Blogg

Provlöpning av nya TEC-banan


TEC Täby Extreme Challenge är från och med 2015 det fjärde loppet i Europa att erbjuda 200 miles löpning. 32 mil alltså. Andra trevliga sträckor som erbjuds är 50 miles (8 mil), 50 miles natt och 100 miles.

I år var jag i sjunde månaden men var förstås där som funktionär. Det går inte att hålla sig därifrån. Det är en magiskt trevlig stämning. Så många underbara människor- på, och runt banan. Familjen vid Havrevägen som ställer ut fika och har tända ljus på natten. Mannen som går motsols och hejar.

Nästa år coachar jag flera löpare som ska debutera på 50 och 100 miles. Själv så tar jag det så försiktigt tillbaka mot 100 miles så det blir att delta på 50 miles men även peppa och förmodligen funktionära lite också. Det blir 50 miles med test av lite annat kostupplägg och även träningsupplägg.

Banan har gjorts om lite varje år men i år är det en ganska stor förändring. Den har kommit av att man vill ta bort den passage över Roslagsbanan som förstås kan vara en säkerhetsrisk när man är trött eller försöker skynda över.

Detta har resulterat i att TEC blivit riktigt terrängigt!

Igår bjöd Jonas, David och Jan in till traditionsenlig Lucialöpning och dessutom testlöpning av banan. Det var många som ville testa den- inklusive jag som hastade iväg och svor över att behöva skrapa rutan utan snö. Höjden av värdelöshet med minusgrader utan snö.

Träffade flera goa ultravänner förstås och vi tassade iväg. Istället för att runda sjön så tog vi vänster och sen var inte mycket sig likt på ett tag. Det var mycket små rotiga stigar i skogen,upp o ned. Underbart för oss som älskar trail. Men en utmaning när man är trött på natten helt klart!

Jag kan så varmt rekommendera att springa TEC. Loppet har en speciell plats i mitt hjärta. De tre lopp jag sprungit: 50km, 80 km och 160 km har varit så otroliga på alla sätt.

Behöver du hjälp med coaching inför loppet är du varmt välkommen att kontakta mig! Jag har några platser kvar i ”stall Formstark”.

Tack alla som var med igår för en fin solskenstur!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mer om fettförbränning- Noakes


Ibland är det bra att lyssna/läsa något verkligt provocerande för att vidga referensramarna. Sen kan man hållas långt inom dem men ändå få ett nytt perspektiv.

Tim Noakes är professor i träningsfysiologi och idrottsnutrition samt författare till storsäljaren ”Lore of Running” en allt annat än kolhydraträdd bok. Men han har lärt om, genom egen upplevelse och sen genom att hitta forskning som stödjer och föra fram egna tolkningar och teser.

Han föreläste i våras här i Stockholm på ett event med Jonas Colting och Jonas Bergqvist bland annat och jag hade så gärna varit där men nu finns föreläsningarna på URPlay!

Här kan du lyssna på Tim Noakes föreläsning. Bland annat säger han att idrottare inte behöver mer än 200 g kolhydrater max per dag. Detta ger ungefär 800 kcal (inte 1000 som jag råkade skriva innan) och är du väl fettdriven är det kanske det som går åt under ett längre hårdare träningspass. Han menar att då används kolhydraterna som raketbränsle då och så kan du bränna fett resten av dagen. Låter enkelt och fiffigt men förstås är det inte så enkelt.

Lyssna och fundera och ställ gärna frågor och kommentarer här!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Malin! Ursäktar sent svar!
jag gör ett inlägg av din fråga 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckans träning- Framgångsrikt pussel


Det är torsdag och veckans träning går bra! Jag tränar inte alls mycket men motionerar desto mer. Gränsen mellan träning och motion blir kanske iochförsig hårfin.

Men jag försöker komma ut varje morgon och #morgontassa en 30-50 minuter. Blir det inget mer så blev det iallafall det och det är bästa starten på min dag.

I måndags blev det bara det. I tisdags hann jag med det och innan dagishämtning 20 minuter styrka med fokus på överkropp: Gjorde reptilarmhävningar och sen armhävningar mot bänk där jag klev upp och ned med händerna.

I onsdags vilade jag. Kriterierna för att träna är att jag pusslat ihop sju timmars sömn och det hade jag inte då. Då blir det lite yoga istället.

Igår hann jag däremot ut 50 minuter imorse och på eftermiddagen körde jag 20 minuter ben bål och lite mer rygg ute i lekparken med TRX.

Idag timade vi inte amningen så bra så fick hoppa över. På kvällen är det traditionsenlig (well sen 2 år) luciajogg med Tjejmaratjejgänget i Ursvik. På lördagar vilar jag oftast- lite yoga bara.

På söndag hoppas jag få till ett långpass genom att testa nya bansträckningen på TEC med deras traditionsenliga Lucialöpning. Haka ett varv vetja. Läs mer här!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Annies fisksoppa


Jag lovade någon detta recept. Och ja ni vet det blir höftade ingredienser!

För 3 personer funkar detta recept:

I en järngryta helst:

Svetta en lök, 1-2 klyftor vitlök, 1-2 msk korianderfrön, 1 msk gurkmeja och peppar. Smula i en buljongtärning eller om du har pulver.

Stjälp i en burk krossade tomater och ”spola ur” den med lite vatten som också åker i grytan. I med en burk kokosmjölk och låt koka upp. Ha sen i ett paket halvtinad fisk som du bryter i i bitar (för att inte behöva använda skärbräda).

Koka upp och sjud tills fisken är klar. Smaka av med örtsalt och klipp gärna i lite färsk persilja över.

Mums med ris eller massa riven parmesan. Eller båda.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Löparsnack- första avsnittet ute


Huj vad jobbigt det är att höra sin egen röst. Staffan och Eva låter så proffsiga. Jag bubblar på som vanligt.

Lyssna gärna här, ge feedback, önska ämnen och prenumerera så nu inte missar kommande avsnitt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans #Innehållsförteckningsutredning – ALLT i badrummet


Ja allt i badrummet kan jag ju inte reda ut här. Men jag kan säga rakt av att det är mycket skit vi smörjer in oss med. Och sen spolar ut i avloppsvattnet. Ganska i onödan.

Ungefär 7000 ämen beräknas vi använda i badrummet. Vi vet en del om hur de fungerar i sig, men mindre om hur de faktiskt reagerar tillsammans. Flera är allergiframkallande, flera kan vara hormonstörande(som parabener som man lätt får på sig om man inte är noga).

Natriumdodecylsulfat (på engelska sodium lauryl sulfat) är väldigt svårt att komma ifrån och finns  i allt från tvål till shampoo. Det är bland annat det som gör att du behöver balsam sen- det torkar ut. Kemikalieinspektionen skriver inte så mycket om faran med det men Love Me Tender skriver om det. Det är irriterande i koncentrerade mängder men det kommer man undan med små doser. Dock är det skadligt för naturen och, tja, det blir en hel del mängder som vi spolar ut förstås.

Mineraloljor tvistas det lite om men jag försöker undvika dem. Och då ryker många av apotekens produkter. Man luras att tro att kvaliteten är högre där men jag skulle säga att hälsokosten och sen lupp på innehållsförteckningen är det som gäller.

Det här är inte mitt specialområde alls. Men det finns andra som kan det bättre.

Det är ganska lustigt egentligen, det här med att barnprodukter ska vara så fria från allt. Visst de har tunnare hud, men sen är det alltså dags att börja smörja in och tvätta sig med sånt som…inte är lika bra? Mer gift? Varför?

Ska du bara ha en produkt i badrummet så skulle jag säga kokosolja. Det och en fast tvål av naturligt innehåll räcker långt. Till hud, hår, som deo, hårinpackning osv.

Är du lite mer fåfäng kan du kanske skaffa en mineraldeo men försöka undvika dem med aluminium i- bara att läsa på baksidan. Jag vet de tar inte bort den där stresssvetten. Jag brukar använda mineraldeon alla dagar utom de när jag kanske har tre möten på raken och vet att jag blir lite svettigare. Tränar jag använder jag så lite som möjligt på huden eftersom porerna öppnas så mycket mer då.

Jag använder Urtekram till det mesta. Det och Burts Bees. Kikade just på tvålen i köket och badrummet och inget natriumdodecylsulfat men det känns som man måste vara en kemist för att fatta. Svårt!

Men det går ju att minska den kemiska samlingen i badrummet.  Här är några tips:

Shampoo: Köp från märken du litar på: Aveda, Urtekram. Weleda tex har bra utbud.

Skrubb: Gör egen med socker, honung, lite citron och lite olja från köket.

Inpackning: avokado i nyllet och kokosolja i håret.

Barnrumpetvätt: Jag köper torra tvättlappar. Har en liten plastlåda med ljummet vatten i och några droppar olja (Weledas). Funkar perfekt att tvätta med.

Men veckans innehållsförteckningsutredning blir de här hemska våta tvättlapparna som vi så gärna har överallt. I ansiktet..i rumpan..hjälp.

Förutom Sodium Laureth så hittar vi till exempel Phenoxyethanol. Hittade på hemsidan Naturligt Snygg lite skrivet om det:

Fenoxyetanol är en etoxilerad förening som tillverkas genom en reaktion mellan fenol (ett giftigt vitt pulver som skapas från bensen) och etylenoxid (en känd cancerogen). För varje syntetisk kemikalie som produceras finns det ett säkerhetsdatablad (MSDS, Material Safety Data Sheet), där man kan få information om kemikalien och dess potentiella faror. 
I säkerhetsinformationen om fenoxyetanol kan man läsa att det är kraftigt irriterande för ögon och hud samt är farligt vid förtäring, inandning eller upptagning genom huden. 
Ämnet är giftigt för njurarna, nervsystemet samt levern och upprepad eller långvarig exponering för ämnet kan orsaka skador på dessa organ samt andningsorganen.
 Vidare informeras det om att fenoxyetanol kan orsaka reproduktiva defekter (utvecklingsdefekter på fortplantningsorganen). 
Några av riskerna som redovisas vid förtäring av ämnet är illamående, kräkningar, diarré, yrsel, huvudvärk, kramper, kollaps och koma.


Jag skulle gärna hitta fler källor på detta. Googlade på Kemikalieinspektionen på det och kom till brandsläckningsmedel. Säger en del kanske. Det här torkar många alltså både rumpor, händer och munnar med.

Men de är ju så smidiga! Jag vet! Jag använder som sagt torra tvättlappar, vatten och lite ekologisk olja hemma. På språng så tvättar jag ur dessa tvättlappar i vatten (mina händer är som fnöske efteråt så det är ju något riktigt skumt med dem). Sen låter jag dem ligga i en plastpåse lite fuktiga av vanligt vatten och använder när jag byter blöja på stan. Enkelt!

Jag kan varmt rekommendera att läsa mer på Naturligt Snygg där du kan hitta i den här djungeln. Varför inte börja rensa ut allt du inte vet vad det är som en start inför nya året?

Och har du fler naturliga skönhetstips och trix- dela gärna nedan!

 


Antal kommentarer: 1

Jenny Bagglund

Magda: Har hört om det där med bikarbonat och vinäger och är lite sugen på att prova. Kändes håret bra direkt eller var det någon inkörningsperiod med fett hår innan det liksom vande sig vid det?
Weledas schampo tycker jag är jättedåligt! Vilken sort har du provat, Ann-Sofie?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*