Pannlampa och blodprov



Berättade om att jag tycker det kan vara svårare att ta sig ut på hösten och vintern med tanke på mörkret. Men nu har jag fått en nytändning. Jag testade tex att springa med pannlampa efter att ha fått tipset här i bloggen. Det är ju faktiskt riktigt kul, det blir lite mer äventyr av det hela.
Dessutom tror jag att jag fått en extra boozt genom all den hjälp jag får med träningen nu. Jag har ett välplanerat träningsprogram, flera träningskompisar och en tränare att bolla med. Med andra ord kunde jag inte haft ett bättre utgångsläge.

I och med att jag ökat träningsmängden ytterligare fick jag rekommendationen att ta mig iväg till vårdcentralen för att lämna blodprov. Detta för att analysera mina värden så att allt ser OK ut. Det visade sig att jag var frisk och kunde träna på som planerat. Däremot fanns en antydan till låga sköldkörtelvärden som skulle analyseras vidare.
Det är ju tur att man gör sådana kontroller emellanåt så man vet att allt funkar som det ska.

Nu till helgen blir det till att jaga kilometrar, börjar med 20km distans idag för att sedan köra långa tröskelintervaller och till sist avsluta helgen med 600m intervaller. Totalt ska jag få ihop ca 60km under helgen, med eller utan pannlampa återstår att se.

Mycket löpning=mycket nöje!

Trevlig helg!

Glöm inte att jag även finns på Instagram: @soofiean

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Pusta ut och njut!



Efter att ha kommit igång med mitt träningsschema känns det riktigt skönt i kroppen. Denna vecka har det bland annat blivit 300m intervaller och 600m intervaller. Gårdagen bjöd på det sistnämna. Jag körde 2x(3x600m+1000m+3x600m), det var tufft men ack så skönt efteråt med lite fart i benen. Idag blir det 10km snabbdistans i SNÖ!!! Får se hur snabbt det går i halkan eller om intervallerna får springas på löpband framöver 🙁

Efter dagens pass blir det minisemester med hotell, god mat och (tro det eller ej) löpvila på lördag!

Ha en riktigt skön helg och pusta ut efter jobbveckan med ett härligt löppass i njut-tempo.

Äntligen lite struktur



Efter att ha sprungit kontinuerligt sedan ca 6 år tillbaka har jag nu äntligen börjat få lite struktur på min träning. Det började som ett komplement till annan träning, jag gick mycket på gruppträningspass, spinning och gym till en början. Löpningen gick sedan över till att bli min huvudsakliga träningsform och därefter har det blivit mer seriöst och fler kilometrar har adderats för varje år som gått.

Under de tre senaste åren har jag lagt ganska mycket tid på löpningen. Utvecklingen gick snabbt i början men har den senaste säsongen avtagit något. Detta kan dels bero på att det alltid varit mest fokus på mängd snarare än kvalitet. Dock når ju utvecklingen en viss gräns när träningen inte förändras. Så nu kommer jag, vilket jag är enormt tacksam över, fått hjälp med träningspassen av en tränare. Det ska bli så kul och spännande att se vad träningen kan ge mig. Jag har fått ny energi och inspiration och är mer taggad än någonsin. 2017 ska bli min bästa säsong hittills!

Detta ska du läsa i höst



Under höst och vinterhalvåret kan träningen se lite annorlunda ut för många, man kan lätt tappa inspirationen när det är mörkt och grått ute. Kanske blir löppassen utomhus färre eller flyttas inomhus.

Jag tänkte tipsa om några bra böcker (om löpning såklart) att fördriva tiden med de allra mörkaste dagarna.

1. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, Haruki Murakami
Handlar om författarens syn på löpning som en del av hans liv. Härlig läsning om vad löpning faktiskt kan betyda för en.

2. Ät och spring: min osannolika resa mot ultramaraton och mästerskap, Scott Jurek
Ultralöparen och världsmästaren Scott Jurek berättar om sin resa mot världseliten. I boken tar han upp sin syn på mat, hur han gick från skidåkare till löpare och berättar även om sin uppväxt.

3. Löparens Hjärta, Marcus Torgeby
Denna bok gillade jag verkligen och rekommenderar starkt. Handlar om hans löparkarriär och hur han som 20 åring bosatte sig i en kåta i skogen alldeles ensam.

4. Born to run: jakten på löpningens själ, Christopher McDougall
En ”klassiker” som säkert de flesta läst vid det här laget. Författaren söker svaret på varför vi springer och tar upp många intressanta teorier om både det ena och det andra.

Har ni läst dessa böcker? Vad tyckte ni? Och har ni fler tips på bra böcker att gotta sig med i höst?

Marathon- vilket land ska jag välja?



Nu för tiden är det många som kombinerar sina resor med ett lopp. En storstadsweekend där en av dagarna innefattar ett marathon känns inte helt sällsynt. Jag gillar idén och tycker det är ett kul koncept som tar bort en del av prestationen kring ett lopp. Det blir mer en rolig aktivitet under resan. Jag själv är jättesugen på en sådan resa och har börjat se mig omkring efter alternativ. Skulle gärna springa ett marathon på utländsk mark under nästa säsong.
Någon som har gjort en löparrresa och kan rekommendera ett spännande lopp? 🙂

Trevlig löparhelg!

Det är okej att det går dåligt



Apropå mitt förra inlägg så börjar det kännas lite bättre igen. Det är tungt och tråkigt när det inte går som man tänkt sig och man måste få tillåta sig att ha sämre dagar. Men jag är inte den som är den så jag har redan slagit ut de trista tankarna och börjar tänka framåt istället för att grubbla över det som är gjort. Jag får se mitt misslyckande som en lärdom och en sporre till att bli ännu bättre.

Men viktigt i sammanhanget är också att det får gå helt åt skogen, det är OKEJ! Världen går inte under för det, möjligtvis bara för ett ögonblick. Sedan är man tillbaka igen.