Ottsjö i mitt hjärta


20130803-202943.jpg

Ottsjö alltså. Det är bara så RÄTT att komma hit. Så hemma. Och den här veckan är några fina vänner här också.
Här blir det både maxpuls och vilopuls.
Lycka till alla som springer Stockholm Ultra imorgon! Jag har mitt eget lilla äventyr på G!

20130803-202933.jpg
20130803-203004.jpg
20130803-202952.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fredagsgottis: Svarta vinbär


Jag tänkte framöver dedikera fredagarna till att tipsa om goda saker att äta! Saker som både gör och smakar gott!
Vi fick plocka massa svarta vinbär hos en vän ( som råkar vara operasångerska vid Värmlandsoperan) och jag njuter som attan av både bär och blad idag!
Bladen har jag bara hällt kokande vatten över och druckit som te:

20130802-123427.jpg
Bären kokade min faster och Lillan till sylt efter ett gammalt recept med mycket mindre socker:
2 L bär kokas med 5 dl vatten. Ta av skummet. Efter 15 min rör du ned rårörssocker 1 dl i taget tills du är nöjd med smaken. Vi hade cirka 3 dl. (receptet säger 1 L!!!!!)
Dessa äter vi till kesella, gröt, glass- vad som! Fullt med C-vitamin, gott, nyttigt och naturligt!

20130802-123742.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rörlighet för bröstrygg och höft


På Fitness Lifestyle kan du nu se en kort film med några övningar för bröstrygg och höft som jag spelade in i Åre.

Här hittar du dem.

Jag har också skaffat ett konto på Videofy Me och där kommer mina klienter kunna ta del av filmer med övningar för styrka, teknik och rörlighet men några filmer (vi får se hur många det blir- jag är ju inte så bra på det här med att fota, filma och ha mig) blir publika för alla.

Där ligger just nu bara en film där jag ställer mig på huvudet och försöker gå ned i split upp och ned under den stora linden här på landet.

20130801-121248.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

13 kilometer upp och ned i en backe


20130731-195328.jpg

Gå upp. Äta lite. Ta bilen ut till en fluginfesterad, överväxt, lerig, rotig och hal skidbacke som ligger mitt ute i ingenstans. Springa upp och ned. 9 gånger. I regnet. Backen är 700 meter och ger cirka 80 stigmeter per varv. Ungefär som Hammarbybacken.
Det är ett tufft pass, det var tidig på dagen matmässigt och inte gick det fort. Men jag tog liksom inte slut.
Jag har inte tränat många pass senaste 10 dagarna och svårare blir det nu att få till träning när vi åker norrut. Men de senaste passen jag kört, med varannan dags regelbundenhet har varit riktigt bra.
Alla tre nyckelpassen jag planerade satt som en smäck förra veckan: Hammarbybacken x 7 plus 20 km transportcykel. En 20 km med 15 km Ursviksextreme. 60 km ultrapass. Jag ger mig själv beröm för att göra det bästa av den träningstid jag får till.
Och idag: 16 km varav 13 km blev bara upp o ned i backe. Varför?
Förra året hade jag svaret
Det är min Nemesis och den ska liksom besegras varje sommar. Jävla backe.

20130731-195340.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultraträning i kategorin: bara GÖRT!


20130730-083926.jpg

Lite uppslukad av Hjärtats prestation i Durban där- correction! sydafrikan vann och kom trea och prispallen är åt fel håll?

…. Men jag har tränat också! Jag har satt ett ganska väldigt hårt mål för mitt nästa ultralopp: Black River Run 100 miles 21 september. Jag ska in under 20 timmar. Att klara 100 miles under 24 timmar är bra! Att försöka ta sig in under 20 timmar på sitt andra 100 miles lopp och femte ultralopp någonsin- ja det är lite sturskt men så har jag tänkt.

Men jag har liksom inte kommit igång med ultraträningen efter TEC som jag tänkt. Det har varit lite annat kan man säga med jobb, egen firma, Tjejmarathon och mammalivet. Så ser livet ut och så ska det vara.

Jag fick ju till 50 km för två veckor sen men de kändes inte bra. Fel känsla. Alldeles för tunna skor för så mycket asfalt.

Igår bad jag familjen om hjälp med Lillan. Satte klockan på 05.15 och smög iväg i en underbart vacker värmländsk morgon på en lång tur. Hur lång visste jag inte- berodde på hur mycket tid jag hade.

Det finns massor av fina grusvägar här runtomkring men risken att springa fel är stor, täckningen dålig och jag avskyr att stanna för att leta på google maps var jag är. Därför fick det bli en del asfalt och jag springer gärna upp til 4 mil i tunna tunna skor utan dämpning men uppemot 6 mil- då vill jag ha lite mer under.

Jag har beställt ett par Hoka One One (lätt sko med mycket dämpning) men se de har inte kommit så jag rotade lite i min skokyrkogård jag har här på landet. Hittade mina gamla asics GT gel nånting nånting som ja köpnte 2006. De fick duga.

Så tuffade jag iväg med en kopp kaffe och 4 stycken BCAA (aminosyror) i magen genom en sanslöst vacker morgon. Såg både rådjur, harar, rovfåglar och allt var så stilla. Bara njöt av att få ha en helt egen stund. Det är, som jag skrivit flera gånger tidigare, att möta naturen som man är, ensam, som är en stor del av min ultralöpning och det jag längtar till. Det finns inga intervall eller backpass som mättar den längtan.

Sprang in mot Karlskoga på små grusvägar för att köpa Resorb, tekakor, vindruvor och juice som är det jag helst äter när jag springer långt.

Sen styrde jag benen ut från stan igen på en slinga jag sprang i vintras. Då var det – 10 grader och det var betydligt trevligare än de nära 30 graderna jag hade igår. Avskyr värmen och kände hur jag fick sakta ned.

När jag tröttnat på tystnaden (som ändå störs av skumpet av vatten i vätskesäcken) slog jag på P1 Morgon, Upploppet (bra program på P1 som jag själv varit med i förra året!) och så förstås Ask the Ultrarunner som så många andra långpasslöpare med mig (fast i USA).

Sen tog jag fel grusväg och hamnade ute på asfalten. 42 kilometer i benen och 18 hem. Värmen var bedrövlig och vattnet började ta slut. Syrrans kille fiskade i närheten så hade chans att få skjuts hem från cirka 50 km. Men nej. Äntligen fick jag kontakt med det där #vavavoom jag inte känt av sen TEC. Dedikering. Hängivelse. Envishet. Kärlek. Mina ledord. Klart f*n jag ska fixa 6 mil- det var ju det jag hade sagt. Bara ena foten framför den andra.

Syrrans kille droppade en flaska kallt vatten till mig och det var det godaste vatten jag druckit!

Det var inte vackert. Det gick inte fort. Men hem kom jag. 6 mil.

Och dagen efter mådde jag kalas! Inga problem- och det ska det inte vara heller på sex mil löpning när man tränar för 16. Stelheten jag kände när jag kom hem gick över fort med mina trix* (som jag ska skriva mer om) och igår när jag testade benen som uppvärmning för ett styrkepass kändes de bra. Inte lika rappa i ökningarna men det får man ge dem.

Jag har kommit igång alldeles för sent med ultrafokuset inför det här loppet. Det är osäkert om jag kommer hinna komma i den form jag tänkt men det är 8 veckor kvar och jag ska göra allt jag kan.

20130730-083941.jpg
20130730-083933.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Silver för min guldkille!


Nicke tog silver imorse! 5000 meter på 19.38 på en kuperad bana genom Durban. Etta och trea blev två etiopiska löpare. Riktigt strongt! Hoppas på bild från prisutdelningen snart!
Han är jättenöjd med sin insats och det är det viktigaste för mig!
Han tackar för allt stöd och jag är också varm och glad över allas hejarop. Det är så fint och härligt att få fira en framgång, en seger på alla sätt efter allt som varit de senaste två åren! Svårt att förklara men att få fira och belysa något enbart positivt, sprunget ur hårt slit och glädje snarare än att berätta att något på sjukhuset gått bra. Ja ni fattar tror jag!
Har ingen bild som sagt men såhär såg han ut när jag piskade honom på ett banpass tidigare i år och såhär glada är vi:

20130729-131654.jpg
20130729-132353.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in