Blogg

Ordspråk


restauranger som servfera gäster champagne och 3-rätters trots att de kommo klädda i ylle och badtofflor erhålla 5 stjärnor

20130112-194614.jpg

Nr 2 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Så blir du bäst!
  • Ett grönt löpsteg. De nya hållbara löparskorna är här
  • Så tränar du för maran!
  • Ta’t lugnt! Lätta veckor gör skillnad
  • Sittsjukan. Du påverkas – även om du tränar
  • 5 genvägar till bättre prestation
Bli prenumerant

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Njutbarhet


20130111-172234.jpg

Livet skickar så mycket händelser ens väg. Och så ska man jobba. Göra karriär. Man får för sig att man ska prestera i massa saker. Saker man inte måste. Saker som ibland bara borde få vara lite jäkla lajbans! Men det är ibland svårt att ta ett break från det här presterandet. Ta avsteg från ”mot-mål-jobbande”.
Jag har svårt att låta mig bara njuta. Jag vill prestera. Lära mig. Bli bättre.
Men här är jag bara för att njuta. Och det är inte svårt alls. Hela området är som en lekstuga i snöäventyr
Så jag njöt verkligen av Skate Clinic’en idag. Det var ett perfekt upplägg där vi fick testa på alla växlar. Åsa och jag var mycket konfunderade över 2:an och 4:an och var tvungen att ut igen innan lunch och testa.
God stor lunch och sen på’t igen fast alpint. Jag jobbade ju mest när jag bodde i Åre så åkte inte så mycket och lärde mig inte alpint förrän jag var 22 år och nu var det visst 6 år sen jag åkte. Excuses excuses! men det visade sig vara pjäxorna som satte stopp. Det gjorde så ont så jag fick åka och byta. Då fick jag istället inte ned vänsterfoten när väl pjäxan var på skidan. OTYG! Tur att snälla duktiga Sara var med! Hon kunde ge mig lite tips också.

20130111-171611.jpg

20130111-171623.jpg
Men jag gav tappt pga pjäxorna och hämtade ut klassiska längdskidor. De var grymt vallade och sen stack vi ut ett gäng med bl.a. reseledare Sofia. Nu var jag i mitt rätta element. Hurra för 30 mil finfina spår. Det var -20 grader men efter ett vantbyte ( mycket fokus på vantar idag) så fick jag till en underbar runda och bara längtar till att åka imorgon igen.
Lager på lager, utrymme för luft och ylle är för övrigt mina bästa tips på att klä sig för kallgrader. Nu en välförtjänt dusch va?

20130111-172220.jpg
20130111-172229.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stjärnorna lyser starkare i fjällen


20130111-082139.jpg

Så är det.

Vi är långt ifrån saker. Eller nära dem. Beroende på hur man ser på saker.

Jag känner mig hemma. Speciellt när vägen tog slut och jag och min pannlampa och mina underbara Inov-8 tassade ut på skoterspår rätt ut i fjällvärlden. Det pirrar lite, för det känns nästan lite farligt men det finns inget farligt där. Bara snö, tystnad, mörker och äventyr. Sådär som det var när jag bodde i Ottsjö och kom hem från stökiga jobbet i Åre och bara försvann ut på fjället. Som jag saknat det!

Jag är alltså på Ramundberget och flerbäddsstugan med våningsängar luktar sådär gott som fjällstugor ska. Maten är bara äkta vara och smakade gudomligt. Vi bor mitt i pisten- hurra! Idag är det ski home!

Igår hann jag ut för att avverka veckans intervaller. En mil med 5 stycken tusingar som 2,5 av dem avverkades i isig motvind. Precis som det ska vara.

Idag är det enorm frukostbuffe, följt av skateworkshop, följt av mer skate, följt av lunch. Följt av utförsåkning första gången på sex år, jäjä ned kommer man. Sen tänkte jag åka lite klassiskt.

Typ så. Eller på något annat sätt. Det kommer bli kalas. Vilket ställe! Vilket gäng! Sov gott

20130111-081907.jpg
20130111-081930.jpg
20130111-081938.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

God vana #2/10


Hej på er!

Från passagerarsätet på en fräsig BMW någonstans på E4:an på väg mot Ramundberget.

Lite recap- istället för att kasta oss in i en asketisk livsstil med förbud och kålrötter så tar vi 10 goda vanor under 100 dagar, en var tionde dag. Första vanan var att börja lägga sig tidigare- här läser du om det.

Många av oss har vid det här laget börjat jobba igen efter vinterledigheten. Många av oss har stillasittande jobb, andra inte.

Rör du på dig mycket i jobbet- Grattis! Det är nämligen betydligt mycket hälsosammare än hur vi kontorsråttor eller ”datamänniskor” lever våra arbetsliv. Läkartidningen presenterade för några år sen den här artikeln som rapporterar att stillasittande oavsett övrig fysisk aktivitet ökar risken för ohälsa.

Vi har alltså mycket att tjäna på att ta små pauser från sittandet för att göra pulshöjande övningar under dagen. Jag skulle också vilja slå ett slag för att röra sig lite mer till och från jobbet- om du inte redan går, cyklar eller springer.

Därtill- några månader om året så är det för många av oss mörkt när man går till och från jobbet. Att komma ut på lunchen kan vara det enda dagsljus man får. För lite för att ge effekt på D-vitaminet i kroppen kanske, men kan verkligen hjälpa humöret.

Så god vana #2 blir att lägga till 30 minuters promenad i dagsljus, samt att varje timme du är på jobbet göra 2 minuter av pulshöjande aktivitet. 25 jumping jacks /höga knän/armhävningar/mountainclimbers etc. Om du som jag sitter i kontorslandskap och kanske känner dig lite obekväm så kliv upp och gå ett varv! Sträck ut bröstkorgen, höftböjarna, rulla axlarna tio varv bakåt och tio varv framåt. 2 minuters aktivitet helt enkelt.

Jag är rätt dålig själv på att röra mig just på lunchen. Men det gör sån skillnad för orken på eftermiddagen har jag märkt.

Så nu lägger vi oss tidigt och bryter upp stillasittandet. Nästa vecka tar vi oss an maten!

Lycka till!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpteknikanalys


Idag tog jag mig till Andreas PT– han som ser ut som en hockeybuse men kan lika mycket som en gråhårig professor!

Jag hade med mina älskade inov-8 Xtalon och fick springa i dem för att vi skulle se hur jag rör mig. Såg KALAS ut tyckte jag!

Nähä. Eller jo. Men jag gör något tokigt med vänster fot och jag har ju ingen smärta men vänster baksida och utsida vad är alltid så trött. Nu såg jag i slowmotion varför. Jag gör en liten ”utåtsväng” med foten innan jag sätter i den och vänster jobbar inte riiiktigt som den ska.

Andreas gör sina magiska tester och vips så hittade vi orörlighet i vänster höft. Så donade han lite med det, och sen bröt han loss min bröstrygg..ahhh andas!

Fått med mig enkla övningar att göra innan löppassen och lite då och då.

På jobbet är det både läskigt, spännande och fantastiskt roligt. Jag kämpar som så många med tvivel på mig själv samtidigt som jag har en stark känsla i mage och hjärta hur jag ska göra.

Men det går det väldigt bra faktiskt- fått mer gjort än jag trodde så att igen sätta frånvaro på mailen för att helt dekadent dra iväg till Ramundberget för en helg med skejtskidor, alpint, klassiskt och förstås lite löpning känns helt rätt. Underbart gäng och fantastiskt upplägg.

Nu ska jag bara få ned allt i väskan..

Senare idag kommer God vana nummer 2 av 10 goda vanor tills april. För ni lägger er väl redan tidigt? Bra tänkte väl!

Vad tycker ni om den här bilden då? Tagen vid den strand där jag bodde i Aus. Såhär såg det ut ibland ute i surfet- dock surfade jag inte på såna här små ”tandpetare” till brädor utan var mer longboard tjej. Det är duktiga Sean O’shea som tagit bilden.

20130110-082040.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mitt instruerande under våren


Jag utbildade mig första gången till gruppträningsinstruktör 1999. I England. Cirkelträning, Boxercise, Spinning och Aerobics. Mycket har hänt sen dess och jag tycker fortfarande dynamiken i att leda en grupp är bland det roligaste som finns. Innan jag flyttade till Stockholm instruerade jag på Gold’s Gym i Östersund, sen vickade jag på World Class i Sundbyberg men jag kan ju inte köra pass varje vecka- jag surprise! hinner inte!

Så till och från de senaste två åren har jag vickat på Fitness Club och det passar så bra! Det är ett rätt stort spretigt gym med både byggare med gymvälling och det här nya Milonsystemet.

Jag kommer att vicka spinning+core under våren samt leda en löpklass en söndag i mars. Jag hinner inte så mycket mer men det här håller instruktörshjärtat lite nöjt iallafall.

Gåshud får jag när jag har hela klassen samlad, det är precis innan sista pulstoppen och musiken är preciiiis under uppbyggnad. Något techno/tranceigt. När jag ser att någon tar i lite mer än de tänkt. DET är det som gör att jag älskar att leda spinning.

Lika roligt är det att sätta ihop passen. Twitter är fantastiskt- har fått tag på en av grabbarna i Sande& Acler som kommer att klippa ihop de låtar jag vill ha- bland annat Roundabout från den här sidan. Lyssna på den så vet ni hur det låter på mina spinnpass!

Förutom att vicka där så kommer jag att instruera på Workout Åre förstås! Det är tredje året i rad nu. Ödmjukt tacksam bland alla stjärninstruktörer. Schemat släpps 26 jan- häng på låset. Nike kanske är störst. Men Workout Åre är bäst. Går inte att beskriva om ni inte varit där men KOM för sjutton om ni kan!

Sen älskar jag att löpcoacha och jag har lovat mig själv att stanna vid 3 adepter och sen köra workshops. Jag är uppbokad på en jättekul workshop redan och har två tuffa brudar att coacha fram mot två roliga mål. En av dem, underbara Maria har ni här. Hon har en enorm energi och fin tanke med sin träning!

Hur jag hinner? Det har jag berättat förut men det är 8 timmar tvärvila och 16 timmar ös. Till det träning, vänner, mat, meditation och perspektiv för att inse att jag har det så sjuhelsikkes jäkla bra och den insikten ger mig energi. Är det lite motigt så lyssnar jag gärna på den här Tar mig tillbaka till en rufsig dammig livespelning på en äng i Byron Bay, Australien för många år sen. HippieAnnie finns där fortfarande. Jag har skor på mig och borstat ut tovorna men hjärtat slår för barfotaliv.

Det här är Frannie- min bil. En Hyundai Excel som jag körde mina surfbrädor i. Målat själv- ja såklart! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in