The return of… #foods4everydaychamps Quinotto med lax


Det var ett tag sen jag delade med mig av

* Enkla

* Goda

* Näringsrika

* Snabba

* Disksnåla

..recept. Eller vadå recept, mer ingredienslistor. Jag gör ju allt på en höft.

I veckan blev det en man-tager-vad-man-havermiddag som trots skepsis från familjen innan blev väldigt gott. 6-åringen åt upp allt på tallriken i ett huj! Quinoa till en ettåring är bara kaos. Det är bäst att binda ihop det med något smetigt om de ska äta det själva.

Du behöver för 2-3 vuxna

3 portioner quinoa (eller varför inte koka en stor batch så har du till annat.

4 laxfiléer

en lök

4-5 matskedar pesto

en paprika- gul eller röd

peppar och lite örtsalt

Tina lax så den är tinad när du börjar med maten.

Koka quinoa enligt recept. Gärna med lite buljong.

Svetta (snälla finns det ett bättre ord? Men inte steka alltså) en lök, och en paprika lätt i en stekpanna mot slutet av att quinoan kokar.

Bryt ned tärningstorabitar av laxen i stekpannan (så slipper du söla ned en till skärbräda). Rör runt och sleva i peston. Rör igen och sänk värmen. Rör ned quinoan och servera med en god sallad och kanske lite parmesan.

#Gört!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Webb-tvpremiär- tips för terräng och backar


För ungefär ett halvår sen ringde Mysia som är producent på webbprogrammet ”Hårdträning” och undrade om jag kunde tänka mig att vara med. hon var en så himla härlig tjej och vi hade massa saker gemensamt så det kändes så tryggt. Först sa jag ja, sen fick jag panik, sen förträngde jag det och sen vips var det dags.

Jag fick göra grundmanuset själv och Mysia ändrade utefter vad som faktiskt gör sig på film. Sånt vet inte jag.

Vi spelade in en solig men svajnigt kall höstdag i Ursvik. Klart jag var lite nervös men Ursvik är speciellt för mig och eftersom jag fick börja med att springa och hoppa och skutta kors och tvärs så var jag ganska lugn när det var dags att filma ”pratet”. Men kall. Som man ser om man tittar noga. Blå läppar!

Det var så kul. Jag är så glad att jag fick göra detta. Nu har jag sett det några gånger och det är inte lika jobbigt att se sig själv.

Jag tycker det är härliga bilder och ganska bra tips. Får man säga så? Ja det får man!

Kika här.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hälsostrategi – Europas mest hälsosamma arbetsplats


Igår läste jag på HR-bloggen om ” Europas bästa arbetsplats”. Om IT-bolaget Cygni som genom ” stark personalvision, självbestämmande medarbetare, coachande ledare och fokus på kompetensutveckling ” norpat priset.

Det är lustigt hur när man pratar om vad som är en bra arbetsplats ofta pratar om det som faktiskt är de viktigaste parametrarna för att ha en hälsosam arbetsplats med hållbara motiverade medarbetare. En frisk arbetsplats. Som ju förstås är en bra arbetsplats.

Det är intressant hur man, förmodligen, om man letat efter den mest hälsosamma arbetsplatsen fokuserat på parametrar som träningsmöjligheter och andra motionsinitiativ. Saker som absolut kan förbättra hälsan både på individnivå och för organisationen men utan de delar som Cygni prisades för aldrig kommer komma åt en hållbar långsiktig påverkan på hur medarbetare faktiskt mår på jobbet.

När jag googlar på ”Friskaste arbetsplatsen Sverige 2015” hittar jag inte så mycket. Det finns nog många friska arbetsplatser men det finns  också mycket att jobba med på många företag och organisationer.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Idrottsnutrition- fettförbränningen spelar roll för högpresterare


Ja men det är väl klart tänker ni. Och jag har hört flera såna kommentarer på den här studien också men nu finns det iallafall en studie som visar att skillnaden i molekyl som används i energiutvinningen vid hård löpning är just fettet.

Det pratas ju ofta om, och har varit en sanning att det är kolhydrater du behöver och förbränner när det ska gå riktigt fort. Och visst är det så att utvinningen av ATP, kroppens energivaluta är betydligt lättare och mindre syrekrävande från kolhydrater. Vilket förstås betyder att när det går åt massor av syre att kolhydrater liksom gör sig bättre. Men fettets roll har varit mindre studerat på. Som sagt tidigare, att bränna fett är inget som sportdryckföretag tycker det är så intressant att förespråka.

I den här studien (utförd av både norska och nya zeeländska forskare) använde man så kallad ”indirekt kalorimetri” för att undersöka fördelningen av nutrienter som en grupp motionärer och en grupp elitlöpare använde vid högintensiv träning. Deras uppskattade intensitet var densamma i de två grupperna även om de förstås hade olika syreupptagningsförmåga och brände olika mycket kalorier.

I den vältränade gruppen såg man att fett stod för en betydligt större andel av den totala energiåtgången (33 +/-6%) än hos motionärerna där det var 16 +/- 6% fett av totala energiåtgången.

Grupperna visade liknande blodlaktatnivåer, (mjölksyra i blodet), liknande upplevd ansträngning och liknande nivåer av kolhydratförbränning. Det var alltså förmågan att förbränna fett som var nära tre gånger högre i den vältränade gruppen.

Mer forskning vore intressant på vad de här elitidrottarna faktiskt åt. Om de åt ”vanlig kost” med mycket kolhydrater så betyder ju det att den här förbättrade fettoxidationen kan åstadkommas utan att äta mer andel fett i kosten.

Men ett sätt att drilla sin fettoxidation är att träna med låga glykogennivåer i kroppen. Förslagsvis på mer lågintensiva pass så blir det lite skonsammare. Alltså äta större andel fett (välj bra källor förstås) och kolhydratsnål mat inför något eller några pass varje vecka. Protein kan ibland i i kroppen funka lite som en ”långsam kolhydrat” eftersom aminosyror kan konverteras till glukos via leverns så kallade glukoneogenes  medan fettomvandlingen är ”trögare”.

Att träna upp bra kondition och uthållighet förbättrar också fettoxidationen i sig eftersom själva ”vägen” ut till musklerna blir fler i form av fler kapillärer och syret således tar sig dit bättre. Ju mer syre som kommer till muskeln, ju bättre kan den oxidera fett. De processer som krävs för bra fettoxidation blir också bättre när kroppen tvingas hushålla med att använda fett snarare än kolhydrater.

Det här kanske låter komplext men det är det egentligen inte. Kolhydrater är ingen bov. Inte på långa vägar. Det finns massa god och bra mat med mycket kolhydrater. Massor med näring i mat som innehåller mycket kolhydrater. Och vem vill leva utan surdegsbröd?

Hjärnan tycker det är trevligast med kolhydrater och det behövs absolut för att klämma i den där högsta potentiella växeln. Dessutom- under lopp så är det inte så många som faktiskt kan tillgodogöra sig fettstinna saker eftersom de är svårare att ta upp vid hög intensitet. Enkla snabba kolhydrater är absolut smidigast att peta i sig för att hålla eld i den låga som för all del kan drivas till stor del av fett. (Vid ultradistanser kan andra ”regler” gälla eftersom det pågår under så lång tid).

Men en bra fettförbränning kan liksom avlasta systemet lite och möjliggöra ett mindre behov av kolhydrater och att den beryktade väggen kanske mer blir en utdragen uppförsluta om du inte får i dig den energi du behöver.

Personligen springer och tränar jag ganska ofta utan att planera vad jag ska äta. Jag är en glad motionär och det gör inget om jag inte springer 30 sekunder snabbare per kilometer för att jag inte laddat med kolhydrater. För mig är det viktigast att jag tränar men jag vet ( på grund av några oplanerade test) att jag har bra fettoxidation och att jag kan springa ganska långt eller cykla några mil utan att ha behövt ladda med något speciellt. Jag tycker det är skönt att ha det ”verktyget” i bagaget för jag älskar att träna tidiga morgnar före frukost då det passar bäst i mitt livspussel.

Så ja, finlir! Men en intressant studie du kan läsa mer om här.

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sofia- ja det är drygt att dra igång och många skulle nog vara avis på dina snabba muskler- som jag!! 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Annie testar- Bugaboo Runner


Det var många som frågade om jag skulle skaffa springvagn när lilla S kom. Det hade jag då inte tänkt. För det första så sprang jag ju så kort i början och det gick alltid bra att ordna barnvakt så man fick en egen stund. För det andra så var alla vagnar konstruerade så att barnet sitter framåt och jag vill kunna se henne. För de tredje så verkade de ganska klumpiga och att jobba tillbaka ett bra löpsteg efter en graviditet ville inte jag göra med en vagn att skuffa.

Vi är ju dessutom lite #downsize-familjen: Stora tjejens vagn fick vi av några vänner, den har 11 år på nacken och vi köpte en begagnad på Blocket som vi snart kört sönder. Den springs det inte med ska jag säga.  Vi har lånat både skötväska och spjälsäng och verkligen inte köpt mycket nytt till henne.

Men så hörde min Falkekontakt Matthew av sig för de gör ett samarbete med Bugaboo och tipsade om deras . Jag fick träffa dem på mässan vid Tjejmilen, känna på vagnen och blev väldigt imponerad och sugen på att prova! Dessutom så ville vi så gärna springa Glädjeruset med S i vagnen då vi inte hade barnvakt just den helgen. Och genom Jenna som är Bugaboos marknadschef så skulle vi få låna en- hurra!

Katarina från Bugaboo mötte upp N som fick med sig vagnen hem och testade den direkt på gruset nere vid sjöarna. ”Den är sk**bra” messade han.

Jag testade den också samma dag på en promenad men var ”civilklädd” så sprang inte. Jäklar vad den rullade lätt, tänkte jag.

Men så igår skulle jag ju springa Glädjeruset och verkligen testa vagnen. Det gick som sagt hur lätt som helst. Jag skulle stanna flera gånger och då rullade vagnen av sig självt kändes det som. Det var fantastisk fjädring också, S somnade och jag sprang över grus och gräsmatta och hon såg ut att ligga nästan blick stilla. Inga såna där gulligt dallrande små bebiskinder. Kändes  hur lätt som helst. Vi bara älskar den och hoppas få låna den ett bra tag!

Det var för övrigt lite rabalder i sociala medier när den kom. För Vogue la ut en bild med en lättklädd slimmad tjej som sprang med den. Well. Det var inte Bugaboos bild. Det här är deras bild:

Här är 10 plus med den här vagnen

1) Har du en Bugaboovagn med något av de här sittdelarna kan du bara köpa chassit som kostar under 4 tkr.

2) Den rullar fantastiskt lätt. Löjligt lätt.

3) Broms på hela handtaget så du kan välja med vilken hand du håller. (Och broms under förstås)

4) Superlätt att fälla ihop. (Jag som är väldigt oteknisk löste det utan att någon ens visade). Den ser lång ut från sidan men den fälls ihop lite på längden också och sittdelen är bara att lyfta loss med ett klick om man behöver packa dem separat.

5) Lättjusterad sittdel från sittande till liggande eller däremellan.

6) Med ett klick så kan du vända den fram eller bakvänd.

7) Smarta fickor och spännremmar i ”korgen” under så grejer sitter fast när du går bananas.

8) Rullar superbra över ojämnheter på grund av fjädringen.

9) Snygg färg.

10) Ett kit med regnskydd, pump och annat ingår.

Ett minus:

1) Benstödet för barnet går inte att ”vika” så de kan ha böjda ben om man använder den insats som vagnen kommer med.

Jag kan verkligen rekommendera den här vagnen. Eftersom många har Bugaboo är det lätt att köpa till chassit och inte behöva en helt ny vagn. Det viktigaste för mig var ögonkontakten med barnet- en vinnare! Dessutom- ska du göra långa löpäventyr och vill ha en vagn att packa i så skulle den här passa utmärkt eftersom den rullar så bra. Barnet ska vara minst 9 månader och den passar för upp till 17 kilo.

I mål- too easy! Det är en kanelbulle i min hand om ni undrar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen – det kommer ingen perfekt dag


Jag brukar också börja om på måndagar. ”Den här veckan minsann…”. Men det är mindre av det nu. Mindre av radikala ansatser. Mer av en fortsatt strävan av balans även om jag börjar bli allergisk mot det ordet.

Ni vet hur det kan vara. Man har tänkt göra en triljard med bra grejer, införa massa bra rutiner och så blir det inte så. Det blev kanske pizza där det skulle varit hemlagat och så blev det soffan istället för yogamattan och så tänker man att man sk**er i allt och går helt bananas hela helgen och börjar om på måndag. Med allt.

Det brukar sällan vara en bra idé. En bra idé kan istället vara att faktiskt inte se dagen eller veckan som ”förstörd” bara för att det inte blev exakt som man tänkt. (När blir det exakt som man tänkt förresten? Blir det alltid som du tänkt för du gärna berätta hur du gör.)

En bra idé kan vara att försöka göra goda val resten av dagen eller veckan. Göra det som går.

Och viktigast av allt- inte värdera sig själv utifrån det man gör och inte gör. Man är inte misslyckad för att man misslyckades med den tänkta kosten/träningen eller vad det var. Man misslyckades. Och lyckades förmodligen med något annat istället. Eller inget alls och sk**samma gissningsvis i ett stort perspektiv.

Fortsätt försöka. Uppskatta det du redan gjort. Du är bra!

Så är du redan på väg. Det kommer inte komma en perfekt dag, ett perfekt tillfälle.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in