Race report – Göteborgsvarvet



En riktigt härlig folkfest men också varmt, skräcken för en löpare som jag som inte alls trivs i varmt väder. Ett tag såg det ut som om det skulle bli runt 26 grader varmt under lördagens Göteborgsvarv men ju närmare vi kom starten desto svalare såg det ut att bli. Det var riktigt varmt när jag vaknade i Göteborg på lördagsmorgonen hos min syster och hennes man som jag passade på att hälsa på. Efter en fin frukost mötte jag upp min sambo och tog spårvagnen in till expon för att hämta ut min nummerlapp. Vilken stor expo, där fanns verkligen allt och lite till men med mitt tunnelseende med fokus på det annalkande loppet så gick vi bara snabbt igenom den. Om man har möjlighet att gå på expon någon dag innan loppet så är den absolut värt ett besök som innefattar mer än att bara hämta ut nummerlappen. Efter att vi hade hämtat ut min nummerlapp ställde vi oss i den långa kön till bussen som skulle ta oss till startområdet. Med över 60.000 startande löpare flöt logistiken på överraskande smidigt – proffsig arrangerat!

Väl vid startområdet lämnade vi in våra väskor och värmde upp inför starten. Jag blir alltid lite nervös men också väldigt förväntansfull. Temperaturen kändes något varm men behaglig och jag kände mig redo för att springa.

Vår grupp hade starttid 13:34. Första sträckan i Slottsskogen flöt på riktigt bra. Min familj stod och hejdade någon kilometer in i loppet och vem blir inte lycklig över det?! Jag försökte att hålla 4:30 tempo vilket kändes väldigt bra. Väl ute ur Slottsskogen fortsatte loppet upp för Älvsborgsbron. Mitt på bron flög en massa flygplan i fina formationer över oss löpare, riktigt häftigt. Det viste jag inte då men det visade sig att de flög över Göteborg i samband med att den startgrupp där Försvaret hade 750 personer som startade. Efter Älvsborgsbron väntade ett platt men trixigt Hisingen. Det var härlig stämning och massa band/orkestrar som spelade. Det hade vart väldigt lättlöpt om det inte hade vart för alla löpare som jag korsade konstant emellan. Det var lite synd att regeln att hålla till höger i spåret inte riktigt fungerade och det tog ganska mycket energi. Sedan kom bro nummer två tillbaka mot Avenyn som var ganska mycket längre än vad jag hade räknat med. Jag måste nog ändå säga att den var bra mycket brantare än Västerbron på Stockholm Marathon. Jag sprang på och rätt som det var så var jag på Avenyn. Det var fullt med folk och härlig stämning men det var också trångt på banan. Efter Götaplatsen så lättade det något, bara drygt 3 kilometer kvar. Jag började bli lite trött och småspurtandet mellan löpare började ta ut sin rätt. I allén längst Vasagatan stod min familj och hejade igen vilket gav mig lite mer energi men jag tappade en del tid de sista kilometrarna. Plötsligt var jag inne på Slottsskogsvallen och korsade mållinjen. Klockan stannade på 1:41. Jag är nöjd med tiden givet att jag bestämde mig för att springa i onsdags.

Göteborgsvarvet var en riktig folkfest, mycket folk längs hela banan och många olika liveband och andra artister. Det hände någonting nästan hela tiden vilket var väldigt roligt. Om man vill försöka springa på en bra tid så underlättar det att seeda sig till en snabb startgrupp Om man inte seedar sig är det ändå ett väldigt roligt och välarrangerat lopp att springa men det kan vara bra att ha med sig att det kan bli lite trångt på banan. De ca 4000 arrangörerna gjorde ett riktigt bra jobb.

Januarinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Snabb &stark 2019
  • Allt om löpband
  • Smart klädd i vinter
  • Logga som eliten
  • Öva upp balansen
  • Mat för resultat
  • 7 snabba kom igång tips

Långpass på Söder



Helgens långpass på 30 kilometer gick runt de tre öarna Kungsholmen, Långholmen och Södermalm. 30 kilometer är ganska långt och ett perfekt tillfälle att passa på att se sig om i sitt närområde genom att springa en annan runda än den man brukar springa. För mig är det viktigt att få komma ut och uppleva nya rundor och platser. Oftast ser jag ingen mening med att springa samma runda två gånger på raken under ett pass bara för att samla kilometer, som att exempelvis springa Kungsholmen runt två gånger. Det finns så många fina platser att se och varje löprunda har sin charm.

En stor drivkraft i min löpning är att ständigt upptäcka nya platser, som ASICS kampanjen säger It’s a big world – go run it.

Backintervaller i skidbacke



I veckan var det dags för 10×60 sekunders backintervaller i ett tempo något snabbare än milfart. Som den ingenjör jag är räknade jag ut lite snabbt att jag skulle behöva en backe som var runt 230 meter lång. Man tager vad man haver tänkte jag och gav mig iväg till den längsta backen i närheten som jag känner till, en gammal skidhoppsbacke.

Efter att ha släpat mig upp till backen via en skogsstig var jag på plats och redo för dagens pass och väl på plats såg jag att backen kanske lite väl brant men ändå tillräckligt lång, vilket var det viktigaste.  Backintervaller är något som jag tycker ju väldigt mycket om men jag måste medge att backen var väldigt jobbig och jag fick kämpa hårt för att behålla löptekniken. Backintervaller ger så mycket, både styrka och löpteknik – det är helt klar värt allt slit!

Det var absolut inte sista gången jag sprang upp och ned för den backen, jag tror att vi ska bli bästa vänner.

Årets första dopp



I helgen var jag hemma på Västkusten, det är verkligen härligt att bara umgås med familjen en helg när man bor långt hemifrån. Jag ser alltid fram emot att få komma ut och njuta av naturen och omgivningen när jag är hemma, det är något speciellt med att springa längs med kustlinjen och det glittrande havet. Som tur är har jag en morbror som är lika löptokig som jag, vilket innebar sällskap på veckans långpass. Vi har vart ganska jämna tidsmässigt de gånger som vi har sprungit Stockholm Marathon, det är alltid diskussioner om vilken tid man sikar på och taktik inför loppet. Tur att jag har någon i släkten som jag kan tävla lite med!

Vi gav oss iväg tidigt på söndagsmorgonen och sprang söder ut längs landsvägarna från Varberg, förbi gårdar och hus i strålande solsken. Det är helt fantastiskt att kunna springa och få uppleva världen på det viset, fötterna tar dig till platser där du inte har vart förut och antagligen aldrig heller skulle ha fått tillfälle att besöka om det inte hade vart för löpningen. Det blev en löprunda på 140 minuter i behagligt 5:33 min/km tempo. När löprundan började närma sig slutet så kom vi på den fantastiska idén att avsluta löprundan med ett dopp i havet, årets första dopp. De andra besökarna på stranden måste nog trott att vi var lite smått galna.

Vilken frihetskänsla – kallt men underbart och bra för återhämtningen har jag hört!

Yasso 800’s – Intervaller när dom är som värst



Under förra veckan sprang jag det hittills klart jobbigaste passet under hela vår träningsperiod, Yasso800’s. Det är ett pass som innebär att man springer tio stycken 800 meters intervaller med 400 meters joggvila mellan intervallerna. Det sägs ju att snabba 800 meters intervaller kan vara en av de jobbigaste distanserna som finns och under detta passet skulle man springa distansen tio gånger. Det är lite konstigt att jag kan tycka att det är jobbigare att gå ut och springa tio stycken 800 meters intervaller snabbt än att springa tre mil i kuperad terräng. Jag var även lite nervös och spänd inför passet eftersom att Yasso 800’s också är ett test för att förutspå den tid som du skulle kunna springa ett marathon på, genom att räkna ut den genomsnittliga tiden i minuter och sekunder för de tio intervallerna. Då jag aldrig har kört ett sådant pass tidigare var jag osäker på exakt hur hårt jag skulle pressa mig för att orka med alla tio intervaller.

Efter 3 kilometers uppvärmning till Kristinebergs IP var det dags för testet. Den första intervallen var ganska jobbig och de nio återstående intervallerna kändes då nästan omöjliga, men intervallerna gick bara bättre och bättre ju fler jag gjorde. Efter att jag hade klarat av de fem första intervallerna och började jag känna hopp om att detta pass skulle nog mot allt förmodan gå att genomföra. Passet gav en massa energi efteråt när jag hade klarat av alla intervaller men under passet var det stundtals väldigt jobbigt. Genomsnittstiden på mina intervaller blev 3 minuter och 12 sekunder vilket enligt testet skulle motsvara ett marathon på 3 timmar och 12 minuter. Det skulle innebära en förbättring av mitt PB med 32 minuter! Det ska bli så spännande och se vilken tid jag kan göra på Stockholm Marathon. Efter det passet kan jag inte annat än att vara lite stolt över mig själv!

Motivation



Vad som ger någon motivation kan vara väldigt olika saker från person till person. Enlig Nationalencyklopedin definieras motivation på följande sätt:

”motivation (av motiv), psykologisk term för de faktorer hos individen som väcker, formar och riktar beteendet mot olika mål.”

Min bästa tipps för att hitta motivationen att komma ut på den där planerade rundan när man inte alls kanske har lust till det eller om man tycker att man inte har tid hittar ni i listan nedan:

  1. Det blir inte roligare än vad man gör det, inställningen är allt. Ser du fram emot att få gå ut och springa och du visualiserar att det kommer att bli en härlig löprunda med vänner eller ett tillfälle att få lite egentid kommer löprundan att kännas kul.
  2. Ta på dig kläder och skor som du känner dig riktigt fin och snabb i. Huvudsaken är att du tar på dig något som du känner att du trivs i och samtidigt är bekvämt att springa i.
  3. Anmäl dig till ett lopp. När man har ett lopp att springa måste man komma ut och springa för att förbereda sig för det loppet. Jag brukar ibland tänka att om jag inte ger mig ut nu och har det lite jobbigt idag så kommer det att bli väldigt jobbigt under loppet.
  4. Boka in löpning med en vän eller med några kollegor och gör det till en kul grej och en del av veckan.
  5. Gör det till ett äventyr och se skogen eller staden som din lekplats. Spring en helt annan väg och se vad du hittar. Jag brukar ibland springa lite vilse med flit bara för att utforska nya områden.
  6. Spring till eller ifrån jobbet. Det är ganska härligt att kunna springa förbi alla bilköer på morgonen eller springa hem i en magisk skymning om kvällen.
  7. Tänk tillbaka på första gången du var ute och sprang och hur långt du har kommit sedan dess. Det är viktigt att komma ihåg att träning ger resultat.