Blogg

Sommarbloggen- Tips för en hälsosam arbetsplats


Jag är lite extra noggrann med att vara ledig den här sommaren då jag går in i en ny mer strukturerrad tjänst efter semmestern. Jag blir HRspecialist inom hälsa för hela Sverige på företaget jag jobbar på. Stort och spännande och otroligt utmanande. Efter att ha arbetat med frågorna och bevakat dem de senaste 2,5 åren så är jag väldigt klar med vad fokusområdena är. Som jag skrivit om tidigare- det handlar betydligt mer om psykosocial hälsa som måste vara på plats för att friskvårdsinsatser verkligen ska få effekt.

Skrev ett inlägg om det i våras. Läs här

Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Håll farten uppe! Träningen som gör dig snabbare
  • Test! 21 nya löparskor
  • Dags för nystart. 2021 – nu kör vi!
  • 20 svar på frågor som du inte ställt
  • Ont i höften? Slipp vanligt höftproblem
  • Lura döden!Därför är löpning en föryngringskur
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sommarbloggen- 5 tips för gymet


Jag får motvilligt erkänna att det finns en grej i gymet som är en av löparens bästa vänner: skivstången! Att kunna utföra basövningar som benböj och marklyft korrekt utan knän som vobblar och med en neutral rygg är ett hjälpmedel för att se om du har rörlighet och stabilitet i leder. Jag är lätt beroende av marklyft och benböj och visst kan man göra dem med andra saker än skivstång men att stå där barfota framför en spegel och kunna lägga på vikter det har blivit enormt viktigt för mig som har trassel med rygg och höfter.

Här är ett inlägg om saker att tänka på i gymet!

Antal kommentarer: 1

Monica Lindgren

Skivstång och styrke är så välgörande och bra på alla sätt men så lätt att bortprioritera. Tyvärr. Tack för påminnelsen och inspirationen som det gav. Det får nog bli ett pass idag.//Monica



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Sommarbloggen- mitt coolaste långpass


Just nu när jag har en svag länk någonstans i ryggraden och inte kan springa hursomhelst känns det overkligt att jag sprungit 6 mil i sträck utan problem en gång.

Men för snart två år sen gjorde jag det. Det var ett helt magiskt långpass uppe i Jämtland. Ett jag aldrig glömmer. Läs här.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckan i siffror


Jag fortsätter minimera tiden vid datorn och maximera den annorstädes. Det är ju ändå där det händer även om datorn går att använda till massor av kreativa saker. Nåväl.

Antal träningspass: 7

Antal intervallpass: 2 (ett backintervallpass och ett tusingar)

Antal km i våtdräkt: 1,2

Antal glas alkohol: Noll

Liter jordgubbar ätna: 2-3

Antal rena chins: noll

Antal assisterade chins i lillans gungställning: 3 x 4

Antal hopp stora tjejen gjort i studsmattan: otaliga

Snitt antal timmar vi sovit per natt: 7

Läggdags: 22.30

Uppgång: 06.00- 06.30

Antal kilometer (ungefär jag räknar inte så noga): 80-85 km

Antal gånger mina nerver strulat: 1. Igår. Ordentligt. Det flyttar på sig från gång till gång- just nu är det höger hamstring främst som ömmar rejält. I övrigt känner jag inte ens av veckans träning. Känner mig svajnigt uthållig och stark. 55 km igår uppdelat på 40+15. Det är så orättvist!

Nu kör vi en ny vecka och jag ska ta mig till gymet och köra skivstång och ratta in höfter och rygg igen. Bland annat.

Ha en fin en!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Packning för flerdagarlöpning


Här får ni gärna komma med fler tips i kommentarsfältet! Jag tyckte jag hade perfekt med grejer men andra äventyr kräver säkert andra saker! Jag sprang alltså två dagar på Bergslagsleden och behövde inte tänka på saker för övernattning och matlagning på kvällen. Däremot ensam mitt ute i skogen och utan bilvägar. Inte rent vatten hela tiden och inte mat i varje hörn som i stan. Så lite får man tänka till!

Såhär tänkte jag runt utrustning:

Vatten

Jag har en vätskeblåsa i min ryggsäck som rymmer 2 liter. Jag hade sett att jag kan fylla ungefär varannan mil så det funkade bra. Det värsta med blåsa är att det vips är slut utan att man märker det. Jag har tänkt att jag ska ha en 1/2liters flaska med vatten i utöver så det finns kvar när det börjar sörplas i blåsan.

Energi

Förstås! Vad? Olika! Alla olika. Jag brukar inte vara så sugen under tiden jag springer men vrålhungrig efter. Har lärt mig att variation förnöjer. Jag hade med mig UCAN superstarch som sportdryck som är majsstärkelse som är otroligt snällt mot magen och inte stör blodsockret (även om man är väldigt insulinkänslig när man sprungit ett tag). Något enkelt sött, något salt. Något man gillar som är lättsmält och klarar timmar i värme/kyla. Jag blir väldigt dålig i magen av nötter men hade russin och dadlar och två ägg under den långa dagen. Sen åt jag bra innan och efter. Men planera energiintaget, det är svårt att äta ikapp om du går tom!

Kläder /Ombyte

Efter väder förstås. Och terräng- ofta är långa tights bra mot fästingar och skrap.  Det blev trekvartstights från Falke. Falkestrumpor-förstås och mina gamla Hoka Rapa Nui för jag vill ha lite mer padding på ett så långt äventyr. På överkroppen Falkes sömlösa underbara sportbh, en Falke t-shirt- också sömlös. Solskärm alltid! I ryggsäcken en regnanorak och en lager-2 ”kofta” som är otroligt skön på. Därtill rena strumpor och kompression. Jag bvar dyngsur från start men med Sportslick (en bättre variant av vaselin kan man säga) och Falkestrumpor klarade jag mig helt utan skav. NOGA med strumpor alltså! Och vet du att du ska bli blöt så är ett par skor som det ”rinner av” lätt smart att använda snarare än ett par med tjock tungt tyg/mesh där vätskan blir tung. Ta ur sulorna och tryck ned tidningspapper i skorna när du kommer fram. Byt innan du lägger dig och om det går- ha dem högt upp nära taket där det torkar snabbare än på golvet om du kan göra så.

Säkerhet

Jag har första hjälpen med samt visselpipa. Färgglada kläder och två telefoner. Det är ju lite lyx men jag såg fram emot att beta av några Sommar-pratare och poddar också och har ändå två telefoner. Nu var det så dålig täckning ändå så blev mest att lyssna på naturen hela tiden vilket inte var fel det med. Lägg telefon i en vattensäker plastpåse!

Övrigt

Solskyddsfaktor och myggspray/olja. Kan vara bra att ha. Många timmar i solen många gånger om gör inte alltid gott för känslig hud. Därtill kanske en liten handduk för att kunna stanna och bada och torka sig.

Jag upplevde inte att jag saknade något i det här fallet. Nästa gång ska jag ha med lite mer saker för att kunna klara mig lite mer utan civilisation!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in