Rocka din värld! #Måndagspeppen


 

Jag skrev om FOMO -fear of misssing out förra veckan.

Det här med att vara orolig att man missar något kul andra gör. Behöva säga nej och få ett stygn av..småsurhet? Alla har så kul, gör så mycket häftigt och här sitter/står/ åker/ diskar jag.

Well. Det händer så mycket hela tiden. Det är events och händelser hela tiden och alla som informerar om dem verkar vara professionellt drillade marknadsförare som lyckas få just DERAS fest, event att framstå som det du inte får missa. 

Och när du inte just då står med fötterna i den trygga mylla som är längs just din väg. När du just då inte har landat i att jag är ju här för det här är mitt liv. Då kanske FOMO inträder.

Men vad är det du missar? Är det inte så att du ska göra något roligt själv snart? Om du tänker efter, är inte du just där du är för det är så ditt liv ser ut. Är inte det bästa du kan fokusera på i det läget att göra det så bra du kan just där du är nu?

I ditt liv går du i första ledet. Följer du någon annans, till synes genom Instagramfilter, häftiga liv blir du bara en i en skara. Och jag lovar- de där människorna du avundas de har ångest och FOMO de med!

Rocka ditt jobb. Rocka din dagishämtning. Gör nuläget till det bästa du kan. Rocka din värld! Gör det nu!

20130513-073657.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Triathlon för Dig- bra bok om triathlon för mig


Jag fick förra veckan hem Triathlon för dig att läsa.

Riktigt bra timing eftersom triathlon är i (ett av alla mina) fokus just nu.

Det är mindre än två månader till Vansbro HalvIM och två olympiska distanser har jag ju harvat mig igenom med ett tjockt pannben men när det gäller längre distanser så blir detaljerna viktigare.

Boken är underbar! Jojje Borssén och Jonas Colting kompletterar varandra bra. De bjuder på sig själva, sin kunskap, sina misstag och sina historier. Bilderna från triathlontävlingar för över 20 år sen är fantastiska.

Den relativt nya sportens historia återges och på var och varannan sida är det korta intervjuer med triathleter.

Det är tips på träning, både får sprint och längre distanser men även kost och förstås prylar! Men! Det jag gillar mest är att de på flera ställen påpekar just det som är min ledstjärna och alltid kommer vara- träningen är viktigast, prylarna sekundära.

Till boken kommer en DVD som jag gissar är både bra och rolig men den har jag inte hunnit se än.

Boken får iallafall 4 #vavavoom av 5.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

De fyra hörnstenarna i starkt skelett


När jag kör fram och tillbaka till Värmland passar jag alltid på att lyssna ikapp på det jag anser vara den bästa podden på nätet om du vill lära dig mer om optimal hälsa och uthållighetsidrott- främst ultralöpning och triathlon.

Jag menar förstås Endurance Planet. Jag knarkar ju näringslära så gott jag kan i alla medier jag kan och därtill vill jag få mer input i träningsupplägg för ultra så jag lyssnar på ALLT. Och läser ofta vidare. Gärna på NCBI som jag älskar! Mitt uppslagsverk på nätet!

Senaste pratade Ben Greenfield om vikten av vitamin K2 och hur den påverkar din risk för benskörhet.

De fyra bästa kompisarna för ett starkt skelett är: D-vitamin, Kalcium, K2 och magnesium.

K2 glöms ofta bort men är viktig på så sätt att den hjälper kalciumet in i skelettet genom att aktivera ett protein som heter osteocalcin. Läs mer på NCBI om du vill grotta ned dig.

Om inte kalciumet kommer till skelettet så kan det istället lagras in där det inte alls gör nytta- i blodådror till exempel. Inte så bra.

Vitamin K2 gör massa andra bra saker också och har på senare tid genom forskning fått ett uppsving och ett fokus som separerar den från sin kompis vitamin K1 som har mer med blodets koagulering att göra

K2 är dock ett vitamin som är lite svårare att få i sig. Finns i ägg, hård ost, mjuk ost, kött, smör och dessa varor bör vara ekologiska anser jag. På den här sidan kan du läsa mer om K2 och mer om var du får i dig det.

Speciellt om man är vegan eller vegetarian. Ännu en anledning att undvika absolutism i sin kost.

Om de här fyra näringsämnena är det du bör inkludera i kosten så är ju motion där du belastar skelettet det du ska se till att göra i vardagen. Löpning till exempel- det du! Det är bra för starkt skelett!

20130512-084625.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Progressiva löprundor FTW


Idag fick jag till ett riktigt bra träningspass. Inte raketfort eller med runners high men sådär stadigt och bra och som jag tänkt.

Jag har väldigt svårt att hålla nere farten i början på mina pass och det är ju egentligen rent fysiologiskt då vi har mest energi men får ofta upp en bättre uthållighet på högre farter om jag tar det lufnt först.

Progressiva pass är precis som de låter: de går allteftersom fortare, under kontrollerade former.

Det finns lite olika upplägg: dela upp passet i tre delar, springa större delen av passet i distansfart och sen öka till en fart motsvarande halvmara eller milfart (eller riktigt jobbigt för dig som inte har stenkoll på de farterna) sista ”kvarten”. Ett tredje sätt är att springa ett distanspass och sen dra på ordentligt (nära max) de sista 6-10 minuterna och sen jogga ned lugnt förstås.

Träningseffekten av dessa fartökningar blir bra eftersom du har ”kilometer i benen” men skaderisken är mindre eftersom du är minst sagt ordentligt uppvärmd. Därtill så är belastningen mindre än ett genomgående hårt pass eftersom du inte springer nära din anaeroba nivå hela passet utan när det ”tar som mest” brukar jag tänka.

På marathons hemsida kan du läsa om sk ”kenyaner” som passen ibland kallas.

Jag tycker de här passen är bra för de som tränar med relativt hög mängd eller som håller på och lär känna sina högre farter. det är inte säkert att du kommer genomföra passen perfekt i de tempon du bestämt- men du får ett bra fokus och ett bra träningspass det lovar jag dig!

Jag har ju inte testat mig max på någon distans på väldigt länge men vet ungefär hur jag ligger till. Kroppen kändes mest öm i sittbenen sen igår men annars helt ok. Mina övningar jag fått av Andreas för bröstryggen gör att jag är mycket jämnare i steget nu.

Har en rätt kuperad asfaltsrunda på 15 kilometer som skulle bli perfekt idag: 5 km @5:40, 5 km @ 5:20 och 5 km runt 4:50-5:00 var tanken.

Första fem gick bra. Lyssnade på ännu en podcast om att lyssna på sin inre röst och följa sitt hjärta. Det temat är outtömt helt enkelt.

Vände in i motvind. Uppförsbacke. Steget kändes fantastiskt bra. På fötterna, som alltid, mina trasiga jättelätta Inov-8 som ger jättefin markkontakt. Helt klart fantastisk asfaltssko.

Första fem strax under 5:40 fart men tycker ändå jag höll nere tempot bra.

Upp lite i fart. Gick lite fort, saktade ned. Hittade rätt i steget och landade nog någonstans runt 5:20 i snitt.

Inför sista fem gick det uppförs och ökningen kom liksom av sig. Blev helt matt och fick stanna och ladda om lite mentalt. Men sen ökade jag successivt igen och sista tre kilometrarna smattrade jag iväg på 4:50, 4:48 och 4:43 med avslut mitt i en backe med lungorna nästan utoinvända.

Nedjogg med rörlighet.

Ett sånt där pass jag är stolt över. Ibland är det bra att följa en plan. Känslan av uppfyllnad är stor då. När man annars tränar mest på känsla kan passen sluta hur som helst.

Resten av dagen har bjudit på släp av nedsågad rönn och ett besök till stallet där vi hyr en ponny en timme. Jag, MiniMe och snällaste ponnyn Moa ute i trollskogen bland solstrimmor och fågelkvitter. Det är lycka det, både för salig dotter och hästälskande mamma!

20130511-220026.jpg
20130511-220038.jpg
20130511-220044.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykel, yoga, gräv och lek


20130510-212537.jpg

Frasse var inte med för förtydligande. Men han håller koll när man kommer hem!

Vilken fin dag!

Vaknade till sol. Utsövd. Redo för årets första ordentliga träningspass på cykel. Min första runda räknas inte.

Efter en stadig frukost med mycket mer kolhydrater än jag skulle ätit om det var långpass löpning det gällde så rullade jag iväg. Har äntligen fått mina cykelbyxor från Trimtex och nu behövs minsann inget sadelskydd. Herrejäklars vad bra de sitter! Jag hade något billigt märke förut men de åker ut nu.

Bestämde mig för att cykla 6 mil. Har som mest cyklat 55 km men det var länge sen. Tyckte det kändes rätt bra. Vågade trycka på lite mer men vet att jag tröttnar rätt fort eftersom jag är så ovan så valde att ta det lite lugnt. Försökte ligga på 90 i kadens och funderade på att skjuta fram sadeln lite eftersom jag känner av nacken. Tippar sadeln lite nedåt måste man skjuta sig bak och då kan det kännas i nacken. Tror jag.

Iallafall tänkte jag helt fel för jag borde tryckt på där jag hade medvind istället för att ta det lugnt där och dubbelkämpa i motvind!

Vände i lilla sömniga Nykroppa där jag var så hungrig så jag fick sopa i mig en Perpeteumgel, en halvliter juice och en fralla innan jag kunde cykla på hemåt.

Fattar inte det där- cykling bränner inte alls lika mycket kalorier, men jag blir nästan svimfärdigt hungrig under tiden.

Väl på väg hem var det helt galen motvind. Men hellre det än kastig sidovind tänkte jag och trampade på som fasen. Kom upp och stod lite för att röra på höfterna och visst fick jag ihop 6 mil på runt 2 timmar och det bästa med cykel är ju att man blir ju inte så trött när man mest sitter och distanscyklar lite!

Bara att hugga in på god lunch bestående av kikärtssoppa och linssoppa, några hembakta smörgåsar och ut igen för att skyffla tung lera ur ett dike och köra skottkärra.

Lite senare yogade jag lite och spelade in en film med övningar för min duktiga adept som har löparknä. Att yoga i gummistövlar med ett tak som består av vita moln som rör sig och till ljudet av fåglar som kvittrar. Ja det är oslagbart.

Utvilad i hela själen är jag men nu ska jag jobba!

20130510-212528.jpg
20130510-212554.jpg
20130510-212624.jpg
20130510-212612.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in