Skärmfri och fullständigt närvarande #Logout


Det finns flera hundra saker att skriva om helgens Logout. Det skärmfria myslägret på Svartsö utan telefon eller dator. Men jag ska försöka fatta mig konstruktivt lagom kort!

Logout har jag skrivit om tidigare men en recap: Elin Bjärkstedt och Elin Smith är två driviga underbara coola tjejer som erbjuder Logouthelger där du lämnar ifrån dig telefon och dator och får tid tillbaka. Tid att ”hitta din inre kompass”. Göra massor eller göra inget. I vacker skärgårdsmiljö med supergott kaffe och gudomlig mat. Ja- jag längtade. Och hade packat både våtdräkt, gummistövlar och mycket träningskläder. Och en bok.

Vi var ett gäng på 12-13 personer som de flesta av oss inte kände varandra innan eller ens visste namnen på varandra som skulle dit. Klockan 17.30 gick en Waxholmsfärja från Strömkajen och den 2,5 timma långa resan ut till Svartsö var lagom för att långsamt stänga ned veckan, avsluta saker och komma lite i stämning.

Mörkret låg tungt när Elin B mötte oss på bryggan. Vi fick en enkel men underbart god fikamiddag bestående av bovetepankisar med olika röror och det var så mysigt att sitta i den varma mörka höstkvällen och prata. Och jäklars vad det pratades den här helgen, om man ville!

Vi bodde alltså på nya Svartsö Skärgårdshotell och vandrarhem. Det fanns ett schema med yoga, frukost, baka raw-foodgottis, basta, träna och massage men man gjorde precis vad man ville med sin tid.

Jag gjorde förstås allt. Det är ju så jag är. Har massor av energi och nyfiken på allt. Åt förmodligen mest av alla och hann springa två svängar. Ändå var det så himla lugnt och ostressigt. Jag var verkligen närvarande. Gick och plockade lingon i solen. Satt på en sten vid havet. Smög på rådjur tidigt på morgonen. Satt på en stol och pratade länge utan att behöva springa iväg och göra något annat.

Att vara utan telefon var inga som helst problem. Jag saknade att kunna dela med mig av det jag såg och upplevde men visste att fotografen Linus skulle fota och skicka bilder. Ville kolla med N att allt var ok med honom och barnen men visste att det fanns ett fast nummer att ringa till om det var något.

Ja mina korta löprundor måste nämnas. Nog för att jag springer utan koll på tid och fart i vanliga fall men här gick jag verkligen in för att bara uppleva naturen och känna steget. U.n.d.e.r.b.ar.t. Underbart.

Men. Bäst av allt den här helgen:

Mötena. Diskussionerna. Utbytena av erfarenhet. Få ta del av så mycket kunskap och ha så kul ihop.

Jag och Sara är nog på pappret och på flera sätt extremt olika men hittade varandra i köket där hon vet vad hon gör, minst sagt, och jag ofta var för att äta det hon lagade. OMG vilken god mat. Och vilken tjej!

Manne och jag körde både Tauff och Crossfit ihop och det var länge sen jag skrattade så mycket under ett träningspass. Manne driver för övrigt ”Pappapodden” som jag, sist på bollen, hittat nu och ska lyssna på.

Och med fina Malin aka Gott by Malin bollade jag (haha) raw foodbolltankar och fick lära mig hur man gör en supergod rawfood cheesecake.

Ulle Rylow var vår yogalärare och jag gillade verkligen hennes klass. Kravlös men tydlig och väl avvägda rörelser för tidig morgonyoga.

Elin och Elin är ett galet bra team. De är lugna, trygga, raka och enkla att ha och göra med. De har koll på det här. Det är ”inga problem” och det är superkvalitet på hela resan utan flum och trams. Det är varma och omtänksamma och ja, helt underbara.

Och det vara bara en del av alla de fina möten som uppstod. Ingen glömd. Elin och Elin hade verkligen lyckats få dit otroligt spännande och fina människor. Jag fick en känsla av enorm tacksamhet för att få träffa dem alla. Rikt! Häftigt!

Jag kan verkligen rekommendera detta både som en sak att göra ”utan att känna någon” eller med den eller de du vill spendera riktigt fin tid med. 

För er som vill ha en konferens långt från torra kanelbullar och fyrkantiga mötesrum där hälften av uppmärksamheten ofta går till att hålla koll på telefon och mail och energin tryter, det här är för er. När det ska skapas nytt och man vill låta kreativiteten flöda så behövs något nytt. Det här är nytt. Och ändå inte. Back to basics.

Tack alla inblandade för en helt magisk, god och givande helg! Jag är laddad och inspirerad!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jag har #logout


Fredagkväll till söndag eftermiddag den här veckan är jag iväg på något som jag redan vet kommer vara något av det mysigaste och skönaste jag gjort på länge länge.

Jag är på logout och du kan läsa om vad det är här.

Jag håller mycket på med mina telefoner och dator men det känns inte alls jobbigt att lägga bort dem. Det är ju inte där det händer liksom men det är genom dem man vet mycket om vad som ska hända, har hänt och kan reda ut vad man vill ska hända.

Det verkar gå att göra så mycket men jag ser fram emot att vara nära havet. Det är ju det jag saknar mest ”i det här livet”. Kanske vara i havet om jag känner för det då.

Det klassiska för en småbarnsmamma är kanske att längta bort för att få ”egentid” men det enda i-landsabret för mig är faktiskt att vara borta från barnen. Jag älskar att vara med dem på helgerna. Älskar att sitta vid frukostbordet med dem. Tycker inte de är jobbiga. Får sova hela nätterna även om morgnarna ibland börjar 05.30 men det är verkligen inget problem.

Men nu ska jag verkligen uppskatta att bara kunna fokusera på mig själv. Och träffa flera spännande människor som också ska dit.

Sova. Äta. Springa lite. Yoga. Slappa. Basta. Bada. Läsa en bok. Och ..tja! Det jag känner för.

Packlistan vi fått indikerar utomhusäventyr och det ser jag verkligen fram emot.

Rapport kommer. Kika in på hemsidan och se om det lockar dig också!

The return of… #foods4everydaychamps Quinotto med lax


Det var ett tag sen jag delade med mig av

* Enkla

* Goda

* Näringsrika

* Snabba

* Disksnåla

..recept. Eller vadå recept, mer ingredienslistor. Jag gör ju allt på en höft.

I veckan blev det en man-tager-vad-man-havermiddag som trots skepsis från familjen innan blev väldigt gott. 6-åringen åt upp allt på tallriken i ett huj! Quinoa till en ettåring är bara kaos. Det är bäst att binda ihop det med något smetigt om de ska äta det själva.

Du behöver för 2-3 vuxna

3 portioner quinoa (eller varför inte koka en stor batch så har du till annat.

4 laxfiléer

en lök

4-5 matskedar pesto

en paprika- gul eller röd

peppar och lite örtsalt

Tina lax så den är tinad när du börjar med maten.

Koka quinoa enligt recept. Gärna med lite buljong.

Svetta (snälla finns det ett bättre ord? Men inte steka alltså) en lök, och en paprika lätt i en stekpanna mot slutet av att quinoan kokar.

Bryt ned tärningstorabitar av laxen i stekpannan (så slipper du söla ned en till skärbräda). Rör runt och sleva i peston. Rör igen och sänk värmen. Rör ned quinoan och servera med en god sallad och kanske lite parmesan.

#Gört!

Webb-tvpremiär- tips för terräng och backar


För ungefär ett halvår sen ringde Mysia som är producent på webbprogrammet ”Hårdträning” och undrade om jag kunde tänka mig att vara med. hon var en så himla härlig tjej och vi hade massa saker gemensamt så det kändes så tryggt. Först sa jag ja, sen fick jag panik, sen förträngde jag det och sen vips var det dags.

Jag fick göra grundmanuset själv och Mysia ändrade utefter vad som faktiskt gör sig på film. Sånt vet inte jag.

Vi spelade in en solig men svajnigt kall höstdag i Ursvik. Klart jag var lite nervös men Ursvik är speciellt för mig och eftersom jag fick börja med att springa och hoppa och skutta kors och tvärs så var jag ganska lugn när det var dags att filma ”pratet”. Men kall. Som man ser om man tittar noga. Blå läppar!

Det var så kul. Jag är så glad att jag fick göra detta. Nu har jag sett det några gånger och det är inte lika jobbigt att se sig själv.

Jag tycker det är härliga bilder och ganska bra tips. Får man säga så? Ja det får man!

Kika här.

Hälsostrategi – Europas mest hälsosamma arbetsplats


Igår läste jag på HR-bloggen om ” Europas bästa arbetsplats”. Om IT-bolaget Cygni som genom ” stark personalvision, självbestämmande medarbetare, coachande ledare och fokus på kompetensutveckling ” norpat priset.

Det är lustigt hur när man pratar om vad som är en bra arbetsplats ofta pratar om det som faktiskt är de viktigaste parametrarna för att ha en hälsosam arbetsplats med hållbara motiverade medarbetare. En frisk arbetsplats. Som ju förstås är en bra arbetsplats.

Det är intressant hur man, förmodligen, om man letat efter den mest hälsosamma arbetsplatsen fokuserat på parametrar som träningsmöjligheter och andra motionsinitiativ. Saker som absolut kan förbättra hälsan både på individnivå och för organisationen men utan de delar som Cygni prisades för aldrig kommer komma åt en hållbar långsiktig påverkan på hur medarbetare faktiskt mår på jobbet.

När jag googlar på ”Friskaste arbetsplatsen Sverige 2015” hittar jag inte så mycket. Det finns nog många friska arbetsplatser men det finns  också mycket att jobba med på många företag och organisationer.

 

Idrottsnutrition- fettförbränningen spelar roll för högpresterare


Ja men det är väl klart tänker ni. Och jag har hört flera såna kommentarer på den här studien också men nu finns det iallafall en studie som visar att skillnaden i molekyl som används i energiutvinningen vid hård löpning är just fettet.

Det pratas ju ofta om, och har varit en sanning att det är kolhydrater du behöver och förbränner när det ska gå riktigt fort. Och visst är det så att utvinningen av ATP, kroppens energivaluta är betydligt lättare och mindre syrekrävande från kolhydrater. Vilket förstås betyder att när det går åt massor av syre att kolhydrater liksom gör sig bättre. Men fettets roll har varit mindre studerat på. Som sagt tidigare, att bränna fett är inget som sportdryckföretag tycker det är så intressant att förespråka.

I den här studien (utförd av både norska och nya zeeländska forskare) använde man så kallad ”indirekt kalorimetri” för att undersöka fördelningen av nutrienter som en grupp motionärer och en grupp elitlöpare använde vid högintensiv träning. Deras uppskattade intensitet var densamma i de två grupperna även om de förstås hade olika syreupptagningsförmåga och brände olika mycket kalorier.

I den vältränade gruppen såg man att fett stod för en betydligt större andel av den totala energiåtgången (33 +/-6%) än hos motionärerna där det var 16 +/- 6% fett av totala energiåtgången.

Grupperna visade liknande blodlaktatnivåer, (mjölksyra i blodet), liknande upplevd ansträngning och liknande nivåer av kolhydratförbränning. Det var alltså förmågan att förbränna fett som var nära tre gånger högre i den vältränade gruppen.

Mer forskning vore intressant på vad de här elitidrottarna faktiskt åt. Om de åt ”vanlig kost” med mycket kolhydrater så betyder ju det att den här förbättrade fettoxidationen kan åstadkommas utan att äta mer andel fett i kosten.

Men ett sätt att drilla sin fettoxidation är att träna med låga glykogennivåer i kroppen. Förslagsvis på mer lågintensiva pass så blir det lite skonsammare. Alltså äta större andel fett (välj bra källor förstås) och kolhydratsnål mat inför något eller några pass varje vecka. Protein kan ibland i i kroppen funka lite som en ”långsam kolhydrat” eftersom aminosyror kan konverteras till glukos via leverns så kallade glukoneogenes  medan fettomvandlingen är ”trögare”.

Att träna upp bra kondition och uthållighet förbättrar också fettoxidationen i sig eftersom själva ”vägen” ut till musklerna blir fler i form av fler kapillärer och syret således tar sig dit bättre. Ju mer syre som kommer till muskeln, ju bättre kan den oxidera fett. De processer som krävs för bra fettoxidation blir också bättre när kroppen tvingas hushålla med att använda fett snarare än kolhydrater.

Det här kanske låter komplext men det är det egentligen inte. Kolhydrater är ingen bov. Inte på långa vägar. Det finns massa god och bra mat med mycket kolhydrater. Massor med näring i mat som innehåller mycket kolhydrater. Och vem vill leva utan surdegsbröd?

Hjärnan tycker det är trevligast med kolhydrater och det behövs absolut för att klämma i den där högsta potentiella växeln. Dessutom- under lopp så är det inte så många som faktiskt kan tillgodogöra sig fettstinna saker eftersom de är svårare att ta upp vid hög intensitet. Enkla snabba kolhydrater är absolut smidigast att peta i sig för att hålla eld i den låga som för all del kan drivas till stor del av fett. (Vid ultradistanser kan andra ”regler” gälla eftersom det pågår under så lång tid).

Men en bra fettförbränning kan liksom avlasta systemet lite och möjliggöra ett mindre behov av kolhydrater och att den beryktade väggen kanske mer blir en utdragen uppförsluta om du inte får i dig den energi du behöver.

Personligen springer och tränar jag ganska ofta utan att planera vad jag ska äta. Jag är en glad motionär och det gör inget om jag inte springer 30 sekunder snabbare per kilometer för att jag inte laddat med kolhydrater. För mig är det viktigast att jag tränar men jag vet ( på grund av några oplanerade test) att jag har bra fettoxidation och att jag kan springa ganska långt eller cykla några mil utan att ha behövt ladda med något speciellt. Jag tycker det är skönt att ha det ”verktyget” i bagaget för jag älskar att träna tidiga morgnar före frukost då det passar bäst i mitt livspussel.

Så ja, finlir! Men en intressant studie du kan läsa mer om här.