Oro och tacksamhet


Känner du julstress? Fattar du hur lyckligt lottad du är som kan känna det? Förstår du hur högt upp på behovstrappan du är om du oroar dig för konsumtion av varor och mat och logistik mellan firanden eller att göra någon lite sur.

Gränsen mellan att vara personlig och privat är fin jag hoppas jag tassar på rätt sida nu men kanske någon stannar upp i en onödig stress och oro av det här.

När man är orolig för riktiga saker då känner man inte julstress. Större delen av världens befolkning har större problem än så. Riktiga problem. Och många som skulle kunna få njuta över att ha en utmaning med jullogistik och konsumtion går och bär på en oro. En oro som gör att det knyter sig i magen.

Idag vill jag bara skicka en stor varm kram till alla som går och känner just riktig oro. Som alltid har det med sig överallt för alltid. Som har en oro om riktiga saker hängande över sig som inte går att lösa. Som kanske firar jul på sjukhus. Som kanske måste hålla sig i närheten av ett. Som kanske går och väntar på ett nytt organ, ett samtal om ett nytt organ.Ett samtal om provsvar som är bra eller dåliga. Som inte kan dra till Thailand för att känna lite frihet och slippa decemberkylan. De som inte kan ta hälsan för givet just nu eller någonsin.

Man måste vänta. Man måste vara positiv. Alla säger att man inte ska oroa sig men det är inte så lätt. Det är så påtagligt. Det griper om hjärtat och själen på ett sätt som inte går att beskriva.

Men jag vill också berätta vad det gör när det blir bra. Man blir en jävel på perspektiv. Man blir på det klara med vad som är viktigt och man låter inte skitsaker som lite strul på jobbet (pratar inte allvarliga problem nu) bekomma en. Utebliven träning och skitiga fönster? Who the f*** cares? Man tänker att det blir som det blir med de där lussebullarna och den inlagda sillen, det viktigaste är väl att vi är tillsammans och faktiskt är där och äter vad det nu blir. Tillsammans.

Man blir så galet tacksam. Och så håller man i de där perspektivet hårt hårt så man inte dras in i att reta och stressa upp sig över världsliga saker. Och slipper man sån här oro så kan man iallafall i altruistisk anda stanna upp och i all ära och sundhet släppa en del onödig skit som man verkligen inte skulle bry sig om om något hände. Om man var tvungen att känna riktig oro.

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skit i djuren och planeten


.. gör det för att det är gott!

Jag pratar om att byta ut köttorgien som är julbordet.

Om man planerar mat utifrån att man offrar sig för miljö och djur så känns det som en lite negativ ansats. Som att det skulle vara sämre ur smakperspektiv att äta vegetariskt.

Det ska inte vara en uppoffring, det ska inte vara ”åh men det var ju faktiskt gott”- klart som fasen det är gott! Fantastiska kryddor och råvaror- gott gott gott.

För varje år som går så kommer det mer och mer goda vegetariska och veganska recept att testa på julbordet. I år längtar jag helt ärligt mest efter vegetariskt. Vi åt julbord med jobbet och det var faktiskt första gången på många år jag gjorde det. Jag slogs av hur mycket kött det var. Hur det liksom förväntas att man ska äta så man mår lite dåligt- vilket man lätt gör. Själv lider jag av laktosignorans och glömde att jag är inte tål det och åt Jansson med grädde och herreguuuud vad jag fick lida för det.

Hursomhelst. Jag brukar göra rödkålssallad och grönkålspaj men i år ska jag lägga mig till med några fler rätter.

De här saffransfalaflarna till exempel. Låter hur gott som helst. Det finns fler fantastiska recept på sidan- kika runt!

Sen har DN lagt upp veganrecept som världens bästa Sara Wicklin komponerat. Jag har ätit hennes mat under en helg och det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Garanterat supergott.

Buffé har recept på goda snittar.

Personligen längtar jag efter grönkålspajen med ädelost, några köttbullar, några falaflar, mycket knäck och syrrans vörtbröd. Inte helt vego alltså men man måste inte vara antingen eller. Som med det mesta!

Kanske precis vad du behöver


Ibland är det man behöver inte exakt det man spontant tänker på i första hand. Lite som när du är sugen på socker för att du inte ätit mat på ett tag.

När hjärnan gått på högvarv och man levt länge i en prestationskarusell med bekräftelse via sociala medier och in-press-tation från vad andra gör, överöst av mer stimuli än vad vi möjligtvis kan hantera och ta ställning till så kanske det här inflödet utifrån känns som en drog.

Som det är otroligt hälsosamt att bryta ifrån för att ta reda på vad som händer när vi lyssnar inåt. Eller för den delen bara lyssnar på ord som talas i samma rum son vi är i, inte skrivna långt ifrån oss.

Julledigheten är ett perfekt tillfälle att göra lite ”mini-retreat” för sig själv men ibland kan man lyckas ännu bättre om man faktiskt åker bort.

Jag har två förslag till dig!

Stockholm:

En skärmfri helg i vår vackra skärgård med Elin och Elin. Jag har själv varit så kan verkligen genuint varmt rekommendera detta. Jag kan fortfarande smaka den goda maten i tanken och känna lugnet. Du gör vad du vill och hur mycket eller lite du vill. Fullständigt närvarande.

Läs mer här

Västkusten

Mind your life- get quiet, live loud

Magnus och Åsa går ihop och genom deras båda unika kunskaper får du ett dygn med både stillhet och rörelse. Lugn och ro men utan att vara stilla. Föreläsning, spa, yoga, promenader eller bara ligga och slappa. 7-8e februari på Torekov Hotell och Spa. Perfekt för dig själv eller med en god vän. Inga förkunskaper krävs-bara längtan efter att fokusera på dig själv och bara dig!

Läs mer här.

Som sagt- kanske precis vad du behöver!

Vinterlöpningsgarderoben- tips


Och DÄR blev det kallt! Och jag har av olika anledningar inte sprungit idag- annat viktigare går före. Men imorgon bitti ska jag ut igen.

Det finns lite saker att tänka på när man ska springa i kyla. För det är klart vi inte bangar lite minus eller hur? Gissningsvis har du som jag ett varmt boende att återvända till och rena torra kläder så det är liksom inga problem.

Men lite saker att tänka på när det rör sig långt under nollan:

1) Lite längre uppvärmning

för att vänja luftrören.

2) Varmt vatten- och gärna något mer

om du ska springa långt. Socker gör fryspunkten lägre. Dricker du ur slang så blås tillbaka vätskan när du klunkat klart så det inte ligger och blir kallt i röret.

3) Kläder. Förstås. Fötterna håller sig ofta varmare än man tror. Jag kör sällan med bara ylle då de strumporna oftast inte sitter så bra och slits ut lätt. Falke har löst det bra i den här strumpan som är en av de skönaste jag haft. På riktigt.

Falkes underställ är också höjdare i vinterkyla- de transporterar fukt väldigt bra och sitter riktigt fint på. På Runners Store får du ett par löparstrumpor på köpet om du köper understället. Vilket jag verkligen rekommenderar- fästmannen också som bor i sina underställsbrallor.

Sportbharna för dig med större byst är också riktigt grymma. Jag använde dem när jag var gravid och sen ammade och de var fantastiska.De är på rea nu dessutom.

Här har du hela sortimentet om du behöver påfyllning i garderoben.

Lager på lager är visan för att hålla värmen eftersom det skapar just lager av luft som värms upp. Att bli blöt av svett och sen kall och blöt- det är det du vill undvika.

Ylle värmer även när det är blött- men blir just ofta blött då det inte transporterar fukt lika bra som syntetiska material.

En väst är ofta ett riktigt smart plagg. Jag bor i min röda Falkeväst som jag har på bilden nedan. Gillar att låta armarna röra sig ganska fritt och ändå vara varm runt bålen.

Stora gossiga vantar och ett större pannband så det ändå får ”pysa” upp värme ur huvudet brukar jag köra på. Känner ofta mig instängd i mössa.

Ska du springa långt kan just att kunna byta huvudbonad göra skillnad- och ett extra pannband eller en mössa är lätt att ta med.

Buff är också smart grej att ta med men jag tycker de brukar bli blöta och kalla.

Själv blir jag ofta kall om rumpan men brukar ha på mig boxershorts med lite ylle i. Och försöker tänka på annat.De här shortsen skulle ju vara underbara men frågan är vad de gör för löpsteget?

Grejen är- det är inte så farligt att bli lite kall. Man kan investera i lite smarta lösningaroch inte sticka iväg utan telefon långt ut i skogen i för lite kläder. Men låt inte vädret stoppa dig för sjuttsningen!

Den här västen och de här tightsen- kärlek i flera år!

Ledig på riktigt #Måndagspeppen


Måndag- ny vecka och många av oss har varit lediga. Eller inte varit på jobbet men kanske utfört andra saker men med en ”jobbansats”. Måsten och uppgifter som man vill bocka av. Man kanske därtill tänker på jobbet, eller tänker på saker som ska göras på ett sätt som man tänker på arbetsuppgifter.

Då blir man inte riktigt ledig. Och då blir man inte återhämtad. Och är man inte bra på att vara ledig blir man tids nog inte bra på att jobba heller.

För att jobba riktigt bra, måste man vara en jävel på att vara ledig. Man måste vara grym på att varva ned och göra saker drivna av andra mekanismer än pliktkänsla. Jobb är jobb för att ledig finns. Det ena är på grund av det andra.

Spontanitet, kreativitet, lust, lättja, slöhet. Det måste inte vara massvis. Men det måste också få sin plats.

Jag är ganska dålig på att vara ledig. Jag vill gärna lära mig något och göra bra vad det än är jag gör. Men har kommit så långt att på helgen stänga av prestation, mina ”jobbsinnen” och bara göra det jag har lust för. Det kan ta ett tag innan man kommer på vad det är.

Vill du vara bra på att jobba, springa, lära in, prestera- så ska du lägga krut på att bli bra på att vara ledig!

#livspussletdeluxe


Jag brukar använda hashtagen #livspussletdeluxe på Instagram (där jag har en musikadventskalender förresten!).

Jag gillar inte ordet livspusslet för det brukar inte dyka upp i folks vokabulär förrän det är problem. Problem att få ihop det. Alla har 24 timmar och alla vill göra mer än de hinner med. Det är värdelöst att lägga energi på utångsläget ”jag hinner inte”. Värdelöst att leva ett liv där man inte hinner. Mycket värt att välja med hjärtat det man vill hinna och verkligen vara där i sitt hela jag i det man hinner.

Livspussletdeluxe är att ha prioriteringarna rätt och ha nöjet att få vara kreativ för att få till träningen utan att det blir stressigt eller ångestladdat. När den ger mer än den tar.

Jag har det riktigt deluxe för jag har prioriterat ”i sten” vad som kommer först, jag har en partner som vet att min träning – eller att få motionera själv ibland- gör mig harmonisk och att vi stödjer varandras träningssatsning. Deluxe för att jag har ett driv och energinivåer så jag kan ställa om till träningsmode fort som attan om tillfälle ges.

Det kommer (nästan) aldrig dyka upp tid för träning. Den får man brotta in. Det kan man göra med en glad tacksam ansats eller så kan man stressa över det man inte hinner träna.

Man kan sätta upp regler för att det måste vara si och så och vara med en viss utrustning eller så bara #gört man det bästa av det man har där man är. Så jobbar jag och det går faktiskt alldeles fantastiskt bra.

Den här veckan har det blivit ganska mycket bra pass trots att jag jobbat hårt och känner ändå att jag varit mycket med barnen. Har inte ”gått iväg” för att träna utan tränat på väg till och från.

I måndags körde jag styrka på jobbet. Mest fokus på mina rehabövningar för rygg och rumpa. Sen joggade jag hem.

Tisdag morgon jogg tillbaka till jobbet. Försöker låta de passen vara väldigt lågkolhydrat utan att stöka till det på något sätt.

Tisdag kväll var Andreas Byfeldt- aka Byffe hos oss och körde Crossfit. Mina ben var sega som attan men i övrigt kändes kroppen fantastisk.

Onsdag joggade jag in och hem. Torsdag kände jag en aning av den där känslan man brukar få innan en förkylning. Många är snuviga och förkylda runt mig så var inte förvånad även om jag inte brukar bli sjuk och jag vilade bara den dagen och så klarade jag mig.

Under helgen visste jag att det skulle bli svårt att komma iväg- ville verkligen inte vara borta från familjen någon längre stund det så fredagen pusslade jag ihop ett långpass fördelat på fyra vändor: 7 km till jobbet, 8 km till stora tjejens skola för luciafirande, sen 10 kilometer tillbaka in till stan via ett becksvart Hagaparken och sen 7 kilometer mysjogg med tjejerna som jag traditionsenligt kör lusseknytis med. Det kändes väldigt skonsamt och snällt.

Lördagen blev vila. Verkligen vila.

Idag hade jag tänkt springa backintervaller. Inget man brukar lägga före frukost men det var då tiden bjöds och det var inga som helst problem. Två koppar kaffe, en frukt, några kapslar BCAA (gissningsvis mer för det mentala) och så iväg. Backintervaller är bra på det viset att man inte behöver tänka så mycket om man väl bestämt hur många man ska göra. 10 ggr 300 meter. Upp o ner.

På eftermiddagen hade jag tänkt SOMA och det passade sig bäst när stora tjejen hade en grannkompis över. Tänkte jag. Men de inklusive lillfisen ville helst vara på mattan med mig så jag fick tona ned det lite och ta bort lite yviga rörelser så jag inte välte omkull någon men fick till en skön flow ändå och kroppen känns riktigt bra inför nästa vecka.

Så. Två styrkepass. Flera rörlighetspass. Två lite intensivare pass och massor av transportlöp. Har inte räknat kilometer men landar runt 65-70 km.

Det känns bra. Nästa vecka pusslar jag på. Deluxeversion. Ha en fin vecka!

Foto: Katarina Jansson