helt värdelös mot tårar.
”Vad skulle jag göra,
om jag vaknade en morgon
och var alldeles frisk?”
Läs


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#en ytlig lista- Skönhetstips Anniestyle 2


Sofy utmanar med en ytlig lista. Det var en rackarns massa produkter på en så naturligt snygg tjej tänkte jag! Jag hade ändå tänkt att skriva lite tips så nu tar jag mig an hennes utmaning och gör listan Anniestyle- med eko och allergitänk!

Imorse pratade P1s nyheter och Kropp och själ om alla de hormonstörande och cancerframkallande ämnen vi har hemma utan att veta om det. Jag kan bli helt galen och tänka att det är en svår kamp mot ftalater, bisfenol A och så vidare i hemmiljön men så fasen heller att jag tänker smörja in mig, sminka mig med eller tvätta mig och mitt barn med saker jag inte vet vad det är. Jag rensar ut mer och mer men är inte klar. Men here goes. Kanske kan du få ett tips eller två!

  • Favorithudkräm/bodylotion: Gärna Neutralserien eller Björk& Berries (uppdatering- mkt riktigt som Nina påpekar nedan- inte så bra alls- rackarns! Luktar så gott!). Eller den ekologiska på bilden nedan. Inga färgämnen, inga parabener och ska du ha en parfym på dig? Ta då för fasen ingen parfymerad hudcreme! Du kan inte lukta som en hel djungel. Välj EN doft! Antingen på hudcreme- eller oparfymerad hudcreme och en parfym. Tänk på allergiker och tänk på att du har en naturlig god doft! Till barnet blir det oftast lite kokosolja från köket. Speciellt om det är torr hud eller något eksem. Så försvinner det vips!
  • Duschgel: Samma här. Jag använder Neutral eller någon ekologisk med lite eller inget fuffens i. Ganska ofta lactacyd men måste kolla vad den innehåller mer exakt.
  • Deodorant: En mineraldeo utan aluminium. Här funkar faktiskt inte Neutral- de har inte utan alu. Så den på bilden nedan har jag kastat! Och här, igen- ha inte en doft på hudcreme, en på deo och en på parfym. Det blir inte bra!
  • Parfym: Lancome Miracles, eller någon god från Escada. Ett litet sprutt räcker. Inte så ofta.
  • Nagellack: Nä. För high maintainence. Men det finns de som det är mindre gift i. Har några hemma för egodagar men de är väldigt sällan de är på.
  • Mascara: Yves Saint laurent Effet Faux Cils. Alltid. Forever. Vet inte vad den innehåller. Vill inte veta. Gör att jag sett vaken ut under bebistiden trots att jag varit en vandrande vålnad. Men Lotus är ekologisk! Ska testa den sen.
  • Ögonskugga: Sluta nu. Frivilligt? Måla PÅ ögonlocken? Nej tack.
  • Foundation: Är inte säker på vad det här exakt är- kräm eller puder?- kan det vara puder? Antar en kräm man har ovanpå redan hudkräm? Jag använder ID mineralpuder och har aldrig testat något annat sen Dackefejden. Det är bra med zink i som hjälper mot kvisslor och så är det 15 SPF samt att man kan somna med det på utan att det gör något. Sånt gillar jag för sånt händer.
  • Rouge: Sluta nu igen. Nyp dig i kinderna och rör lite på dig så får du färg på kinderna.
  • Solpuder: Se ovan.
  • Läppglans: Innehåller oftast massa gift och cancerframkallande ämnen. Men jag är svag för Victorias Secret och fick flera stycken från en fin vän så har några. Men Försvarets hudsalva funkar mot allt.
  • Läppstift: Aldrig i livet. Ser ut som en working girl. Som ovan- massa gift i. Läppstift innehåller bly för det mesta. Vill du ha det på läpparna och kanske råka få i dig? Få passar i läppstift. Färre verkar veta det. Tycker jag.
  • Shampo och Balsam Neutral– igen- hallelujah för det märket. Finns på ICA och andra stormarknader. Har också jättebra tvättmedel. Annars har Ecoliving massa bra grejer!
  • Hårstylingprodukt: Fattar inte det här med saltvattenspray. När jag bodde i Aus försökte man tvätta ur saltet. Här sprayas det i. Läs på innehållet. Känner du igen något av ingredienserna förutom ”aqua”? Grattis kemisten!
  • Hårstylingredskap: Alltså seriöst- tänk hur mycket tid du sparar på att ha en frisyr som tar de nada med tid varje dag? Så kan man fixa sig speciellt då och då.
  • Hårborttagning: Jag använder inte rakhyvlar alls- de kostar mycket och retar bara huden. Jag epilerar. Ja under armarna också. Nej det gör inte ont efter ett tag- sluta sjåpa dig. Det är sjukt smidigt att epilera för håren håller sig borta längre för man rycker ur från roten. Däremot slutar de inte växa som jag trodde. Ja ja. Det tar några minuter varje vecka. Min 5 år gamla gick sönder, köpte en ny- den har lampa på!? Så de hittar på!

Skämt åsido. De flesta är så fina i sig själva. De flesta lyser innifrån. De flesta som läser detta tränar och får en naturlig lyster i ansiktet och vad mycket tid vi sparar om vi kan torka oss, ta på oss kläder och ha en snabb hår och sminkrutin eller hur?

Om man inte tycker det är roligt- då  förstås självklart- sminka på men förstå vad det är du smörjer och borstar på! Sminkföretaget (heter det så?) har inte din hälsa i sitt intresse. Snarare att du använder upp grejerna snabbt och köper nya så de säljer mer. Det är liksom så det funkar. Det vet du ju.

20130917-213922.jpg
20130917-213946.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hur laddar man för 16 mil?


Jag är mänsklig. Jag är rädd. Det är läskigt. Det är galet långt även om jag klarat sträckan tidigare är det så himla svårt att veta om jag tränat ordentligt. När man på träning inte ens springer i närheten av hälften av distansen är det svårt att koppla en känsla till hur det kommer kännas efter 10 mil. 11 mil. Och då är det fem mil kvar. Jag vet. Fem mil är jättelångt bara det. Och det är inte ens en tredjedel av loppet.

Kommer foten hålla? Hur påverkas jag av at jag blev lite förkyld? Kommer magen palla?

Kommer allt funka med supporten under loppet? Värdefull tid i varvning går om det inte flyter på med langning av rätt näring och rätt vätska och efter 10 mil funkar inte samma sak som efter 5. Efter 14,4 mil funkar nästan ingenting men då är det bara ett varv kvar.

Jag är mänsklig. Jag är osäker. Jag tvivlar. Jag känner efter. Jag nojar lite.

Jag är tuff. Jag känner mig lugn. Jag har gjort det här förut. Det gick bra. Jag var jättestark. Jag tar några minuter varje dag och lyssnar på någon av mina låtar. Ser en bild framför mig. Det är mörkt, kallt. Det gör ont överallt och det är massa rötter i vägen och jobbigt att navigera med pannlampa. Men jag rör mig framåt. Det är avskalat till det. Röra mig framåt.

Jag tänker att jag krokar i de där 16,1 milen med en mental krok och sen halar jag in mig. Linan får aldrig slacka. Den går inte att kroka ur. Jag ska runt. Jag ska ta ut allt jag kan ur muskler, hjärna, själ och hjärta och jag ska må så fördjävligt som man mår efter en sån urladdning. Det ska inte finnas något kvar.

Tänk om jag inte orkar

Tänk om jag fixar det igen!

Tänk om jag inte klarar det på min drömtid?

Tänk om jag klarar det!

Tänk om det går åt helskotta?

Tänk om jag gör det helt fantastiskt?

20130917-080101.jpg
20130917-080306.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in