Nu börjar jag träna.



För över två månader sen gick jag i mål på Black River run. Ett lopp som är 16 mil långt. Som jag, på mitt lite disträa träningen- kommer- inte-först sätt ändå haft i kikaren i flera år och tränat för i ett halvår.

Det gick mycket lättare än jag trott. Det lämnade mig med en känsla av att det finns mycket mer. Jag håller. Jag är hållbar. Jag vet vad som funkar.

Men sen har det varit väldigt mycket annat. Vad, ska jag berätta senare.

Men man har bara två ben och två händer och två ögon och de sitter rakt fram så det man har där får liksom vara i fokus. Det var inte läge helt enkelt. Jag behövde bara få tassa omkring utan krav och fundera på saker.

Det tog verkligen sin eviga tid innan träningssuget kom tillbaka. Sprungit har jag, gubevars, nästan varje dag, men helt krav och planlöst.

Tids nog skulle jag bli sugen igen.

Och jodå. I veckan. När jag verkligen kände att jag  tappat kondis och den lilla fart jag någonsin haft. Och när andra saker lagt sig lite. När jag börjat stänga ett kapitel. Då!

Hejåhå!

Så idag. Tog jag på mig en träningsklocka för första gången på länge. Och sprang intervaller. HälsoAnnie låter hälsa att det är jättebra med ett sånt här uppehåll. PrestationsAnnie låter hälsa att det är apjobbigt!

Speciellt när man tittar på klockan. Fort gick det inte- för att vara jag. 4 x 1 km. Men nu är jag igång.

Det var löpningen det. Så var det det här med styrkan. Jag vill ju gärna vara liiite stark också. Jag har knappt tränat styrka alls. Det är inte heller så roligt att sätta igång och testa pull-ups.

Men det roliga när man är otränad (jämfört med sitt vanliga jag) är att förbättringarna märks tydligare.

Vad jag tränar för exakt kan jag berätta om senare. Nu är jag galet peppad! December kommer bli ganska grisigt. Och det helt utan julskinka.

Vad tränar du för just nu?

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#10000dec – rör du dig tillräckligt?



För några dagar sen skrev jag om hur viktigt det är med MOTION framför träning. Ni vet, alla vet. Det är bara inte så lätt att få till. Under den kalla årstiden så tenderar vi att vara inomhus mer och röra oss mindre. Det är inte så konstigt- evolutionärt är det ju rätt smart.

Och i november var ni många som hakade på #utonjutnovember som handlade om att ta varje tillfälle att vara utomhus varje dag.

Jag gillar inte utmaningar som man sen avslutar. Då är de bara aktiviteter. Jag gillar att hjälpa människor bygga in hållbara hälsosamma vanor.

Så december handlar om att lägga till en dimension på #utonjut:

Att få till mer vardagsmotion. Både för fysisk hälsa och mer energi men även för en skarpare skalle och bättre humör!

Många inser att de faktiskt inte rör sig så mycket. Vare sig de tränar eller ej.(Och många går tusen och åter tusen steg varje dag så berörs inte alls av detta). Det kan vara på sin plats att börja hitta sätt att röra på sig mer och vad är enklare än att gå mer?

Världshälsoorganisationen rekommenderar 10 000 steg per dag. Under 5000 steg per dag klassas som stillavarande. Flera forskningsstudier pekar på att vi skulle behöva röra oss långt mer än 10 000 steg för optimala hälsofördelar men för många kanske man inte ska spänna bågen för hårt utan sikta på 10 000 steg.

De flesta har ett verktyg för detta till hjälp med sig överallt- sin smartphone! Har du en Iphone så har du en hälsoapp helt automatiskt (den med hjärtat). Den har varit det enda jag använt för att hålla koll på min motion.

Och det är inte helt lätt att komma upp i 10 000! Idag till exempel har jag bara joggat korta sträckor hit och dit och annars varit på jobbet. 11 000 steg cirka fick jag då men skulle jag inte sprungit delar av vägen hem hade det blivit betydligt färre steg.

Den här appen visar ditt dagliga genomsnitt också och hur det sett ut senaste veckan och månaden. Lätt att följa och annars kan du ladda ned en app för detta.

Utmaningen är att få till 10 000 steg varje dag i december. Häng på på Instagram och dela tips på hur du får till mer promenad i just din december!

#10000dec

Ett litet steg för världen men kanske ett stort steg för din hälsa!

Foto: Katarina Jansson

Årets GODaste julklapp?



Det finns många goda julklappar. Många goda avsikter. Jag får ont i magen när jag hör hur folk konsumerar produkter och prylar bara för att. Utan eftertanke. Det är klart man ska ge om man vill det. Men det finns ju faktiskt både välgörande och hållbara julklappar som inte påverkar miljön, kanske till och med gör den bättre.

Och julklappar som gör både dig, mottagaren och andra gott.

En sån julklapp vill jag slå ett slag för idag.

För såhär va. I flera år nu har vi genom vår välgörenhetsorganisation Starstruck Unlimited samlat in minst 100 000 kronor till Panzisjukhuset. Till det modiga, fantastiska, livsavgörande arbete som Dr Mukwege och hans personal driver. Han är ständigt under mordhot.

Den här filmen är 6 minuter lång och är ett utdrag ur den film om Dr Mukweges arbete som visats runtom i bland annat Sverige under hösten. Otroligt gripande.

Den här artikeln är fortfarande, tyvärr relevant.

Över 33 000 (Nu är det över 40 000) patienter har behandlats inom projektet för överlevare av sexuellt våld (SSV – survivors of sexual violence) på Panzisjukhuset i Bukavu – en stad som ligger på gränsen till Rwanda på fem halvöar som breder ut sig som gröna fingrar i den blå Kivusjön – sedan 1999. Den första kvinnan kom in med skottskador i vaginan och låren efter att hon gruppvåldtagits. Det antogs vara en enstaka brutal handling i det krig som rasade. Tre månader senare kom chocken: då kom 45 kvinnor till – med samma skador. 

Sedan dess har vansinnet bara fortsatt. Krigsoffren hittills: sex miljoner döda, två miljoner våldtagna och flera generationer som dömts till fattigdom, tvingats på flykt, skändats, slaktats och fått sina könsorgan förstörda. 

Men goda saker sker. I transitboendet Maison Dorcas, som vi redan samlat in flera hundra tusen till får kvinnorna efter vården på sjukhuset en chans att komma tillbaka till ett liv där de skapar värde. De lär sig skriva, räkna, sy, binda korgar med mer.

Vi har 14 000 kr kvar till 100 000. Vi lyckas varje år. Ibland vet jag inte hur, eller jo, det vet jag- många bäckar små. Många underbara engagerade människor som gör något. Det är lika häftigt varje år. Nu hoppas jag att du vill vara med, kanske din arbetsplats?

Vi gör det enkelt för dig! Du fixar en GOD julklapp, får umgås med någon du gillar och ger samtidigt flera dygns vård till en kvinna eller ett barn på Panzisjukhuset. Vi slussar dit pengarna via PMU som var med och startade sjukhuset. De finns på plats med personal och är ett tryggt ombud.

Såhär gör du!

1) Donera minst 100 kronor per presentkort till vår insamling

2) Berätta gärna i dina sociala medier att du gett en GOD julklapp.

3) Maila mig ditt namn och adress om du vill ha presentkortet skickat till dig. Annars mailar vi det till dig.

Kan vi få ihop 150 personer som gör detta? 

Hjälp oss hjälpa!

  

Motion och träning- det ena som nyckel till det andra



Det här är ett beställningsinlägg från min poddkompanjon Boel. Jag har nämligen hävdat att jag ”inte tränar just nu” men hon träffar ju på mig i träningskläder titt som tätt.

På jobbet hävdar jag också att jag inte tränar. Jag bara motionerar. Och visst, min motionsnivå är ju hårdträning för en otränad men min ansats och insats är på motionsnivå. Och jag tycker egentligen inte att  det, för en varelse som ser ut som vi människor gör rent fysiskt, ska vara så extremt att röra sig runt en mil på fötter varje dag. Det är det för många, men det är ur ett perspektiv av var många av oss är konditionsmässigt just nu. Inte ur perspektivet av vad vi har potential för att både klara av och må bra av.

Vad är skillnaden mellan motion och träning?

Alla borde motionera för sin hälsa. Alla. Motion främjar hälsan på alla de plan. Det motverkar cancer och hjärt- kärlsjukdomar, det förbättrar humöret, hjälper mot depression. Stöttar prestationen på arbetet. Det, om det ersätter transport med bil, spar på miljön. Det ökar välmåendet både för individen och dess omgivning.

För oss som har en hyfsad kondition kan det vara stor skillnad på motion och träning. Att göra skillnad på dem gör det enklare att få till båda två. Och jag tror många i Sverige skulle må bra av att göra skillnad på motion och träning. I hur vi närmar oss det.

För motionera – det måste vi göra. Varje dag. Allihop. Och det är svinenkelt så det är inga problem. Kräver lite fokus för att få till för många då hela samhället är uppbyggt för stillavarande. Man måste gå mot strömmen. Stanna upp (först!) och sen röra sig.

För de som inte gör någotdera är det lättare att komma igång med motion och ta del av alla hälsofrämjande fördelar än att försöka ta sig an det som ofta definieras som träning. Och motionerar man så är det lättare att komma igång med träningen sen. Både mentalt och fysiskt är motion en lätt tröskel att ta sig över för att närma sig träning.

För hälsa behövs inte så mycket avancerad träning heller för den delen.

För de som tränar så kan det vara bra att inse att de inte slipper undan att vardagsmotionera. Som vi lärt oss- sitta stilla en hel dag och sen gå till gymet, eller värre, åka till gymet det främjar inte hälsa.

För mig, som exempel är skillnaden på motion och träning följande:

Motion


Bara fokus på att göra. Spelar ingen roll hur egentligen. Gå, jogga, cykla. Varje dag, under hela dagen.

Ansats Jag behöver inte förbereda mig. Jag behöver inte äta något speciellt. Det känns inte jobbigt inför. Jag mäter inte. Jag bara gör.

Under tiden Är det inte så jobbigt heller. Jag bara gör det och använder tiden till att tänka på annat. Använda att hjärnan får massa syre och klurar på problem. Förbereder saker. Kanske umgås. Tvingar mig inte till att springa på. Kanske går en del. Bara gör.

Efter Är jag inte trött. Behöver inte återhämta mig. Kanske duscha och passa på att göra några rörlighetsövningar när jag ändå är varm.

Jag motionerar till och från jobbet. Det är, förhållandevis, ganska mycket motion tycker en del. Men om jag springer 6 km till jobbet, går och står litegrann där och sen hämtar barnen så är det inga 20 000 steg direkt utan kanske 12 000 steg. Inte mycket.

Träning


Fokus på ATT, fokus på HUR.

Ansats Jag har en plan för vad jag ska uppnå med passet. Jag kanske måste förbereda mig litegrann. Kanske ta mig någonstans. Byta om till träningskläder.

Under tiden Jag måste koncentrera mig. Anstränga mig fokuserat.

Efteråt Jag kanske är trött och får lite träningsvärk. Måste duscha.

Jag har bara motionerat ur mina perspektiv de senaste två månaderna. Tror jag petat in 2-3 intervallpass på 8 veckor. Joggar hit och dit. Ser till att få till min vardagsmotion- mäter ingenting förutom att kika på stegräknaren som finns i hjärtappen automatiskt i Iphone.

Så. Vad vill jag ha sagt?

Träning är bra. Att ta i är bra för både kropp och knopp. Men många som tränar väldigt mycket är inte direkt hälsosamma. Många som motionerar mycket och tränar lite- kan vara ganska sunda.

Många som tycker det är svårt att komma igång med träning skulle behöva inse hur lätt det är att motionera. Inte tro att de behöver ta sig till ett gym eller skaffa en PT för att komma igång. Inte göra det svårt. Gör det lätt! Inte gå på kommersen och köpa massa saker. Motionera kan alla. Det kostar inget.

Får man till motionen är det lättare att börja träna sen.

För hälsoläget i Sverige så tror jag personligen att om de allra flesta skulle må så otroligt bra av att promenera utomhus mer. Innan jobbet. På jobbet som paus eller som mötesform. I dagsljus. En sväng efter jobbet. Med vänner. Med barnen.

När det funkar så kanske man kan skaffa en bra ryggsäck och ett par bra skor och jogga en liten bit till eller från jobbet. Öka på det litegrann.

Göra det lättare att röra på sig.

Jag älskar träning. Jag älskar hård träning. Men som hälsoläget ser ut idag. Med tanke på hur stillavarande vi är idag. Då vill jag slå ett stort slag för kravlös motion som första steg för många. Ett steg som räcker långt ur hälsosynpunkt.

Lönsam hälsa på arbetsplatsen- TACK!



Ja hur skapar man lönsam hälsa på jobbet? Det går absolut inte att sammanfatta i ett blogginlägg och inte på en dag eller en vecka.

Men under en intensiv förmiddag med fyra av Sveriges bästa på området var syftet med vår workshop på Allt för Hälsanmässan att ge deltagarna inspiration, idéer och konkreta verktyg att börja med måndag morgon.

Vi hade med oss fyra stycken gäster från våra tidigare avsnitt i podden som expertpanel:

Jon Persson- VD på Cygni- framröstat till Sveriges och Europas bästa mindre och medelstora arbetsplats flera år

Johan Book – ledarskapskonsult och mästare på att gå från strategi till handling.

Veronika Rörsgård – HR-chef på Skanska som blev årets HR-chef i år

Josefin Green – Verksamhetschef på en hemtjänstenhet i Halmstad där man ökade hälsan med 400 % genom en satsning på chefshälsa.

Jag och Boel Stier som jag poddar med var moderatorer och med oss hade vi även Frida Adamsson från Creative Coaches som tecknade allting- superhäftigt!

Samt Agda Media (vår poddproducent) som stod för ljudupptag så det blir ett poddavsnitt av alltihop senare.

Och så Katarina Jansson (min katt alltså) från pwrdby.se som fotograf.

Vi gjorde detta i samarbete med Allt för Hälsan där Emilia har varit den sammanförande kraften. Vi hade ett förutsättningslöst möte med Patrik Löwstedt från mässan i maj och sen satte vi igång.

Syftet var att komma bort från att publik bara sitter och lyssnar utan faktiskt får prata med varandra och jobba med sina organisationers utmaningar.

Innehållet kommer ni kunna höra i vårt avsnitt som släpps 8e december på Health for Wealth och det var fantastiskt härligt att höra engagemanget och få så fin feedback på hur givande det var.

Den här typen av workshops i det här ämnet känns verkligen rätt både nu och för framtiden och jag ser fram emot att göra något liknande igen!

TACK alla som var med och tack alla som gjorde det möjligt! Bilder nedan: Katarina Jansson pwrdby.se

Fem underbara skäl till att transportmotionera



1 ) Tid att förbereda dagen. Tid att fundera. Egentid. Tid att varva ned från jobbet. Tidlöst tillstånd.

2) Motionstid. Eller träningstid. Hur mycket du anstränger dig styr. Men endorfinerna får du ändå.

3) Du behöver aldrig sticka ut på kvällen när du bara vill gosa ned i soffan. Du är klar med din motion, eller träning när du kommer hem.

4) Frisk luft. Dagsljus kanske om du har tur. Energin i kroppen. Det kan ta ett tag, i början kanske du är lite trött av det. Men sen. Du blir galet pigg och klar i huvudet.

5) Känslan av att tassa eller susa fram i träningskläder som i sin egen movementbubbla och sicksacka förbi alla på morgonen. Känslan av yesssss. Känslan av vavavoom.

Just nu har jag en otroligt hektisk tid och min transportlöpning, som ibland går riktigt långsamt och absolut inte är träning är helig för mig just nu. Jag får frisk luft och dagsljus. Jag får egentid. Det är bara jag och min lilla rygga och de tankar jag väljer att låta flöda fritt. Det är underbart välgörande.

Du hakar väl på #utonjutnovember?